Не, това не е точно вяра | webcafe.bg
Webcafe

Не, това не е точно вяра

webcafeМария Панайотова
12.11.2017, 19:44 (обновена 13.11.2017, 21:01)
1

Снимка: © Instagram

В целия свят е налице тенденция на нарастваща нужда от духовност, която хората в повечето случаи откриват извън традиционните църковни структури. Така се обяснява и бумът на източните духовни практики. Затова твърдението, че българите са религиозни просто не отговаря на истината

Той вярва в Бог, но има доверие и на баба Ванга. Носи червен конец на ръката си против уроки или за всеки случай, а ако му дойде беда до главата не се колебае и отива при някой известен ходжа. Вкъщи има икона - подарена от близки приятели, може и няколко, на Великден обикаля църквата, на големи празници пали свещи. Не е много наясно какво казва Българската православна църква, какво е нейното учение по основните въпроси на вярата или по актуални теми в обществото, но това не му пречи да е религиозен. Така изглежда средностатистическият българин, който вярва в Бог, или в някаква висша сила "там, горе", но рядко ходи на църква.

Показват го данните на две проучвания, според които доста повече от половината българи (77% или 62% - според изследователския център "Пю" и "Тренд") вярват в Бог.

Добрата новина е, че пред авторитета на московския патриарх предпочитаме българския.

Същевременно българите не са индоктринирани, тъй като техните представи за църквата в повечето случаи са доста мъгляви. Голяма част от тези 77% вярващи със сигурност не знаят, че Българската православна църква счита сексът преди брака, както и съжителството на семейни начала за грях, или че в против аборта и евтаназията.

Причините за неграмотността в религиозен план са много. Представителите на църквата рядко говорят, а когато го правят, тяхното слово не е особено разбираемо за масите.

У нас почти не се учи религия, предметът съществува като свободноизбираем и не е много посещаван, а името на църквата най-често се свързва със скандали за пари и имоти, или митрополити-членове на ДС.

Тази тенденция започна веднага след падането на комунизма. Вместо да заеме полагащото й се място в обществото, БПЦ бе така обезкървена от комунистическия режим, който дълбоко бе навлязъл в нейните редици, благодарение на ДС, че свещениците се превърнаха в синоним на пияници, които само искат пари за сватби и погребения.

В плана на невидимите режисьори на прехода бе да няма силна църква в новата история на България. Така вместо да се занимава с хората, църквата се занимаваше с разкола и най-вече със самата себе си.

Това положение не се промени през последните 28 години. Разбира се, винаги има и добри примери - хора, които наистина приемат служението като мисия и са се превърнали в символ на добродетели - като отец Иван от Нови хан, например. Но цялостната представа за Божиите служители не е положителна, а БПЦ не е авторитет в обществото.

Нейният глас обикновено се чува покрай гей-парада или в дебата редно ли е пред Александър Невски да има фойерверки и гвардейци за Великден.

Попитайте който и да е американец или поляк, или хърватин, какво казва Католическата или протестантската църква за аборта, за гей-браковете, за противозачатъчните. Там много от хората, особено по-младите, не са съгласни с църковната позиция. Дори да не ходят на църква, повечето не го правят, но знаят каква е църковната позиция.

В целия свят е налице тенденция на нарастваща нужда от духовност, която хората в повечето случаи откриват извън традиционните църковни структури. Така се обяснява и бумът на източните духовни практики. Затова твърдението, че българите са религиозни просто не отговаря на истината. Защото става въпрос не за вяра, а за традиции, част от които са паленето на свещи, иконите вкъщи, уважението към семейството и към празниците.


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

37 МарКом | 18.11.201712:51

Vai-vai, пропуsнал sъм тук таз богоугодна статийка.
Ya да се поправя!

Гледам има едни богослови и познавачи на религии и т.н.
Само да попитам нещо че ме мъчи въпроса:
Ако някой/нещо e BOG, екскремента му дали лекува и може ли да се ползвува като лечебен мехлем?

Например по едно време се говореше че сълzите на ББ лекуvat рак...
За един ппЕАтел питам аС...

(чак се чудя как я измислих тая простотия, ама ми е скучно) Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.01.2014, 19:57

36 sim4o | 16.11.201719:47

Дракон с кисело зеле | 16.11.201713:24
Олигофрений пак доказва, че с право му казвам така.
-----------------
Maлоумников , отворих старите архиви - същият тъп антихристки гъз си си бил .. Много щастлив


-------------------

Цитат:
Както вече простичко се опитах да обясня - важното е в друго - имаме ДВЕ РЕЛИГИОЗНИ ВЯРВАНИЯ ..

Абсолютно вярно .. любезно предоставих линкове .. могат да се поръчат и книгите - и формули има в тях, и логични разсъждения, и научни доводи ...

...а от другата страна - имаме голословно, недоказано твърдение, как така животът се е самозародил от морска пяна!
Нямаме ни научна концепция, ни термодинамични изчисления, ни описание на метода и последователността на химичните реакции ..ей така - имаме едно бръщолевене!

Концепцията на Академик Опарин! .. Иначе- еваларката на Академика - герой на Труда е!

Не се приемат аргументи .. не се приема Наука .. не се приема Математичната Теория на Вероятностите, не се приема Термодинамика, не се приема Биохимия и Молекулярна биология , нямаме знание за ентропията - трябва да нараства ли или трябва да намалява, при реакциите...
Мичуринизмът вярно не е религия .. то е еманация на Идиотщината ...
-------------

Дракон с кисело зеле | 26.07.2014 18:14

Споменавате, че теорията за еволюцията противоречи на законите на термодинамиката. ..

Конкретния казус, между другото, го обсъдих на живо с неатеистично настроен магистър по физика, който потвърди думите ми.

Споменава се Палъкси Ривър... Аз давам строго доказателство, че този пример е толкова некоректен, че дори креационистите се отказват от него.

(Ако има нужда от превод, казвайте, между другото.)

..Симчо има предвид Сюъл/Сиуъл, който не е професор в Бъркли - и Симчо даже се съгласява с мен.
Казвам и че Сюъл/Сиуъл е напълно дискредитиран, че теориите му отдавна са доказани като неверни.

Нееднократно стана ясно, че не проверявате информацията, която поствате. (Милионите години, термодинамиката, "Плекс Ривър"...)
------------------
техният- буржоазен учен е дискредитиран ..а нашият професор - материалист .. герой на Труда! Има достижения пичагата професор, за народното стопанство!
Хак им е на креационистите!
--------------
Та, Малоумни ми Драконе - какво повече да ти говоря Много щастлив Много щастлив то те бъзиках, бъзиках, бъзиках , нещастни ми глупав приятелю - антихрист ..

А ти освен да измъдриш следното (цитирам те ):

"Конкретния казус, между другото, го обсъдих на живо с неатеистично настроен магистър по физика, който потвърди думите ми."

Верно ли бе ?
Много щастлив Много щастлив не бръщолевиш глупотевини, мислиш си ? ВСИЧКО си обсъдил - дръжте се да не паднете - с МАГИСТЪР ПО ФИЗИКА? .. На живо?


Айде - пак да те изчеткам ЗА СПЕЧЕЛВАНЕТО на спора .. Много щастлив

Още повече, че признавам - той, спорът бе спечелен безапелационно!Не, не с подредени в табличка термодинамични уравнения ...
А ето как ... :
----------------------------
"Дракон с кисело зеле | 25.07.2014 11:21
... да ти кажа, че Гренвил Сюъл е напълно дискредитиран ... Това , че е постигнал някаква научна степен, не означава нищо ... "
----------------------------
"Дракон с кисело зеле | 26.07.2014 12:52
... Гренвил Сюъл , ..... Ясно е , че изследванията на този човек са компрометирани ... "
---------------------
Абсолютно са компорометирани, а той е буржоазен лъжеучен и напълно дискредитиран!

Нищо,че има титли ... както бе обяснено!.. Той и такива като него, се опитват да възродят, чрез Науката разни Идеалистични схващания .. и да ги противопоставят на т.нар Научен Материализъм и на учението лично на Иван Владимирович Мичурин !

Да видим от другата страна .. откъм мичуринистите , кой е срещу Гренвил Сюъл? Опарин - Герой на Труда!
Да припомним, според Указа на Върховния съвет, за какво се присъжда "Герой"
Четем : " постижения, свързани с успахи в Народното Стопанство .. довели до подобряване живота на ..."

Два свята - двама учени! .. Единият - прокарва Идеалистически схващания, уж позовавайки се на отречената Термодинамика ..
...другият - работи за Благото на Хората и за народното Стопанство ...и с упорит труд, успява да завоюва признанието на трудовия народ и удостояване от Върховния Съвет с "Герой на труда" .. !

Явно, спорът е решен и ти признавам правотата, приятелю Дракон ...

Поздрави ..
А Термодинамиката е Буржоазна лъженаука, вервай го!
----------------------------------

П.П

ПОДИГРАВАЛ СЪМ СЕ С ТЕБЕ БЕ, Малоумников!

НАИСТИНА ЛИ СИ МИСЛИШ, че си бил спечелил спор ??

Ами че това което ПОНЕ 50 пъти ти повторих - че става дума за ДВЕ НЕДОКАЗАНИ ТВЪРДЕНИЯ за произхода на живота ( И ДВЕТЕ–НЕДОКАЗАНИ!) и става дума за ДВЕ ВЯРВАНИЯ си е фундаментална истина .. КАКЪВ спор, си мислиш, с твоят идиотски ум, че може да спечелиш срещу това безспорно съждение?

Малоумен си, Малоумников ..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

35 Mako | 16.11.201714:14

dedo adji | 16.11.201711:59
Мако, пак те избива на агресия срещу горкия изследовател, а православните сме миролюбиви. И не си прав за индианците. Те са изтребени не в името на протестантския Бог а вимето на великия бог Долар. Н
============================

Освен миролюбиви, православните би следвало да са и неовчедушни, така че когато автоматични възпроизвеждащи протестантски устройства започнат да въртят стандартната плоча за "липсващата реформация на православието", да могат и да отвърнат подобаващо на поредния наглец!
Що се отнася до протестантския Бог и Бог Долар - не мисля, че има разлика между двете фигури. Протестантството се е изградило като устойчива финансова материализация на вярата, милите хорица в него устойчиво се учат, че ако Бог ги обича, затрупването с пари е не просто допустимо, но и неминуемо!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

34 Дракон с кисело зеле | 16.11.201713:24

Олигофрений пак доказва, че с право му казвам така.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

33 explorer | 16.11.201712:39

@дедо, понеже попита, в средата на 70-те тръгнах на училище, знаеш че тогава беше по райони и аз се падах в района на едно от спортните училища в София. Там на почит беше физическата сила. След няколко теста стигнах до залата по джудо, после карате, айкидо, у-шу...започнах практика на йога, изучавах и всевъзможни източни учения и религии в търсене на Бога. И така до лятото на 91-ва когато Той ме срещна и ме упъти към изучаването и прилагането на Словото Му - Библията. Покаях се и се кръстих наново, вече със съзнанието, за което пише в другата статия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

32 dedo adji | 16.11.201711:59

Мако, пак те избива на агресия срещу горкия изследовател, а православните сме миролюбиви. И не си прав за индианците. Те са изтребени не в името на протестантския Бог а вимето на великия бог Долар. Никой не е и мислил да ги кръщава, като испанците в Южна Америка. Виж, приобщаването на черните, докарани от Африка, с основание се смята за голямо постижение на протестантството. В 19-ти век американците са пращали мисионери на Хаваите и Фиджи, в Япония и Китай, но никой, освен може би няколоко неизвестни единични, не е отишъл да проповядва в негърските робски квартали. А дивите джуки, под камшика на христианина робовладелец, станали искрени христиани. А, иди го разбери. Сто години по-късно, пак така спонтанно, започнаха да прегръщат исляма, не от някаква вяра, а напук на христианството на белите. По-възрастните сме свидетели, че великият Мохамед Али стана шампион под името Касиус Клей.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

31 dedo adji | 16.11.201711:32

Изследователю, това, че сме Божи чада, пречи ли ни да бъдем синове, внуци и правнуци? Само от апостолите си, не и от обикновените хора, Иисус е искал да оставят майка си и баща си и да раздадат богатството си. Ти ако се чувстваш апостол, аз не се. Интересно, какво си научил за православието от прабаба си в манастира и какво си правил от 70-те до 91-ва, че чак тогава си отворил библията и си чул гласа на Бога.
Съгласен, че протестантските църкви не са големи пирамиди като националните или всеобщата католическа. Те все пак са малки пирамидки, всяка със своя йерархия от пастири, дякони и паство. Ecclesia преди да значи църква е означавало събрание. Така са наричали народните събрания в гръцките полиси.
Така могат да се нарекат и племенните събрания. Племената се обединяват в народи, които обединяват светските и духовните си събрания в държави и църкви за защита на материалните и духовните си интереси. Протестантските събрания останали на племенно ниво. ОК, в наше време не са застрашени, че да се обединяват за защита. Защита срещу рязаните, към които на друго място изказваше странно съчувствие, с огън и меч е нормална и праведна, походи навън с огън и меч са не за насаждане на правата вяра, а за завладяване земи и богатства. Православните и протестантите не са организирали такива походи, едните по принцип, другите, защото са закъснели.
В Христа гърци и юдеи няма, но в живота има гърци и българи и руснаци и американци. Даже, когато почитат същия Бог, всеки от тях има собствени светски интереси, рядко добронамерени към другите, за защита на които е нужно обединение по всички възможни линии. Оттам и националните църкви.
Бил си пастир в затвора. Прекрасно. Привличай към Христа убийци, мошеници и цигани. С това ще направиш услуга и на тях и на обществото. Но не примамвай овци от чуждо стадо. Протестантският морал не одобрява кражбата. Едни от първите и най-последователни протестанти - квакерите - не са проповадвали вън от своята общност, само са приемали всеки, пожелал да се присъедини към тях.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

30 Mako | 16.11.201711:02

explorer | 16.11.201710:36
@Mako, задачка-закачка, кое е за предпочитане да се оставиш да те завладеят рязаните поради липса на далновидност и затваряне в себе си или да отидеш до краищата на земята и да проповядваш с огън и меч?
===========================

Само това ли откри в Наръчника си? Задачка -закачка от онези, които са избили хората на цял един континент за да разчистят терена за добрите, силно реформирани протестанти? Към чиято хубава реформирана традиция и история любезно си се присъединил?
Все се питам, ако по твой съвет православните чудодейно вземат, та се реформират / горките нереформирани!!!/, от къде ще вземат индианци и негри, та да се дореформират хептен?....Дали вече реформираните им братя в САЩ ще доставят някоя и друга бройка / например 80 милиона/, че да се опече работата както трябва. Като на Деня на благодарността, с пуйка, оризец и варени индианци-спонсори? А ако нещо се закучи с индианците и пуйките, турците стават ли - да им изразим и на тях една благодарност по протестантски?
Хайде, погледни какво пише в Наръчника ти по този въпрос!
А ако не намериш нищо удовлетворително там - знаеш какво се прави, плуж-плуж и..... се изплужваш в плужешката си посока!
Честито! И да не забравиш да си опечеш един турчин на 23! Ей така, от благодарност! Реформирана благодарност!
Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

29 explorer | 16.11.201710:36

@Mako, задачка-закачка, кое е за предпочитане да се оставиш да те завладеят рязаните поради липса на далновидност и затваряне в себе си или да отидеш до краищата на земята и да проповядваш с огън и меч?
Аз лично, предлагам да оставим съденето на Господ в края на времената.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

28 Mako | 16.11.201710:29

explorer | 16.11.201710:07

И още нещо, протестантските църкви не са друг вид пирамидална структура подобна на националните православни или католическата църква.
======================

Вероятно това е помогнало на милите протестанти по-ефективно да избият индианците в Северна Америка, а после да преуспеят в търговията с роби?
Или бъркам?
Чуди се
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.