Здравей обратно, комунизъм! | webcafe.bg
Webcafe

Здравей обратно, комунизъм!

Златина Димитрова 08.07.2014, 18:36 (обновена 19.11.2016, 20:34)
чавдарчета

Монополът върху учебниците връща образованието в соца

Анелия Клисарова, в ролята си на министър на образованието, действа с размах. За една година успя да смути всички в сектора с революционните си идеи, включвайки дори анкета, която да определи от какви реформи се нуждае образованието.

Тя предприе и стъпката към въвеждането на технологиите в училище - не става дума за компютърна грамотност, а за таблет, лаптоп или смартфон в класните стаи, така ще децата да учат „на компютър".
Последната идея обаче дойде някак изведнъж, разви се за около месец и ще бъде приета тихомълком в последните дни на кабинета „Орешарски" - да се учи само по един учебник, печатан в Министерството и изготвен от експерти и учители - отново подбрани от МОН.

Тази радикална промяна ще бъде предприета с изменение само в една наредба, което значи, че не се налага да се внася промяна в Закона за народната просвета и съответно - не е нужно гласуване в Народно събрание, нито обществено обсъждане.

С поглед назад

Така образованието се поставя в поредната сложна ситуация, въпреки че идеята гали слуха на носталгично настроените, които с умиление си спомнят доброто образование по време на соца, когато пазарната икономика е била измислица на западната пропаганда.

Мотивите преминават през финанси, олекотяване на ученическите раници, по-голяма прозрачност при избора на учебници и улесняване на местенето от едно училище в друго.  Сред аргументите за нововъведението Клисарова изреди и обвинение към издателите заради неразбираемите учебници, които мъчат децата учат, макар че всеки учебник е изготвен в съответствие от зададени от МОН критерии, а освен това министърът на образованието одобрява до три учебника. За изкуствата отговаря Министерство на културата.

Затова МОН ще бъде органът, който одобрява и който издава - пълен монопол над образованието до осми клас. Шансове за разнообразие има само при гимназистите - неясно по каква логика. Според Клисарова при профилираните паралелки няма как да важи правилото на единия учебник, вероятно защото при гимназиите има по-голямо разнообразие от преподавани дисциплини, или защото учениците вече са оформени достатъчно добре от първите си 8 години в училище.

С няколко години назад

Въвеждането на един учебник по предмет на практика унищожава пазарния принцип и конкуренцията в издаването. Това означава, че независимо колко е добър колективът, който изготвя новия учебник, той може да разчита на вече издаваните за сравнение, но реално няма да има конкуренция, която да мотивира промени в съдържанието.

Казано по друг начин, когато не се разчита на борбата за печалба, учебниците ще остаряват бързо и шансът да бъдат неадекватни на средата се увеличава.

Освен това липсата на конкуренция на практика означава връщането на монопола на държавата над печатането на учебници - нещо, което връща към времето, по което се изучаваше историята на БКП.

Спорен е и въпросът доколко качествени ще са учебниците, когато до момента изданията са се изготвяли от специализирани издателства, а МОН ще трябва тепърва да открива топлата вода. Това дали е направено предварително проучване и анализ, свързан с очаквани резултати от промените, остава неясно. Липсват и ясни процедури, по които ще бъде избран авторският екип.

Монополът замества олигопола

Клисарова твърди, че единият учебник няма да се наруши конкуренцията - издателствата отново ще могат да участват в конкурсна надпревара, но този път като авторски екипи. За отпечатването също ще се обявява конкурс, въпреки че първоначално беше анонсирана идеята да се печатат от МОН.

Според министъра така процедурата ще бъде по-прозрачна, въпреки че не е ясно как се гарантира тази прозрачност. Според издателите - това е начин да бъде избран предварително определен участник и да се „усвоят едни пари". А именно с едните пари Клисарова мотивира идеята - хонорарът за написване на учебник е 134 000 лева.

Издателите коментират, че това няма да доведе до спестяване на средства, а дори би създало предпоставка за корупция и още по-големи харчове. Има и друг аргумент - липсата на право на избор ще се отрази благоприятно на частните занимални и школи, които да компенсират лошото качество на учебника.

Освен това налагането на нови учебници би означавало печатане на изцяло нови учебници, което би лишило и шансът на някои родители да спестят пари за учебници, взимайки от близки или на старо.
Същевременно с решение от 2011 година КЗК осъжда дори ограничението министърът да избира между "не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас" като създаващо олигополна структура на пазара на учебници.

По партизански и в последния момент

Според Явор Стефанов, управител на издателство „Анубис", промените се правят по партизански - без парламент и без обществено обсъждане (темата за учебниците липсва дори от анкетата за образователна реформа).

Правителство, което се ползва с отрицателна обществена подкрепа, да прокарва тихомълком в последните дни на своя мандат подобно изменение на Наредбата, което ни връща години назад, казва иКина Андреева - главен редактор на издателство „Просвета". „Известно е дори и на децата, че само истинската, здравословна конкуренция води до по-добро качеството. Това в пълна степен важи и за учебниците", казва тя.

Ефектите от подобна мярка са спорни - липсва анализ, който да я аргументира. Не е ясно и по какъв начин се определя профилът на средния ученик, който да учи по един единствен тип учебници.

Въпросът за тежестта на ученическите раници няма да бъде решен, защото учениците ще продължават да носят по един и същ брой учебници на ден, а това да се прибират само с тетрадки и учебниците да остават в собствени шкафчета е въпрос, свързан с материална база и реформа образователна реформа - проблеми, покрай който през мандата си Клисарова мина с решимост, но от разстояние - единствената стъпка към реформа беше пусната на сайта на министерството анкета.

Това, което може да постигне предложената от Клисарова мярка, е да накара носталгично настроените да проронят въздишка в памет на „онова време". Но за реални приноси към образованието в XXI век не може и да се говори -  връщане с повече от 20 години назад трудно може да доближи резултатите на учениците до тези на развитите държави. Единственото, което може да спре спорното изменение, е оставка със седмица преди очакваното.

Oще: анелия клисарова  клисарова  мон  начално образование  образование  обучение  учебник  учебници  учители 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.06.2011, 17:14

37 Last Sword | 11.07.201416:01

По-интересното е, че повечето от коментарите са от хора, които са учили по учебници предавани от випуск на випуск(като мен), а никой не се смята за тъп ;) So wtf then Усмивка
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

36 Manuela Gerenova | 11.07.201414:15

Да, образован до образования са из тая държава, мила моя майно льо... Тва като онва с казармата, дето правела мъже...
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

35 Harry | 11.07.201411:23

Още един пасквил, убеждаващ ни че конкуренцията и пазарът решавали всички проблеми!

А какво ще каже авторката за любопитната зависимост, че от както имаме много учебници, неграмотността и простотията сред учениците, достигна космически висоти, нали трябваше да е обратното? Защо многото учебници не доведоха до по-високо качество на знанията?!

А защо когато учебниците бяха само по един - според авторката са били "комунистически", народът ни беше многократно по-бразован?!

И понеже все ни дават САЩ за пример, ето ви един пример - в САЩ има престижни частни средни училища, в които преподават руски учители, по учебници от времето на СССР.

Факти като горния, действа на соросоидите (каквато е авторката), както кол в сърцето на вампир! Много щастлив Много щастлив Каква хубава метафора!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 29.12.2012, 10:07

34 Борката | 10.07.201417:37

Паяк, нещо бг-мама, а? Смее се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

33 паяка | 10.07.201411:49

Големият ми син започна да учи английски в училище Европа във втори клас. Вече има сертификати от Кеймбридж за ниво на знанието му С2, а изкара и Тойфел, когато му беше необходим със 110 от 120 възможни точки. Не исках само да се пОфала, а да кажа, че всяка година, когато вземаше в ръце новите си английски учебници, се омайваше от миризмата им. Дори повече отколкото от луксозната хартия и качествения печат.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 15.05.2014, 10:12

32 Camellia Stefanova | 10.07.201410:32

хехехех Ману, народът май не схвана сарказмът ти в коментар 20
Айде по-весело... Петък иде, а през уикенда Витоша може да изригне....
Тааааа
След проведен конкурс за нов учебник по математика, който да е интересен за всички ученици, спечели учебника на Eкип от БАН (ЕБАН). Ето няколко задачи:

задача 1
Разтопена от ласките на съученика си Таня легнала в хоризонтално положение по гръб на гъстата трева. При това е успяла да погледне, че опашката на съзвездието Голяма мечка се намира на 35 градуса от хоризонта. Когато съученика й Делян се навдигна от нея с думите „Видя ли, а ти толкова се плашеше..” тя видя, че опашката на Голямата мечка е застанала под ъгъл 15 градуса от хоризонта.
- Колко време Таня е прекарала в хоризонтално положение?

задача 2
Организма на нормалният дванадесетокласник съдържа 8 грама сперма. След изпразване в продължение на час, запаса от сперма се възстановява на 70процента от началното състояние. Нека младежът се изпразва един път в час.
- Колко часа са необходими за да остане само с 1 грам сперма?
- Колко грама сперма е отделил за това време?
- Възможна ли е ситуация, когато в него няма да остане никаква сперма?

задача 3
Плешивината на главата на чичо Гошо е с форма на правилен кръг с диаметър 9 сантиметра. Жената на чичо Гошо твърди, че плешивината се е появила от изневерите му.
- Колко изневери е направил чичо Гошо, ако след всяка изневяра плешивината му се увеличава с 0.5 кв.см.

задача 4
За да се изпразни Иван прави 35 фрикции, а приятелят му Марин – три пъти повече. Съседката им Таня достига висшата си точка за 38 фрикции.
- Колко пъти и с кой ще достигне връхната си точка Таня, ако Иван е пръв, а Марин веднага след него?
- А ако са обратно – Марин е пръв, а Иван втори?
Обосновете решението на задачата графично с помощта на синусоиди.

задача 5
Иван и Мария са избягали от часа по физкултура и са се уединили в класната стая. Иван може да чуе човек, идващ по коридора за 7 метра от вратата на стаята, а Мария за 3 метра. За да си оправи дрехите на Иван му са нужни 5 секунди, а на Мария 11 секунди. По коридора с 2км/час се движи директорът.
- В какво състояние ще намери той Иван и Мария ако:
а) пръв го чуе Иван.
б) Иван не го чуе, а това направи Мария.

задача 6
Решете задача № 5 ако по коридора с 24 км/час идва съученика им Петър.

задача 7
В гардероб има 300 литра въздух. На любовник, скрил се в този шкаф му трябват по 2 литра въздух в секунда. През ключалката постъпва 1 литър свеж въздух в секунда.
- Колко време може да изкара в шкафа любовника преди да се задуши?

задача 8
Иван е пробил дупка в стената на женската съблекалня с диаметър 6 мм. Тогава той вижда коленете на съученичките си и това което е на 5 см над и под коленете.
- Дупка с какъв диаметър трябва да пробие Иван, за да вижда това, което е на 40 см под и над коленете на момичетата?

задача 9
Девствената Ивана стиска краката си със сила 8 нютона. Иван се мъчи да разтвори краката и със сила 3 нютона. Говорейки й той отслабва съпротивата и още с 1 нютон. Като се знае, че една целувка сваля съпротивлението на женските крака с 0.5 нютона/час колко време ще е необходимо Иван да целува Ивана, докато преодолее съпротивлението?

задача 10
Когато Иван свършва, сърцето му прави 144 удара в минута. Към своят нормален ритъм от 75 удара в минута сърцето му се връща след 41 секунди. За Ивана стойностите са 130, 78, 72, съответно.
- Има ли момент в който сърцата и на двамата бият с еднакво количество удара в минута?
- След колко секунди след акта настъпва този момент?

задача 11
Мъжкият орган на Иван има форма на цилиндър с диаметър 3 см и дължина 8 см. Върхът му представлява полусфера с диаметър 3 см. Във възбудено състояние увеличеният му орган добива размери – дължина 17 см и диаметър 4 см.
- Изчислете необходимият обем кръв, нужна за увеличаването на обема.

Приятно решаване и хубав ден Много щастлив
   

оценка

+7 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

31 Manuela Gerenova | 10.07.201410:09

Всъщност, при достатъчно добре промити мозъци на учителите необходимостта от хартиени носители може да отпадне Смее се
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

30 Ролинс | 10.07.201404:16

"Казано по друг начин, когато не се разчита на борбата за печалба, учебниците ще остаряват бързо и шансът да бъдат неадекватни на средата се увеличава."

Кое не се разбира от горното изречение? Да обяснявам ли като за малки деца?

Също така, кой знае какви глупости могат да вметнат тези "експерти" в този учебник. Научен комунизъм? Оневиняване на народния съд? Не, не им вярвам на тези, които ще напишат този учебик, особено по история !
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

29 Ролинс | 10.07.201403:52

"да се учи само по един учебник, печатан в Министерството и изготвен от експерти и учители - отново подбрани от МОН."

Аз пък предлагам да се изготви от изкуфелите сенилни дъртофелни старци от БАН. Така и така нищо не правят, нека поне малко си размърдат трътките и поработят малко за парите, които им се наливат. Ако те го напишат, със сигурност ще пада смях. Може да вметнат някои старобългарски думи без да искат. Какво ли ще напишат по историята за периода 1944-1989 за комунизЪма? muhihihihi А по "блъгарьскъ" език? Чуди се
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

28 deowin | 09.07.201422:20

Понеже конкуренцията не дава добри резултати, дайте да я премахнем.
Ама защо изобщо се занимаваме с дреболии? Давайте направо със всички принципи на демокрацията да се справим аналогично - явно, ако съдим по дереджето на държавата, те не работят в България (щото от чешмата не тече бира, факт), така че направо да ги отебем всичките, вместо да си правим труда да мислим защо, какво, как, и, евентуално, да измислим как да ги направим приложими.
И, като така или иначе сме тръгнали с примането на логически грешки за валидна аргументация, давай направо да въведем монархия, щото преди 800 години сме имали Златен век именно в условията на монархия. Корелацията означава причинно-следствена връзка - това всеки го знае от обща култура, нали тъй?

А може би все пак някой трябва да зададе очевидния въпрос - дали българските ученици биха имали по-качествени учебници ако решим сегашното управление, което явно не успява да използва пазарния механизъм правилно за тази цел, да избере един единствен учебник. Защото, докато не се смени управлението, некомпетентността му няма магически да намалее.

В момента сме в ситуацията, в която спорим дали умрял кон ще тегли по-добре каруцата ако го шибаме с камшик или не, а хора на възраст си спомнят как в миналото някакво съвсем друго дръгливо, но все пак живо, магаре е смогвало сносно добре с отмерени удари от тояга, и проповядват за сходен подход.
Безумие отвсякъде.
   

оценка

+1 -3

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.