Ученици на килограм | webcafe.bg
Webcafe

Ученици на килограм

Вики Иванова 17.10.2012, 14:01 (обновена 17.10.2012, 14:08)
училище

Снимка: © Оля Желева

Как добрата идея за делегиран бюджет започна да се изкривява

Има хора, които обвиняват демокрацията за краха на образователния стандарт в България. Захвърлихме старите ценности преди да утвърдим нови - упадък, разруха...

Други смятат, че нивото и мотивацията на преподавателите е недостатъчно, учебниците са несъобразени с възрастта на учениците, а самата програма е неактуална и непрактична.
Най-вероятно имат известно право.

Ето ви трета причина - ''делегиран бюджет''.
Всяко училище получава издръжка според броя на учениците си. Нарича се ''делегиран бюджет''. Той варира около 1200-1500 лв. за ученик годишно. От този бюджет се изплащат заплати, бонуси на учители, отопление и др. Допълнително училищата могат да кандидатстват по различни програми, но делегираният бюджет e основният финансов поток, с който се захранва едно училище.

Замислено е като положителен стимул. Работиш добре - получаваш повече. Да, ама не...
Как една добра идея започва да се изкривява?

Демографски спад. Отпадат цели паралелки, а с това се съкращават и учители. 
Съдбата на едно училище зависи от броя на учениците му. Отлив на ученици означава колега по-малко догодина.

Така в по-малки училища и в такива със смесен етнически състав се прожектира филма ''Широко затворени очи''. Не се пишат отсъствия, рядко се пишат и двойки. Ами ако вземе детето да се премести в друго училище? Вместо да се възпитават, учениците се ухажват. Нивото се снижава, за да може всички да преминат в по-горен клас, та да не се разсърдят. Средноможещите и посредствените се превръщат в отличници на фона на напълно незнаещите или тотално неприсъстващите (т. нар. ''мъртви души'' - водят се в класа, но никой не ги е виждал).

На другия полюс са т. нар. ''престижни училища''. 
Максималният позволен брой ученици в паралелка е около 30. И тъй като са престижни, ги запълват докрай. Лингвистите определят 10-12 души като оптимален брой за една чуждоезикова група. Над този брой, възможността на всеки ученик да практикува активно четене и говорене силно намалява.

При 30 човека в клас за средно 20 минути устни упражнения в час - сметнете сами! И това е само за чуждите езици. Представете си 29 тийнейджъри на 25 квадратни метра като шум, разлики в ниво (кой разбрал-неразбрал)...

Паралелките не само се препълват, те се и мултиплицират. При увеличаващи се на брой паралелки, с всяка година прием в ''престижно училище'' става все по-лесен. С което престижът спада, защото се приемат ученици с по-скромни резултати редом с тези, които наистина са се поизпотили.

Но от броя на учениците зависи ''делегираният бюджет'', така че училището измисля нови програми, профилира, бълва абитуриенти.

А явно делегираният бюджет функционира добре само по количествени показатели. Не съществува реален контрол на качеството на обучение, който да коригира наслоената неграмотност на ученици, които взимат дипломи на автопилот; учители, които завишават оценки и цяла армия държавни служители, които на базата на цялата тази боза изготвят "национални стратегии", "иновативни методики" и каквото друго са превели с Google от западни източници.

Oще: делегиран бюджет  демокрация  образование  учебници  училище  учители 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.01.2012, 18:23

15 гражданин | 06.11.201220:49

Нека помним кой въведе тази убийствен за образованието модел "парите следват ученика" - Даниел Вълчев от тройната коалиция. Сега е главен активист на партията на Кунева. И говори други неща ....., но не всички имат къса памет
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

14 Дракон с кисело зеле | 18.10.201222:15

Да, заплатите не са най-добрите, но да си учител е сравнително стабилна и постоянна професия.
_______
А, мерси, стабилна и постоянна работа с разпасани хлапета, дето за нов телефон дават повече пари, отколкото взимаш за три месеца...
И това е най-малкият проблем.
Някой по-назад каза, че младите учители нямало как да спечелят респекта на учениците. Ами няма, да. Те и старите няма как да го направят, не и докато ръцете на даскала са толкова вързани, че няма накъде повече. Няма право да гони от час, няма право на наказание, по-сериозно от забележка, ако се намеси в сбиване, освен дето може да отнесе шамарите, вероятно и ще излезе виновен накрая... Какъв респект, какво уважение?

Това с делегираните бюджети пък... Не съм запознат, та не мога да го коментирам сериозно, но... От статията вадя извода, че целият бюджет на едно училище зависи от броя на записаните в него ученици... Което, ако е вярно, е някак безумно, особено при положение, че училището в действителност не би трябвало да прави чак пък толкова големи персонални разходи за всеки отделен ученик. Все си мисля, че освен заплати, от бюджета на училището трябва да се заплаща поддръжка на стаи, зали, материална база и квототам, които се ползват от всички и ще си съществуват при всички положения, независимо дали учениците са сто или двеста.
Иначе, всъщност, нека има делегирани бюджети, нямам против. Само нека не са, как беше, "основният финансов поток, с който се захранва едно училище."
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.10.2012, 14:21

13 Boika Borisova | 18.10.201214:39

Ако гимназията е автономна, как ще се издържа - ако е от държавен бюджет, става същото. Ако е от ученици - частни гимназии вече има, но не са по джоба на всеки. Тази автономност само ще накара учениците да държат повече изпити и да луднат. Ако някой иска да ми каже, че едно училище ще стане доброволно самокритично, дотолкова, че да губи ученици и пари, просто не го вярвам. А за тези млади учители...в системата съм и как един не познавам. Съвестните са все по-възрастни. Младите просто не могат да се справят с дисциплината. А като няма респект не може да се учи и преподава.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

12 pixie | 18.10.201212:51

Знам за какво говориш. Истинските учители-идеалисти, които променят децата към добро, провокират ги да мислят и мечтаят, подкрепят ги и разбират понякога по-добре от собствените им родители, са днешните възрожденци. Само на тях можем да разчитаме за бъдещето на децата си. Само че са рядка порода. Учителите, де.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

11 Manuela Gerenova | 18.10.201209:44

Ооо, има. Аз съм спорила до посиняване с подобни хора и установих, че те просто са непоправими идеалисти, хора с много идеи и амбиции, на които трябва да се даде шанс. Да, заплатите не са най-добрите, но да си учител е сравнително стабилна и постоянна професия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

10 pixie | 18.10.201208:45

@Мануела

Благодаря. Има логика в повечето неща, които предлагаш. Само се чудя дали наистина има толкова много млади хора, на които да им се работи за толкова малки заплати и предвид статистиката за средната възраст на учителите. Да, безработицата може да ги накара да се хванат като учители и да си налягат парцалите, каквото и да се случва, но това не са предпоставки за качествена работа. Всичко е до човека. "Учител" не е професия, а призвание. Не всеки го може. Но имайки предвид статута на учителите в обществото, безкрайните претенции и обвинения към тях, плюс смешните заплати, май не ми се вярва да има толкова мераклии. А пък и непрекъснато да ги контролират и проверяват май идва в повече. Ако заплатите им са поне 1000лв., о, да, да ги проверяват. Тъкмо и те ще имат стимул да си вършат работата както трябва.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

9 Manuela Gerenova | 18.10.201208:15

Нека като за начало да се предостави автономност и на гимназиите, както е при университетите. Всяка гимназия да има свой приемен изпит. Така ще се създаде реална конкуренция между кандидатите, а не поредната отрепетирана матура, кандидатстване в де де що има училище и то по тази логика всеки все накъде го приемат, няма празно.
Не е толкова трудно в гимназиите да има вътрешни проверки, одити или както искате го наречете. Идеята е да се посещават часовете и да се следи отблизо работата на педагога и системата му за оценяване. Ако Иванчо има пет шестици - дали ги е заслужил, най-грубо казано. Който не е адекватен за тази работа - да си търси друга. Има достатъчно млади хора, които искат (да, има такива), а не могат да станат учители заради здраво бетонирани на поста си хрантутници.
Не е и толкова невъзможно вместо дежурното класно на края на срока, подобни изпитвания да са доста по-чести. И отново проверката им да е безкомпромисна. Подготовката на един тест не отнема векове, каквото и да твърдят разни мързеливци.
Като цяло в момента изпитната система е неадекватна. Ставаш, пееш там някакви заучени фрази и си сядаш. Така дори и последният двойкаджия си изкарва идеално пет години - знае си, че няма оценките, знае си, че скоро ще го изпитат, сяда за един час да си зазубри материала и е готов. И като го изпитат, той наистина не е за две, понеже се е подготвил.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

8 pixie | 18.10.201206:51

@Мануела

Какъв точно ред предлагаш да се вкара? Нали всички управляващи все вкарват ред? Затова сме я докарали дотук. Затова няма качествено образование и децата ни бягат в чужбина. Айде предложи нещо да видим, че ми стана много интересно. Приказки на килограм много.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

7 pixie | 18.10.201206:48

@Мануела

Какво толкова?! Средното образование е точно толкова важно, колкото началното и висшето. Освен това не всички завършват висше след средното. Така че не само е важен, но може би е най-важният етап от образованието. А че образованието не трябва да пречи на обучението на децата е така.
Делегираният бюджет е предпоставка за корупция и тотално изкривяване на възпитателните и образователни принципи. Ако това трябваше да е реформата в образованието, то по-добре нищо да не бяха реформирали. А те друго и не промениха.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 22.12.2011, 19:30

6 buba | 18.10.201200:07

4Galabina | 17.10.201216:57

Дали?

да. образоваше.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.