Билетите са скъпи, но само за някои | webcafe.bg
Webcafe

Билетите са скъпи, но само за някои

Красимир Грозев 25.03.2016, 19:14 (обновена 28.03.2016, 19:55)
градски транспорт

При цена от 1 лв., по-евтин транспорт има само в Братислава, но ако цената стане 1,5 лв., то изведнъж София се сдобива с по-скъп градски транспорт от градове като Рим, Дъблин, Цюрих, Прага, Атина и Варшава. При цена от 1,6 лв. ще подминем и Мадрид и Рига.

Центърът за градска мобилност официално предложи на Столичния общински съвет да повиши цената на билета за еднократно пътуване от 1 лв. на 1,6 лв. Това трябва да стане от 1 юни 2016 г. Ще поскъпне и талонът за 10 пътувания - от 8 на 12 лв. Абонаментните карти обаче остават с непроменена цена.

Ако предложението мине през различните комисии на общината и след това се гласува от Общинския съвет, това ще е първото поскъпване на билетчето за градския транспорт от 1 юни 2008 г., когато цената му скочи от 70 стотинки на 1 лв. Тогава обаче бяха вдигнати и цените на абонаментните карти.

По обясненията на Симеон Арнаудов, изпълнителен директор на ЦГМ ЕАД, в момента около 15% от пътниците в столичния градски транспорт ползват еднократни билети, докато европейската практика била този процент да бъде под 10.

Така по-високата цена на единичните билети ще стимулира пътниците да преминат към абонаментни карти. Като съпътстваща причина се изтъква и повишаване на качеството на предлаганата услуга.

Кой всъщност ще плати това сериозно повишение?

Всички тези, които не могат да се възползват от преференциалните карти и всички онези, за които покупката на месечна абонаментна карта не е икономически обоснована. В момента най-евтината карта за всички линии струва 50 лв.

Щом възможно най-евтиният билет струва 0,8 лв. (при покупка на талон с 10 билета), то за да ни е изгодна картата, трябва да правим повече от 62 пътувания месечно.

Не всички софиянци пътуват толкова пъти в месеца. Да не говорим за хората, които идват за ден, два, три по работа или за удоволствие.

И какъв избор дава ЦГМ на тези хора?

Опция 1 - плащат 60% за билетче, опция 2 - плащат 50% повече за талонче за 10 пътувания или опция 3 (която е предпочитана от ЦГМ) - купуват абонаментни карти, въпреки че няма да използват пълния им капацитет.

Ходът на ЦГМ е странен още от поне две гледни точки.

Дизелът не е бил толкова евтин от години, а дори и когато приближаваше 3 лв. за литър билетите не поскъпваха. Второто странно е, че по признания на дружеството то в момента е на печалба - и е така от поне три години.

Друга промяна е, че драстично скачат глобите за нередовните пътници - от 20 на 40 лв., ако тя се плати на място, или на 200 лв. (100 сега), ако се пише акт.

Това със сигурност е стъпка в правилната посока за борба с гратистчиите, но тази борба отдавна се води по-скоро на думи.

В началото на 2015 г. неофициално от ЦГМ заявиха, че годишните пропуснати приходи от нередовни пътници възлизат на около 70 млн. лв. Контрольорите в градския транспорт са около 200. Публична тайна е, че контрол има най-вече по основните линии, при това в по-централните части на София.

В крайните квартали и в ромските махали контрольорите са истински митични същества - говори се, че ги има, но никой не ги е виждал.

Преди година по Нова телевизия мина репортаж, в който контрольори с полиция правят пълна проверка на автобус 56 в квартал „Факултета". Оказа се, че при пълен автобус пътниците с билети или карти са под 10%.

Съвсем отделен е въпросът, че ЦГМ трудно успява да събира наложените глоби. От миналата година се работи с частни съдебни изпълнители и събираемостта е успяла да достигне 40%.

Десетките милиони, които изтичат покрай гратисчиите, са една част от проблемите на столичния градски транспорт. Кражбите на гориво си вървят, въпреки че мине - не мине година и има уволнени за подобни провинения. Въпросителните около отдаване на концесия на отделни линии също си стоят.

В същото време от години се влачи въпросът с преминаване към изцяло електронно таксуване, което да позволи много по-гъвкави тарифи и много по-точно отчитане на използваните услуги.

Според ЦГМ това може да се случи още през следващата година, но като твърде оптимистична прогноза.

Разбира се, ако гледаме номиналната стойност, билетът за градския транспорт в София е сред най-евтините в Европа.

Платформата Инфограф наскоро публикува сравнение на цената на градския транспорт в европейските столици, като тя се изравнява чрез използването на условна валута с еднаква покупателната способност.

При цена от 1 лв., по-евтин транспорт има само в Братислава, но ако цената стане 1,5 лв., то изведнъж София се сдобива с по-скъп градски транспорт от градове като Рим, Дъблин, Цюрих, Прага, Атина и Варшава. При цена от 1,6 лв. ще подминем и Мадрид и Рига.

А дали въобще столичният градски транспорт може да се мери по качество с тези градове?

Как ще се защитават по-скъпите билети от страна на общинарите предстои да видим. Не е изключено вместо шоковото поскъпване от 60 стотинки да видим нещо по-умерено. Факт е, че в момента увеличението по-скоро прилича на доиздояване на онези честни пътници, които не пътуват често и не са ученици или пенсионери.

A това влиза в разрез с клетвите на общинарите за по-достъпен и масов градски транспорт.

Oще: билет  билетче в градския транспорт  градски транспорт  градски транспорт в софия  задръстване  карта за градски транспорт  контрольори в градския транспорт  линии на градския транспорт  софия  столичен общински съвет  трафик  цгм  цени на билетите  цени на петрола 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

10 Дракон с кисело зеле | 05.04.201616:44

Искате ли да спра да купувам билети за градския транспорт?
Защото така ще ме накарате да спра да купувам билети за градския транспорт.
---
Примерно, де. Никога не съм гледал "Арчър", обаче това меме ми се върти из главата, откакто съм чул новината за вдигането на цените на билетчето. Рязкото вдигане на цените на каквато и да е услуга с шейсет процента.

В момента ситуацията ми е такава, че месечно ползвам градски транспорт по десетина пъти, ако и толкова - работя си от вкъщи, а когато излизам, ако мога да стигна до съответното място пеш за по-малко от час време, не се качвам на автобус, освен ако не вали или улиците не са покрити с преспи до коленете. В този смисъл, купуването на талонни билети или карти за транспорт за мен е тотално нерентабилно, а това да се опитват да доят редовните пътници като мен допълнително, вместо да измислят някаква система за по-качетвен контрол на гратисчиите, вандалите, крадците на гориво... `айде не. Единственото, което може да се постигне с вдигането на цените на билетите, е намаляване на редовните пътници.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.03.2014, 11:14

9 prqkor | 26.03.201612:32

Цената на горивата пада , цената на билетите се вдига ??? Знаеш ли колко хора ще си купят билет за 1.60 - николко. Щяли да ми напишат акт - ще си избърша задника с него , както и всеки друг
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

8 Manuela Gerenova | 26.03.201612:00

Ок, ще насърчаваме покупката на абонаментни карти. Съгласна съм, аз самата съм с абонаментна карта за всички линии. Ооооообаче
1. Нека бъде измислен по-гъвкав вариант извън месечните карти. Дневна и седмична карта, които важат и за метрото, комбинирана карта за две линии, която незнайно защо премахнаха, да има варианти, дори и да си гост в града. 10 талона - защо 10, кой ги изчисли толкова, защо не важат и за метрото? В Букурещ бях една седмица и за това време имах карта за градския транспорт, която не беше някакви хвърчащи хартии, а красива пластика с карта на града.
2. Безомпромисна борба с гратисчиите. Няма "Ама те са цигани, ама те са страшни". Ако трябва - ще викнем Динко от Ямбол да се бори с гратисчиите. И, много ви се молА, това далеч не са само ромите. Редовно ставам свидетел на скандали със студенти и ученици, дето картите им са по 20 лева. Това са хора, които прекрасно знаят, че неща като интернет, телефон, ток се плащат, но не могат да съвместят това си виждане с градския транспорт.
3. Безкомпромисно наказване на вандалите. Една от причините превозните средства да са неприятни, са вандалщините. Я една солена глоба И принудителен труд (и двете, не само едното) и да видим кой ще чупи и драска. Хващат те да рушиш - айдеее, у РПУ-то. Иначе да си троши и драска у тях.
Иначе повишаване на цената на еднократния билет е неоправдана на фона на доста западналите превозни средства. Заради изноените релси и старите мотриси трамвайният транспорт е плачевен, а по някои линии пътуват автобуси отпреди Втората световна война. Разбирам, че Центърът за градска мобилност се опитва да си избие загубите и кражбите, но хайде малко по-културно, а?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 13.09.2013, 21:13

7 Шрайка | 26.03.201608:15

"Всеки плаща някаква такса, според размера на доходите си, и ползва градски транспорт според необходимостите си"
_______________
Макароне, помня този принцип - „от всекиго според възможностите, всекиму според потребностите“. Учеха ни, че скоро ще настъпи това време и всички усърдно се трудихме да градим комунизма. Очаквахме го да настъпи всеки момент, още следващата или по-следващата петилетка. Явно вече му идва времето! Доживях!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.06.2014, 10:40

6 IvanN | 26.03.201607:27

Крив макарон, за да работи описаната от теб схема, трябва:

1. Да има добре развита мрежа от метро, трамваи, автобуси, която да покрива абсолютно всички квартали на града, умно планирана, така че с максимум една смяна да можеш да се приждижиш практически между всеки две точки, с автопарк, който не предизвиква страх или отвращение у возещите се и т н;

2. Всички, подчертавам всички потенциални ползватели наистина да плащат "данъка" за "безплатния" градски транспорт, което, предвид българския тарикатлък, е абсолютно ама абсолютно невъзможно.

Така че, за да не плащаш ти данък градски транспорт, а след това 10 тариката да се возят за твоя сметка, карай си колата и не мисли за неща, за които не сме дорасли.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

5 Крив Макарон | 25.03.201622:31

С един приятел коментирахме въведената в един европейски град практика на безплатен обществен транспорт. Всеки плаща някаква такса, според размера на доходите си, и ползва градски транспорт според необходимостите си. Така тази задължителна такса спомага да се намали трафика от автомобили, т.к. щом веднъж по задължение си платил нещо, то се явява малко излишно да плащаш за същото под формата на разходи за личен автомобил. Така поне твърдели европейците...
Е, малко трудно приложима теория за град като София, където автомобила се ползва повече за демонстрация на положение, отколкото за придвижване. Чисто емоционалната привързаност към автомобила може да предизвика много гневни реакции сред някои, ако бъдат задължени да плащат за билета на други. Тук всички са хора на твърдото "не", и на борбата до край!? Функционалността на подобна концепция е чиста фикция, щом няма вече надсвирване с клаксони, и бой по кръстовищата.
Говорим си за манталитет!
Но ако гледаме на нещата по същество би могло да се разработи подобен вариант, съобразен с тенденциите към намаляване на автомобилния трафик, и търсене на алтернативен транспорт. В това число, и таксите да се определят и според това дали гражданите ползват велосипед, или ходят пеша на работа.
Предимствата на подобен вариант са:
- по-бързо придвижване през града, както за автомобилите, така и за хората ползващи обществен транспорт.
- по малко звуково и прахово замърсяване
- по-малко валутни средства напускащи страната в посока страни-износителки на петрол
- по-малки разходи за развитие на градска инфраструктура (с изключение на подземния транспорт)
- и д.р.

Накрая така се получава, че парите които биват платени като такси за градски транспорт са добре инвестирани средства, които подобряват организацията на жизнената среда, и повишават привлекателността на града.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 19.01.2015, 17:09

4 trigger | 25.03.201621:44

Ако го увеличат ще си купя кола или ще емигрирам.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.05.2011, 21:39

3 John Smith | 25.03.201621:17

Аз лично нямам в обкръжението си човек, дето пътува с автобус !!! Чак такива баровци не познавам Шокиран
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.03.2012, 22:53

2 Galina Aleksandrova | 25.03.201620:50

Чудесно, ще имам официална причина да използвам само таксита Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.03.2012, 10:23

1 partci | 25.03.201620:15

"... Като съпътстваща причина се изтъква и повишаване на качеството на предлаганата услуга..."

Чакай, какво?! Объркан
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.