Софийското метро или колко е тъжно да бъдеш стерилен | webcafe.bg
Webcafe

Метроскука

Свилен Георгиев 17.05.2014, 15:59 (обновена 24.05.2014, 10:28)

1 от 13 снимки Назад Напред

метро

Снимка: © metropolitan.bg

Метрото по света и у нас - като филе миньон до постна манджа

Като малък ходех на алианс на бул. „Г. Димитров", сега „Княгина Мария Луиза". По пътя си дотам минавах покрай един огромен трап. Внушителният изкоп, от който стърчаха железа, започваше от гърба на статуята на Ленин и се губеше някъде в далечината.

Първия път, когато го видях, се зачудих как може в центъра на София да има такова грозно и тъжно нещо. После ми обясниха, че тук щяло да минава бъдещото метро. Възхитен ги попитах кога ще тръгне то. Те, машинни инженери, само свиха рамене.

Оттогава попораснах, попътувах по света и се повозих на бая подземни железници. На мястото на софийския трап се ширна булевард като слънце. Слезеш ли под него обаче, в недрата на столичния метрополитен, нещо те хваща за гърлото. Не по хубавия начин, а като едно време, когато си казвах "здрасти" с Ленин.

На пръв поглед на софийските метростанции нищо им няма - горе-долу осветени, сравнително чисти. Но толкова бездушни и скучни, че чак ти се плаче.

Не знам как е подбирано цветовото оформление на спирките, но изглежда сякаш далтонист се е опитал да опише последиците от снощното си препиване.

Стилистичните внушения също хвърлят в тежък размисъл. На станцията на стадион "Васил Левски" те посрещат фигури на хокеист и кънкьор, като гузно напомняне, че тук някога се намираше една от трите ледени пързални с нормални размери в София. Сега обаче, ако чужденец вземе, че се юрне с метро към „Младост", ще реши, че сме някаква световна сила в зимните спортове, щом те са увековечени на пъпа на столицата, при това в съседство със стадион за футбол и лека атлетика. Един вид, бием Канада на хокей, където я хванем, а холандците са се учили от нас на кънки бягане.

Всичко в софийското метро изглежда някак постно, бедничко. А не е като да няма пари. Метрополитенът ни има статут на национален обект, което означава, че получава средства от общинския бюджет, от държавата, че и финансиране от еврофондовете.

Бърз паралел с Неапол - беден в сравнение със Северна Италия град с аристократична, но поувехнала красота. Особено след залез слънце атмосферата става доста бандитска, нормална гледка е младеж на мотопед да се опита да отмъкне в движение чантата на минувачка. Но станциите на метрото са истински произведения на изкуството с разноцветни шарки по подовете, стените и таваните, дори по стълбите са изрисувани картини.

Най-поразителна е последната открита спирка „Толедо", чиято мозайка сякаш те потапя в прозрачносините води на Неаполския залив и Тиренско море. Осем от станциите бяха реновирани, за да приютят постоянни и временни изложби и археологически находки. На пътниците се раздават безплатни книги. Неслучайно една от линиите е наречена „Метрото на изкуството".

Прякорът на стокхолмското метро пък е „Най-дългата изложба в света". 90 от 100-те станции представят творби на почти 150 автори и цялото това визуално пиршество се простира на дължина от 110 км. Най-умопомрачителна е централната спирка „Солна", превърната от арт инсталациите в огромна пещера.

При нас окото хваща единствено станция „Сердика II" и то ако си почитател на стилистиката на филма „Метрополис", бегло загатната тук, или пък на римските артефакти, пестеливо изложени в стъклени витрини. А уж в центъра на София, където и да копнеш, излизат древни антики. Дали не можеше това историческо наследство да бъде по-сериозно вплетено в дизайна на станциите или пък обратното - те да са поле за изява на съвременни творци? Да показват някакви признаци на живот.

Но не, спирките на софийското метро са апотеоз на стерилността.

Обстановката разведряват единствено уличните музиканти. На станция „Опълченска" две момчета от ромски произход свирят „Аве Мария" и репертоара на Андреа Бочели на акордеон и цигулка, при Софийския университет възпитана цигуларка изпълнява в доста забързан вариант „Годишните времена" на Вивалди.

В същото време много от спирките в най-старото метро в света - лондонското (открито е през 1863-а) радват с креативността си, която те кара да се чувстваш като в модерна арт галерия. В столицата на кралството държат и на традициите - 70 от 270-те спирки използват сгради, включени в Списъка със сградите от особен архитектурен и исторически интерес.

През годините стиловете са се сменяли - неокласицизъм, модернизъм, ар деко, но и днес е приятно да влезеш в постройките с червени тухли или стоманена консктрукция, да поседнеш на ретро пейчиците или да се разходиш между старинните колони. Облицовката на станцията на „Бейкър стрийт" пък включва повтарящи се силуети на Шерлок Холмс, които ти помагат да се ориентираш за правилната посока.

Разбира се, има и по-зле от нашето метро като гледка. И далеч не става дума за това колко е богат градът, а по-скоро за отношение. Дори в нюйоркското метро можеш да видиш плъхове, а стените са нашарени с драсканици, които дори и най-либералният критик не би нарекъл графити. В Париж има станции, най-вероятно връстници на студентските вълнения от 68-а, в които се носи воня на урина, а по ъглите дремят бездомници от Северна и Западна Африка.

Естествено, да не си ограничен във финансите определено помага.

Метрополитените в бившия Съветски съюз са прочути с мащаба и  великолепието си. Много от станциите в московското и санктпетербургското (най-дълбокото в света) метро приличат повече на дворците в старите руски столици - огромни мраморни зали, пищни колонади, богато орнаментирани стени и тавани, блестящи полилеи.

По-слабо известно, но не по-малко впечатляващо, е метрото в Ташкент. През 1966-а земетресение с магнитуд 7,5 по Рихтер разрушава узбекската столица. Съветските ръководители виждат в това отличен повод да създадат на мястото на руините образцов соцград. В резултат на което хвърлят огромен човешки и финансов ресурс, а Ташкент се сдобива с широки булеварди, просторни площади, идеални за военни паради, и метро, което и днес поразява с красотата, размаха и чистотата си.

Архитектурата и декорацията на всяка станция са уникални и представят определена част от историята и културата на узбеките. Можеш да прекараш дни в разглеждането им.

Преди почти година пък саудитите възложиха не на кого да е, а на световноизвестната архитектка Заха Хадид да създаде дизайна на новата метростанция във финансовия район на Рияд „Крал Абдула". Когато строежът приключи през 2017-а, в сърцето на заобиколената от пясъци саудитска столица ще изникне футуристична сграда, приличаща на кораб, изграден от вълни.

Да, и така става - с много пари. Сравнението между софийското метро и добрите примери сред световните му събратя обаче показва, че въпросът не е с колко средства разполагаш, а дали имаш идея как да ги използваш, за да създадеш нещо красиво и приятно за потребителите му.

Oще: метро  метрополитен  софийско метро  столичен транспорт  транспорт 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.03.2012, 13:36

38 Latrell Spencer | 08.05.201522:59

Лондонското метро е много грозно! Голяма работа, че на Бейкър Стрийт сложили силуета на Шерлок Холмс. Вагоните са по-тесни и по-ниски, изобщо не е по-чисто и в станциите мирише на разни мазути, като в локомотивно депо. Също така докато излезеш от станциите вървиш през едни дълги празни, постни тунели Шокиран
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.06.2012, 19:34

37 Slaveya Petrova | 30.05.201415:37

Свиленчо!Авторче! Намерил си си 10 снимчици и си решил да им правиш анализ! Айде не така, де.Не е сериозно.Винаги може да е по-хубаво, но пък и хубавото може да се загуби в смрад и мръсотия. Знаеш ли колко съм обръщала внимание на метрата из Европата, на които съм се возила?! Няма време. Докато разгледаш картата на линиите и като те понесе потокът от хора, си забравил , че Шерлок те е погледнал отнякъде. А и често бързаш да си излезеш за глътка чист въздух.Много се радвам, че си имаме метро и още повече, че е стерилно, ама за чистота ти говоря. Пък с креативност и изкуството не е като да няма къде да се "нахрани" човек.Мога само да ти пожелая да пообикаляш повечко и то не само на снимка, така сигурно повече положителни неща ще откриваш и у нас ;)
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 20.05.2014, 00:09

36 Djordan Todor Todorov | 20.05.201400:25

като в учебниците има само такива модели, така ще е. докато има само някакви поставени лица без никаква квалификация да ги решават тия неща за коя станция как да е и т.н. така ще е.

първите поколения след комунизма сега вече завършват колежи и университети в чужбина и България и (да се надяваме) имат по-различен манталитет. естествено някои ще си намерят работа по чужбина и няма да се върнат да работят за БГ, но някои ще се върнат и в тях трябва да ни е надеждата.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 12.01.2012, 16:57

35 Pilcho Sga | 19.05.201422:24

Абе, тоя дето го е писал това съчинение, акъл има ли?! Освен неаполското и софийското, друго метро май не е виждал. Обидно ми е да чета подобни дивотии. И няма да започна да изреждам европейски столици, в които метрото е по-лошо от софийското. Накратко: почти всички.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 29.03.2014, 21:57

34 Viktor Viktorov | 19.05.201419:13

Ами,като ти е метроскука,да направим на всяка станция я дискотека,я публичен дом дано тогава ти хареса Бесен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.05.2013, 18:31

33 Darin Dimitroff | 19.05.201414:15

Странно мнение, авторът явно не е използвал метрото в Ню Йорк. Или Лондон. Според мен именно обратното е валидно, наблюдавам излишно разхищение и разностилие в софийското метро, породено от малкия брой станции. Далеч повече ми допада чистото индустриално усещане на големите мрежи в гореспоменатите градове. Но като цяло е супер, чисто, добре организирано, дори просторно.
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 15.05.2014, 10:12

32 Camellia Stefanova | 19.05.201412:13

Хъх... А за мен, единственият проблем на метрото е, че не стига до Париж и Лондон Много щастлив
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 06.04.2011, 21:47

31 Gl Ks | 19.05.201411:06

Метрото е чисто, бързо, евтино и удобно. Стига мрънканици, отлично е!
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

30 Manuela Gerenova | 19.05.201407:33

Не съм съгласна със статията, но не съм и съгласна, че няма значение как изглеждат станциите. Според мен е важно да са естетични и да радват окото. Според мен в София са се справили добре със задачата без да направят така, че метрото да прилича на Дисниленд.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

29 Bichkiiata | 19.05.201403:03

Ако обаче требе да вия, бих вил по отношение на старите влакчета, тука в МТЛ са на поне на 25-30 години, но са като от филм на бъдещето в сравнение със софийските изобщо не са функционални, вътрешното пространство не се ползува рационално и т.н. и т.н.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.