Катерушка по 1300 години | webcafe.bg
Webcafe

Катерушка по 1300 години

Webcafe.bg
06.06.2012, 15:08 (обновена 07.06.2012, 13:18)
Паметник 1300 години България пред НДК

Снимка: © Аrhitektura.bg

Докога

Чуденката какво да се прави с паметника 1300 години България пред НДК е по-стара от тази със запустялата тоалетна в Докторската градина.

От поне десетина години, всяка година по различно време някой от Столична община - кметът или вечният главен архитект Петър Диков, се питат публично: "Ама какво наистина да правим с паметника?" Докато се питат, паметникът отдавна не прилича на паметник, а е едно грозно скеле, с полуоткъртени плочи, опасно за живота и без 5.8 по Рихтер.

Само че никъде по него няма надпис "Опасно за живота". И ето, едни три хлапета се покатериха, сигурно за висок адреналин, без грам уважение към монументализма на социализма.

Да бяха го демонтирали и вдигнали отново в оня музей на тоталитарното изкуство. Бездруго всички надписи върху него се олющиха, също като пропагандното лустро на соца. Във вида, в който е, вече отдавна не става въпрос за ремонт, а за възстановяване в първоначалното му състояние.

Искаме ли да грози отново градината пред НДК и да се дават стотици хиляди на данъкоплатците за целта - нека да направим референдум. Имаме и скулптор за министър на културата, нека се заеме с тая торба скрап най-сетне.

През 2011 г. сдружението "Архитекти за София" направи проучване, което показа, че 90% от софиянци искат да бъде премахнат, а останалите 10% - да го използват като стена за катерене.

Е, за катерушка може и да стане. За паметник никога не го е бивало. Освен при оная отчуждена и идеологизирана култура на партията-държава.

(Специално за Бойко Борисов припомняме, че дори и Бай Тошо не го е харесвал...)

Oще: 1300 години българия  ндк  паметник 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

20 Manuela Gerenova | 07.06.201219:04

Конструкцията е стабилна, според мен става идеално за стена. Плочите са опасните, но тях и без това ги няма половината. По едно време падаха много забавно с трещене в земята...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.10.2010, 11:52

19 Dimitar Stamboliyski | 07.06.201217:55

Наистина, ако конструкцията му е солидна, т'ва се е утепало за катерене. Тиа дни ше да зема да го пробвам!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.01.2012, 08:51

18 Falconetti | 07.06.201217:24

Да стои, да имат наркоманите место за пикаене у софия, не на секо кюше , а после кучетата виновни.
А по серизно, паметника е олицетворение на пълната парализа обхванала Бантустана. Абсолютен символ на кататонния ступор обездвижил всякаква форма на живот в държавата . Дори и гей порно не върви вече, склерозира неродената мома наречена България.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.03.2012, 09:59

17 post deluvian | 07.06.201214:30

живот си живеят некои хора из паралелните реалности
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 26.05.2011, 12:57

16 greenstreet | 07.06.201213:32

strawsPulledAtRandom както винаги на ниво! Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

15 leibstandarte | 07.06.201213:30

Милият шестоъгълен пето'уйник, как гордо е протегнал към небето уродливото си тяло, сякаш казвайки на НДКто отсреща: "и ти си грозно и мегаломанско здание, но аз демонстрирам, че винаги българинът ще надминава собствената си глупост... " И вие този показателен за цялата ни соц и пост- соц култура атрибут, му мислите злото. Душа нямате, ей! Смее се колко хора, дето се вика, с двете си ръце сме пикали върху него, а вие сега искате да го маскирате на нещо полезно, недейте бе. Най-си е хубаво да си е гордо грозен посред центъра на столицата, да си го гледаме и да си знаем каква ни е цялата работа Много щастлив
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

14 Frida | 07.06.201212:07

уф -конспиративно- Отегчен и 45 от тях не стигат
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

13 Frida | 07.06.201212:04

а заглавието е направо трепач, 1300 години - катерушка Палав
е, някои предпочитат да се люлят на люлки, вместо да се катерят, други - виенско колело, трети - тунела на ужасите, четвърти - стрелбище, пети - захарен памук - и така...след 1300 години
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

12 Frida | 07.06.201212:00

muhihihihi
вижте сега, младежи, подобни -паметници- са един вид консперативно завладян терен - чудно място, централно, с неимоверни бизнес-възможности, в същото време - резервирано дълбоко за кризисни времена на привършване на привидни бизнес-дейности, извършвани на гърба на държавни и общински бюджети. ами тва е. грозно било, спомнете си вл.илич кво е казал - колкото по-зле...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

11 strawsPulledAtRandom | 07.06.201210:28

СК, няма значение на колко е напуснал България, след като той самият не желае да бъде наричан българин, значи не е. Негово право си е да чувства каквото иска. Също и аз. Предполагам много добре разбираш причините за презрението ми - каквото и да ти направи даден режим, това не е причина да намразиш цяла държава и цял народ. Но дори да е - някак си ми е странно защо мразената държава от Дисидента все е една такава малка и бедна страна? Някак си ми е чудно защо германците не се отказаха масово от корените си заради националсоциализма, защо руснаците не спряха да се наричат руснаци заради Сталин? Може би защото "българин" навежда на асициация с нещо дребно, незначително, провинциално. Неподходяща за старт на артистичната ти кариера страница от биографията ти. И после как да оценя изкуството на този човек само по себе си, извън контекста на преструвките и превземките му? Особено такъв тип модерно изкуство, цялата стойност на което се определя именно от противоречивостта му - колкото повече разбуни духовете, колкото по-мащабно и скъпо, но и самоцелно и неразбираемо е, толкова по-голяма стойността му. А после шестоъгълният седмох@ник бил грозен. Грозен е, защото не е достатъчно мащабен, защото не е създаден от достатъчно смахнат творец и защото се намира пред НДК, а не пред Триумфалната арка или в Хайд парк. Вярно е, че не разбирам от изкуство и вероятно затова не мога да оценя Явашев, но защо тогава има толкова много българи (сигурно 99%), които толкова много разбират, че да нарекат октагоналния деветопенисник грозен. Може и грозен да е - ама колко от тях са го виждали без паднала облицовка, че да могат да бъдат по-обективни от човек, невидял наживо опаковка на Явашев? Затова просто призовавам да спрем да пригласяме в хор колко грозно било това, а какво високо изкуство било онова. Не ме разбриай погрешно - и аз не смятам паметника за красив, но аргументи от сорта на този, че и бай Тошо не го бил харесал, ми звучат най-малкото смешно. Щото сигурно бай Тошо е харесал паметника на Съветската армия или на Альоша, но това прави ли ги забележителни? Проблемът не е в толкова дъвканата естетическа стойност на нещо полуразрушено, а в това защо е все още е разрушено. Защо толкова време си чешем езиците, вместо да го махнем или преправим. А може би пробемът е точно, че не искаме да го махаме, защото няма да имаме под ръка дежурната дъвка и мерило за високите си естетически вкусове - иначе за кое друго нещо ще можем да вземем отношение толкова смело, че е грозно, без да има опасност да се изложим, че не разбираме от изкуство? Като чалгата.
Айде да го правят на стена за катерене и да се свършва.
   

оценка

+2 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.