По-лесната математика | webcafe.bg
Webcafe

По-лесната математика

Златина Димитрова 16.06.2014, 17:31 (обновена 19.11.2016, 20:33)
Ученик

Системата Jump Math е алтернатива на традиционното обучение по математика

Едва ли някой си спомня формулите за квадратни уравнения от училище. Не си ги спомня съвсем и Явор Джонев, който е съосновател на „Сирма Груп Холдинг" и един от основателите на Института за прогресивно образование. Той обаче може да си припомни как се извеждат. Именно на това се учат и децата по системата Jump Маth, която Джонев въвежда в България. Всичко започва с идеята да направи частно училище за децата на служителите си.

Самата система е проста - тя представлява метод, по който децата могат да учат математика чрез игри и забавление, без да се вълнуват от оценки.Първоначално започват две учителки да преподават в два класа, след като преминават обучение в Канада.

На следващата година вече 30 класа учат по метода Jump. През 2012-2013 година системата е обхванала 7 подготвителни групи, 17 първи класа, 11 групи второкласници и 6 групи третокласници.Към момента в България 70 учители в цялата страна преподават по тази система на 1 300 деца.

Според учители, които са избрали тази система на преподаване в началните класове, децата решават повече задачи от връстниците си по традиционната програма и то без да им се поставят като домашна работа. Основните резултати от системата извън академичният успех (който според Джонев е несъмнен) e, че децата имат вътрешна мотивация да учат.

Плюсове и минуси

Недостатък е, че децата, които учат по системата, учат по-бавно, защото учат с разбиране и се връщат назад, докато не са сигурни, че са решили дадена задача вярно. Това не им пречи да изкарват до 150% по-добри резултати от връсниците си, обучавани по традиционната система.

„На практика всички деца (обучавани по метода) надвишават изискванията на държавните стандарти", категоричен е Джонев. Очаква се догодина по тази система да се обучават 5 000 деца в България.

Създателят на метода за обучение Джон Майтън е предоставил правата на учебниците и помагалата по системата в полза на обществото, безвъзмездно. Тъй като освен математик, Майтън е и драматург, успява да направи учебниците по-интересни. На български са преведени от Института за прогресивно образование с помощта на 40 души.

Според него развиването на вътрешна мотивация за учене по който и да е предмет, в каквато и да е област, е основната педагогическа задача. По Jump Math не се поставят оценки, или поне не в традиционния смисъл - всеки час има самостоятелна работа, която за учителя играе ролята на текущ контрол, но децата не я усещат по този начин и липсва стресът от изпитването. При постигането на по-ниски резултати от някой ученик, учителят се връща на материала, за да го обясни отново. Търсят се и начини за прилагане на системата в други предмети.

Държавното одобрение

Наталия Димитрова, учител в 84 ОУ в Герман, разказва, че децата решават задачи и след края на часа, защото им е интересно. Според нея държавните образователни изисквания не са свързани с добро разпределение на учебния материал в часовете, а основен проблем е това, че се изисква конкретен обем от уроци, а не знания. По думите й повечето учители вярват, че мотивирането на децата е работа на семейството, а не на учителите, което според нея не е правилно.

За момента системата се прилага за началните класове, защото няма държавно одобрение за следващи класове. По думите на Джонев с предишното правителство са имали добър диалог, на какъвто се надява и със следващото. Същевременно сега няма добра комуникация с Министерство на образованието и регионалните образователни инспекции в момента.

Според Евелина Миленова - главен педагогист на Jump Math, причината не всички директори да приемат метода е, че се плашат от промяната. По думите на Явор Джонев, има три вида директори - такива, които приемат системата, пасивни, които остават неутрални и такива, които пречат на въвеждането й. През тази година по системата работят 70 учители с 1300 деца. От септември се очаква учителите да станат 200, а децата - 5 000.

„Ние ще настояваме да се проведе сравнително изследване между Jump Math и традиционната система на обучение по математика", заяви Джонев. Според него е необходима промяна в образователната система, като Jump да измести традиционната.

По Jump Math се работи в Канада, САЩ и Великобритания, но навсякъде паралелно и в битка с традиционната система.

Oще: jump math  математика  министерство на образованието  обучение  ученици  училище  учители  явор джонев 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.