Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Вредата от окултното

Петър Дънов е част от особения начин, по който българският народ практикува християнската религия... Снимка: petardanov.com
Петър Дънов е част от особения начин, по който българският народ практикува християнската религия...

Преди години 6-7 години се запознах с варненския свещеник отец Георги, основал център за лечение на наркомани чрез въвеждането им в православието и приучаването им към праведен богоугоден живот. Той ми разказа за един от своите духовни примери, отец Анатолий Берестов от Русия - професор по медицина, доктор на науките.

Берестов основал в Москва центъра "Св. Йоан Кронщадски", в който наравно с наркоманиите и алкохолизма се борил и срещу всякакви увлечения по врачки, баячки, пророчици, секти и лъжелечители. За него вярата в магьосничеството и окултизма се оказало толкова страшно, колкото и злоупотребата с опиати и алкохол.

Оттогава си мисля, че и на нас в България ни трябва такъв център като на отец Анатолий, но пък в него ще трябва принудително да се затвори половината население на страната. Заедно с множество телевизионни водещи, които примират пред способностите на жената-сеизмограф, личната врачка на Берлускони, гадателката на звездите и мутрите и направо изпадат в екстаз, колчем стане въпрос за баба Ванга и Вера Кочовска.

Врачките не са като в началото на демокрацията приоритет на кварталните кабеларки, те вече официално си шестват и по националните телевизии. И гарантират огромен рейтинг.

Пак нагорещени страсти

Напоследък страстите по въпроса отново се нагорещиха покрай заявлението на монаха Висарион, че Ванга и Петър Дънов са проводници на демонични сили. Църквата страхливо си замълча, но думите на духовника дадоха повод на почти всички медии да напишат по още едно похвално слово за тези хора.

В един сутрешен телевизионен блок дори нарекоха баба Ванга "по-голям обединител на нацията от православната църква" и за пореден път повдигнаха въпроса за канонизирането й. И тези неща се случват паралелно с медийното отразяване на българското лекарско съсловие като сборище на убийци и мародери.

Моя приятелка лекарка с горчивина казва: "Ако пусна обява, че гледам на боб и лекувам с биополе, ще имам огромна клиентела, готова да ми плаща колкото пожелая за глупостите, които ще наговоря. Но ако си закача дипломите на стената на кабинета, няма да ми имат същото доверие."

Разбира се, че ще е така, след като договорът в медиите вече две десетилетия е следният: врачките са лъскави и любопитни, помагат на хората, предсказват бъдещето на важни бизнесмени и знаменитости, а лекарите са алчни убийци.

Българската православна църква, а и другите вероизповедания в страната, от години се занимават с вътрешно-ведомствени интриги и не заемат твърда позиция по нито един важен духовен въпрос. Не са пастири на вярващите, не ги водят в моралните им дилеми. Не са се изказали официално досега нито по възвеличаването на хора като баба Ванга, Вера Кочовска и Петър Дънов, нито за по-незначителните окултисти, които често се рекламират като техни наследници.

Само плахи заявки на някои по-дейни свещеници, но пък съвсем неофициални и без подкрепата на висшия клир. Пък и хората нямат вече много доверие на вероизповеданията, след като от години единственото, което четат за тях в медиите, са истории за делба на имоти и богатства, интриги за постове, съпричастност към тайните служби и крамоли заради печалби.

Което дава хубав шанс на окултното да се настани в националното самосъзнание като единствена духовна алтернатива. И много известни хора го защитават публично. Капка Сидерова пише книга за Вера Кочовска и плаче в ефир за нея. Авторитетни личности като Нешка Робева и Светлин Русев легитимират светостта на баба Ванга.

Проблемът е с отдавнашен корен

Всъщност коренът на проблема не е в новонастъпилата демокрация и не свободата на словото и изразяването възкачи на гребена на вълната всякакви хора с претенции да виждат в бъдещето и да лекуват с биополе. Тези неща се официализираха още през социализма и вятърът повя от Съветския съюз. Кашпировски и Джуна бяха съвсем законни и легални комунистически знаменитости, които нашите соц-медии охотно възхваляваха, след като идват от правилното място.

Още през 80-те години на миналия век в Пловдив е основана специална лаборатория с благословията на режима, в която се изследват възможностите на екстрасенси. Самата баба Ванга е ухажвана и толерирана от комунистическата власт и легитимирана от нея. Възможно е това насърчаване на вярата в петричката пророчица и в истински и самозвани екстрасенси да е бил опит на тоталитарната държава да бори религиозността. Възможно е да е било чисто невежество.

Настоящият дебат около баба Ванга и Петър Дънов, повдигнат от монаха Висарион, изпада отново в крайности. Хора като тях наистина си имат своите почитатели, така че е малко пресилено да бъдат наричани магьосници и проводници на демонични сили. А и те не са сторили зло никому, просто са вярвали в определени неща, които са в разрез с официалната църковна догма.

Но също така пресилено е да ги наричат светци и духовни водачи на нацията и да се правят опити да бъдат канонизирани. А най-странното от всичко е, че дискусията за мястото им в народното съзнание се превръща в такава голяма работа, във всенароден въпрос.

За мен те са просто част от особения начин, по който българският народ практикува християнската религия. Той успява да инкорпорира в православната догма и много езичество. Така че баба Ванга е просто част от тази традиция. В почти всяко село е имало по една такава баба, за която се е вярвало, че вижда в бъдещето и може да призовава свръхестествени сили в помощ на хората.

За разлика от католишко-протестантския свят, нашият, източно-православният, не е горил на клада вещици (макар че е горил богомилите) той е малко по-толерантен към езическите практики. Толерантността обаче е едно, а превръщането на окултното в легитимна доктрина и завъртането й като бизнес - съвсем друго. И то с подкрепата на големи, авторитетни медии и национално известни хора.

Необяснимо е за мен това огромно влияние на врачки и баячки върху съзнанието на хората и в същото време тоталното им неверие в българската медицина. Изслушала съм хиляди разкази как т.нар. феномени са спасили живота на определени хора и значително по-малко похвални слова за лекари, които са направили същото със средствата на медицината.

Фактите обаче доказват точно обратното. Да, има подкупни и небрежни лекари, които спекулират с нещастието на болните. Но броят им е значително по-малък от този на самозваните лечители и пророци, които смучат пари от отчаяни хора с мъгляви обещания за лечение с неясни средства.

Как така ще поверяваш здравето си на хора без образование, посещението при които никак не е безплатно, а ще се мръщиш на таксите при лекари, прекарали почти целия си живот в усвояване на истинска наука? Колко изобличени шарлатани трябва да видиш, за да се увериш, че медицината, а не окултните практики помагат повече? И струва ли си заради единия рейтинг да насаждаш в зрителите и читателите си вяра във врачки и магии?

За мен величаенето на феномени и пророчици е обида към интелекта ми. Моята технократска настройка към света ме спасява от увлечение по лъжепророци и фалшиви лечители. Но има много отчаяни и невежи хора, които ще хукнат да си дават последните пари по екстрасенси и гадатели, когато изпаднат в здравословна беда. Нали са видели по телевизията свидетелства, че това е истинското спасение?

И докато вярват в мистични чудеса, духове на умрели и отвъдни светове, току виж станало късно да отидат на лекар.

 

Най-четените