От времето, когато Правец беше Царско село | webcafe.bg
Webcafe

От времето, когато Правец беше Царско село

Webcafe 04.10.2016, 20:42 (обновена 06.10.2016, 09:18)
Пътен възел Белокопитово - Каспичан, АМ "Хемус"

Снимка: © АПИ

Времето си минава, правителствата се сменят, строителите си издействат анекси и надценки, около по-сочните поръчки "витаят съмнения" за стотици милиони, а някои хора още се чудят защо пари за "Хемус" от Европа няма, няма и да има.

4 октомври 1974 г., петък. Другарят Тодор Живков копа първа копка на автомагистрала "Хемус".

От времето, когато "Варна беше пристанище на Шумен", а за покупка на съветските имитации на Фиат, Форд и Опел се чакаше по две петилетки.

"Работническо дело" снима Вожда, докато той държи слово на фона на пано с лика на Брежнев, а зад гърба му се чете "Строителството - всенародно дело". Възхитената социалистическа тълпа му отговаря с тържествен лозунг "Пусковите обекти - Ударен фронт".

Пусков обект се казва на строителна площадка, обвързана с точни срокове на изпълнение. 42 години след онази първа копка - няма нито точни срокове, нито завършен обект.

Ударният фронт на Тато прокарва магистрален път по 19 виадукта от София до родния му Правец - и дотам.

Докато се построят следващите 5 км от "Хемус", за да се заобиколи "Царското село" на Живков, минават малко повече от 25 години.

До ден-днешен магистралата не просто не е построена - тя не е преполовена. От 430 км са готови само 168.

Строежът е разпарчетосан на безкрайни отсечки, отбивки, пътни възли, мостове, тунели, детелини, диаманти и всевъзможни други "бижута", проектирани преди повече от 30 години, възлагани на знайни и незнайни фирми, неизпълнени до днес.

Времето си минава, правителствата се сменят, строителите си издействат анекси и надценки, около по-сочните поръчки "витаят съмнения" за стотици милиони, а някои хора още се чудят защо пари за "Хемус" от Европа няма, няма и да има.

Междувременно в Северна България не могат да си позволят средна брутна заплата, по-висока от 780 лв., а годишната винетка се смята за лукс. Стотици хиляди семейства, търговци и превозвачи от Русе, Плевен, Велико Търново, Шумен, Разград и др., пътуват с часове наред по разбити двулентови пътища.

От времето, когато "си почивахме, за да си почине колата", а до морето се стигаше с междинно преспиване, минаха повече от 40 години.

И докато Илон Мъск (роден в Прогнилия Империалистически Запад три години преди първата копка на "Хемус") чертае сравнително смислени планове за преселване на хора на Марс, ние пътуваме от София до Варна с отбивка при Карнобат.

Да ни е честита 'иляда осемстотин... ъ... две хиляди и шестнайстата година.

Oще: ам хемус  магистрала хемус  магистрали в българия  правец  работническо дело  строителството на магистрала хемус  тодор живков  хемус 


Още от Да го web@...

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 28.01.2014, 19:57

6 sim4o | 05.10.201611:09

И какво ни се казва в ей тая статия?
Че каквото Бай Тошо го направил-ние не можем да го боядисаме?
Най-трудните участъци на Хемус и Тракия-направени..а на нас са ни виновни Росатом,кишата,сушата,Меркел и международното положение!

Ми и без статията,си го знаехме..
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

5 dedo adji | 05.10.201610:35

Какво за Лилето, бе Станимире? Една засукана булка да има в това правителство. Не можа бате Бойко нея да назначи за кандидат, ами дъртата пастърма. Само да не стане като хубавото наде, дето като падна от власт и лъсна цялата грозотия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.01.2011, 23:00

4 Stanimir Popov | 05.10.201610:12

Opetkov, ти си същински Бойкоборисовец, бре! Ставаш за солташак на Бойчолиу, мдааа! А нещо кажеш за Лилето Павлова? Или неее - йие против партията не говорим! Айдук сплескан!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.03.2014, 09:33

3 mick | 05.10.201609:49

Къде пък го намесихте Мъск? Щял да засели марс.. той още не може да спечели от електроавтомобилите си.. пък на марс щял да праща. Харчи яко чужди пари, човека.. по-добре от Пеевски даже ;)
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

2 Pavur Pezev | 05.10.201609:15

усеща се некво съмнение в бизнес-гуруто,визионерът,алтруистът,радетелят за зелен личен транспорт на пейзаните- елън мъск,дето чертаел не ГЕНИАЛНИ,а СРАВНИТЕЛНО смислени планове за колонизация на марс,а опетков разпраа,че щом нямало файда,или поне файдица,инвестмънтс-йок.през тва време ЕС раздава 1 милион дебитни карти на сирийските бежанци от Пенджаб в турция.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 04.11.2013, 11:46

1 opetkov | 04.10.201621:07

Хората, които имат непразни глави не се чудят защо Европа не дава пари за Хемус. Хемус не е част от трансевропейски пътища, т.н. "коридори и затова няма европейски пари. Поради ниския измерен трафик няма и кандидат инвеститори, т.е. няма възвръщаемост на инвестицията. Друг е въпросът, че държавата можеше да задели някой друг лев от излишъците 2005-2008г, но нали трябваше да се пълни партийна каса и да се облажват червени олигарси. Сега пък ни удари КТБ и помощта за Росатом чрез Белене. Ще има и още, трябва да храним "братушките", както сме го правили винаги. Та затова Хемус ще стои на 168 км. Мисля, че са повече, но не претендирам за точност.
   

оценка

+3 -1

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.