Ървин Уелш: "Винаги вървим към провала" | webcafe.bg
Webcafe

Ървин Уелш: "Винаги вървим към провала"

Webcafe.bg 24.02.2012, 14:21 (обновена 27.02.2012, 15:04)
ървин уелш

Човешкият живот поначало е ориентиран към провала. Винаги се движим натам. Преструваме се, че го избягваме, но всъщност вземаме всички тези ужасни решения в живота си, свързани с него - пристрастяване към дрога, деструктивни връзки и лошо поведение...

Най-добре познат с първия си роман Трейнспотинг (1993), Ървин Уелш има противоречиво увлечение към истории за подземния свят на наркотиците в родния му град Единбург. Този уикенд филмовият фестивал в Глазгоу ще представи премиерата на Екстази - филмова адаптация на един от разказите от книгата му Екстази: три истории за химическата любов.

По време на участието си в литературен фестивал в Берлин, Уелш споделя какво мисли за политическите класи, дрогата, съдбата и блясъка на киното.

Социалните проблеми, които разкривате в Трейнспотинг още ли са толкова актуални, колкото бяха през 80-те?

Актуални са дори в още по-голяма степен. Сега е почти невъзможно да си представим какво би представлявал западният свят без наркотици. Те са невероятно важна част от всичко около нас - и от това, което сме ние. Очевидно е, че когато хората работят на непълна заетост или са безработни, те ще открият дрогата. Всеки иска утвърждаването на драмата в живота си, всеки иска да има интересен живот. Ако нямате работа, едно от малкото неща, които можете да направите, е да вземете дрога и да обезумеете.

Изглежда се интересувате от по-тъмните сили в живота. Какво в тях ви привлича?

Очарован съм от тях. Мисля че човешкият живот поначало е ориентиран към провала. Винаги се движим натам. Преструваме се, че го избягваме, но всъщност вземаме всички тези ужасни решения в живота си, свързани с него - пристрастяване към дрога, деструктивни връзки и лошо поведение... Приемаме нашата участ с отворени обятия.

Като артист, който твори в тази насока, мислите ли че съществува опасност от придаване на излишна привлекателност на темата?

Да. Филмовото изкуство е среда, която й придава този ефект. Актьорите изглеждат по-добре от хората в реалния живот, а щом влязат в ролята си, изглеждат дори още по-добре, по-бляскаво. Но това е нещо нормално за киното. То набляга изцяло върху блясъка. Самата му природа е такава - да бъдеш в някой киносалон и да се взираш във филм на голям екран. Покрай Екстази очаквам да се зароди дебат дали филмите придават привлекателност на реалността на пристрастяването към дрогата.

Мислите ли, че това беше проблемът с Трейнспотинг? Че той не изобразява истинската реалност на пристрастяването?

Филмът гледа в две посоки. Дрогата винаги съсипва хората. Това е неизбежно. Но истинският смисъл на това да се занимаваш с нея - самият път надолу - е едно ободряващо пътешествие, и тази истина трябва да бъде изречена. Трябва да бъдат изречени и двете истини. Мисля че филмът прави точно това и използва много кино-техники и ритъм, с които предава веселието на това пътуване в света на наркотиците. Но освен това той прави и обратното, като показва болката и ужаса на пристрастяването.

Трябва да разкажеш цялата история в 90 минути. В един роман можеш да влезеш в главата на даден герой и читателят може да потъне в текста според своя собствен ритъм и да създаде свои собствени образи. Но филмът трябва да е по-динамичен, иначе хората просто няма да го догледат.

Можеше ли Трейнспотинг да бъде заснет в по-мрачен стил?

Да. В Берлин имаше един филм Ние, децата от зоопарка Банхоф. Много стойностен филм, но никой не искаше да го гледа. Ако има богата държава и икономика на пълна заетост, тогава можеш да предприемеш социални действия; така се получават някои много велики филми за социалната реалност като тези на Кен Лоуч от 70-те и 80-те години; обществото и правителството, изпитващи дълготрайно чувство за вина, виждат нередностите и призовават за тяхното коригиране. Киното обаче вече не прави това.

Липсва стремеж към какъвто и да е вид социално действие. Така че ако покажеш нещо за деградация и болка, всичко, което правиш, е да затвърдиш буржоазните ценности с хората, които казват: "Аз не съм в тази позиция. Доволен съм от това по някакъв начин. Това няма нищо общо с мен".


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

5 Thea Atanasova | 27.02.201208:58

Много ме ободри тази статия... Смее се Щастлива вървя към своят провал, дано да стигна по-бързо и да се свършва...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

4 иван | 25.02.201209:13

Това, че вървим от провал към още по-голям провал е вън от всяко съмнение. То е като да залагаш на ротативка, от време на време печелиш, но в крайна сметка губиш.

Има значение шанса, късмета, но когато се погледнем, ние сме това, което сме, в резултат на безброй лекомислено взети от нас решения.
Китайците имат една поговорка: „Няма нищо по-лесно от това да вземеш трудно решение, трудното е да живееш с взетите вече решения.”
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 23:02

3 fALLEN | 24.02.201222:25

само дето соленото езеро няма нищо общо с това, за което се говори във филмите на уелш и с темата изобщо...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.02.2012, 18:00

2 Kur Spleskan | 24.02.201218:01

пи4 гледаи соленото езеро доста по стоиностно призведение
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.12.2010, 11:11

1 Borracho | 24.02.201215:30

Ще ми е много интересно да я гледам тази екранизация, много харесах и трейнспотинг. Според мен англичаните са много по-напред в правенето на филми на подобни "социални" теми, не могат да се сравняват с презокенаските тъпаци.

И да добава като стана дума за наркотици и филми: "Реквием фор а дрийм", по който се прехласваха куцо и сакато всъщност е един доста тъп, посредствен и гримиран филм.
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.