В Германия не се борят за "вишо" | webcafe.bg
Webcafe

В Германия не се борят за "вишо"

Весела Халтъкова 24.01.2012, 13:33 (обновена 27.01.2012, 11:12)
Учител

Снимка: © Academica.bg

Опитът се придобива чрез работа на точното работно място

Алекс е на 20 години и ми е ученик. Преподавам му практика на професията, която работя в момента - в работно време и на работното си място. Неговият компютър е до моя, седим един до друг в 40-часовата работна седмица, за да мога да наблюдавам работата му, да го напътствам и да му помагам.

Той ми е и колега, и асистент, но преди всичко ученик

С теорията се запознава в професионална гимназия, която посещава няколко седмици в годината. В останалото време научава бъдещата си професия при мен. Фирмата, в която работя, е само тригодишна спирка в развитието му - докато овладее професията и положи успешно квалификационните изпити.

След това не е задължително да остане на работа при нас - с дипломата си може да се кандидатира и на друго място, а ако съм се справила добре - и да бъде взет бързо на добра работа.

Приятелката му се обучава за педагог и възпитател, като в бъдещето си след две години тя ще може да избира между работа с бебета в ясла, с деца в детска градина или подрастващи в следучилищна занималня. Засега стажува в център за работа с "трудни" младежи от разбити или миграционни семейства, като всеки петък се занимава и с група за деца с умствена изостаналост. Тя не "следва" това - тя се обучава.

Трудно ми е да обясня разликата с понятия на български, защото това не се случва в България. Т. нар. "дуално обучение", съчетаващо „learning by doing" в естествена работна среда с теоретична подготовка в класическо училище, е широко разпространена практика в немскоезичните страни, където не всички млади хора искат да следват след като завършат средното си образование.

Някои нямат и възможност за това, обусловено от липса на финансови средства, например от семейството или средата, на мотивация и/или на ниските оценки в училището, което системата тук разпределя в три степени, като само завършилите третата степен (гимназия) имат право да следват в университет.

Или пък те просто искат да работят като банкови чиновници, фирмени служители, механици, консултант-продавачи, управители в ресторант, мениджъри в магазин, хотелиери... За това тук не се изисква висше образование.

Изисква се опит и специфична, насочена към професията, теоретична подготовка. Опитът се придобива чрез работа на точното работно място (където младите хора са назначени за периода на обучението си със заплащане, вариращо от 500 до 1000 € в зависимост от специалността).

Теорията се преподава в училище

И така - 2 или 3 (според професията и предпоставките на ученика) години след завършване на средното образование. Тези млади хора стартират обучението си на 17-18 години и излизат със завършена професия на около 20, когато започват да работят, да плащат данъци и да се издържат сами, разбира, се вече със заплати по-високи от тези по времето на образованието им.

Аз съм от другата страна на барикадата, която в случая е по-скоро мост, свързващ младежите с потенциалните им работодатели, доразвивайки качествата и превръщайки интересите им в квалифицирани човешки ресурси. В дипломата им всяка фирма може да разчете уменията, които това момче или момиче е натрупало в тригодишния период на обучението си.

Аз съм практическата учителка, която днес имаше "родителска" среща с теоретичните ми "колеги". Говорихме за развитието на Алекс, за оценките му, за възможността да се яви на изпити за сертификат по английски и компютърна грамотност, да направи стаж в чужбина, където работният език ще е различен от майчиния му. Изобщо - за бъдещето му.

За да имам право да обучавам, трябваше да имам поне 3 години професионален опит в дадената професия, да изкарам допълнителна квалификация към Търговската камара тук и да положа изпит, в който да докажа например педагогическите си умения.

Бъдещето на младите хора не се поверява безразборно всекиму - за да има право една фирма или предприятие да наеме обучаващ се, е необходимо поне един от назначените й да е с ценз, а преди това член на камарата да е идвал в офиса, за да се срещне с потенциалните "преподаватели" и да види средата, в която младият човек ще научи професията си.

За да имаш правото да обучаваш трябва да си го заслужиш

На срещата с учителите днес за пореден път ме изненада подборът на учебните предмети в подготовката на Алекс и съучениците му. Наред със специализираната теория, насочена към бъдещата му професия, като чужд език, компютърна грамотност (Excel е безкраен, да не говорим за Access) и основи на счетоводството, данъците, набирането на персонал и човешките ресурси като цяло, време в сгъстения план, в който всяка седмица се пишат по 2-3 контролни, се отделя и на предмети като етика, социална дейност и общество.

С изненада научих, че в клас часове наред са обсъждали теми като генното инженерство, смъртното наказание, пристрастяването (включително сексуалното), но и политическо устройство на страната, стил на отразяване в печатните медии, постройка на журналистическа статия и похвати на изразяване на мнението в нея.

Системата работи, виждам го с очите си

Откакто самата аз започнах да обучавам, обръщам повече внимание на младото момиче, което ме обслужва на касата в банката или на асистента в правната кантора, с която работим. Нито тя е завършила икономика, нито той някога ще следва право.

Те, разбира се, няма и да взимат решенията за поредния фонд, в който банката ще инвестира милиони или за следващото дело, което кантората ще защитава. За това си има икономисти и юристи. Но тези млади хора и не искат това. Те ще бъдат там - работещи с клиенти, отменящи професионалистите в административните и комуникативни дейности, ще започнат да трупат житейки и трудов опит на 20 и така до пенсионирането им някой ден.

Никой не е застрахован от амбиции - някои от тях ще поискат след време да надникнат и зад фасадата и, развили интерес и апетит, ще прекъснат работа и ще започнат да следват. На други няма и да им се наложи да спират да работят, за да постигнат мечтите си - доста фирми, в кооперация с учебни заведения, предлагат планове за придобиване на бакалавърска степен паралелно с работното ежедневие.

От това печелят и работник, и работодател

Младият човек има шанса да се развива в желаната от него насока, като не губи работното си място и финансовата си стабилност, а фирмата задържа вече обучен и опитен служител (т.е. спестява разходи за намиране и обучение на нов човек), като е сигурна, че квалификацията, знанията и уменията му, които той ще вложи в бъдеще в работата си, се повишават.

Естеството на работата ми ме среща със CV-тата на много квалифицирани хора, заемащи високи позиции в различни браншове. В началото бях изненадана, че част от тях нямат завършено висше образование или са стигнали до университета едва след като в следученическа възраст са преминали през такава професионална подготовка и са работили година-две.

След това си дадох сметка, че това е един прекрасен начин да се ориентираш в професията, да я смениш, ако се окаже, че на 17 си се заблудил в избора си, или да я задълбочиш чрез допълнителна квалификация или истинско следване, ако решиш, че тя е твое призвание и искаш да постигнеш повече.

Бъдещето е оставено в ръцете на младите хора и те правят избора си, като не е необходимо да инвестират години от живота си в университет, за да работят нещо, за което могат да бъдат подготвени и в рамките на 2 до 3 години.

Преди да отида на "родителската" среща днес, разговарях с Алекс за плановете му за бъдещето. Каза ми, че след завършването си непременно иска да изкара курсовете за допълнителната обучителска квалификация, която имам аз, за да може той самият някой ден практически да преподава на други млади хора като него. Мислено се потупах по рамото - значи бях си свършила работата.

Oще: learning by doing  асистент  висше образование  дуално обучение  колега  образование  обучение  професия  работа  работодател  ученици  училище  учител 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 03.07.2014, 17:59

26 Dobrinka Mancheva | 16.07.201401:27

родриго ,отвреме на време си голям глупак. в останалото време не знам какъв си.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.01.2012, 19:37

25 onufriy | 29.01.201209:45

Нежната си се е изказала много на място, ма вас ви сърбят гъзовете да си пробутате тъпите вицове: дуално обучение (duales Studium) в Германистан му се вика на тека наречената Berufskademie: шест семестъра, три в училище и три в предприятие. Това междувременно се признава за бакалавър, дето ебава мамата на целото разделение, ма това е тема на друг разговор...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2011, 13:00

24 Govedo13 | 28.01.201213:59

@kuchi
Признавам селянин съм си, рода ми е от Пирдоп и се мести село Надежда, къщата ни я срутват американците с бомба през втората световна, пра-чичо ми се казва Тодор Влайков.
Днес Надежда е част от "големото село"
http://www.lostbulgaria.com/?p=4622
Ето Семейството ми на Село преди горе долу 100 Години.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.03.2011, 10:49

23 Rodrigo Diaz de Vivar | 28.01.201204:37

Не, тя Нежна е завършила руска гимназия.
На въпрос от австралиец "Ду ю спийк инглиш" отговорила "Дую, но плохо". Ща схрускам


Мисълта ми е, че пише без да чете. Или чете донякъде.

Авторката с големи букви е написала че става дума за

"дуално обучение", съчетаващо „learning by doing" в естествена работна среда с теоретична подготовка в класическо училище

едното е „learning by doing", ама до другата част на дуалността, "теоретична подготовка в класическо училище" Нежна не е стигнала, бързала е да се иСкаже менторски на тема езиково познание.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.01.2012, 22:45

22 kuchi | 27.01.201223:22

@Govedo13: Ми те за това ни мислят за селяни, заради такива като тебе, дето са си е........ Удивителна
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.01.2012, 22:45

21 kuchi | 27.01.201223:00

@Нежна: туй каде го научи бре, в английската гимназия в Павликени ли, уа?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.05.2011, 12:57

20 greenstreet | 27.01.201214:56

"Беден" е много разтегливо понятие, особено в Германия, където хората на социални помощи могат да си позволят почивка в чужбина, стига да не закусват познатите 10 бири. Най-често бедните родители са и такива без образование - не може да очакваш от хора със слаб интелект да се родят деца за гимназия (чисто генетичен принцип).

Съгласен съм, че работодателите си гледат първо в своята паница, но надявам се, че няма да отречеш огромната разлика между "некоректността" България и Германия. В Германия работодател който те осигурява на минимална заплата, плаща ти, когато му скимне и те обижда (псува дори) без притеснение не вирее дълго. Особено що се отнася до осигуровките такива работодатели си знаят, че трябва да бягат или влизат в затвора.

Естествено, че условията за младите специалисти са по-тежки от тези преди 20 години, но в такива времена живеем, кво да направим... Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2011, 13:00

19 Govedo13 | 27.01.201212:41

Да де ама ако родителите са бедни и нямат пари за допълнителни уроци детето просто няма шанс за гимназия, в университета просто няма много деца с бедни родители, а аусбилдунга е ок за някой професии но като отида в банката например да искам кредит и служителя не може да ми каже с кой индекс е вързана лихвата по кредита и ме пита за какъв индекс става въпрос- почвам да гледам умно.
България или Германия- за мен всички работодатели са некоректни(Баща ми е работодател в България има 300 служители)- в днешно време трябва да се пести от персонал това е- 2/3 от колегите ми в работата нямат място там но по-закон не могат да ги махнат без да плащат 6 цифрени обезщетения, а като млад професионалист те мачкат по всякакъв възможен начин- временни договори, заетост чрез други външни фирми-Цайтки, 2 годишни трейнее програми и други. Шанса да започнеш да речем днес на 20 и няколко след като си завършил университет дори и с 1-2 години веркстудент на нормален договор е минимален.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.05.2011, 12:57

18 greenstreet | 25.01.201222:07

Govedo13, виждам, че си наясно с образователната система в Германия - даже по-добре от авторката, която нарича Беруфсшуле-то "професионална гимназия". Такова понятие няма в бундесрепубликата и с право - гимназии по икономика и т.н. са подигравка с истинските гимназии.

Не съм съгласен с теб за социалното разделение и това, че в 4-ти клас решават дали от теб да стане мениджър или да си останеш обикновен работник. В интерес на истината критериите, с които преподавателите и съответно училището определя дали децата са достатъчно добри за гимназиално обучение са доста ясни - среден успех и донякъде интерес към учебния процес. Съгласен съм, че 4-ти клас е твърде рано, за да се определя от кой какво ще стане, но това се компенсира от възможността да се преместиш в гимназия в по-горните класове след приравнителни изпити.

Що се отнася до Аусбилдунг-а (професионално обучение между 2 и 3 години след завършване на училище) - за мен това е нещо, към което България трябва да се стреми да изгради колкото и смешно да изглежда такава идея в страна пълна с некоректни работодатели. Това обучение наистина дава добри практически знания, но трябва дебело да се подчертае, че с него може да станеш само занаятчия или ако е икономическо, примерно на гише в банката. Хубавите постове наистина са запазени за хората с университетско (или FH) oбразование.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2011, 13:00

17 Govedo13 | 25.01.201221:35

Nejna под дуално не се разбирa "learning by doing" Duales Studium означава че прекарваш 1 семестър в университета или някаква друга форма на обучение и 1 семестър след това в дадената фирма докато си завършиш образованието, в статията не е направена ясно изразена разлика между Duales Studium и Ausbildung- което си е обучението за занаятчия- понеже при много професии е лесно Ausbildung да замени вишето до дадена степен- т.е. служителя върши същата работа като човека с висше но получава наполовина.
Друг много важен аспект, който авторите "без да искат" да пропуснали е да споменат ,че не всеки който има средно в Германия има право да учи висше- системата е хитро направена, за да няма парадокси като бедно дете от бедно семейство да завърши висше и не дай боже да започне да печели пари, още в 4ти клас в Германия се определя без ясни критерий и по преценка на учителите дали детето ще може да посещава гимназия или ще продължи в нормално училище, само гимназистите имат право да се явяват на Абитур и съответно ако го вземат да следват висше.
С 2 думи статия писана от работодатели далечна от истината.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.