Уволни чиновник, спаси човешки живот! | webcafe.bg
Webcafe

Уволни чиновник, спаси човешки живот!

Емил Спахийски , В. "Сега"
27.04.2011, 10:43 (обновена 28.04.2011, 07:12)
път

Защо с нашите данъци да плащаме два пъти - веднъж, за да издържаме безотговорни чиновници, и втори път - за щетите от тяхната некадърност

"Тия са убийци!" Тези думи си повтарях поне няколко пъти, докато преминавах с колата си през Симеоновград по същия път, на който по Великден стана голямата трагедия. Под "убийци" имах предвид т.нар. компетентни органи.

Тази случка се разигра два месеца преди трагичния инцидент. И не беше нужно да съм пророк, за да съм сигурен, че рано или късно там ще има жертви. Защото това е всичко друго, но не и път - кратери, в които можеш да си разбиеш колата; липса на светлина, на маркировка; на предупредителни знаци, на полиция дори.

Полицейската кола кротко спеше на няколко километра по-нататък край скрит пътен знак, дето турските тираджии няма как да го видят.

Няма спор, че основната вина за трагедията в Симеоновград е на момчето, което е надценило уменията си и е пренебрегнало закона. То ще си понесе отговорността - не само го чакат дълги години затвор, ако оцелее, но и за семейството му вече няма да има живот сред почернените съседи.

На мен обаче ми се иска да поговорим за другите виновници - тези, дето бездействат съзнателно и които при подобни трагедии още по-съзнателно насочват общественото внимание в грешната посока.

Сега това упражнение се нарича "вината на младите шофьори"

Вчера сутринта този рефрен шестваше из всички сутрешни телевизионни блокове в различни импровизации. Шефове от МВР, журналисти, общественици говореха за младите шофьори, както Хитлер за евреите.

Единственото нещо, което не беше предложено, за да бъдат обуздани тези "гадове", е да имат нашийници с електронни датчици. Може би защото никой още не се е сетил за това. Иначе цялото полицейско "въображение" беше впрегнато в изобретяването на нови закони: до младия шофьор да има придружител (между една и пет години да има надзор!!!); родителите да носят наказателна отговорност; да карат само по светло; да карат малки коли...

Идеи безполезни точно толкова, колкото до Военна болница в София да бъде сложено табло, на което да има т.нар. body counter или демек - трупоброец. И когато шофьор мине оттам и види колко души са загинали към този момент, да се замисли и да кара по-внимателно. Таратанци! Ще се замислят тези, които по принцип си мислят. Тези, на които егото е повече от акъла - няма. А те са доста повече на пътя.

Нека сме наясно: младостта не е порок

Не можеш да слагаш глупави рестрикции за хора само защото са взели книжката скоро. Познавам хора с няколко десетилетия стаж зад волана, при които за нищо не света не бих се качил. Познавам и млади шофьори, които толкова стриктно спазват правилата, че направо са опасни за т.нар. стари кучета, които са свикнали да не спират на излишен според тях знак "Стоп".

И съм сигурен, че няма как един безотговорен човек да стане по-малко опасен, ако една година е карал с някакъв по-опитен шофьор до себе си. А ако някой е решил да бъде съвестен, по-вероятно е изобщо да не се качи една година в кола, отколкото да чака свободното време на свой познат. И в двата случая ефектът няма да е бог знае какъв.

Законът трябва да е еднакъв за всички:

да е прост, ясен и категоричен, за да няма измъкване.

Всяко усложнение оскъпява контрола и увеличава възможности за измъкване от възмездие. Съмнява ли се някой, че всички тези идеи за т.нар. млади шофьори ще доведат само до увеличаване на корупцията?

Да не говорим, че подобни предложения от страна и на КАТ и на чиновниците винаги се появяват след някоя голяма трагедия. Спомнете си тоталния провал на идеята да се криминализира употребата на алкохол над 1.2 промила около случая "Стависки", ограниченията след случая "Лим" и след случая "Бакаджика", които в най-добрия случай просъществуваха няколко месеца!

Целта е проста - отговорността на два много важни участника в този трагичен магистрален живот - КАТ и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), да остане извън общественото внимание. Ще отрече ли някой, че ако пътят в Симеоновград беше в чудесно състояние, осветен, с поставени препятствия ("легнал полицай") и реално присъствие на полиция в града, трагедията можеше да бъде избегната? И защо не дискутираме какво е попречило това да се случи?

Пътят през Симеоновград не е случаен път

Това е европейски коридор. Отговорност на АПИ и на общината е той да бъде безопасен за жителите на града и на всички случайно преминаващи от там. Тук не става въпрос за липса на средства, защото, ако погледнете, европейският коридор е прекрасен до входа и изхода на града, а вътре е гробница. Защо се е случило така? Отговор на този въпрос засега няма. Виновни - също.

А може би следващата трагедия изобщо не е далеч

Затова си струва чиновниците да бъдат гонени за такива безобразия и да им се търси отговорност до дупка - буквално и преносно. След като предлагаме суперстроги наказания за шофьорите, защо да няма такива и за чиновниците, които очевидно не са си свършили работата. Например отварям сайта на АПИ и виждам кой бюрократ отговаря за този път, какъв е проблемът, защо се бави решаването му, кой не е взел мерки за обезопасяването на участъка. Ако някой е неспособен да си върши работата - довиждане!

Струва ви се невъзможно? За България може и да звучи като научна фантастика, но за нормалните държави е добре утвърдена и работеща практика.

За да не бъдем голословни и фокусирани върху само върху Симеоновград,

да прескочим до границите на София

Скоро на входната артерия на столицата от магистрала "Хемус" бе сложен един светофар, който обслужва един-единствен магазин. Той вече прави много бели и е предпоставка за верижни катастрофи, защото действа точно така, както ако на магистрала внезапно се появи едър рогат добитък. И това е ясно на всички компетентни органи.

Аз лично много бих искал да науча имената на хората, предложили и одобрили подобно опасно съоръжение, за да знам чия оставка да искам, ако там, не дай Боже, нещо се случи. Чиновниците вече трябва да излязат от нелегалност, да имат съвсем конкретни лица и имена. И да носят отговорност за решенията си лично!

Не само морална, но и материална - няма никаква логика, ако някой гражданин или фирма осъди общината или държавата, че е проявила немарливост и не е запълнила дупка, която е причинила катастрофа или просто щета върху колата му, обезщетението да се плаща от бюджета. Т.е. с наши пари.

Защо с нашите данъци да плащаме два пъти - веднъж, за да издържаме безотговорни чиновници, и втори път - за щетите от тяхната некадърност. Всеки да си поема кръста. Само така може да се повиши ефективността. Иначе и контролът, и законът ще продължат да бъдат абсолютни дупки!

www.segabg.com

Oще: дупка  път  симеоновград  чиновници 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

40 Mile Manolov | 28.04.201116:23

Дупките пред караулката на 10-тина км от София посока Своге се виждат вече от космоса... Нема се плашите оти поне ви спестяват глоби за скорост от куките там ^^
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

39 strawsPulledAtRandom | 28.04.201114:27

"Единственият начин да намалим золумите на пияни шофьори е в това да ограничим максимално възможността те да се качват в колите си - чрез възпитание, полицейски и обществен контрол"
------------
Именно - чрез полицейски контрол. Което е едно от задълженията на институциите, освен добрите пътища. И което също е споменато в статията, но ти незнайно защо го пропускаш и се концентрираш върху легналите (на сърцето ти) полицаи.
Част от общественият контрол е не само натиск срещу директните извършители, но и срещу незаинтересованите служители. Тоест, това се опитва да направи статията - да осъществи обществен натиск, дори може да се приеме, че и положителните коментари под нея, също се присъединяват към този натиск.
Защо мрънка толкова много? За да повториш накрая част от призива в статията... Тогава и аз ще си позволя да повторя един откъс от нея, който ако прочетеш внимателно (макар че би трябвало да си го чел, съвсем в началото е), ще видиш, че обезмисля целия ти спам:

-------------------
"... липса на светлина, на маркировка; на предупредителни знаци, на полиция дори.

Полицейската кола кротко спеше на няколко километра по-нататък край скрит пътен знак, дето турските тираджии няма как да го видят. (1)

Няма спор, че основната вина за трагедията в Симеоновград е на момчето, което е надценило уменията си и е пренебрегнало закона. То ще си понесе отговорността - не само го чакат дълги години затвор, ако оцелее, но и за семейството му вече няма да има живот сред почернените съседи. (2)

На мен обаче ми се иска да поговорим за другите виновници - тези, дето бездействат съзнателно и които при подобни трагедии още по-съзнателно насочват общественото внимание в грешната посока. (3)..."
--------------

Тук авторът пише не само за лошия път, но и за липсата на ефективен конрол, за сметка на кибичещи за подкуп в храстите пословично корумпирани служители (1). После изрично декларира очевидното, че вината е основно в пияния (2). След това насова вниманието към другите интересни проблеми (3), за които ти писах 2-3 пъти в мненията си и които то упорито избягваше да коментираш, за сметка на лични нападки. Именно обръщането на внимание върху опита на институциите да замият своята част от вината ми хареса най-много в статията и ми се искаше повече хора да го прочетат и осмислят. Дори и по полицай до всеки шофьор да се сложи, пак някой ще успее да се напие. Дори да са ни перфектни пътищата, пак ще има идиоти, които и на тях ще убиват. Но това не е причина да си затваряме очите пред немалкото, което могат и ТРЯБВА да правят служителите. Индивидуална отговорност трябва да се търси не само в местните органи на АПИ заради конкретния случай, но и във всеки данъчен, който не глоби олигарх за скрити данъци; за всеки архитект, районен кмет и т.н., който позволи изграждането на кооперация на мястото на детска площадка; на всеки директор, който умишлено доведе предприятие до фалит или организира предопределен търг и т.н. и т.н. Просто конкретната трагедия беше добър повод да направим част от това, което можем - да приложим обществен натиск.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

38 ivorad | 28.04.201111:58

"Напишете плана по който виждате, всичко написано от вас да се случи.
РЕШЕНИЕ! ПЛАН! КАК ДА НЕ ДОПУСНЕМ ПИЯНИЯ ДА СЕ КАЧИ В КОЛА."

Мисля, че моето решение е очевидно, но щом държите нека го дам в прав текст:
Единственият начин да намалим золумите на пияни шофьори е в това да ограничим максимално възможността те да се качват в колите си - чрез възпитание, полицейски и обществен контрол. Веднъж скочил зад волана, никакви лежащи или изправени полицаи не могат да попречат на пиян човек да се вихри смъртоносно по улиците....
В конкретния случай много хора, при това негови близки, са могли да спрат убиеца, но не са го сторили. Той е бил на голям купон, всички са знаели, че е пиян и въпреки това не просто не са го спрели, а дори са му предоставили ключовете от оръжието. Всички тези хора носят солидарно отговорността за смъртта на шестимата невинни младежи и опозоряването на празника. Това е драмата на деня.
Изместването на разговора от проблема за липсващата реакция на близките на шофьора върху лошото състояние на пътя е чиста проба самозалъгване и търсене на оправдание за собствената ни безотговорност. Защото е било достатъчно дори собственикът на колата да не даде ключовете й на джигита, за да са живи днес убитите шестима.....
Това е моето решение.
Който предпочита да хвърли вината върху липсващите спящи полицаи, дупките и пр. физически обстоятелства - моля. За мен проблемът е над всичко морален, защото твърдо вярвам, че няма инфраструктура, която може да компенсира липсата на морал!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.01.2011, 12:17

37 Скапаняк | 28.04.201109:32

Уволни чиновник, спаси човешки живот!
------------------
Да се чете "Уволни комунист, спаси човешки живот!"
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.04.2011, 23:59

36 Mira | 27.04.201123:20

Всъщност хората са го измислили за пияните шофьори - Drink and Drive, но то е суперсюрреалистично за нашата действителност предвид българския стандарт на животи засега го има само в София и Варна, доколкото знам. Иначе статистиката е - сред първите 4-ри страни в съюза с най-опасни пътища, над 30 са пътищата убийци в България. Факт е също, че по малките селски пътища загиват относително повече хора, отколкото по магистралите, просто стасистиката не отчита интензивността на движението спрямо броя катастрофи и броя загинали.От друга страна, тия произшествия с честотата си и многото загинали идват добре, струва ми се, на управниците, щото така хората ще се занимават повече да обсъждат безопасността на пътищата, отколкото ниския си жизнен стандарт, който ако не беше толкова зле, вероятно и други неща щяха да са по-добре, включително и пътищата. В тоя смисъл за тях си е направо изгодно "гражданите" да имат този перманентен страх, че няма никаква сигурност за нищо и за никого и на всеки може да се случи, да бъде прегазен. Ей затова трябва да са зле и пътищата, и законите, и хората, щото колкото по-зле, толкова по-добре...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.09.2010, 02:01

35 RBT | 27.04.201123:08

Моля забележете колко пъти са сменени ръководните кадри на АПИ. Всяко ново ръководство има нови политически цели. Сигурен съм че има и хора които само седядт но има и такива които работят. За съжаление промяната на целите всеки 8-10 месеца прави работата трудна и незадоволителна. Погледнете статуса на оперативна програма транспорт 2007 - 2013 тя е в застой. Минъстър Плевнелиев казва дати, а знам че са невъзможни да се спазят. Разбрах че новия УС на АПИ от март показва хъс за работа и радва хората. Сега остава да махнат тъпите седящи лелки, да се увеличат работните групи на местата където е необходимо и да се изплатят парите на хората. Ако информацията ми е коректна и този УС наистина работи дай Боже и другите институции да вземат пример. Но е късно да се вземат парите от европа.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.10.2010, 16:10

34 thaddeus | 27.04.201122:46

Ivorad
Решение искам да ми дадете, не да ми обяснявате къде какво се случило.
Напишете плана по който виждате, всичко написано от вас да се случи.
РЕШЕНИЕ! ПЛАН! КАК ДА НЕ ДОПУСНЕМ ПИЯНИЯ ДА СЕ КАЧИ В КОЛА.
Аз дадох моето решение на проблема, да чуем вашето. Иначе да обяснявам кое как не трябва да става...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

33 ivorad | 27.04.201121:52

"Дайте решение на проблема с ограничаването на скоростта. Щом механичните и статични средства не са решение за употребилите алкохол (явно тях не ги ловят физични величини и закони).
Давайте да видим вашето решение на проблема. Задачката е проста, имаме кола с маса 1500 кг. скорост от Х км/ч и водач употребил алкохол и група на тротоара. Условието е да запазим живота на хората на тротоара и на водача. "

Боя се, че при наличието на пиян шофьор задачата няма икономически приемливо решение. Следователно проблемът е неправилно поставен - трябва да се борим не за ограничаването на скоростта на автомобили, шофирани от пияници, а да ограничим максимално достъпът на пияни хора до волана.
Изобщо казано, във всички тези истории за тежки катастрофи, човешкият фактор е от основно значение. Пресен пример - преди дни във Франция една кола българи успешно успя да се приведе в състояние на пастет. Който е видял френските пътища знае, че те са на практика безупречни - добре измислени, добре построени, с великолепен полицейски контрол. Е, и при тези условия тези хора се размазват.
И на тези ли нашенци пътят, чиновниците и полицаите са им били виновни? Или може би иде реч за международното положение, класовата и расовата сегрегация? А може би нещо времето не им е било по вкуса?
Тайна велика........
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.09.2010, 22:53

32 Vikito | 27.04.201119:52

Състоянието на държавата ни е лошо точно заради "компетентните" чиновници. Правителствата се сменят, но чиновниците остават и затова всички реформи удрят на камък. Няма луд чиновник, който да промени условията, при които от него зависят много неща и много съдби. Затова подкрепям призива:
Уволни чиновник, спаси човешки живот!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.04.2011, 23:59

31 Mira | 27.04.201117:18

"Законът трябва да е еднакъв за всички:

да е прост, ясен и категоричен, за да няма измъкване.

Всяко усложнение оскъпява контрола и увеличава възможности за измъкване от възмездие. Съмнява ли се някой, че всички тези идеи за т.нар. млади шофьори ще доведат само до увеличаване на корупцията".
Споделям напълно. Когато у нас се правят закони, никой не мисли за тях като предназначени да защитават и запазват фундаментални ценности - човешкия живот, здраве, свобода. Точно обратно, те се правят винаги с цел нечие облагодетелстване чрез увеличаване на правомощия по контрол и санкциониране, на брой контролиращи и санкциониращи "органи", които обаче освен да живеят, дебелеят и богатеят на гърба на данъкоплатеца, никога за нищо не са отговорни. Така е и със системата на здравеопазването, така е и със Закона за движението по пътищата. Сигурност не означава възмездна справедливост, а защита на живота, превенцията в този смисъл, която трябва да осигурява законът не се свежда и не може да се свежда само до страха от санкция и нейната строгост, с която хората свикват бързо, така както по-рано с по-малките наказания. Сигурността означава преди всичко ефективност на превенцията и това, струва ми се, ни казва много добре този текст.
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.