Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Без жени в арабската ИКЕА

ИКЕА е особено популярна в Саудитска Арабия, ала вероятно не поради същите причини, поради която жъне популярност в други части на света
ИКЕА е особено популярна в Саудитска Арабия, ала вероятно не поради същите причини, поради която жъне популярност в други части на света

Като глобална марка ИКЕА се гордее с това, че предоставя еднакъв стандарт на всички пазари. Ала изглежда, че не всички каталози на ИКЕА са еднакви.

Един шведски вестник сравнява шведската и саудитската версия на изданието и открива, че в последната жените умело са отстранени от каталога чрез Photoshop.

Една снимка с майка, баща и децата им в банята е редактирана така, че показва само бащата и децата. В друг кадър пък  жената е подменена с мъж 

На местата, в които изрязването само на жената е проблемно, всички хора на снимката липсват. Очевидно във вселената на саудитската ИКЕА съществуват само бащи, деца и тук-таме някоя котка. Това е сметнато за достатъчно сериозна обида, за да заслужи порицание от самия министър на търговията на Швеция.

ИКЕА е особено популярна в Саудитска Арабия, ала вероятно не поради същите причини, поради която жъне популярност в други части на света. В една богата държава ниските цени във веригата едва ли са най-примамливият й аспект. Мебелите и декорите на ИКЕА се смятат за стремеж към един по-модерен и космополитен начин на живот, който се отличава от традиционните вкусове за обзавеждане на Залива, определян от някои като кичозен. 

В Арабския свят ИКЕА е символът на престиж и космополитност

Стереотипът за саудитските интериори, състоящи се от мраморни зали, кристални полилеи и златни джунджурии, не е далеч от истината. Но ако хората на Запад мислят за ИКЕА като за място, откъдето да си купят основните неща, след като са се нанесли в нов апартамент, жените в Саудитска Арабия хвалят нечий вкус с думите: "О, новата й къща е толкова красиво обзаведена - цялата с мебели от ИКЕА!"

Сглобяемите мебели може и да не са стандарт за луксозен живот в Европа, но за една определена класа в Саудитска Арабия компанията носи престиж, който не само предполага, че си богат, а и че имаш достатъчно пари, за да пренебрегнеш вкусовете на традиционалисти и новобогаташи. Там тази марка говори както за запознатост с външния свят, така и за комфорта и самочувствието, които идват с богатството. 

Всъщност по-голямата част от населението на Саудитска Арабия не сглобяват мебелите си сами

Това води до цял страничен бизнес със сглобяване на мебели от ИКЕА, което добавя повече разходи към покупката и на практика напълно обезсмисля първоначалната евтина цена на мебелите. А на другия край на спектъра от доходи, марката изглежда достатъчно скъпарска, за да има висок статус сред емигрантите-бели якички, които предпочитат ИКЕА пред по-евтината, локално произведена мебел, която се предлага на уличните пазари и е логичен избор за по-бедните хора и сини якички.

Има и един политически аспект. В един чувствителен регион, който е относително устойчив на чуждестранно влияние, на Швеция се гледа като на една от по-безвредните западни държави. Когато ИКЕА отвориха свой магазин в Джеда през 2004 г., трима души загинаха в суматохата на деня на откриването.

Отварянето на Marks and Spencer в Ридах, което се случи по същото време, бе посрещнато с много по-хладна реакция. Магазинът на модната марка дори бе сред списъка от компании, които потребителите биват окуражавани да бойкотират заради връзките им с империализма, САЩ и Израел. McDonald's и Coca-Cola също попадат в този списък, но ИКЕА обаче е пощадена. 

Това в никакъв случай не е първата проява на "изтриване на жени"

С напредването на технологиите става все по-лесно да се премахнат "оскърбителните" снимки на жени в дълги пижами, които си мият зъбите - които дразнят чувствата на арабите, просто защото не носят бурка.

В първото десетилетие от новото хилядолетие бях фенка на Sayidaty, популярно арабско списание за мода и красота, издавано в Кайро. Когато се преместих в Саудитска Арабия, бях шокирана, когато видях, че някой е задраскал всички снимки от кръста надолу на жените в него - ядосани детски плътни черти черно мастило, над които сюрреалистично се носи лицето на усмихваща се актриса или певица.

Спомням си как само си мислех, че това е нечия работа - да преглежда всяка страница във всяко арабско списание и да я обезобразява по този начин.

В една друга случка, докато летях с една саудитска авиокомпания и си гледах филма на монитора пред мен, актрисата, (която очевидно носеше или не носеше нещо, което цензорите са сметнали за неподходящо) изведнъж бе изрязана от врата надолу от груба синя решетка, която се носеше около нея, преследвайки я по екрана, докато отсечената й глава бълваше репликите. 

Учебниците, издавани извън Саудитска Арабия, също се подлагат на такава процедура - заради "неприемливи" изображения

Тъй като властите не могат да блокират всички печатни издания, филми и музика, които влизат в държавата, те се стремят да редактират максимално голяма част от тях.

Макар че каталогът на ИКЕА формално е произведен от външна, партньорска фирма, смешно е да се твърди, че никой от веригата не е бил наясно с поисканите редакции. Официалното становище на компанията гласи: "Трябваше да реагираме и да осъзнаем, че изключването на жени от саудитската версия на каталога е в конфликт с ценностите на ИКЕА".

Швеция е един от острите защитници на женските права и в този случай очевидно е налице конфликт между ценности и финансови въпроси. Въпреки това, поне що се отнася до Саудитска Арабия, това няма да е първият път, в който западна институция е направила компромис с правата на жените... Нищо лично, просто бизнес.

 

Най-четените