Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

140 км в час? А къде са магистралите

Премиерът Бойко Борисов: 140 км/ч е една прилична и икономична скорост за модерните автомобили Снимка: wiki
Премиерът Бойко Борисов: 140 км/ч е една прилична и икономична скорост за модерните автомобили

Премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов в подкрепа на идеята на МРРБ да се вдигне на 140 км/ч разрешената скорост по магистралите. "Нека да си кажем истината: кой кара на магистралата със 120 км? Просто новите автомобили не могат да отидат да 5-6 скорост на тази магистрала и стоят катаджии и ги глобяват. 140 км/ч е една прилична и икономична скорост за модерните автомобили. Който иска - да си кара със 110-120 км. Вдигаме горния праг, за да не бъдат санкционирани шофьорите..."

Мдаа. Правителството, ако не друго, не спира да ни изненадва с мисъл. Визионерство. Може да сме преписали идеята от поляците, които вдигнаха максимално разрешената скорост на 140 км/ч - въпреки че са страната с най-много жертви по пътищата. А във Великобритания още се чудят дали да я вдигнат от 110 на 130 км/ч - ограничението при тях е въведено преди близо половин век.

Да се изтупаме и ние до поляците, като страни с максимално разрешена скорост и след Италия, където е 150 км,  и Германия, където има и магистрали без никакви ограничения.

Преди Министерството на регионалното развитие и благоустройството да беше лансирало идеята за високата скорост, да беше огледало т.нар. магистрали в България. Все пак са му в ресора.

Според собствената му, на МРРБ стратегия от 2014-а до 2020 г. у нас са предвидени четирилентови пътища - и то само по т.нар. паневропейски транспортни коридори.

Има ли магистрала, по която пътуващ да стигне от едната граница на България до някой от другите гранични пунктове. Колко платна са българските магистрали във вида, в който съществуват? А снабдени ли са с аварийни ленти... Отсечки по тях са нагънати и с ями и ямички. Пуснатата тържествено 20-километрова "Люлин" вече се ремонтира - половин година след дитирамбите за нея, заради течове по мостовете.

През октомври, когато ръководството на Европейската народна партия беше дошло у нас, за да даде рамо за изборите, се появи едно ресторантско меню. "От едната страна с Росен Плевнелиев чертахме България с всичките й магистрали и четирилентови пътища, еврокомисарят подписа, а г-н Барозу написа отзад "Аз обичам България" и се подписа и той", разказа публично Бойко Борисов.

Обаче нарисуваното си седи там - между безалкохолното и студените предястия, а магистралите, дето ги строим, си ги и финансираме от националния бюджет до момента.

Преди премиерът да беше подкрепил идеята за 140 км/час, да беше се разходил по гаражи и улици да види паркираните там коли, повечето от които втора ръка - при това не от най-добрия клас. По средна възраст на автомобилите България заема последно място в ЕС.

Според данни от края на 2010 г. 30% от колите у нас са на възраст от 15 до 20 години, а над 20-годишни са около 26%. Между 11 и 15 години са почти 25% от колите.

Едва по десетина процента от пазара се държат от автомобилите на възраст между 1 и 5 години и от тези между 5 и 10 години.

Освен че високата скорост за тия автомобили на възраст е противопоказна, то повече са и произведените от тях емисии въглероден двуокис. България е на първо място в Европа по интензивност на замърсяването на въздуха, съобщи EuroActiv. Нивото на градското замърсяване в страната ни е двойно повече от средното за региона.

Според публикувания през ноември т.г. Доклад за човешкото развитие на ООН за 2011 г., годишната смъртност, причинена от лошо качество на въздуха, е малко по-висока в Румъния - 439 смъртни случая на 1 млн. души в сравнение с 437 в България.

Така че когато начертаното на ресторантското меню стане факт, а благоденствието се случи във вид на високи доходи и нови коли - не е ясно в този или следващ мандат на ГЕРБ, то тогава да вдигнем и скоростта. Другото са си приказки на маса.

 

Най-четените