За българското образование - лошата и добрата новина | webcafe.bg
Webcafe

За българското образование - лошата и добрата новина

Емил Джасим* 25.03.2014, 00:35 (обновена 26.03.2014, 12:08)
ученици

Снимка: © БГНЕС

Образованието ни в момента е в много деликатна ситуация

Образованието е тема, която засяга всички - и тези, които са го получили, и тези, които са били лишени от него и мечтаят да бъдат образовани. Образованието е любима тема на журналисти и политици, но само в случай, че не трябва да задълбават. Защото, ако задълбаят, тогава става ясно, че не може да се говори ей така за образованието "по принцип", а става дума за "образователна система".

Всяка система се състои от множество различни елементи, които работят в хармония и когато се променя един елемент, то трябва да се има предвид, че някъде другаде системата може да даде грешка. Това важи по принцип за системите и с още по-голяма сила за една образователна система. Следователно трябва да се пипа много внимателно.

Образователната система в България, особено тази, която засяга средното образование, е сред възможно най-консревативните системи в държавата. Тя засяга средно по приблизително 65 хиляди ученици във всеки от дванадесетте випуска от първи до дванайсети клас, което прави приблизително 780 000 ученици, обучавани от около 75 000 учители.

Новината такава, каквато е

В момента образователната система се намира в много деликатна ситуация, тъй като в рамките на следващите 8 години 70 на 100 от учителите ще трябва да се пенсионират. Това, изразено в цифри, означава, че 52 500 учители ще трябва да напуснат системата поради напреднала възраст.

Лошата новина

Нека си представим, че държавата не започне да взима мерки да привлича млади специалисти в тази професия. Учители ще продължават да стават хора, които не могат да правят друго, стартовата им заплата ще бъде 450 лв. (230 евро) на месец и едни недоволни от живота си хора ще трябва да учат нашите деца как да се справят с трудностите, които ги очакват извън училище, след завършване на средното образование. С други думи - едни неудачници ще трябва да учат децата ни да бъдат успешни и доволни от живота.

Тези недоволни млади хора, които все пак се решат да станат учители, няма да бъдат петимни да получават допълнителни квалификации, тъй като това само ще ги натоварва без допълнително заплащане (както е в повечето случаи днес), а на всичкото отгоре ще бъдат изключително малко. Така образователната ни система е изправена пред реалната възможност да не може да намери кадри, които са квалифицирани да бъдат учители. Това при всички положения означава катастрофа, защото учителите, които преподават от 1-ви до 12-ти клас в българските училища, са тези хора, от които зависи степента на функционална грамотност у бъдещите пълнолетни граждани, а те на практика ще движат икономиката и обществото.

Липсата на функционална грамотност, общо взето, е невъзможността на един пълнолетен индивид да обработва критически информация или невъзможността да разпознае проблемите в реалността, които могат да бъдат решени със средствата на математиката. (Резултатите от последния тест PISA, който изследва тъкмо това, могат да бъдат видяни в подробности тук.)

После няма какво да се чудим защо резултатите на изборите са така ужасяващи.

Добрата новина

Добрата новина е, че при предприемането на определени конкретни стъпки, държавата има цели 8 години да подготви досттатъчно добре квалифицирани и мотивирани хора, които да поемат образованието на нацията. Стъпките са съвсем конкретни и са със статута на conditio sine qua non, т.е. условие, без което не може, своеобразен санитарен минимум, от който може да започне дебатът за промяна в образованието:

1. Увеличаване на учителските заплати и съответно създаване на възможност за растеж "в кариерата". Един млад специалист, който има потенциал да стане учител, трябва да има защо да предпочете учителската професия, и то с ясното съзнание, че може да расте в кариерата, а не да започне работа като учител по физика и да се пенсионира като такъв.

2. Създаване на условия за максимална автономия на училищата извън сегашния начин на разпореждане с делегираните бюджети. Делегираният бюджет е, простичко казано, броят на учениците, записани в училището по т.нар. единен разходен стандарт (който варира като размер, но средно за страната е около 1364 лв. на ученик за една учебна година) и една дузина коефициенти. Когато един директор получи този бюджет, той има ясни предписания колко и за какво може да харчи.

Но ако директорът е добър мениджър, т.е. добър стопанин на училището и успее да привлече дарители или пък, например, реши да даде физкултурния салон под наем на някоя карате-школа, то този приход не отива в бюджета на училището, а в бюджета на общината и тя решава как да разпределя ресурсите. Т.е. директорът е един вид разпределител на едни средства, които не може да увеличава. Ако можеше, то тогава училищата биха били във възможност с оглед на резултатите да имат повече ученици (нещо, което се случва в много малка степен и сега), но и директорите щяха да имат възможността да създават по-добри условия за работа и по този начин да привличат най-добрите учители.

3. Работата с електронни платформи за образование вече е задължително условие, за да бъдат привлечен интересът на учениците. Електронните платформи за обучение създават много възможности, които пестят време на ученици и учители, но също така и дават особено важна обратна връзка за постигнатите резлутати. Това създава възможност учителят да вземе качествено ново педагогическо решение и да подобри работата си значително.

Това, разбира се, е само началото на сериозната и устойчива реформа в образованието, защото е необходимо всяка промяна да бъде законово обусловена, а така очакваният нов закон при вече втори парламент не може да бъде приет.

*Емил Джасим e програмен директор в Център за образователни инициативи.

Oще: грамотност  емил джасим  образование  училище  учители  функционална грамотност 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.04.2014, 15:39

23 Адриан Асенов | 13.11.201514:57

Хора, помислете за следното. Трябва революционна трансформация в образованието ни, начина на мислене, както сър Кен Робинсън казва. Стига с нашия остарял, тромав и неефективен индустриален модел на образоване, който затъпява, индоктринира, съсипва младите. Нужен е индивидуален подход към всеки, с по-малка учебна заетост, качество за сметка на количество, нови методи, демократично образование и създаване на мислещи хора. Учителите се оплакват, децата страдат, родителите и те. Е кой нормален човек подкрепя нашата система? Нека кажем НЕ на училището, и ДА на образованието!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.12.2010, 21:23

22 Veselina Bojanova | 02.09.201417:10

Статията е написана с много прецизно подбрани думи , които не казват нищо.Като всяка партийна платформа плъзгаща се по повърхността и отминаваща във времето - до другите избори. Никой не иска да започне истинска , радикална реформа в образованието ни , само приказки и препоръки.
А, Вашите приказки Емил Джасим ги слушам на всеки училищен съвет при започване и приключване на учебната година , при всеки организиран семинар където разни ентусиасти - платени - ме убеждават какви предизвикателства дава професията ми .
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

21 Harry | 28.03.201409:50

"...кой сред българските политици има потенциала да е поне един от великите умове зад този пъклен план, съчетаващи нечовешки интелект с дяволска злонамереност и студена рационалност и пресметливост..."

Плановете за опростачаване на нациите са стари, в САЩ са вече факт, малоумна маса и само малка част от децата ги подготвят в специални училища, да са политически коректно мислещи, да обслужват бюрокрацията, контролирана от елита. Технологиите са разработени главно от професори в Харвад и Франкфуртската философска школа, до един евреи - комунисти.

Опитват се да върнат човешките общества в робовладелския стадий, по същество, това е комунистическо общество.

Само идиот може да повярва, че милиардери, спечелили парите си ограбвайки милиони хора, са филантропи и харчат с радост милионите си за да ни направят по-добри, по-умни и живота ни по-добър. Плащайки заплати на предатели киряксефчовци като горния Емил Джасим! Sic!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

20 иван | 28.03.201409:45

Искам само да прибавя, че ако действително образованието, и като възпитание, и като обучение, е грижа на обществото, то трябва да бъде планирано дългосрочно и осъществявано приоритетно от държавата.

Не всичко се развива оптимално като проява на пазарната икономика.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

19 иван | 28.03.201409:30

Ако има добра воля в нашето общество да се стигне до обновяване на народното образование, то трябва да се гледа реалистично, а не да се наливат средства в „бъчва без дъно”. Няма да се получи нищо добро, ако я започнем по модела yeni hamam, eski tas (нова баня, стари тасове).
Успоредно на съществуващата образователна система, трябва постепенно да се създават в областта на прогимназиалното образование нов тип училища – сещам се за образцовите прогимназии, които някога бяха базови училища към полувисшите институти за прогимназиални учители.

Да се изградят Училища със завишени изисквания по отношение на дисциплината, изисквания, които са доброволно приети от родителите, които решат да насочат децата си към тези прогимназии.

Няма смисъл да убеждавам тези, които имат или са имали отношение към учебния процес, колко важна е атмосферата в клас, когато децата са наясно, че всяко своеволие, което пречи на останалите деца да се съсредоточат върху това, което им се преподава, няма да бъде подминавано, че алтернативата след преминаване на определена граница е отпращане към типовите училища.

И да убеждавам учителите, че няма да им се налага да се превръщат в звероукротители и че няма да се стига до ситуациии да изтърват нервите си, с всички последствия за тях, защото всички, дори и учителите, са хора и имат нерви.

И защото сме свидетели как истерични майки и татковци за нищо шамаросват отрочетата си, а ако учител, изкаран от търпение от наглостта на някой ученик си позволи само да бъде по-груб с него, какви са последствията за учителя.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

18 иван | 27.03.201417:47

Няма съмнение, че въпреки „съветския модел на авторитарно и директивно, командно-административно образование, българското образование до 1989 г. , ако се съди по резултатите, беше много по-успешно от същото сега.
Но, така или иначе, то го няма вече, така че да го забравим. И да знаем, че то е виновно, това „знание” със нищо няма да помогне.

В един свят на популизъм и демагогия, зад който се прикрива липсата на елементарна почтенност и липсата на стремеж към осъществяване на общи, полезни за цялото общество цели, а популизмът е прикритие за користни егоистични начинания, нормално е и народното образование да е в полза на такива цели.
Върхът на популизма е признаването на пълен суверинет на учениците, въпреки, че като на непълнолетни законодателят не им признава такъв.

Докато на децата им се внушава, че те са тези, които знаят, какво е добро за тях и какво не, българското училише ще продължи да бъде някаккво подобие на менажерия.

По асоциация ми дойде наум една статия на Ст. Михайловски "Ограничете суверинета на невежите" - http://iztoknazapad.com/?page_id=5297
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 26.12.2010, 14:38

17 niemen | 27.03.201416:14

@Грънчаров
Стига толкова за да не преглееш от мислене ако се опиташ да сфанеш туй, дето ти го написах... ама надали ще се случи това, щот такива като теб чутури си знаят "целата истина", при това без изобщо да се се замислили някогаш...

Грънчаров, хубаво започна, размисли, пътят, идеята, цитираш философи. Веднага познах в теб учителя, който си обича професията, но за жалост, са го прецакали и не са го направили директор на жалкото училище, в което учителства. Краят на втория ти коментар е направо покъртителен. Тотално ме обърка. Прав си, че не реформи са нужни, а трябва да се реже до дъно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

16 deowin | 27.03.201416:11

>Целта никога не е била да се създаде умна нация

Силно се забавлявам, когато хора с маски на Фокс за аватар тръгнат да ме убеждават, че политиците ни са толкова изкусни, умели, находчиви интриганти и конспиратори, че да успеят да прокарат дългогодишна схема за преднамерено и добре калкулирано унищожаване на българската образователна система. В контекста на това, че често не могат да си нагласят бюджета или да прокарат някой що-годе разумен закон.
Според теб кой сред българските политици има потенциала да е поне един от великите умове зад този пъклен план, съчетаващи нечовешки интелект с дяволска злонамереност и студена рационалност и пресметливост, която му позволяват да се облагодетелства от краха в образованието?
Станишев?
Борисов?
Сидеров?
Каж кой.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.02.2012, 14:03

15 delight | 27.03.201414:09

radio.dariknews.bg/?page=audio&id=234114
Емил Джасим, един от финалистите в "40 до 40", в "Кой говори"
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

14 паяка | 27.03.201410:45

"История for Dummies" - това беше рубриката на този отворко
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.