Преброяване на православните | webcafe.bg
Webcafe

Преброяване на православните

Иван Стамболов - СулаИван Стамболов - Сула
14.11.2017, 20:05 (обновена 17.11.2017, 07:24)
Православни свещеници

Снимка: © Getty Images

Да си православен християнин не е въпрос на интерпретации

Едно заглавие от събота грабна погледа ми: „Над половината българи са набожни, но не са убедени, че има Бог". Първоначално реших, че това е статия от депутата Иво Христов, защото „набожен, който не е убеден, че има Бог" ми прозвуча като евфемизъм на „дебил". Прието е да се мисли, че „набожен" е определение за човек, който е убеден, че има Бог. Обратното е някакъв вид идиотщина. То е все едно да кажеш, че половината от футболните фенове са левскари, но не са убедени, че такъв отбор съществува".

После обаче се оказа друго.

Не било статия от Иво Христов, а преразказ с елементи на разсъждение върху някакъв пореден доклад на Пю - изследователски център, известен с това, че редовно захранва с теми за публикации либералния печат.

Докладът се занимава с изследване върху православното християнство през 21 век. Започва с обща статистика и накрая отново го обръща на хомосексуализъм и еднополови бракове. Няма лошо. Нека. Но да оставим настрана това и да обърнем внимание върху представите за православието, които споделя и лансира този документ, защото е важно и ми се струва, че в някои просветени и модерни среди на православието се гледа все още като на провинциално суеверие, изповядвано от неграмотни бабички.

Статията започва така: „Над половината православни християни в България вярват в Бог, но не са съвсем сигурни, че той съществува". Вероятно въпросите в анкетата (ние не ги виждаме нито в публикацията, нито на сайта на Пю) са били „Православни ли сте?", „Вярвате ли в Бог?" и „Съвсем сигурни ли сте, че Бог съществува?". Сигурно са отговорили хора, които знаят, че България е православна страна и следователно те, като българи, са православни. И това дава основание на авторите на проучването до края да говорят все от името и за сметка на „православните".

По-нататък, тръгнали веднъж по пътя на тази логика, ще видим, че не всички „православни" вярват в чудеса и не всички вярват в рая и ада.

Дори има такива „православни", които вярват в рая, но не вярват в ада, което на практика си е все едно да приемаш деня, но да отричаш нощта.

Също така (слава Богу!) повечето „православни" вярват в съществуването на душа. Но не всички. Религията била важна за 15% от „православните" в България, а още по-малко ходят на църква, молят се и се причастяват.

С извинение към „авторитета" на Пю и на добруващите в сянката на този авторитет български медии - това са пълни глупости. Все едно да тръгнеш да изследваш колко процента от всички жени са мъже (макар че като се замисли човек, и такова изследване можем да дочакаме от Пю съвсем скоро).

Всички православни вярват в Бог и не се съмняват, че той съществува, 100% вярват в чудеса, защото за тях свидетелстват Писанието и Преданието, 100% вярват в рая и ада, защото 100% вярват в съществуването на душата и в нейното безсмъртие, а след телесната смърт за душата има само две възможности: или да е с Бог, или да е без Бог; адът не е нищо друго, освен отсъствие на Бог.

100% от православните ходят на църква, молят се и се причастяват, защото църквата е богочовешки организъм, основан от Христос, в нея се извършват тайнствата и чрез причастието се осъществява общението в богоуподобяването (св. Василий Велики е казал: човекът е твар, получила повелята да стане бог), а молитвата е единственият начин човекът да общува и да разговаря със своя Творец. 100% от православните знаят всичко това. Ако не го знаят, те просто не са православни.

Да си православен християнин е стандарт. Не е въпрос на лични интерпретации относно тайнствата, църквата и задгробната съдба на душите.

Стандартът е описан в Никео-Константинополския Символ на вярата. Той е клетвата, която дава човек, преминавайки през тайнството на Кръщението. Православните са единствените, които изповядват този символ така, както е бил установен. Затова се наричат „православни" и никой не е посмял да им го отрече, въпреки всички извращения, които са направени през вековете и със Символа, и с вярата в името на модернизма, политиката и „догматическото развитие".

Въпреки това сякаш е станало традиция в „интелигентните, модерни и просветени" среди да се гледа на православието с насмешка, което показва и разглежданата статия. Сякаш православните са някакви ретроградни, необразовани и даже малко нечистоплътни люде.

Най-православна от всички православни страни е Етиопия (което не е вярно, защото те са дохалкидонци, но нека сега не се захващаме с това), православните са суеверни, непоследователни, не са наясно със себе си (как тогава да са наясно с еднополовите бракове!) и не са особено „цивилизовани". Модерният свят с право гледа на тях като на гръцки козари, брадати грузинци и тъмни балкански субекти.

Защо е така? Главните причини са две. Едната е църковна, другата е светска и политическа.

Останалият християнски свят не може да прости на православните, че не са отстъпили от старата вяра, от Църквата (една, свята, вселенска и апостолска) такава, каквато я основава Христос и над която праща Св. Дух на Петдесетница.

Още от V век започва догматическото отдалечаване на Запада с въвеждането на „филиоквето" (промяна в Символа, според която Св. Дух изхожда не само от Отца, но и от Сина - това е прието, за да се подчертае божествената природа на Христос срещу учението на арианите, но в крайна сметка поврежда тринитарния догмат), а след 1054 Западната църква окончателно отпада и така започва историята на католицизма.

Заедно с недопустимата промяна в догмата за Св. Троица, католицизмът приема и други „нововъведения", сред които сравнително късното учение за непорочното зачатие (според него Дева Мария се е родила чиста от първородния грях, но ако това е възможно, раждането на Христос става безсмислено), учението за чистилището (според него съдбата на душата подлежи на промяна и след смъртта) и разбира се - догматът за непогрешимостта на папата (по-точно за неговата непоколебимост ex cathedra).

Последният превръща римокатолицизма в преди всичко политическо движение с всички последици от това. Една от тези последици - продаването на индулгенции като следствие от учението за свръхдлъжностните заслуги - стига до такива уродливи измерения, че предизвиква появата на протестантството.

Протестантството се отдалечава още повече от православието.

В своя антиклерикализъм, в своя протест срещу католическата йерархия, то отрича тайнството Свещенство и прекъсва апостолската приемственост. Така на практика престава да бъде църква. На католическия сръхцентрализъм то противопоставя един свръхдецентрализъм, в следствие на който днес никой не може да изброи всички протестантски „църкви", както не може да изброи и всички видове италианско или френско вино.

Но колкото и много да са протестантските църкви, нито някоя от тях, нито римокатолиците, нито будистите, нито шинтуистите, нито шаманистите, нито коя да е била друга религия по света не е била подлагана на такива нападки от страна на войнстващия атеизъм, както православната. Може би защото истината е страшна...

Другата причина е политическа.

Още Хънтингтън раздели християнската цивилизация на Западна и Православна, като в центъра на едната постави Съединените щати, а на другата - Русия. Колкото и да не сме съгласни с това деление, то вече е придобило официалност и всякакви идеолози и пропагандатори го ползват при конструирането на посланията си.

Когато либералният Запад занемари християнството, на Изтока не му остана друго, освен да го играе консервативен и християнски. И не просто християнски, а православен. Говорим за Русия. Да, наистина, от XIX век насам руснаците показват брилянтни православни богослови - първоначално в Русия, а после в емиграция по обясними причини. Техният принос към теорията е огромен и едва днес Западът започва да го открива и признава.

Руското богословие (заедно с гръцкото, пък и сръбското и българското в лицето на Юстин Попович и Серафим Алексиев) връщат православието на нивото му от времената на Йоан Златоуст, Григорий Богослов и Василий Велики. За съжаление, това възродено православие бързо бива инструментализирано от евразийството и вкарано като аргумент в идеологическата борба и хибридната война.

Анализаторите, пропагандаторите и медиите на нападнатата страна не могат да не отвърнат на удара с подобни грозни средства и покрай всичко друго жертва става и православието, макар да е толкова мистично, толкова небесно и толкова устремено към други светове.

Статията, която провокира всичко казано дотук, е част от една дългосрочна и организирана кампания за омаловажаване на православието, за разглеждането му в парадигмата на отживелиците и суеверията, за водене на публиката към убеждението, че православието е нещо такова, което дори да се изкаже по важен въпрос и то да се изкаже правилно, не трябва да му се обръща внимание, защото се е изказало водено от тежки предразсъдъци.

Статията се опитва да каже, че православните са хора, които сами не са наясно със себе си какви са точно, но са последователни в това да бъдат ретроградни и мракобесни като етиопци.

Описаният в статията човек, който не е сигурен дали има Бог, дали има душа и дали тази душа е безсмъртна, не е православен. Той е продукт на модерните времена и на атеистичното възпитание, според което религията не е начин на живот, а в най-добрия случай нещо като екстравагантен клуб за забравени фолклорни танци.

Такова мнение е невярно, но освен това е и наивно и обижда не толкова онзи, за когото е изказано, колкото този, който го изказва. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

Oще: вяра  източноправославна църква  ортодоксален християнин  православен християнин  православие  християнин  християнство 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

39 dedo adji | 19.11.201722:48

Марком, това с империите не е смешно. Помниш клко ни надуваха главите с империята на злото. Като покорени от тая империя, ние нямахме причини да я обичаме и охотно вярвахме на пропагандата. После, когато източната империя клекна и ние бяхме завладени от западната, видяхме, че и тя не е империя на доброто. Такава няма.
Двамата с деосвин правилно отбелязвате, че статията е коментар на друга статия, която пък коментира някаква анкета. Като въпросите на анкетата не са известни на нашия автор, затова той коментира само статията, а ние коментираме неговата. Който е чак на търсене да издири оригиналната анкета, аз се задоволявам със статията на Сула. От нея заключвам, че въпросната анкета едва ли е проведена за да достави инфотрмация за тинк танковете на великата империя, мисля, че те все пак заслужават повече уважение. Целта е по-скоро да разсее мъгла между православните българи, вярата на които е суеверие +ритуал+традиции. Подобна е впрочем и вярата на западняците. Но се анализира и атакува не тя, а православието. Като старата империя, новата не се задоволява да владее само политиката и икономиката. Претендира и за сърцата и душите. И за целта разколебава и без това халтавата вяра на българина. Улеснено от 45 годишна масирана пропаганда и мракобесие, подкопало основите на вярата.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

38 МарКом | 18.11.201701:18

Докъде стигнахте с преброяването? :-)

Автора се е справил добре посочвайки естесвено възникналите и изскуствено създадените разделители в християнството.
Изтока винаги е бил склонен към повече философия и дълбочина а запада към детайлност и известна помпозност. От друга страна и двата лагера са доста практични в заобикалнето на догмите когато се налага. Обаче основните въпроси са философски както винаги се оказва, а са важни детайлите в отговора. :-) интересно нали :-)

"Империята на злото" - ей това е най смешното! Скъсвам се да се смея на тия изцепки! Но масите са "паство" и "пастира" ги води...
По чии критерии една или няколко държави са "Империята на злото"?
Какво е казано в библията - "Който е безгрешен, нека пръв хвърли камък".
Има ли смисъл да обяснявам повече!?
"Империя на злото" може да се търси само в съзнанието на този, който иска да я види. И ако ви убеди е спечелил.

Само deowin например забеляза че никой не е запознат с анкетата нито как е проведена. Статипта е отговор на статия за анкетата. Работата на подобни анкети често е да се зададат правилните въпроси за да се получат небходимите отговори. Чиста манипулация! А работата на подобни статии е ... :-)
... че писанията по подобни пространни и неясни материи дават прекрасен материал за анализ на целевата група.

Ама нещо много задълбах... я по леко.
Но бурята под статията върви добре - облачно с превалявания :-)

Аз се мотам - време е отпуската да свършва Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

37 Dox | 16.11.201721:40

35 Mako | 16.11.201710:10
Доксе, кефиш, както обикновено - такъв плонж в защита на дебилолога от селскостопански тип, профан. Иво....
Смее се Смее се Смее се Смее се
------------------------------------------------------------------------
Хи-хи - "дебилологът" проф.Иво Христов е случил на матрял за изследване. А бе - късметлия момче си е.
Много щастлив Много щастлив Много щастлив Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.09.2012, 22:25

36 Уточнител | 16.11.201716:59

БРАВО СУЛА!

Не подозирахме, че авторът е толкова силен в догматиката. Явно е получил богословско образование, дисциплина с най-висок статус на образованост...
Нищо не може да се добави, освен една малка забележка: в Русия православието вече се използва, като политически инструмент и дори на се счита за християнство, а едва ли не за една надхристиянска религия. И разбира се, започва да възприема черти на най-грозно суеверие - наблюдаваме шествия с икони? на Путин и Сталин и т.н....
За сведение обаче - в България от няколко векове насам не се изповядва каноничното християнство, а едно битово християнство, което е смесица от християнство с добавки от мюсюлмански и езически вярвания. Тъжното е, че Църквата не се бори активно срещу това извращение на вярата, тъй като самата тя е поразена от смъртоносен недъг - болшинството иерарси са в служение на Нечестивия..
А иначе смятаме, че лицето Иво Христов е пълен тъпак.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

35 Mako | 16.11.201710:10

Dox | 15.11.201720:32

Професорът имаше смелостта да каже на хората истината в очите, без да ги обвинява, като се опита и да им обясни защо са такива. Истинските дебили му се разсърдиха. Той им се извини, с което направи резилът им двоен, но те така и не разбраха.

Добре е авторчето да знае, че никога няма да се изкачи до нивото на проф.Иво Христов. Няма нито познанията за това, нито умствения капацитет, да не говорим пък за смелост.

==========================

Доксе, кефиш, както обикновено - такъв плонж в защита на дебилолога от селскостопански тип, профан. Иво....
Смее се Смее се Смее се Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

34 dedo adji | 16.11.201709:47

На Докс му загорчала лъжичката с незначителния намек за незначителния професор и изгълтал всичкия останал мед, както правилният руснак си пие водката - с отвращение. Чак тогава усетил и другата горчива лъжица - "за съжаление"-то. И аз не виждам поводи за съжаление, нито съм съгласен коя е нападащата и коя нападнатата страна. Империята на злото е в поза на отбрана откак беше официално обявена за такава от великия мислител Рейгън. Стамболов я вижда в Евразия, Докс оттатък океана, аз пък мисля, че империята на злото не е една. И няма, и никога не е имало, империя на доброто. Може само да се избира между по-голямо и по-малко зло, и то само моментно, защото в следващ момент по-малкото може да стане по-голямо.
Все пак, въпреки горчивата лъжица, има и мед. Сладостта е, че макар и добър евро атлантик, Сула си остава българин и се обявява в защитаа на традиционното вероизповедание на българите. Вярно отчита несравнимостта на атаките срещу него, само малко замазва войнстващия атеизъм с една друга войнстваща доктрина. Бесният болшевишки атеизъм е разрушил хиляди църкви и изтребил хиляди попове, и нито една синагога и нито един равин. Материал за размишление.
И остава въпросът кой и защо толкова се страхува от православието, че непрекъснато го атакува? В България то има малко влияние, в политиката никакво. даже в Русия е само вътрешна спойка за защита, а не за нападение. Изглежда някои в другата империя не са уверени в силата на собствените си доктрини и се безпокоят от силата на другата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

33 Dox | 16.11.201708:01

Ами за какво беше нужна тогава тази лъжица катран в кацата с мед още в началото? Още повече, че няма никаква връзка с разглежданата тема. Нямам друго обяснение, освен че е предварителна застраховка, чрез легитимиране като принадлежащ към мейнстрийма, срещу евентуални съмнения за това. При тази начална картинка, как човек да възприеме "всичко следващо"? А това, дето следва по-долу е купчина мисли и идеи, изтръскани от торба в насипно състояние, само за да се каже, че православието не било африкански шамани подскачащи в ритъм около огъня и произнасящи заклинания, които самите те не разбират. Но хайде, да речем, че има някакви ограничения в обема на публикациите. Но за истинския майстор в писането, това не би следвало да е пречка. А и някак си ми е трудно да приема сериозно човек, който се отнася с ирония към Рьорих и Блаватска, да ми разсъждава "в дълбочина" за православието и въобще за религиите.

Аз също не съм специалист богослов, но от нещата, които поназнайвам към момента, съм си извадил две базови заключения. Първото е, че има много бели петна и неясноти относно това какво точно са проповядвали първите християни. Второто е, че каквото и да е представлявало християнството, началото на края му е жалонирано от Никейския събор през 325 г. /ако не бъркам/, по времето на император Константин. В тази връзка мога да посоча поне две неща от "всичко следващо", с които не съм съгласен:

Първото е, че "Останалият християнски свят не може да прости на православните, че не са отстъпили от старата вяра ....". Нищо подобно. Православието също допуска появата на лихварството, което се е считало до този момент за грях равен по сила на убийство и се е наказвало със смърт.

Второто е за руското богословие, което връщало православието на нивото му от времената на Йоан Златоуст .. и т.н. Хубаво, но да видим следващото изречение - "За съжаление, това възродено православие бързо бива инструментализирано от евразийството и вкарано като аргумент в идеологическата борба и хибридната война". Още една лъжица катран в кацата с мед. Защо "за съжаление"? Евразийският вектор винаги е бил и е, единствения спасителен такъв за държавите от Европа и Азия, като изключим може би Великобритания. "Авторът", обаче, изглежда е на друго мнение. Той вероятно е привърженик на атлантизма, геополитическата стратегия на който винаги е била насочена към недопускането на подобен съюз.

Та ..... начи ... какво, .. там .... с православието?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

32 dedo adji | 16.11.201700:57

Още един критикар, който, съзрял в увода оскърбителен намек за любимия си непогрешим духовен наставник, скача като Матросов в негова защита и не обръща внимание на всичко следващо.
Няма да твърдя, че намекът е напълно коректен, само, че дали е или не е засяга само пучитателите на набедения червен рабфаковски професор. Даже богословският анализ, добър или лош, може да занимава специалисти богослови, каквито повечето читатели не сме. Това, което е важно за българите, православни или атеисти, е КОЙ И ЗАЩО поръчва, финансира и лансира по медиите подобни анкети, крайната цел на които е да изкарат православните полуграмотни "гръцки козари, брадати грузинци и тъмни балкански субекти". които тъпо, но упорито не искат да признаят, че политическата коректност, педерастията и гей браковете са нещо много добро. И да обвини за упорството им едни други православни талибани от империята на злото.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

31 Dox | 15.11.201720:32

Не съм сигурен дали "статията" е за православието или по-скоро за да се оплюе и принизи максимално проф.Иво Христов. Някак си така, уж случайно, между другото, авторчето подхвърля в началото намеци за "дебил" и изненадано установява, че еди коя си статия не била от професора. Между впрочем, това е известен, психологически трик - когато нещо се подхвърли невинно и случайно, докато последва основното, това нещо веднага се загнездва някъде назад в съзнанието, като утвърдено и вярно. И индивидът го приема като такова, без след това въобще да се замисля така ли е или не.

Професорът имаше смелостта да каже на хората истината в очите, без да ги обвинява, като се опита и да им обясни защо са такива. Истинските дебили му се разсърдиха. Той им се извини, с което направи резилът им двоен, но те така и не разбраха.

Добре е авторчето да знае, че никога няма да се изкачи до нивото на проф.Иво Христов. Няма нито познанията за това, нито умствения капацитет, да не говорим пък за смелост. И ... да, господине, подобни статии няма как да са от проф.Иво Христов. А вие ... най-добре да си продължите с Картаген.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

30 deowin | 15.11.201719:03

Всъщност не е никак учудващо негодуванието ти, че не се присъединявам към коментиращите статия, оплюваща друга статия, своеволно и волно интерпретираща резултатите от анкета, които точно никой от всички участващи в този дълбокомислен "дебат" не е погледнал дори бегло, но пък за които има изградено собствено и крайно уверено виждане, което защитава яростно и многословно.

Може би е най-добре да ме игнорирате напълно и да продължите дълбокомисления си "дебат". Не мисля, че би било резонно да очаквам повече от хора като вас.
   

оценка

+0 -1

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.