Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Истинската национална лотария

Искате ли чисто нов смартфон? А какво ще кажете за смарт 3D телевизор? Лек автомобил? Само тук, само сега! Държавата не взима, а дава. Или поне така твърди държавата.

Всичко започна само преди три дни, когато говорителят на НАП Росен Бъчваров размаха касова бележка пред медиите, за да покаже колко е лесно човек да печели, докато бъде прилежен гражданин.

Днес вече се появиха гръмки (платени с парите на НАП) репортажи, че онлайн кампанията била "тотален хит".

Всъщност кампанията не е българска и не е нова - поне от три години държавата се опитва да мотивира хората да си искат касовите бележки. Сигурно не сте чели брошурите на НАП, но задължително трябва да видите тематичните анимационни клипове с шегоубийствен хумор в стил "Шоуто на канала":

"-Майче, напазарувАх и похарчИХ маса пари (мляс, мляс).
- А касовата бележка къде е?
- Е кво с'я, ше ме проверя'аш ли"

После НАП тръгна на кръстоносен поход срещу фискалните измами по училищата - обяви, че ще раздава таблети и плейстейшъни на тийнейджъри срещу касови бележки. Последва бурен Фейсбук-дебат сред гимназисти, питащи "ama mojeli pove4e ot edna kasova bele6ka?".

Мозъчният тръст на данъчните трудно можеше да измисли по-хитър начин за мотивиране на будна съвест в народ, който е измислил пословицата "Шамар да е, аванта да е".

Няма значение дали има смисъл. А в случая - особен смисъл няма.

И да иска - НАП не може да направи едновременна пълна данъчна ревизия на всички търговци в България, независимо дали заради лотарията ще си купите вестник или четирикрилен гардероб.

По-важното е, че НАП дори не проявява желание да го направи (нищо, че това й влиза в преките задължения).

За да участвате в играта, трябва да впишете само стойността, датата и часа от касовата си бележка. Системата дори не ви пита за името и БУЛСТАТ-номера на фирмата, не ви пита дали е регистрирана по Закона за ДДС и дали на фиша е отбелязано данъчното приспадане.

Въпреки шумотевицата по медиите и кипящия труд за близо 300 хиляди лева, ефектът от кампанията обещава да е нулев.

Нито ще се повиши потреблението, нито ще се повиши финансовата грамотност на населението.

Който не издава касови бележки, ще продължи да се скатава просто защото няма контрол - всевъзможни таксиметрови шофьори, фризьорки, фитнеси, джи-пита и т.н. Който издава, ще продължи да си плаща данъците като поп. Държавата, от своя страна, ще продължи да го цака с невъзстановено ДДС и сто вида административни измишльотини. За него томбола няма.

След две седмици на всеки нормален човек ще му писне да чака следващия тираж на "Тото НАП". До Коледа 2016 г. (когато ще се разиграе "голямата" награда) никой няма да помни къде си е скрил касовата бележка от вафлата, с която някога се е регистрирал.

Междувременно някой незнаен воин на данъчната администрация ще си пише червена точка за "умната" идея и ще отчете поредния безсмислен проект по програма "Въртим-едни-пари".

Ако НАП се чуди как да си събере вземанията, може да започне с един бърз преглед на имотните декларации на властта по азбучен ред, за да няма обидени.

В този ред на мисли, какво стана с проверката на СПА-хотела на младия Ивайло Първанов?

 

Най-четените