Сбогом, математика и история | webcafe.bg
Webcafe

Сбогом, математика и история

Webcafe.bg, qz.com
25.03.2015, 17:41 (обновена 29.03.2015, 18:34)
финландия, образование

Финландия спира "предметите" в училище. Това е най-голямата промяна в основното образование, правена в световен план

Финландия има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира на първите места по математика, четене и естествени науки в престижната класация PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Учителите от други държави пристигат във финландските училища, за да се поучат от страна, която редовно бива хвалена като прекрасно място за живеене. Но държавата не почива на стари лаври.

Финландия обмисля най-радикалната възможна промяна в основното образование, като планира да изостави преподаването на предмети и да го замести с преподаване на "феномени".

Традиционни дисциплини като английска литература и физика вече постепенно биват отменени сред 16-годишните младежи в училищата в Хелзинки.

Вместо това финландците ще учат за феномените - от рода на Европейския съюз, което включва изучаване на езици, история, политика и география.

Вече няма да има час по история, следван от час по химия.

Идеята цели да елиминира едно от най-големите оплаквания на учениците навсякъде: "Какъв е смисълът да учим това?"

Всеки предмет ще бъде прикрепен към причината, поради която се изучава.

Паси Силандер, мениджър по развитието на Хелзинки, казва, че светът се е променил с разпространението на технологиите - и много от старите методи на обучение вече са лишени от практическа полза.

"Младите хора използват доста сложни компютри", коментира той пред Independent. "В миналото банките са имали много банкови чиновници, извършващи изчисления, но сега това изцяло се е променило".

Много учители във Финландия, доста от тях преподавали един конкретен предмет през цялата си кариера, се възпротивяват на промените.

И не е трудно да разберем защо. Новата система залага много повече на съвместното сътрудничество, принуждавайки учители от различни области да подготвят учебната програма заедно.

Марио Килонен, мениджър по образованието в Хелзинки и човекът, на който е възложено реформирането на образователната система в столицата, нарича това "съ-преподаване", като учителите, които се съгласяват да го правят, получават малък бонус като допълнение към заплатите си.

Килонен коментира пред Independent: "Има училища, които преподават по старомоден начин, който е бил полезен в началото на XX век, но сега потребностите ни не са същите и ни е необходимо нещо, което да е подходящо за XXI век".

Килонен предлага новата система да бъде въведена в цялата страна към 2020 година.

Дали останалата част от света ще последва примера на финландците?

Oще: деца  образователна система  основно образование  ученици  училище  фини  финландия  финландска образователна система  финландски деца 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

32 скучко | 27.03.201516:17

ДА! на бира пиши, пиши
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

31 паяка | 27.03.201515:24

Жив и здрав, бай Иване!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

30 иван | 27.03.201515:12

скучко

Благодаря ти за вниманието. Пожелавам на всички тук да докарате до моята възраст и още поне 10 години отгоре. Такива са моите „творчески” планове, ако е рекъл Господ .
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

29 скучко | 27.03.201513:40

22 иван | 26.03.201520:55
поклон поклон поклон

Пресметнах, че си на поне 77(седемдесет и седем) години, клюцаш на комп в престижен форум! Та ти си жив пример за правилността и непреходността на родната образователна система!
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 24.05.2011, 21:39

28 John Smith | 27.03.201512:53

Само да припомня, Другари, има един разказ на Елин Пелин , който би трябвало да е в основата на образователната система.

"– Кой иде? – попита старият гущер един друг стар гущер, който едвам пълзеше по сипея.
– Идат Знам и Мога.
– Свършена ти е работата! – каза старият гущер на скалата. – Благодаря ти, че толкова години дава убежище на мене, на децата и на внуците ми. Сега и аз бягам вече.
Скалата спокойно се изсмя.
Изведнъж храстите и сипеите по стръмнините наоколо почерняха от хора. Те вървяха бързо и с вик нападаха гордата скала.
Но тя остана невъзмутима. На върха й застанаха двама, които вървяха най-напред. Това бяха Знам и Мога.
Знам каза: "трябва".
Мога каза: "ще бъде".
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 25.11.2010, 20:27

27 Alexander Dimitrov | 27.03.201512:24

Работата малко ми прилича на следното "Слязъл Хан Аспарух от коня (опитомен еднокопитен бозайник представител на семейство Коне), забил меча си от стомана (сплав на желязо и въглерод, в която съдържанието на въглерод се колебае в границите от 0,025% до 2,14%) в земята и казал:

- Тук ще бъде България (държава в Югоизточна Европа, в източната част на Балканския полуостров и заема 23% от неговата територия. Граничи на север с Румъния; на запад със Сърбия и Република Македония; на юг с Гърция и на югоизток с Турция. Столица: София Телефонен код: +359. Площ: 110 994 km² Брутен вътрешен продукт: 54,48 милиарда USD (2013 г.) Държавен дълг като процент от БВП: 18,9% от БВП (2013 г.) ).
   

оценка

+8 -0

Регистриран на: 07.09.2010, 10:02

26 Любо | 27.03.201511:18

Прегледах Интернета без да се задълбавам много и останах с впечатление, че реформата е адресирана към тази значителна част от учениците напускащи училище на следващия ден след навършване на задължителната възраст са посещение, а не към елитните училища и не като генерално разрешение.
Да погледнем и на обратната страна на медала. В последния брой на списание Scientific American на страница 10 може да се прочете: "97% от CEO на значителните американски компании идентифицират липсата на научни, технологични, инженерни и математически познания сред националната работната сила като проблем за техните бизнеси".
Нещо намирисва на известната дистопия на Хаксли където хората от рождение се обучават или по-скоро дресират в предопределени категории алфа, бета, гама за специфични работа и социално място, но да пожелаем успех на бюрократите да намерят баланса и превърнат новата си утопия в реалност .
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

25 паяка | 27.03.201510:31

Меродавен принцип е да не се разбутва нещо, което работи добре.
Твърде повърхностно ми звучи съобразяването с питанията на учениците: Що ли пък го учим това?
Всъщност точно там е разковничето обаче. Недостатъчно образованият индивид, обучен да МОЖЕ, винаги би трябвало да знае отговор на въпроса КАК? Докато високообразованият, ЗНАЕЩИЯТ, който би трябвало да управлява можещите, си задава и би трябвало да отговаря И на въпроса ЗАЩО.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 06:37

24 Николай Дренчев | 27.03.201507:19

Досега финландските ученици са били добри, интересно е от сега нататък как ще се справят?
За съжаление първите реални резултати ще видим поне след десетилетие.
Щеше да е добре преди да се правят социални експерименти с големи маси хора, да се тестват моделите в контролирана среда и да се представят пред обществото именно работещи модели, вместо мащабно пропагандирани визионерски експерименти.
Всъщност за историята и социалните "науки", съвсем не ми е жал - това, което се преподава в училищата отдавна няма нищо общо с науката. Но как ще се постигне пълна палитра от знания по математика, физика и химия без плановото им изучаване елемент по елемент - любопитен съм да видя.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 02.03.2012, 22:53

23 Galina Aleksandrova | 26.03.201521:16

Боже, съгласна съм с Роуан. Тва трябва да се драсне някъде за бъдните времена.
Като чета коментарите, май никой не схвана информацията в статията. А тя е - математика и история няма да бъдат самостоятелни предмети. Това е много, ама много далеч от въобще спирането на изучаването им.
С думи прости - математика и история ще продължат да се учат. Заедно с около 20 други предмета, а не отделно от тях, както е било досега. То и в статията пише, че учителите вече трябва да подготвят уроците екипно, а не поотделно.
Ииииии, искам да видя как ще се случи тази иновация в българския учителски колектив, където Кинче Иванова и Душка Марчева (и двете понастоящем на възраст между 55 и 60 години) едва се удържат да не си оскубят една друга перушината.
   

оценка

+1 -1

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.