Приготвихте ли милиарда? | webcafe.bg
Webcafe

Приготвихте ли милиарда?

Никола Цветанов 15.12.2015, 19:27 (обновена 16.12.2015, 21:46)
лиляна павлова

Снимка: © Sofia Photo Agency

Евтини, евтини, колко да са евтини

Ако сте се чудили защо в разгара на кризата с Реформаторския блок, премиерът говореше за магистрали, отговорът е прост - в рамките на 7 дни правителството избра строителите на най-големия инфраструктурен проект във втория мандат на Борисов.

Случайно или не (ние много много не вярваме в съвпаденията), правителството вдигна и с 40% цената на винетките.

Важна подробност в целия сюжет е, че участъкът от АМ „Хемус", който ще се строи, ще се финансира не с пари от еврофондовете, а с държавни средства.

Отсега се подгответе за мотото на следващата фискална година, ще е нещо от октавата -  "Вашите високи данъци за важни за нас", защото дори и 200-та милиона приходи от винетки да станат 300, парите пак нямат да стигнат.

Двете отсечки  между Ябланица и разклона за Плевен и Ловеч са с обща дължина от 60 километра и ще се строят за 756 милиона лева, с опцията разходите да нараснат до 870 милиона. Ако държавата очаква аплаузи, няма да ги получи, освен може би от Делян Пеевски и Валентин Златев, чиито имена, твърди се, стоят най-близо до фирмите-изпълнителки.

Сметката е между 12 и 16 милиона лева на километър - двойно повече от правителствената прогноза, което налага поръчката да минава и през парламентарно одобрение.

Какво означава изборът на правителството? Най-просто казано: край с мита за евтините магистрали.

В България магистралите (където ги има) досега бяха евтини като строителство в сравнение с тези в Германия, дори в Сърбия, и изключително скъпи за поддръжка.

Средната цена за строеж на километър магистрален участък към 2015 г. е 6,5 млн. лева. В същото време, това лятото кабинетът отпусна допълнителни 100 млн.лв. към бюджета на МРРБ (който е 1.3 млрд. лв.) за спешно кърпене на дупки  на 150 км. стари магистрали (от общо 624 км.) Т.е. цената скача веднага със 670 000 лв. на километър само след тази акция.

Отделно идва и по-лошата новина - че 1/4 от цялата магистрална мрежа е била за спешен ремонт.

Проектът за въпросните 60 км, също както и станалият известен пътен възел Белокопитово (80 млн. лв.), тръгва от 70-те години на миналия век. Краят му е предвиден за 2020-та.

И все пак защо офертите на победителите надвишават почти 2 пъти прогнозната цена?

Ресорният министър Лиляна Павлова обясни сериозното разминаване с трудния планински терен, недостатъчно подробен анализ и 2-годишната му давност.

Очевидно е, че през 2-те години, изминали от анализа до избора на изпълнители, теренът едва ли се е променил. Междувременно цената на суровия петрол бележи рекорди по спад, а битумът в сравнение с 2014 г. е на цена - 80%. 

По-лошото с инфрастуктурните проекти е, че веднъж влезли в изпълнението им, строителните фирми нямат изваждане. А най-лошото е, че качеството на пътищата е точно, колкото да изкарат гаранционния период. 
Така че уважаеми данъкоплатци, гответе се да вадите милиарда и се кръстете до 2020-та да не се е удвоил.

Oще: делян пеевски  инфраструктура  лиляна павлова  магистрала хемус  магистрали  мррб  пътища  скъпи магистрали  строителство на пътища  строителство на хемус  струма  тракия  транспорт  трафик 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.09.2015, 21:57

7 ru | 16.02.201619:56

Един метър магистрала струва 15 000 лв. ??? Шокиран
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

6 KingoftheROAD | 16.12.201522:24

А какво ще стане ако вместо милиарда, извадим гласоподавателя от Арсенал - Казанлък?

Решението на проблема се нарича - дървен господ. И докато той не заиграе, няма и да има помен от цивилизация по нашите земи....
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

5 Bichkiiata | 16.12.201519:28

conscience

една уфсъ се заинтересува ше може ли да уточниш дали става въпрос за пикъп, камион, или трейлър Волво
една другъ уфсъ пита за новите магистрали ше са ползува ли сгур, като преди това е обявено, че се полага земеноводен бетон
една трета уфсъ прави сравнение на подобното с подобно т.е. колко излиза километър магистрала в планински сектор в държава сходна с нашите баири и стнадарт на живот
една 4-та уфсъ живее в Монреал, където по същата схема беха източени милиарди, от изпълнители и подизпълнители и когато изправиха пред съда бивши кметове се оказа, че нямало ценоразпис (колко струва километър тротоар , колко струва километър улично осветление и т.н.) при което случайно техните услуги се оказаха 2 пъти по-високи от същите в Ню Йорк, Бостън, Торонто...

та идеята ми е сравнявайте подобното с подобно и ше разберете къде е истината

между другото бях чел някъде, че Германия 1936 година с тогавашните технологии е правила за една година 10 пъти повече километри магистрала отколкото България днес
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 18:49

4 conscience | 16.12.201517:50

Доста слаб и посредствен анализ. Средната цена на автомобил в Volvo в България няма нищо общо с цената на моя камион Volvo. По същата логика средната цена на магистрала в България не може да се сравнява с участъка Ябланица - Плевен.
После някакси увеличените разходи за поддръжка на старите участъци се използват като аргумент в полза на тезата, че магистралите са евтини за строеж и скъпи за поддръжка (което е вярно и си личи отдалече, но ние това можем да го знаем само след години).
И накрая, вместо да седне и наистина да погледне проектите, процедурата за избор на изпълнител, терена и т.н., авторът защитава тезата "Ей тия сичко украдоа!". Забелязвам обаче, че нашенските уфце май много не им се мисли и те това и очакват да чуят.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 18.12.2014, 19:07

3 Шамито | 16.12.201515:43

Роко от Мароко.Да те отворя.Съдебната реформа има малката цел да направи елита недосегаем.А иначе–който е на власт суче като за последно.И са прави.Да чакат Роко да ги оправи–мисия невъзможна.Не ме псувай драги че получиш инфаркт.
   

оценка

+1 -3

Регистриран на: 31.10.2012, 14:37

2 TheRock | 16.12.201511:48

За каква съдебна реформа говорим???
7 милиона евро на киломутър!!!
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

1 pixie | 16.12.201508:57

А Пеевски, като е в схемите, както се твърдяло, да внимава до 2020 да не се пръсне по шевовете от алчност и съответно преяждане. Рискът е огромен.
   

оценка

+5 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.