Полутоно | webcafe.bg
Webcafe

Полутоно

Красимир ГрозевКрасимир Грозев
12.08.2016, 19:26 (обновена 14.08.2016, 17:00)
Борисов

Снимка: © Nova

Държавната политика към изтребителната ни авиация описа точно едно полутоно. Няма такъв лупинг!

"Това се казва глупост".

Днес, с тези думи премиерът Бойко Борисов определи договора за ремонт на двигателите на родните изтребители МиГ-29 в Полша.

Преди има-няма осем месеца депутатите от ГЕРБ пламенно защитаваха същия този договор, когато той се ратифицираше в Народното събрание. Тогава споразумението беше безалтернативно, а военният министър се кълнеше, че така късаме зависимостта от Русия в областта на отбраната.

Сега Борисов изживява катарзис във външната си политика. Неизбежно и във военната област се сменя курса.

В бойната авиация има една фигура от сложния пилотаж, която се нарича полутоно (или Split S за западно ориентираните). При нея самолетът се обръща по гръб, прави половин лупинг и се оказва на по-малка височина и с курс променен на 180 градуса.

Държавната политика към изтребителната ни авиация описа точно едно полутоно.

След като договорът с Полша бе определен като глупост, премиерът Борисов начерта нова насока - изтребителите ни МиГ-29 ще бъдат поддържани с руска помощ в наскоро национализирания авиоремонтен завод "Авионамс".

Няма как да не се запитаме, а защо бяха всички циркове в тази сфера, на които станахме свидетели в последите близо две години?

Прочие, този геополитически завой по отношение на МиГ-29 започна да се изпълнява още през януари - февруари, когато с половин уста бе признато, че Полша няма капацитет да поддръжа изцяло нашите МиГ-29 и се започнаха процедури за възлагане на обществени поръчки за покупка на двигатели и резервни части.

Тогава военният министър Николай Ненчев се кълнеше, че тези двигатели няма да дойдат от Русия, но процесите сега вървят точно натам.

Да се върнем към, както премиерът Борисов се изрази, добрата новина за летците.

Това, което министър-председателят не каза, е че се касае за пари и то много пари, които трябва да се налеят в авиоремонтния завод "Авионамс", за да може да поддръжа родните МиГ-29.

Макар и в исторически план заводът да е поддръжал почти всички типове бойни самолети, които са били на въоръжение у нас, МиГ-29 никога не е бил ремонтиран изцяло там.

Единственото, с което може да се похвали заводът, е един провален опит за усвояване на ремонта през 90-те, няколко ремонтирани двигателя по същото време и съдействие на руските специалисти във възстановяване на летателната годност на част от изтребителите ни преди 8-10 години.

Колко ще струват лицензите, машините и обучението на специалистите в "Авионамс" никой не се наема да каже. Ясно е, обаче че резервните части за тези ремонти могат да идват само от едно място - Русия.

Сигурно е и друго - руският военно-промишлен комплекс с радост ще ни "обръсне" за тези услуги. И бръсненето може да е до кръв.

На този фон изниква един много логичен въпрос - защо ще наливаме пари в остарелите МиГ-29, когато до края на годината трябва да се подпише договор за нов многоцелев изтребител (както многократно гарантира министър Ненчев)?

Вероятно, защото нов изтребител няма да има.

Поне не и в оптимистичните срокове, които се залагат днес.

Или както самият Борисов отбеляза в днешното си интервю:

"Новите самолети - когато му дойде времето".

В последните месеци цялата военна експертиза доказваше, че в МиГ-29 живот няма, няма и възможност той да бъде докаран до стандартите на НАТО, да не говорим, че поддръжката му е скъпа, а бойните му възможности са застинали в средата на 80-те.

Може да очакваме полутоно и от Министерство на отбраната, което ще започне да доказва, че няма спешна нужда от нови многоцелеви изтребители, а в МиГ-29 има ресурс чак до 2030 година.

И така, докато премиерът ни се опитва да прави висш пилотаж на геополитическата сцена, пак се готвим да въртим едни пари на гърба на отбраната на България и пак реалният ефект за ефективността на въоръжените ни сили ще бъде скромен.

Или направо казано, никакъв...

Oще: авиационна база  авиация  авионамс  база  бойко борисов  българия  интервю нова телевизия  миг-29  министерство на отбраната  министър-председател  николай ненчев  нови самолети  отбрана  полша миг-29  русия  руски миг-ове 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.11.2010, 01:22

7 Пишурко | 14.08.201617:22

"Държавната политика към изтребителната ни авиация описа точно едно полутоно. Няма такъв лупинг!"
Няма такъв лупинг - тази фигура се нарича "задна прашка", получава се най-успешно като държавната политическа върхушка(президент/премиер/НС и прочие) пуснат уредите за управление на държавната машина и се хванат за палците с надеждата, че който ги опъва ще кара влака/самолета и т.н. Само че опъващият, като си свърши работата ще слезне на следващата спирка и ще остави държавата да хвърчи със свалени гащи насам-натам превъртайки се.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.11.2010, 01:22

6 Пишурко | 14.08.201616:49

Мдамм,
Незнам как, за ремонта на руски изстребители, части за които се произвеждат само във Русия, конкурс се печели от израелски/полски и какви ли не още компании но не е евро и нато ориентирано да се спечели от руски фирми - критерият какъв е : по цена едва ли , по срок - не ми се вярва, по качество - друг път. Може би по обещани конмисионни? Защото явно спечелилият конкурса трябва да купи частите за самолета пак от Русия(което е абсурдно за нас - ние сме нато и евро ориентирани), трябва да обучи специалисти и да оборудва заводи по руски стандарти(което е абсурдно за нас - ние сме нато и евро ориентирани), и т.н.и т.н.
А за новите модерни самолети дето ще втора/трета ръка са Ф16 или грипен или Мираж произведени сигурно 1970 - 1980 г, с изтекъл ресурс, на двигатели шаси и др, дето ще си ги купим и после пак конкурси за обучение на персонал, за смяна на двигатели, и т.н. Усмивка Не ми се говори за военноремонтните заводи у нас - малкото останали хора на пълен работен де, чакат да си доживеят годините за пенсия, не мисля, че тепърва ще учат чужди езици, чужди стандарти и технологии..
Трябва емблемата на ВВС-то да се смени на ибрик с крилца
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.03.2014, 11:14

5 prqkor | 14.08.201610:15

Бойко вижда на къде духа вятъра , за разлика от разнуи форумни малоумници.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 26.07.2011, 17:30

4 Люба6а | 13.08.201603:35

а КУРнелия ниновъ,а мая пчеличката-галева?а антон КУ(р)тефф? Бесен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.10.2012, 14:37

3 TheRock | 12.08.201623:44

Бойко Борисов е глупак!
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 17.04.2012, 22:55

2 daysydogy | 12.08.201621:10

Досега полуминистър председател, догодина – цял...
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

1 boris | 12.08.201619:51

а бойните му възможности са застинали в средата на 80-те.
------------------------
А вие какво си мислите, че хипотетичния "нов" изтребител ще е произведен през 21-ви век ли?
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.