Трамвай ли бе да го опишеш | webcafe.bg
Webcafe

Трамвай ли бе да го опишеш

Цветана Георгиева 14.06.2013, 11:14 (обновена 17.06.2013, 08:14)

1 от 14 снимки Назад Напред

протест

Снимка: © Явор Николов

Мирният протест събра 50-тина столичани

Един загадъчен трамвай си проправя път през Борисовата градина в София. Стар проект от 2008 г. предвижда трамвайните релси от кръстовището на Семинарията (бул. „П. Яворов и „Симеоновско шосе") да продължат направо през гората до ул. „Никола Габровски" в близост до плувен комплекс „Диана".

Целта е новата линия да стигне до кв. „Дианабад", метростанцията на „Г.М Димитров", кв „Дървеница", където има стари трамвайни релси, а по тях - до първите блокове на Студентски град.

Така общината се опитва да засили връзката на местните граждани с метрото, въпреки че в момента по ул. „Никола Гарбовски" и бул. „Симеоновско шосе" минават три автобусни линии - 88, 94 и 102. Живеещите в района обаче съзират частни интереси за застрояване, които ще се отприщят, след като трамваят бъде построен.

Този проект, който ще отреже поредно парче от белия дроб на столицата, няма разлика с досегашната практика на Столична община - минимална информация и проформа диалог с гражданското общество.

Пак протест, пак за дървета

Вчера 50-тина граждани на кварталите „Лозенец", „Изгрев" и „Дианабад" се събраха на протест и премиха по трасето на бъдещите линии, които вероятно ще обслужват трамвай №18. Става дума за девствена гора с големи и саморасли дървета, които вече са маркирани с червена боя за отсичане. Именно поредната сеч е най-неприемлива за хората, които се чудят кому е нужен нов трамвай в район с три автобусни линии.

Те твърдят, че Столична няма няма да реши проблемите с трафика, а само ще ги задълбочи, отнемайки им любимия зелен парк.

„Ще напишем протестно писмо до Европейския съюз", заяви Пенка Велкова. Събира се и подписка. Недоволните твърдят, че ще бъдат изсечени над 550 дървета. Според документите на общината броят им е 91.

Протестиращите носеха плакати с надпис „Не на мръсните пари, Да на гъстите гори", маски и призиви в подкрепа на турските вълнения в защита на парк „Гези" в Истанбул. Организатор бе движението на „Релсов и обществен транспорт", което отдавна лансира безуспешно идеята си за възраждане на старата околовръстна железница на София.

Информационно затъмнение

Първоначално се разтръби, че в проекта е включено закриване на автобусна линия №94, която отива до НСА в Студентски град. Социалните мрежи веднага реагираха и в крайна сметка от Столична община трябваше да уверяват, че такова нещо няма да се случи.

Въпреки твърденията на „Московска" 33, че автобус 94 ще остане, граждани твърдят, че са виждали в интернет проект за закриването му, който бил свален за няколко дни.

„Казаха ни, че студентите искали този трамвай. Казаха ни, че е в наш интерес да им влизаме в сайта и да следим какво ще се прави. Не всеки има интернет и чете пресата", заяви възрастна жена, която е ходила на обсъжданията в район „Изгрев.

Две млади момичета от „Дианабад", представили се като Ина и Христина, разбрали за подготвения строеж от социалните мрежи. „Нашият квартал е така устроен, че не може да побере повече релси, коли и трафик. Много мои съкварталци не знаехме за това. Сега се опитват да ни представят пред свършен факт", недоволстват те.

Според тях всичко се прави, за да може покрай новите релси са изникне жилищен комплекс. Архитекти, дошли на протеста, твърдят че такъв проект за района на гара Пионер.

Трамвай по тясна улица

Друга любопитна част от проекта е как по ул. „Никола Габровски" ще изникват трамвайни линии, при положение, че е доста тясна и само с две ленти за движение. Там има поликлиника, училище, жилищни блокове и паркирани коли, които просто няма къде другаде да отидат.

Трамвайната линия ще бъде с висока стена, която буквално ще разсече улицата и кв. „Дианабад" на две, оплака се друга жена от протеста. За да се не задръсти тясната улица, автобуси 102 и 88 ще бъдат пренасочени и ще минават директно през бул. „Симеоновско шосе".

Още по-любопитно е, че през 2010 г. РИОСВ-София излиза със становище, че няма нужда за Оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС). Освен това, Борисовата градина е национален паметник на култура.

Проектът е във фазата на обществено обсъждане, като среща с главния архитект на София Петър Диков е насрочена за 19 юни. Самият той намира за странно сдружение, подкрепящо железопътния транспорт, да протестира срещу трамвай.

Нов трамвай и нова естакада

Новата линия допълва проекта за строеж на естакада над кръстовището на Семинарията, за който подробно ви разказахме. Бъдещото трасе, което в крайна сметка бе значително скъсено по план поради недоволството на жителите на Лозенец", ще мине по протежението на бул „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски". Отдолу ще мине новият трамвай.

Някои от протестиращите се обявиха и срещу естакадата, която ще се строи от „Главболгарстрой". Проектът бе приет от Столичния общински съвет след три прекрояванията, но в момента е оспорван пред Административния съд. "Ако има естакада, ще има барикада", гласеше плакат в ръцете възрастна жена.

На протеста пролича объркването сред хората какво и защо ще се строи. По всичко личи, че преустройството на кръстовището на Семинарията е мислено като цялостен проект, който обаче се подава на части и пред обществото, и пред Общинския съвет. При това положение реакция от хората не може да се очаква навреме.

Oще: дианабад  парк  семинарията  столична община  студентски град  трамвай 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.04.2012, 00:44

3 hidden_in_the_shadows | 16.06.201316:53

Печличката мая,
След като хората извън София са оставени без култура, без спортни площадки, без достойни доходи - логичното е да ходят към места предлагащи тези "удобства". Та или чужбина или софия.
То хората са като животните, примерно един 18 годшен от Велико Търново каква алтернатива има - 350 лева заплата, и доизчакване на смъртта.. И той най-логично отива към София, с надежда за по-качествен живот.
И по-пътя на логиката, няма как София да стане по-добро място след като целенасочено цялата популация на републиката е подтивкана да отиде там..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.02.2013, 12:16

2 Пчеличка | 14.06.201316:25

Време е да спрат експериментите в София и общинската администрация да представи ясна визия и позиции как да направим града по- добро, по- приветливо, по- красиво и по- малко шумно и мръсно място за живеене.
Това не става със сечене на дървета и строежи на нови комплекси, а с подръжка и реновиране на вече съществуващи сгради, разширяване на паркове и градините, садене на нови дървета и правене на велоалеи за сметка на пътища за автомобилен транспорт. Също така туризъм и атракции не се правят с изнесени тонколони и масички на тротоарите, виж Витошка. София е превърната в огромна чалготека...
Необходимо е ясно становище и мерки за ограничаване на автомобилите и трафика в София, а не такива от типа: ние ще ви прибираме парите по 2 лева на час, нищо, че е незаконно-виж делата за синя и зелена зона, пък който има пари да си плаща...
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

1 Крив Макарон | 14.06.201314:57

Все по-често почвам да мисля, че е дошло време на Петър Диков да се разкара от длъжността на главен срхитект на Столична община. Видимо е ангжиран с ГБС, и прокарва съмнителни проекти в частен интерес.
Вече е събрал доста черни точки. Особено след като се опита да прекара шосе през Ловен парк до "Парадайс център", където според слухове се явява и инвеститор. За да осигури достъпен транспорт до въпросния шопинг център удължи линията на метрото с няколко стотин метра, през сравнително рядко населен участък на града, удоволствие, което се плаща с парите на жителите на столицата.
Опитва се прави акробатики покрай гара Пионер, и вместо да придаде тези земи към парка, и да изнесе борсата на по-функционално място, прокарва безумни трасета и линии, които да узаконаят преминаването на земите от общински в частни ръце.
Почва да ми идва в повече поведението на този самозабравил се и нагъл архитект!
   

оценка

+4 -1

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.