Въпрос на минути | webcafe.bg
Webcafe

Въпрос на минути

Webcafe.bg 25.08.2015, 19:28 (обновена 26.08.2015, 19:41)
линейка

Какво се разбира от това - че до момента в спешната помощ не е имало критерии, по които да се прецени доколко да бърза линейката. Следователно, всеки в ситуацията да чака спешна помощ просто е стискал палци лекарите да са разбрали, че положението е на живот и смърт.

Понякога е въпрос на минути. Така си мислят всички, чакали линейка поне час на ръба на ужаса заради свой близък или непознат, припаднал на улицата.

За тези случаи всеки чува под една или друга форма - дали ще е припадналият пияница, когото всички подминават, а линейката оставя на улицата, защото не заслужава спешна помощ, щом се е докарал до безпомощно състояние от алкохол.

Или мъжът, чиято смъртна снимка обиколи Facebook, след като линейката беше пристигнала половин час след обаждането, за да констатира смъртта. Или 40-годишната фотографка, която почина, без да дочака свободен екип на "Спешна помощ".

Това са само малка част от случаите, които стигат до медиите. Със сигурност стотици са онези, за които нищо не чуваме.

Сега Министерство на здравеопазването обещава да реши проблема, като предлага идеен проект на стандарт за спешната медицинска помощ - 8 минути срок за случаи с опасност за живота (червен код), 20 минути за относителна спешност (жълт код и вероятна опасност за живота) и зелен код - до два часа, когато се прецени, че няма спешен пациент.

Времето за реагиране се брои от поемането на възложеното повикване от мобилен спешен екип - не от момента на подаването на сигнала.

Какво се разбира от това - че до момента в спешната помощ не е имало критерии, по които да се прецени доколко да бърза линейката. Тоест преценката е била според човека и ситуацията. Следователно, всеки в ситуацията да чака спешна помощ просто е стискал палци лекарите да са разбрали, че положението е на живот и смърт.

Не е ясно това как се променя при тристепенната скала на спешност.

В документа се посочва, че стандартът гарантира оказването на помощ на всички спешни пациенти, независимо от техния пол, възраст, религия, гражданство, националност, местоживеене, социален, здравноосигурителен или здравнозастрахователен статус.

Принцип, който би трябвало да се спазва и в момента - въпреки че дори само преди седмица мъж с либийски произход прекара в тежко състояние дълго време, преди да му бъде оказана медицинска помощ и то след оказан медиен натиск. И след това беше изоставен.

Никъде не се споменава за санкции при закъснение, контрол върху уменията на тези, които преценяват от дистанция състоянието на пациента само по описанието от паникьосани свидетели.

Всъщност към момента стандартът прилича на набор от пожелания, които и досега бяха налице. За съжаление, до превръщането им в реалност, ще има още твърде много случаи, за които се надяваме да не са лични истории, а статуси, видени в нечий Facebook.

Докато продължава да съществува системата на колективна безотговорност при неправилна преценка или фатално закъснение, няма значение колко пожелания ще се подпишат в министерството. Понякога наистина е въпрос на минути.

Oще: бърза помощ  здраве  здравеопазване  линейка  медицина  министерство на здравеопазването  пациент  спешен пациент  спешна помощ 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.08.2014, 10:44

2 Petio Petkov.1566428002 | 26.08.201512:39

Открива се топлата вода. Да не би досега служител/к/ите от 112 да не са сортирали повикванията по спешност? Опитват се горките, според знанията и настроенията си. Невинаги успяват. Пък и ако започнат да разпитват надълго и нашироко какво точно му има на нуждаещия се, ще увеличат времето за реакция. А и могат ли да разчитат на компетентни и обективни /от приятели и роднини?!/ обяснения?
Според мен най-добре е да извадят лекарите от линейките, да сложат вместо тях парамедици, което би позволило със същите пари да се поддържат в пъти повече екипи. А в спешните центрове да се оценява всеки конкретен случай. И ако линейката е разкарвана без нужда - глоба и плащане на разходите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.04.2012, 22:55

1 daysydogy | 25.08.201520:55

Типичен пример за ограничено, повърхностно журналистическо мислене!
Във всички човешки дейности, където се изисква мигновено взимане на решение и извършване на определени действия в определена последователност, се изработват такива стандарти, които се отработват на тренировки! Това позволява в екстремни обстоятелства да се действа с максимална скорост! Естествено - ако човек притежава и интуиция, и опит, да пренебрегне при определени обстоятелства стандартните инструкции в интерес на оптимални резултати е най-добре, но малцина притежават такива, твърде често необясними качества! Типичен пример - руски офицер, който преценява на „своя глава“ и решава, че сигналите за старт на американски стратегически ракети за „техническа грешка“, не задейства механизмът за вземане на решение и спасява светът от ядрен апокалипсис... Решението му се оказва правилно, но заплаща отказът си да следва задължителните процедури с загуба на кариерата си, с психиатрична болница (по принуда), без служебна и обществена благодарност и признание - типично за тъпите руски политици и военни!
Вината на Москов е, че иска да въведе такива стандартни оценки и процедури, които позволяват бързо и точно решение, касаещо здравето на всеки отделен човек!
Излагате се, уебкафеджии!!!
П.П. Примерите с починалите пациенти, недочакали бързата помощ, пренебрегват фактът, че човешкият организъм е прекалено сложна система и едва ли ще можем някога да постигнем познанието в пълният му размер, за да направим точна преценка за причините и вините!!!
   

оценка

+1 -3

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.