Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Избрахме си нов изтребител ... но не знаем кой е

Едно е сигурно, от МО ще трябва по перфектен начин да защитят направения избор, какъвто и да е той, защото залогът е не само парите на данъкоплатците, но и осигуряването на националната ни сигурност в следващите десетилетия.
Едно е сигурно, от МО ще трябва по перфектен начин да защитят направения избор, какъвто и да е той, защото залогът е не само парите на данъкоплатците, но и осигуряването на националната ни сигурност в следващите десетилетия.

Някъде из етажите на Министерство на отбраната отлежава докладът на междуведомствената експертна комисия, която е оценила трите постъпили оферти за доставка на нов тип боен самолет за ВВС.

Какво точно пише в доклада и как са класирани офертите е неизвестно. Поне не и официално, защото вече множество авторитетни български медии (вестниците „Сега” и „24 часа”, както и сайта Offnews) съобщиха на база на собствени източници, че победител е шведското предложение Saab Gripen C/D.

Победата на Gripen над употребяваните F-16A/B MLU би била по-скоро логична от гледна точка на военно-техническите характеристики на двете машини.

Шведският изтребител е новопроизведен и има ресурс от 8000 часа във въздуха, което му позволява да се експлоатира интензивно в продължение на над 40 години. В същото време, употребяваните F-16, които ни се предлагат, са произведени през 1983 – 1984 г. и дългосрочната им експлоатация у нас би била много проблематична от техническа и финансова гледна точка.

Смята се, че Gripen има също по-модерно оборудване и до някъде въоръжение. Не е за пренебрегване и фактът, че производителят обещава доставка в рамките на 18 месеца, докато употребяваните F-16 ще бъдат получени след малко над три години, а това увеличава времето в което трябва да поддържаме съветските МиГ-29. Както се видя в последните години, там поддръжката е повече от скъпа.

Шведският изтребител е създаден да отразява съветска инвазия и е проектиран да лети от прави участъци на шосейната мрежа на скандинавското кралство при минимална техническа поддръжка. F-16 не е толкова оперативно гъвкав.

Разбира се, Gripen далеч не е перфектен. Очаква се офертата на САЩ и Португалия да е по-евтина. F-16 има по-голяма далечина на полет и по-голям боен товар. Не е за пренебрегване и фактът, че определени кръгове могат да изтъкнат евентуални политически дивиденти от покупката на американски изтребител.

Точно заради такива доводи Румъния купи F-16 втора ръка преди четири години.

Но засега, всичко това е само предположение.  Докладът на междуведомствената комисия трябва да бъде представен на Министерски съвет, като отговорността за обявяване на победителя се пада на него.

Съмнително е, че кабинетът „Герджиков” ще се реши на това да обяви победител в конкурс за доставката на осем бойни самолета на цена от 1,5 млрд. лева, предвид няколкото сериозни скандала около границите на правомощия на служебното правителство, които станаха факт в последните месеци.

От гледна точка на процедура, след обявяването на победителя МС трябва да даде мандат на военния министър да води преговори с избрания победител. След техния край се подписва междудържавен договор, който се ратифицира от правителството и Народното събрание.

Разбира се, никой и нищо не задължава бъдещия кабинет „Борисов 3” да зачита направеното класиране от експертната комисия, нито пък да продължава напред със същите модернизационни военни приоритети.

Въпреки това, в изказването на Бойко Борисов след днешната му среща с президента Радев се четеше, че между двамата има някакво (поне базово) разбирателство по въпросите за модернизацията на армията.

Едно е сигурно, от МО ще трябва по перфектен начин да защитят направения избор, какъвто и да е той, защото залогът е не само парите на данъкоплатците, но и осигуряването на националната ни сигурност в следващите десетилетия.

А това може да стане само с максимална прозрачност. Нещо което засега по-скоро убягва на военното ведомство.

 

Най-четените