Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Има ли пилоти "без книжка"?

Един от сигналите срещу ръководството на "Гражданската въздухоплавателна администрация" показва, че пилотите на вертолетите Агуста 109 от правителствения Авиоотряд 28 не отговарят на изискванията за ежегодна проверка на летателната подготовка, тъй като никога не са стъпвали в симулатора в Неапол Снимка: Архив на списание АЕРО
Един от сигналите срещу ръководството на "Гражданската въздухоплавателна администрация" показва, че пилотите на вертолетите Агуста 109 от правителствения Авиоотряд 28 не отговарят на изискванията за ежегодна проверка на летателната подготовка, тъй като никога не са стъпвали в симулатора в Неапол

Абревиатурата ГВА вероятно не говори нищо на повечето българи. Зад тези три букви, които се разшифроват като „Гражданска въздухоплавателна администрация", се крие една от най-отговорните държавни агенции, която пряко контролира цялата българска авиационна индустрия - авиационни превозвачи, летища, авиационни площадки, учебни центрове и въобще всичко, което пряко е свързано с гражданската авиация у нас.

В петък около ГВА, която е главна дирекция в транспортното министерство, се разигра малък политически цирк.

На нарочна пресконференция Атанас Атанасов от ДСБ изнесе серия разкрития за закононарушения свързани с дейността на ГВА под ръководството на нейния директор Минчо Цветков.

Няколко часа по-късно от Министерство на транспорта пуснаха безкрайно странно прессъобщение, в което се чете, че директорът на ГВА всъщност вече е уволнен от транспортния министър и това се обмисляло от месец поради „получени сигнали във връзка с работата на ГД "ГВА" и слабо административно управление на дирекцията".

Уволнението станало след съгласуване с премиера Борисов.

Всъщност, нищо ново

Трябва да се отбележи, че 90% от изнесената от Атанас Атанасов информация е публично достояние от две години насам.

В края на февруари 2014 г. информационният сайт „Офнюз" публикува журналистическо разследване, в което се изнасят данни за пет сериозни нарушения в дейността на ГВА.

Четири от тези казуса бяха повторени от Атанасов повече от две години след публикуването им - за констатирани нарушения в три български авиационни оператора и за проблеми при подготовката на пилотите на вертолет AW109 от състава на правителствения „Авиоотряд 28".

Атанасов засяга и различни кадрови проблеми в ГВА и отново се оказва, че до голяма степен повтаря стари журналистически разследвания - отново на Офнюз, но този път от ноември 2014 г.

Защо обаче транспортният министър Ивайло Московски, който в момента е под прицела на ДСБ, се засили да уволнява директора на ГВА - и то със задна дата?

Този въпрос има поне два вероятни отговора. Единият е, че Московски добре си знае стоката в лицето на Цветков, а другият е, че едно особено скандално назначение в авиационната администрация от преди месец е генерирало сериозен интерес от страна на ДАНС.

Кой е Минчо Цветков?

Поредният уволнен шеф на голяма дирекция в транспортното министерство е роден през 1960 г. и завършва училището в Долна Митрополия като летец от гражданската авиация през 1983 г.

След това започва да лети в държавната авиокомпания „Балкан", а след закриването й и в други авиационни оператори в Европа, Азия и Близкия изток.

Едва през 2005 г. влиза в Гражданската въздухоплавателна администрация като инспектор. Кариерата му там обаче се развива със сериозна скорост. Допълнително ускорение дава и победата на ГЕРБ на парламентарните избори през 2009 г. Тогава Цветков започва широко да афишира приятелството си с депутата от ГЕРБ Красимир Велчев, който има пилотски лиценз и управлява лек самолет. Какви са реалните отношения между двамата, е публично неизвестно.

През 2011 г. името на Цветков се забърква в сериозен скандал, когато прокуратурата разследва ГВА за конфликт на интереси, тъй като инспекторите на администрацията изпълняват полети срещу заплащане в български авиокомпании. По онова време Минчо Цветков е шеф на дирекцията за авиационна безопасност.

Случаят прераства в „Параграф 22" и бързо е забравен - от една страна инспекторите, които проверяват авиокомпаниите, трябва да поддържат пилотската си квалификация с полети и това може да става най-лесно в нашите авиокомпании.

От друга страна - за въпросните полети те получават заплащане, както си му е реда. Проблемът идва в момента, в който едни и същи инспектори трябва да проверяват авиокомпаниите, които им плащат.

През пролетта на 2012 г. е извършена проверка от Инспектората на транспортното министерство, която установява, че в ГВА „е налице нездрав микроклимат, който се характеризира с лоши междуличностни отношения и във ведомството цари хаос в управлението".

Тогавашният директор Тилко Петров е уволнен, а на негово място е назначен Минчо Цветков. Транспортен министър тогава е пак Ивайло Московски.

Цветков бързо хваща здраво юздите на ГВА и си спечелва нееднозначен имидж на човек, който успешно може да замита под килима проблемите на всяка авиокомпания.

Некооперативните служители на администрацията се принуждават да напускат, а на тяхно място се назначават свои хора, дори и техните квалификации да не отговарят на длъжностните характеристики.

С падането на ГЕРБ от власт в началото на 2013 г. се чакаше Цветков да бъде освободен от длъжност, но той някак успя да се спогоди с новия транспортен министър от БСП Данаил Папазов. По това време Цветков лети в нискотарифната компания WizzAir, но отношенията му с нея са прекратени, след сериозни нарушения на работната етика.

В края на 2014 г. Цветков посрещна отново Ивайло Московски в транспортното министерство. Въпреки индикациите за конфликти с ресорния заместник-министър Антон Гинев и медийните публикации, които го свързват с нарушения в ГВА и РВД, Минчо Цветков продължава уверено да седи начело на ГВА.

И така до този петък, когато той набързо бе уволнен, на фона на канонадата, която ДСБ са спретнали срещу транспортния министър Московски.

Предконцесионни назначения

Спешното уволнение на Цветков обаче насочва вниманието и към едно особено скандално назначение в ГВА. Преди малко повече от месец дългогодишният директор на дирекция „Летища, авиационна сигурност и аеронавигационно обслужване" Людмил Манасиев е освободен, а на негово място е назначена София Стоичкова.

По образование тя е юрист, а преди това е работила в НЗОК и няма никакъв опит в авиацията.

Парашутисткото назначение на Стоичкова идва точно в момента, в който се подготвя за отдаване на концесия на най-голямото летище у нас - софийското.

Тоталната липса на професионална подготовка, съчетано със странното съвпадение на разместванията в администрацията и подготовката за концесията на летище София предизвикват интерес в ДАНС и там започва разследване по случая. Това бе до известна степен потвърдено и от Атанас Атанасов.

А промяна кога?

Въпреки, че Цветков бе уволнен, системата, която той изгради в последните години, си остава непокътната.

За негов заместник е бил представен Иван Иванов, който до сега бе началник на отдел "Лицензиране на авиационния персонал".

Иванов обаче вече бе даден за лош пример от Атанас Атанасов, като човек заемащ позиция без да отговаря на изискванията за нея.

Ако министър Московски иска да демонстрира реална промяна в затлачената Гражданска въздухоплавателна администрация, то той ще трябва да я обърне с хастара навън, да проведе сериозни разследвания на дейността й в последните години и да направи чистка на спорните и неадекватни назначения.

За разлика от ДАИ, при случая с ГВА има един много сериозен външен фактор.

Българската гражданска авиация е пряко задължена да спазваме единни стандарти на авиационна безопасност, които се налагат от европейската агенция EASA.

Трябва да си припомним, че липсата на компетентност в ГВА доведе до това, че ЕС задейства предпазни клаузи по отношение на гражданската ни авиация на 1 януари 2007 г. Минаха повече от 18 месеца преди официално и авиационната ни индустрия да влезе в Европейския съюз.

Има достатъчно сериозни индикации, че ГВА е „баламосвала" EASA за ситуацията с българските авиокомпании, а откритите нарушения смело са се замазвали.

И демонстративните уволнения със задна дата няма да спасят гражданската ни авиация, ако от EASA започнат да задават неудобни въпроси.

 

Най-четените