МОН да „препише“ от Франция, не от Беларус | webcafe.bg
Webcafe

МОН да „препише“ от Франция, не от Беларус

Александър Николов
23.05.2016, 20:18 (обновена 24.05.2016, 14:41)
Меглена Кунева

Снимка: © Sofia Photo Agency

Образованието има нужда или от учител, който познава проблемите, или от мениджър с план за истински реформи. Вместо това от години получава чиновник за шеф на чиновниците. И така до безкрай.

Засилените мерки дадоха резултат - изпитите на зрелостниците тази година бяха честни, рапортуваха от Министерство на образованието. Вече седмица министър Кунева и заместниците ѝ обикалят телевизионните студия и описват борбата на чиновниците за "опазването на изпитните зали". "Това беше най-прекият път към успеха", както се изрази Кунева пред bTV.

Най-прекият път - безспорно, успех - едва ли.

За държавата най-важно е да убеди обществото, че изтичане на матурите няма. Има незаконно проникване на хакери, но след началото на изпита. "Не мога да гарантирам, че никога хакер няма да пробие която и да било от системите в държавата. Затова се харчат наистина много пари", обяснява Кунева.

Добрият мениджър щеше да се замисли над тези си думи и да потърси подходящо решение. Кунева обаче е най-обикновен чиновник, който създава комисии и изготвя стратегии. И с това смята проблемите за решени.

Затова образователното министерство смятат да "реформират" изпита, но всяка радост от това ще е прибързана. Нито дума за истински реформи, просто ще разместим няколко модула.

А истинският проблем си остава във формата на изпита.

Проф. Ивайло Дичев публикува днес във Facebook някои от темите на матурата по философия, сред които учениците във Франция избираха тази година:

Културен феномен ли е религията?
Избира ли човек да стане артист?
Необходимо ли е познание, за да се оцени произведението на изкуството?
Съществуват ли безспорни истини?
Противостои ли авторитета на държавата на свободата на индивида?
Сигурност или справедливост трябва да осигурява държавата?
Щастието цел ли е на нашето съществуване?

Всяка от тези теми предполага мислене, умения за писане на аргументиран текст и най-важното - не оставя почти никакъв вариант за преписване. Очевидно във Франция са открили начин да се справят с желаещите да измамят системата.

От МОН обаче предпочитат да прилагат "драконовски мерки". Кунева е права за едно - в българското образование наистина съществува процес "стават тарикати". Той обаче засяга в най-малка степен учениците.

Между чиновниците, които пишат стратегии и концепции, преписвайки от Беларус и авторите на учебници и учебни помагала, пълни с абсурдни и ненужни "анализи", има дългогодишно съгласие нищо да не се променя.

А където то се пропука, се намесват патриотичните бранители на статуквото в образованието. Недай си Боже, отнякъде да се появи нещо, което да накара децата да мислят.

Образованието обаче има нужда или от учител, който познава проблемите, или от мениджър с план за истински реформи. Вместо това от години получава чиновник за шеф на чиновниците. И така до безкрай.

Догодина можем да очакваме по двама квестори, три камери и един детектор на лъжата на всеки ученик. Защото "днес можеш да се опиташ да препишеш, утре да си купиш диплома, след това шофьорска книжка и да убиеш, не дай си Боже, някой по пътя, след това кой знае", начерта Кунева мрачната перспектива, която стои пред българския ученик.

Пропусна само да отбележи, че повереното ѝ министерство полага неимоверни усилия това да е единствената перспектива. Много вероятно е и тази стратегия да сме преписали я от Беларус, я от Казахстан. Все пак това е най-прекия път, както би казала Кунева. И все пак "Честит празник". Защото чиновниците са временни, просветата ще оцелее и след тях.

Oще: държавни чиновници  изтичане на матурите  критично мислене  матури  матури във франция  меглена кунева  мон  образование  преписване на матури  функционална грамотност  чиновници 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.02.2015, 19:36

3 Вълков | 26.05.201619:22

В България чиновниците са вечни ,а просветата я оцелее я не.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

2 Manuela Gerenova | 24.05.201612:59

МОН не може да "препише" от Франция, защото това би означавало рухване на цялото статукво, цялата порочна система от тотално несъобразен с времето материал, от мързеливи учители, неадекватни изпити тип "Какво е искал да каже авторът", частни уроци за стотици левове и прочее. На тяхно място тепърва ще трябва да се обяснява на дърти магарета на по 18, че с тая глава може и да мислят, а не само да зубрят готови фрази. А, повярвайте ми, те адски много се плашат от въпроса "А ти какво мислиш по темата?". Така че няма как просто да "препишем" от някъде. Или идва някой най-накрая с голямата секира, или ще се влачим така още десетки години.
Другият вариант е пълна автономност на училищата и всяко училище да решава само за себе си как и какъв материал да преподава - един нелош вариант и за деца, и за родители.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

1 pixie | 24.05.201610:04

"Защото чиновниците са временни, просветата ще оцелее и след тях." - Дано! Защото усилията на държавата в лицето на образователното министерство са точно просветата да не оцелее.
Все пак, честит празник!
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.