Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как да правим туризъм в България?

Все пак не е сериозно 27 години след падането на комунизма, атентатът срещу папата и Христо Стоичков да са асоциациите, които предизвикваме у много от чужденците.
Все пак не е сериозно 27 години след падането на комунизма, атентатът срещу папата и Христо Стоичков да са асоциациите, които предизвикваме у много от чужденците.

Чужденците определено харесват България, особено откакто има редовни low cost полети до София. Доказателство за това са ордите млади англичани, шестващи по "Витошка", нарастващият брой на италианци у нас, французите и японците на Царевец. Туризъм само с гол таратор обаче не става.

Епизодите, в които се налага "да се червим" пред чужденците растат правопропорционално на българските квартири в Airbnb.

Изненадите започват още от летището. На спирката на 84 няма откъде да се купи билет, шофьорът иска само точна сума, а на следващата спирка се качват орди от контрольори, които с радост глобяват току-що пристигналите туристи. Ако пък решат да се качат в метрото, ги очаква глоба ако не са взели билет и за багажа.

Вярно е, че подобни случки, може би с не толкова балкански привкус, но придружени от солени глоби, се случват и в другите "цивилизовани" държави, на които се стремим да подражаваме. Но все пак Париж няма да бъде зачеркнат от туристическите дестинации, защото някой са го глобили в автобуса, а за крехкия имидж на родината, подобни изстъпления не са препоръчителни.

За да превърнем България в сериозна и търсена туристическа дестинация, а не в синоним на евтино пиене и хубави жени, са нужни сериозни действия. В момент, когато заплахата от тероризма е надвиснала над големите европейски столици, страната може да се представи като една спокойна дестинация, с потенциал да предложи много. Стига да знае как.

Ако стремежът на всички отговорни лица България да стане популярна и обичана туристическа дестинация е поне наполовина на неустоимото желание на Николина Ангелкова да бъде министър на туризма, успехът ни е в кърпа вързан.

Ето и няколко конкретни идеи:

За начало трябва да се оправи официалния туристически портал, защото част от секциите изглеждат все едно ги е правила баба ви. По автобусите на градския транспорт в Рим успешно шестват пейзажи от съседна Македония, а в CNN и Euronews има реклами на Казахстан и Азербайждан. Защо не и на България?

Все пак не е сериозно 27 години след падането на комунизма, атентатът срещу папата и Христо Стоичков да са асоциациите, които предизвикваме у много от чужденците.

Винаги най-добрите рекламни лица са доволните туристи, особено в епохата на социалните мрежи. Затова туризмът и гостоприемството трябва да се превърнат в национална кауза. За чужденците България е всеки, който срещнат по пътя си у нас - шофьор, продавач на билети, контрольор, полицай, сервитьор и т.н. А с максимата "ден година храни" и "да одерем туристите" няма как да стане.

Туристите се дразнят от същите неща, както и българите. Като липсата на пътни табели, тъй като въпреки че сме в ерата на GPS-а, не всички пътища присъстват на картата и ако не знаеш, че Плевен е посока Русе, може и никога да не стигнеш до обещаната дестинация. И някак не е сериозно 240 км да се изминават за три часа, без да има алтернативен транспорт с влак, а половината магистрала е в ремонт.

"София не е Токио, но не е и Пном Пен (столицата на Камбоджа), даже напротив" - пише новозеландецът Бен в обширен разказ за България в блога си. Една брошура за туристите, в която се обяснява, откъде да се купят билети за автобуса от летището е достатъчна. И заповед контрольорите да престанат да си изкарват дневната норма от линия 84. Но кой да ги направи?

Не можем да отречем усилия на Ангелкова от предишния мандат - хлопатар за Ричард Куест от CNN, Ути Бъчваров с казан боб пред Лувъра, клипове със Силвестър Сталоун, Салма Хайек и Антонио Бандерас, рекламиращи Бояна студио ...Но реално погледнато тази активност носи позитими за Фейсбука на министъра, а не представлява дългосрочна туристическа стратегия. Да се надяваме въпреки това туристите да идват все повече в България!

 

Най-четените