Общото между Вапцаров и Вазов е... ами нищо | webcafe.bg
Webcafe

Общото между Вапцаров и Вазов е... ами нищо

ема ивановаЕма Иванова
10.04.2016, 13:33 (обновена 11.04.2016, 18:28)
софийски университет

Снимка: © В.Е.

Мисловните мъки на средното образование, предавани като заразна болест в Софийския Университет чрез кандидат-студентския изпит по "български и литература", стават все по-безсмислени и безумни

Ако току-що завършилите средно образование в България все още имат някакви заблуди, че образователната система в родината някога ще поиска от тях разсъждение и собствено мнение, то на прага на Софийския университет "Климент Охридски" те трябва окончателно да се освободят от своите илюзии.

Кандидатстудентските изпити по български език и литература, които отварят вратите на ред хуманитарни специалности в СУ, включително (забележете!) "Физическо възпитание и спорт", както и мистичната "Неформално образование", изискват от кандидат-студентите "да разсъждават" (съвсем нарочно в кавички) по теми, които за пореден път изумяват със своята нелепост.

Нещо повече, за съвсем случайно изкушените и страстно обичащи българската литература и поезия изключения (като моя милост, признавам) темите, изтеглени за кандидатстудентския изпит, звучат направо обидно - от естетическа, логическа, да не говорим от художествена гледна точка.

Нека не се заблуждаваме. Това, че изпитите по "български и литература" са стигнали до дъното на безсмислието и са скъсали с реалността и изобщо с литературата, е ясно, както на самите преподаватели в СУ (онези, които влязат във филологическите специалности на университета, ще имат честта да чуят това твърдение от много свои преподаватели), така и на студентите, а най-вероятно и на учителите в средното образование, които обаче знаят, че "така се прави".

"Системата е такава", затова просто лесно можем да я излъжем, като назубрим за "теглото и забравата" у Елин Пелин, независимо че виждаме съвсем други неща в неговите разкази.

За жалост, предвид огромните десетилетни наслагвания и нереформираната образователна система, дори нещо толкова глупаво и нелепо като сравнението между творчеството на Иван Вазов и Никола Вапцаров, може да мине като билет за вход в "най-елитния български университет".

Разбира се, единственият паралел, който можем да търсим между великолепното стихотворение "История" на Никола Вапцаров и "Паисий" на Иван Вазов - е патриотичният, който има корени в българското Възраждане.

Въпреки че този паралел е безкрайно спорен в 21 век, предвид напредването на технологиите и невъзможността един млад човек да вижда света, както по времето на оформянето на "нациите", този паралел продължава да се представя като много актуален в българската образоватена система.

Това е, естествено, защото чрез използването му, се обслужват не един и два политически, а ако щете и икономически интереси в областта на образованието - факт, който обаче няма как да бъде осмислен от камбанарията на скромния опит на 18 годишните кандидат-студенти.

А ако те се спуснат да разсъждават действително със собствени мисли за паралела между избраните цитати на Вазов и Вапцаров, ще стигнат до прозрението, че в зададените теми властва някаква заучена, елементарна мисъл, която очевидно трябва да бъде наизустена, тъй като логиката липсва, а и всъщност изобщо не е точно там, където кандидат-студентите са насочвани да я търсят.

Разбира се, тези техни разсъждения са абсолютно нежелани в една образователна система, която трябва да продължава да работи, въпреки очевидната си неадекватност.

Но извън осакатените опити да се представя "литературата" като почва за разсъждение (което, както казахме, е невъзможно, защото самите въпроси съдържат в себе си насока на мислене, която не може да бъде избегната, без да бъде абсолютно отречена), има нещо още по-порнографско в изпитите по "български и литература" за СУ.

И то е, при условие че близо 50% от българчетата, които завършват училище у нас, заминават да следват в чужбина, изобщо не е тайна, че СУ изпитва сериозен проблем с намирането въобще на студенти, които да запълнят бройките.

Тогава остава да зададем логичния въпрос: защо след като така или иначе кандидат-студентите ще влязат в университета, те не бъдат оставени поне да изкажат свое лично мнение, вместо да бъдат принуждавани да зубрят теми, защото "така се прави"?

Отговорът е прост: ако децата започнат да мислят със собствените си глави, вероятно ще видят и още куп нередности в цялата система. Нередности, които е по-добре да се заметат под килима.

Защото, отново от литературата знаем, че когато "Царят е гол", всички предпочитат да говорят колко са му хубави дрехите.

Oще: български език  български език и литература  вазов  вапцаров  ема иванова  кандидат-студенти  поезия  поет  разсъждение  софийски университет св. климент охридски  софия  студенти в софия  су  учене в софия  хуманитарни дисциплини 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 22.03.2011, 19:29

15 Архангел | 12.04.201616:00

"Ами да въведем преразкази по „50 нюанса сиво“ та да сме в крак с времето и тенденциите на съвременната литература? Г-жо Верче? "

Що пък не?
Там няма ли емоция, няма ли нещо валидно във всички епохи?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 10.11.2014, 12:28

14 Ilonka Beleva.1156221236 | 11.04.201620:34

Хубаво е, когато човек реши да се изказва по даден проблем, да е компетентен по него, а не просто да споделя лични излияния, породени от неясно какво. Бесен
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

13 Ivan Bardarov | 11.04.201616:10

https://youtu.be/-VUV2Yl8gsI
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

12 boris | 11.04.201614:44

В........в Удивителна
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

11 Дракон с кисело зеле | 11.04.201614:24

Не е лоша идея, впрочем. Може би не точно петдесетте нюанса, но винаги съм мислил, че трябва в часовете по литература да се разчепква и нещо тотално неадекватно - най-малкото, това би могло да даде на учениците апарат за отсяване на откровени некадърия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

10 Rowan | 11.04.201613:58

Ами да въведем преразкази по „50 нюанса сиво“ та да сме в крак с времето и тенденциите на съвременната литература? Г-жо Верче?
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 25.08.2014, 09:51

9 Verche | 11.04.201610:00

За съжаление преподаването на литература не е мръднало ни на йота за последните 50-60 г. Остаряла програма, безинтересна, скучна, произведения на неразбираем език, остарял и пълен с диалектизми и турцизми, който дори вече и родителите не могат да разгадаят; учебници, натъпкани с неразбираемите бълнувания на едни "спицялисти"; вместо да се стимулира интерес към четенето и откриването на различни произведения, програмата единиствено и само може да те откаже.
Моделът да се пишат различни преразкази, които да повтарят авторските (на авторите на учебници и критиците) тези е порочен, защото не дава възможност за личен поглед и тълкуване.
Г-жо Велчева?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

8 boris | 11.04.201608:57

Дракон с кисело зеле | 11.04.201600:54
Когато кандидатствах, с изпит по математика на първо класиране бях приет в специалност Философия.
Адската тъпотия е тая система, честно.
---------------------------------------------------------------------
Че какво странно има? Математиката е един от честите сфери на изследване от страна на философията. Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

7 Ivan Bardarov | 11.04.201607:55

Госпожо Велчева,

Стихотворението на Вапцаров е валидно за всяка една епоха и почти за всеки един човек на тази планета. Текстът на Вазов е тесногръд многословен призив да обичаме българското, хулейки гръцкото.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 16.03.2015, 04:47

6 Reality Liberation Front | 11.04.201606:54

"Въпреки, че този паралел е безкрайно спорен в 21 век, предвид напредването на технологиите и невъзможността един млад човек да вижда света, както по времето на оформянето на "нациите", този паралел продължава да се представя като много актуален в българската образоватена система..."
-Що ве, Ема, що да е спорен? Щот технологиите нали...прогреса и затуй невъзможонстта да се осмисли миналото. "Бахмааму" бих казал. Чети квантова физика. Там връзката между минала реалност и технологии е по-директна.
   

оценка

+1 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.