Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Естакадата в "Лозенец" стана мост за 6 млн. лева

Главният архитект представи и проект за тунел, който ще е двойно по-скъп Снимка: Явор Николов
Главният архитект представи и проект за тунел, който ще е двойно по-скъп
В червено е първоначалният път през Борисовата градина, който отпадна и няма да се строи. В синьо е съществуващата ул. "Атанас Дуков", която минава зад болница "Токуда" и ще се използва за пробив към ул. "Сребърна" Снимка: Група във Facebook
В червено е първоначалният път през Борисовата градина, който отпадна и няма да се строи. В синьо е съществуващата ул. "Атанас Дуков", която минава зад болница "Токуда" и ще се използва за пробив към ул. "Сребърна"
Визуализация на бъдещото кръстовище от Столична община Снимка: Столична община
Визуализация на бъдещото кръстовище от Столична община
Естакадата в "Лозенец" стана мост за 6 млн. лева Снимка: Google Maps

След поредица корекции, обществени обсъждания и протестни становища, спорната естакада в жк "Лозенец" при кръстовището на Семинарията придоби проектен вид на скъсен мост, който ще стига до втория етаж на първия жилищен блок на бул. "П. Яворов".

Надземното трасе ще мине по протежението на бул. "П. Яворов" над ул. "Стоян Михайловски" / бул. "Симеоновско шосе", за да поеме директния трафик между булевардите "Черни връх", "Цариградско шосе" и "Ситняково".

Освен това, трамвайното трасе по ул. "Стоян Михайловски" ще бъде изместено, за да се освободи място за още една лента за движение към центъра.

Главният архитект Петър Диков съобщи прогнозна цена на проекта - около 6 милиона лева. Парите ще дойдат чрез заем на Столична община от Европейската банка за възстановяване и развитие.

Сумата е десетократно по-малка от първия вариант, предложен от "Главболгарстрой" (ГБС), който включване двукилометрова естакада и пробив на нов четирилентов скоростен път през Борисовата градина до жк "Хладилника".

За да се стигне до кръстовището на ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх" ще се използва съществуващото четирилентово трасе, което минава зад болница "Токуда" и се ползва предимно за паркиране - ул. "Атанас Дуков" - като се направи пробив през бившата железопътна линия.

Хората от квартала се опасяват, че именно при японската болница ще се стовари целият директен трафик, което ще предизвика нова "тапа" неколкостотин метра след естакадата.

От септември до януари

На преустройството на възловото кръстовище Столична община придава огромна важност, за бъде отпушен трафикът между северната и южната част на София.

"Ние всички сме пожарникари и всички гасим пожар", обобщи ситуацията Никола Сапунджиев от Facebook групата на хората от квартала.

Първоначалният проект, спуснат за обществено обсъждане през септември, бе тотално неприемлив за хората от квартала и екологични организации - бяха подадени шест възражения, а 30-тина души протестираха пред Столична община. Арх. Диков се отказа от новия път, който щеше да отреже още едно парче от Борисовата градина и да прокара асфалт на мястото на над 180 дървета.

Така битката на лозенчани се съсредоточи върху естакадата, която, по думите на Диков, е коректно вече да се нарича мост, тъй като е значително скъсена до около 400 м.

Вчера се проведе ново обществено обсъждане при заселено присъствие на лозенчани, на което се отзоваха три телевизии и една политическа партия.

Местните обявиха, че не са против кръстовището да бъде коригирано, но искат гаранции, че ще се вземе най-доброто възможно решение.

Арх. Диков ги призова да вярват повече в проектантите, които щели да им осигурят значително по-малко изгорели газове, шум и задръстваният с новото надземно трасе.

Какво постигнаха гражданите?

Жителите на "Лозенец" ще получат лента за паркиране на бул. "Никола Вапцаров" (продължението на бул. "П. Яворов"), подлез, запазване на пешеходната пътека, велоалея на мястото на линиите на гара "Пионер", и зелена шумоизолираща стена на естакадата.

За тяхно ползване ще остане съществуващото в момента теренно кръстовище, обясни още Диков. И призова: "Нека се съсредоточим върху възможното, а не върху светли обещания".

"Няма такава практика в Европа - да се слагат такива безсмислени естакади. Нуждата от нея отпада, при положение, че ще се прави разширение на ул. "Стоян Михайловски", заяви Лиляна Христова, която е сред най-активните живеещи в квартала.

"Имаме още една крачка да направим, за да постигнем съгласие", обърна се към главния архитект Илиян Петров, представител на групата във Facebook.

Външна намеса

Преди думата да вземат гражданите, какъвто е смисълът на едно обществено обсъждане, позициите си представиха две екологични сдружения и една политическа партия.

За първи път в развитието на казуса се намеси ПП Зелените. Представителката й Лилия Костова декларативно заяви, че в София живеят не само шофьори и поиска зелено развитие на столица. Определи сегашните велоалеи като "смешни" и критикува общинското градоустройство, което се прави на парче.

Конкретно предложение какво да се прави с кръстовището не прозвуча, освен че "огромна естакада няма място в центъра на София"

Подобен опит направи Веселин Кирев от инициативата "За обществен и релсов транспорт", настоявайки за тунел от болница "Токуда" до жк "Хладилника".

Общественото обсъждане продължи почти два часа и премина без лични драми и дребни препирни. Насъбраната гражданска енергия няма да стихне след корекциите, тъй като хората от "Лозенец" искат да се убедят, че се прави най-доброто за техния квартал и столицата.

Общото им послание към Столична община е да не бърза със строежа, а първо да докаже, че е взела най-правилното решение.

 

Най-четените