Как Сърница ни свери часовника | webcafe.bg
Webcafe

Как Сърница ни свери часовника

Златина Димитрова 16.03.2015, 10:59 (обновена 19.11.2016, 20:47)
Сърница

Снимка: © БНТ

Местният вот не е знак за електорални нагласи, а за изборни (д)ефекти

През уикенда медиите жадно погълнаха първата изборна драма за годината, като следиха изкъсо вота в една община, появила се на картата като самостоятелна преди два месеца - Сърница. Изборите за местна власт се превърнаха в умалена версия на това, което да очакваме на местния вот през есента. И това е вярно, но не по отношение на електоралните нагласи.

Местните избори се различават значително от националните по това, че става дума не само за партия, но за строго индивидуални личности - съседи, роднини, познати, приятели.

А и когато в избора участват само 4 партии, от които една дори не е парламентарно представена, много трудно може да се говори за генерализации по отношение на местния вот в цялата страна. Освен това са гласували 3 000 души със сходни социално-икономически характеристики, а и в малка община от значение за гласа са и междуличностни отношения, роднински връзки познанства...и още много подобни аргументи могат да се изтъкнат като контра на идеята, че този вот има значение за електорални нагласи. Е, това може да е вярно, но само по отношение на конкретната община в контекста на следващия местен вот, който я очаква през есента.

За какво обаче наистина бяха показателни изборите в Сърница?

Малката община, която тепърва изгражда свой „местен парламент", може да не е показателна за електоралните нагласи, но със сигурност говори много за изборните практики - сигнали за агитация в деня на вота, общински съветник показва как да се гласува за партията му, а като форма на агитация се раздават броеници и стенни часовници (според кандидатът на ДПС Неги Бозов това било агитационен материал, който върви в комплект с лозунга „Ново начало"). Прелита информация за 20 лева награда за глас, както и заплахи за спиране на социални помощи. А един от кандидатите обещава 100 000 лева за нов път.

Дребните подаръци и гръмките обещания говорят за едно - ако по някакъв начин изборите в Сърница могат да са показател за това, какво да очакваме наесен, то ще е повторение на същия филм. Дори и балансът между партиите да се променя, инструментите, с които това се случва, са едни и същи - часовник срещу глас или 20 лева. А на избори за местна власт тези методи имат по-голям успех, защото зависимостите са по-големи и методите за контрол - по-достъпни.

Oще: бсп  вот  герб  глас  гласуване  дпс  избори  кметски избори  купуване на гласове  местен вот  местни избори  неги бозов  нова алтернатива  парламент  сърница 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 10.12.2010, 18:49

6 conscience | 20.03.201518:08

Съвременното гласуване е на практика свръх представителен екзит пол - парламентът се разпределя все едно негласувалите са гласували точно както гласувалите. В този смисъл дори и "страшно ниските" 40% гласували са предостатъчни, за да се определи настроението на хората и задължителното гласуване е все едно да искаш социологическите агенции да се допитват до всичките 2 и нещо милиона домакинства, вместо до 1300 - безсмислено упражнение, което ще оскъпи процеса без да доведе до съществена разлика.
Относно хипотезата, че щяло да намали купения вот, отново важи същото правило - процентът продадени гласове ще бъде същият.
За мен по-интересна е идеята за явното гласуване, където всеки глас може да се ъплоудва в база данни, за да се предотврати всякаква манипулация. Също интересно би било да се установи "плаващ" вот, при който гласувалият може да оттегля гласа си за депутата/кмета/съветника и въвеждане на критичен минимум електорална подкрепа за всяко управление, а не с измислени вотове на доверие.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

5 Борката | 17.03.201519:03

@4,
значи, излагате се като кифладжии.Ем и поучавате.
Я са пак си помисли ,невалидната бюлетина, като как се третира и увеличава или намалява броя на депутатите на дадена партия в парламента?
Невалидните бюлетини, както и негласувалите се третират по един исъщи начин по метода на Нимайер (името е по спомен), но въпреки това те се преразпределят пропорционално към получените гласове (действителни). Т.е.,ако Пезев пусне невалидна бюлетина и ДПС е в парламента,то неговия глас, както и всички други негласували се преразпределят между партиите,като това вдига числото на депутатите на ВСЯКА влязла партия.
Т.е. невалидните бюлетини увеличават влиянието на всяка група в НС.
Просто изборът няма да е негов.
Намига
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 04.11.2013, 11:46

4 opetkov | 17.03.201518:28

Тъпчо Пезев, дори и невалидна бюлетината ти ще намали влиянието на ДПС в парламента, защото процента им ще падне многократно. Ама то е трудно да влезе в чугунените кратуни на всезнаещите българи.
   

оценка

+3 -1

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

3 Pavur Pezev | 17.03.201508:40

И като стане задължително кво?Само ще се увеличи броя на ''невалидните''-демек надраскани с разни нецензурни неща бюлетини.Ох как искам да ме накарат задължително да гласувам,малей.Чак ме засърбя ръката.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 16.03.2015, 20:09

2 Daniela Papastylianou.1739019321 | 16.03.201520:13

А Вие знаете ли къде е Сърница,г-н Пуеблото?!
Абсолютно вярно!Методите са едни и същи-кебабчета,кифтаци,часовници,броеници,а може и молитвени килимчета да започнат да им раздават.
Крайно време е гласуването да стане задължително! Шокиран
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 19.05.2014, 02:00

1 puebloto | 16.03.201513:54

Смее се вярно ли,това което се случва в сърница,е това което ще се случи в бг наесен?????
сърница е равно на българия????????
вие знаете ли къде е сърница???????
   

оценка

+0 -4

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.