Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Неразбраното поколение, родено в интернет

Те се определят като работливи, креативни и независими Снимка: Getty Images
Те се определят като работливи, креативни и независими

Поколението Z - младежите, родени между 1995 и 2001 година, вече е на пазара на труда. Те устремено навлизат в активната част на живота си и това ги прави интересен сегмент за маркетолози, социолози, антрополози и всякакви анализатори.

На фона на предшестващото ги поколение Y, милениълите или както у нас са популярни - "Децата на 90-те", младежите от поколението Z са много по-различни, повече самодостатъчни и вглъбени в себе си.

Те лесно могат да бъдат определени като "неразбраната генерация", поколение на контраста между начина, по който се възприемат сами и оценката, която по-възрастните им дават.

До такива изводи достига и последното изследване на BBC Newsbeat, проведено сред 1003 души на възраст между 16 и 22 години и сред 2004 души между 23 и 71-годишна възраст.

По-възрастните считат, че сегашните младежи най-често са по-мързеливи, егоистични и търсят винаги най-лесното решение. Гледната точка обаче се изменя, когато според самите младежи тези качества са по-скоро интелигентен подход към работата, креативно отношение към света, независимост и проява на силен характер.

Поколението Z вярва, че се е поучило от грешките на по-големите си братя и сестри, на майките и на бащите си, и няма никакво намерение да ги повтаря, изпадайки в зависимостите на студентските кредити и робуването на кариерата.

Приоритети, образование и светло бъдеще

Контрастът в мненията се усеща отново и при основните приоритети, които си поставят хората от поколението Z. По-възрастните са убедени, че в момента социалните медии, партитата и интернет са най-важни за младежите от 16 до 22. Те обаче имат коренно различни приоритети - семейство, образование и собственото си бъдеще.

Изненадващо или не, младите днес са по-скоро спокойни за бъдещето си в сравнение с другите поколения, нещо - в което по-възрастните се съмняват засега. Изследването на Newsbeat показва значителната разлика в отношението на различните генерации. Докато повече от половината от родените в т.нар. бейби бум между 1946 и 1965 г. (54%) смятат, че сегашните младежи ги очаква по-лош живот от техния собствен, едва 41% от поколението Z е съгласно с това.

Напротив, в по-голямата си част тези пораснали вече деца са оптимисти, на базата на вярата в собствените им възможности. 25% от представителите на поколението Z смятат, че ще живеят по-добре от всяко поколение досега, докато едва 7% от хората над 52-годишна възраст имат такава идея за себе си.

"Аз съм оптимистично настроена за бъдещето си. Същият петък, в който завърших гимназия, вече имах работа. Работя здраво. По време на университета припечелвах от 2-3 места, продавайки разни неща, след това работих в бар, а после пак се занимавах с продажби. Това не е късмет. Това е борба. И конкуренцията е голяма", казва 22-годишната Мишел.

И все пак животът на поколението Z не е само надежди за светло бъдеще и работа.

Социалните и финансови кризи принудиха много младежи да си потърсят работа още на 16-17 години и да изкарват сами част от доходите си. Това обаче ги сблъсква и с ниските заплати както и с условията на труд на по-нискоквалифицираните работни места.

Това вероятно е и една от причините те да са много по-ангажирани със социално значимите теми. За разлика от милениълите, които въпреки че пропагандират социалната активност по важни въпроси, но в голямата си част предпочитат да игнорират различни политически теми, сегашните младежи действително приемат лично много от въпросите за правата на малцинствата, за политическата ситуация в страната, както и за това, което се случва по света.

Разликата в поколенията обаче се усеща и тук. Помолени да поставят трите най-важни социални проблеми, които имат нужда от решение, всички в изследването са определили здравеопазването, предотвратяването на терористични актове и състоянието на икономиката. За хората под 22-годишна възраст обаче резултатите показват други по-важни проблеми - отношението към хората с различна сексуална ориентация, равенството между половете и расизмът.

Сексуалността като цяло е важен момент за тях.

Според проучването на Newsbeat съществува значителна разлика в нагласите по отношението на различните поколения към сексуалността, като само 2/3 от младежите между 16 и 22 години категорично заявяват, че са привлечени само от противоположния пол.

За сравнение, процентът на хора, които подкрепят това твърдение сред поколението на бейбу бума този дял е 88%. От поколението X (родени между 1966 и 1979 г.) цифрата е 85%. За сметка на това почти всеки десети представител на поколението Z казва, че е изпитва "равностойно привличане към двата пола".

Тази ангажираност с проблемите на сексуалните малцинства може да бъде видяна и у нас на София прайд, където голяма част от хората са младежи под 22-годишна възраст.

Разлика обаче и тук има и тя е в това, за което младежите използват социалните медии.

"На двадесет години съм и съм слушал много изказвания за моето поколение" - казва Джакомо Мацариол, италианец, типичен представител на поколението Z. Той е убеден, че всяко поколение е отречено от предишното и приема идеята, че младите не са като едно време е класика.

"Голямата разлика между нас и предишните младежи е, че ние сме истинските родени с технологиите. От социалните мрежи до Netflix и Spotify живеем в свят, в който винаги сме на линия, гледаме и слушаме това, което искаме, когато искаме. Ние сме тези с историите в Instagram, знаем как да разказваме за себе си и да караме другите да говорят за нас, още докато сме малки. Ние сме тези от Snapchat, живеем в настоящето, както никога преди" - е краткият портрет, който Джакомо дава на собственото си поколение.

"Много хора използват социалните медии, за да рекламират бизнеса си. Ние не просто използваме социалните медии за нашите собствени суетни причини", споделя 17-годишната Емили.

Социалните медии за младите са много повече източник на информация, отколкото за публикуване на снимки на котки и чудотворни икони. Освен това за тях тези платформи са начин за намиране на работа или дори стартиране на собствен бизнес.

"Социалните медии са нещо положително, те ми помогнаха да оформя кариерата си. Аз нямам автобиография, използвам Instagram като автобиография", казва младият влогър Елиас Риади.

И докато в голямата си част предишните генерации все още приемат с подозрение младежите от поколението Z, маркетолозите вече са преценили, че именно тази възрастова група започва да доминира при оформянето на новите тенденции.

Според Джеймс Делвс от британския Институт по маркетинг поколението Z е изключително влиятелно.

"Брандове като Snapchat разбират, че поколението Z е начело на модата и влиянието му се простира много отвъд тяхната възрастова група. Много е важно маркетолозите да възприемат владите от 16до 22 години като индивидуални личности, тъй като техните вкусове, модни предпочитания и интереси варират поне толкова, колкото и в другите възрастови групи, ако не и повече", казва той.

Това, което изследването недвусмислено показва, е, че поколението Z има крайно различни нагласи в сравнение с по-възрастните. Задачата на брандовете е да идентифицират тези нагласи и да ги използват, за да изградят автентична връзка с младите хора.

Поколението Z купува дрехи по интернет и поръчва храна он лайн. Живее с линкове, хаштагове и лайф (live) по Facebook. "Не сме нито по-добри, нито по-лоши, времето ще покаже дали сме били способни или не за велики неща" - убеден е Джакомо.

 

Най-четените