Православни истории | webcafe.bg
Webcafe

Православни истории

Григор Гачев 04.01.2012, 15:58 (обновена 04.01.2012, 16:47)
Вяра, кръст, църква

Снимка: © Стоян Георгиев

Ин витро оплождането... Дето е дарило толкова нещастни семейства с най-скъпото на този свят, децата, било противоречало на Божията воля. Абе, аланкоолу! Като те удари инсулта, прие ли ти Божията воля, или веднага отиде да те лекуват?

Никога не съм бил особен поклонник на Българската православна църква. С много редки изключения православните свещеници, които познавам, не вдъхват особена духовност. Напоследък обаче нещата започнаха да стават скандални.

Не говоря за Пловдивския митрополит и изцепката му как удавянето на българите в Охридското езеро било Божие наказание заради концерта на Мадона в България. Нито дори за новата му изцепка - при "ремонт" на черковните стенописи да облепи черквата с тапети с напечатани върху тях стенописи. (Не съм специалист по църковния канон, но някаква интуиция ми казва, че това не е точно уважение към светостта.) Напоследък нещата станаха далеч по-скандални.

Първо Варненският митрополит Кирил тръгна да се вози в лимузина, за цената на която може да помага с години на десетки бедни от паството си. Не е голяма новост - и аз достатъчно пъти съм виждал духовници да се качват или да слизат от очевидно техни луксозни джипове. Този път обаче историята се разшумя. Хората се възмутиха и започнаха да питат открито - този митрополит на Бога ли служи, или на Мамона? Тъй де, в Библията е речено, че няма как да служиш и на двамата.

Отговорът не закъсня. Митрополитът най-спокойно заяви, че това е най-нормално нещо. Че той нито се срамува от постъпката си, нито смята да я прекрати, нито изобщо вижда нещо нередно в нея. Вместо това обруга журналистите. Абе на какво прилича това от вас? Да мерите с просешки мерки и да гледате на другите в паничката? Колко възмутително! Колко непочтено към светата Българска Православна Църква! Направо светотатствено и богохулно!

Докато се опомнях от чутото, гръмна новият залп - този път от цялото ръководство на БПЦ. Че и от други свещеници. Единодушна и единогласна подкрепа на въпросния митрополит. С поучение към миряните да не мерят себе си и духовниците с един аршин, защото са различни неща. Да не придирят на Светата Църква, че без нея ще са без Бог, сиротни и изоставени. (И всички други доводи на митрополита.) Няма и година след като порицаха отец Иван от Нови хан, дето направи със собствени ръце и разходи приют за бездомни деца и майки, че бил залитал по плътската част на света и неглижирал духовната...

Чел съм достатъчно фантастика. Попадал съм и на творби, в които духовниците са се самозабравили и господарстват на гърба на простите миряни. Само че никога не съм и подозирал, че ще живея в такава творба. Нито съм си го пожелавал, и за миг даже. Винаги съм смятал, че вярата на хората трябва да бъде уважавана и ценена - аз, безбожникът... Но в момента чувствам вярата на обикновените хора около мен осквернена. Стъпкана с кални ботуши, избърсани след това в нея без съжаление и срам. Бих се гордял, че съм невярващ, ако не ми се плачеше за безбройните свестни, честни, искрени, човечни, достойни вярващи хора наоколо. И въпреки че не споделям вярата им, се чувствам сега един от тях.

Едва смлях това из...казване на Светия Синод, последва ново. Изплюха се по ин витро оплождането. Дето е дарило толкова нещастни семейства с най-скъпото на този свят, децата. Било противоречало на Божията воля. Било намеса в Божиите работи. Било осквернение на Божия ред... Абе, аланкоолу! Като те удари инсулта, прие ли ти Божията воля, или веднага отиде да те лекуват? И всичките ти останали митрополити и прочее - да има дори един от тях, който да не е ходил на лекар, вместо да се моли на Бог да му излекува апандисита или инфаркта? Вие ли ще плюете по хората, които се борят да имат дечица, бе?! Ще ми претендира той да бъде мой духовен пастир - моля?!

Не се разпалвай така, не си струва, казва ми разумът. Приказват глупости, за да отвлечат вниманието на хората от лимузините и трапезите си, от побоите заради свещоливниците и запуснатите храмове, от отнетото право на миряните да участват в църковно-народни събори. Рано или късно самите миряни ще ги изритат, било от църквата им, било ще си направят нова, без тях... Само че не искам да се успокоя. Не можеш да си спокоен и безучастен, когато подобни боклуци се подиграват с милиони познати и непознати ми чудесни хора. Не и ако имаш съвест.

И затова свалям шапка доземи на Бат Бойко, че се сети да задвижи процедура да извади на бял свят досиетата на висшите духовници. Кланям му се. Може да е тъп, неграмотен и дрънкало. Може да не е кой знае какъв управник (според мен се справи в центъра на криза по-добре, отколкото всички други досега извън нея, но това е друг въпрос). Но затова, че взе мерки да запуши устата на тази гавра с българския народ, му се кланям. Защото който не знае дали има митрополит, който не е бивш офицер от ДС, той не се сеща какво ще се разкрие. (Малко рано се започна. Сега Първанов чрез хората си все още има шанс да изпере досиетата им, както изпра своето. Тъй де, колеги от ДС са. Но ако аз бях ББ, бих предвидил това и бих взел мерки, така че Първанов може и да не посмее.)

... Имам познат - историк, пиянде и светла глава. Както е тръгнало, може скоро и да го няма вече - черният му дроб е на края си... Преди няколко години, докато го карах към болницата да го извадят от гроба за пореден път, си говорехме за държави и политика. Тогава той ми каза следното:

- Питал ли си се някога как турците са завладели Балканите? Не си, защото не знаеш история... Турците са били десет пъти по-малко от българите, нямало е как със сила. Завладели са Балканите, като са предлагали на боляри - и византийски, и гръцки, и сръбски, но най-вече на българските, васалитет при повече зачитане, отколкото са проявявали към тях царете им. И след това, когато са вдигнели война срещу балканските царе, са печелели войната чрез копията и мечовете на тези феодали. Така са стигнали чак до Виена - не с тяхно военно юначество, а с мъничко по-малко газене на хората си, отколкото това на царете наоколо.

- Като са били десет пъти по-малко от българите, защо сега са десет пъти повече? - попитах го аз. - Няма как да е заради робството, подтиснатите и изостаналите винаги имат по-висока раждаемост от висшите класи. (Но си спомних с ужас бележката на поп Методий Драгинов за потурчването на Чепино - именно тогава ми просветна за какво всъщност се говори в нея.)

- Същото. Тогава народност "турци" не е имало - "потурчване" всъщност е значело помохамеданчване. Повече българи са приели исляма, отколкото са останали християни. В пъти повече. Знаеш ли, че българските турци генетично са много повече българи, отколкото огузи? А, докторе?

- И от езика си ли са се отказали? Гледам, че българските турци говорят турски, някои по-стари даже не знаят български.

- И от езика си са се отказали, и от всичко. Знаеш ли защо? Защото повечето доброволно са приели исляма. С удоволствие и радост, като спасение. Ама не толкова от данъци, и дори не толкова от тормоз. От тъпите ни, смотани, алчни, хищни, безбожни, лакоми, двулични, безсъвестни свещеници...

Тогава не му обърнах внимание. Пиянски приказки, рекох си... Само че сега се чудя с ужас дали не е прав до последната дума. Дали затова не сме толкова овчедушен народ - защото де що е било по-будно, гордо и свястно, не е издържало свещениците ни и се е потурчило...

Днес пък гледам из медиите един списък интелектуалци как подкрепят Църквата. Светата ни Църква. Как я бранят с името и авторитета си от посегателствата срещу Светата й Светиня... Наистина интересен списък. Членовете му до един са комунисти и подобни. И знаете ли кое е интересното? Интелектуалците, за които знам, че са служели на комунистическата ДС (ама не като набедени или изнудени доносници, а от сърце и душа), ги гледам до човек в този списък. Ама до човек. Нищо чудно, като знам какво се очаква да се разкрие скоро. Вярно казват хората, че бивш кадесар няма.

По-скоро си задавам друг въпрос - какви са останалите в този списък. Тези, за които не знам да са били "с хладен ум, чисти ръце и горещо сърце". Не искам автоматично да ги смятам за "бивши" кадесари, не и без доказателства - някои от тези хора ги познавам лично. Но разумът ми казва, че една голяма част нищо чудно да са.

Което само още веднъж казва на кого всъщност служи Българската Православна Църква... Но не затова написах този запис.

Написах го, за да кажа на свестните, честни, искрени вярващи православни християни: не се бойте, нито се срамувайте. Човек го съдят според неговите си дела. Както безсъвестният и безсрамен получава позор, дори ако се пъчи на свещено място, така и достойният и честен получава добро, ако ще да е заключен в нужник. Не подкрепяйте тези, които ви позорят, отстранете се от тях - но и не вярвайте, че достойството може да ви го отнеме някой. Не се ли е изцапал човек сам с подкрепа на злото, нищо на света не може да го оцапа наистина. Не се бойте. Един най-обикновен и незабележим, даже невярващ, но искрен човек е с вас.

Oще: дела  дс  интелектуалци  свещеници  списък  църква 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.08.2011, 11:22

26 ba_ra_ba | 08.01.201200:15

Отдавна, да не кажа никога не съм чел статия, с която да съм съгласен до последната дума! Поздравления за автора! Нещата трябват да бъдат наречени с истинските им имена. Не съм против Вярата, но съм твърдо против религиите!
-
"По света има добри хора, вършещи добри дела, както и лоши хора, вършещи злини. Но за да накараш добри хора да вършат злини, за това е нужна някаква религия" - Стивън Уайнбърг, Нобелов лауреат по физика за 1979 г.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.07.2010, 13:20

25 мааму стара | 06.01.201213:37

на автора свалям шапка... пропуснал е да спомене - колко приюта за бездомници е направила нашата църква, колко кухни за раздаване на безплатен обяд е отворила за бедните и гладните , безпризорните, несретниците... помогнала ли е на някое детенце с със здравословен проблем...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2011, 12:28

24 Георги Миков | 06.01.201213:19

"О, мой боже, правий боже!

Не ти, що си в небесата,

а ти, що си в мене, боже -

мен в сърцето и в душата...



Не ти, комуто се кланят

калугери и попове

и комуто свещи палят

православните скотове;"

забравихме ние Ботьова

"Седим срещу Вознесение с дяда Обрешка Картункович на пътя и гледаме как си играят децата на "пещ-пещ-пещице". Отдолу иде кир Михалаки и като върви, сякаш че и дуварите му думат: "Машаллах, машаллах! Голям човек, умен човек." А голям и умен човек беше кир Михалаки: шкембето му - де можеш направи такова шкембе - да събереш шкембетата и на шестех букурещки трътове, макар те и повече народен имот да са изяли; главата му - пет такива глави, каквото има "нашето доктор", макар то да е професор "на букурещкото медицинско факултето" и с конския си ум е зачудило и мало, и голямо. Главата и шкембето на кир Михалаки нямаше ги по сичките салхани. В шкембето му свободно можеха седна пет души турци и да пият кафе; в главата му с трийсет яйца гъска да насадиш; а гърдите му - гърди нямат нашите чорбаджии. Лицето на кир Михалаки мязаше на подница, носът - на мухлясал грозд, ръцете - ръцете му се не виждаха отпред; а крака - само от краката му да направиш 5-6 попа. Отзад кир Михалаки беше някак по-деликатен: вратът му - като талията на свинята, гърбът - като табашки кош, а под гърба - кръгла манастирска трапеза.

- Бягайте беее-й! Бягайте! Чорбаджията иде! - извика едно от хлапетата, като зърна кир Михалакя, и обърна пети, та побягна като опърлено.

Децата - едни избягаха, други като втрещени се прилепиха до дуварите, зачевъркаха носовете си и със страх чакаха да измине селският бик. А кир Михалаки - вятърът надул шкембето му като гемеджийско платно - плува ли, плува! "Их! Да има кой да ти избоде с някоя главня едното око, ще замязаш на циклоп" - рекох аз на ума си; защото тамам тогава учех гръцката митология. Но преди да посегне някой да избоде окото на кир Михалаки - кир Михалаки пресегна и улови едно хлапе за ухото. "Магарета ниедни... за вас черква няма, а? Хайде да се молите богу за бащите си и за майките си." "Оле-ле! Чичо Михалаки, откъсна ми ушенцето!" - извика хлапето и се изкриви тъй, както не се е изкривявало и в ръцете на учителя си. Кир Михалаки пусна хлапето и подкара сичките гологаши сополковци да идат да се молят богу."
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

23 Rowan | 05.01.201219:37

Хмм, Такеши, не че подкрепям логиката на автора, ама и твоята куца точно там, дето критикуваш авторовата. Гоце тури лампазите на Пожарникаря, щото Царя да предложи едни други хора за лампази, дето Гоце искаше да му ги предложат, пък Царя се опъваше за тях. Нали се сещаш, единия за да тури лампазите, другия требе да му предложи човека. А Царя не е човек на Гоце, нито обратното. Правят се сделки... с хора. Кога стана премиер, същите от сделката излязоха скоропостижно в пенсия, без почести с мотив, че са от ДС.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.01.2012, 12:56

22 Boris Sokolov | 05.01.201213:11

Много хора са се заяли с БПЦ и това не помага ,а убива и църквата,и народа, държавата.
Тези писачи явно са атеисти,синове на комунисти или агенти на чужди служби.
Това са същите тези ,които разграбваха,унщожаваха и разрушаваха през годините на прехода!
Не им вярвам!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.07.2010, 16:36

21 Профилът е закрит | 05.01.201210:30

Стилът на статията е ... не знам. Чудя се какъв епитет да ползвам. А бе може ли толкова некадърно писане?!? Чак е отвратително тъпо.
Да не говорим, че акъла на автора издава айкю близко до навършените години. Може ли такива детски размисли? Такова лапешко слушане на собствени мисли, нескопосано излети в текст?

"Сега Първанов чрез хората си все още има шанс да изпере досиетата им, както изпра своето. Тъй де, колеги от ДС са. Но ако аз бях ББ, бих предвидил това и бих взел мерки, така че Първанов може и да не посмее."

Какъв словоред, каква нищета... апропо, встрани от смешния стил, да завием към ампутираната ви логика... а бе, Гачев, ние за същия Гоце ли говорим, дето тури лампазите на Пожарникаря? Ти наистина ли си толкова глупав или да? За същия Борисов ли говорим, инквизитор на ДС агентура, а половината ръководен кадър на ГЕРБ е с ДС минало?! Един съвет, Гриша. Следващия път приеми пиянските истории за пиянски истории. Не ги публикувай. Ако искаш някой да ти се смее, просто разкажи виц.

Колкото до родната БПЦ- нито е полезна, нито вредна. Тя се занимава предимно със себе си и ще изчезне рано или късно. Ако не като организация, то съвсем като влияние.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 23:02

20 fALLEN | 05.01.201201:11

май маджести ти си по-зле и от кучезащитник бе - бпц-фундаменталист - бобовист. такъв олигофрен не бях виждал до сега. бас ловя че си гласувала за жорж ганчев преди години, а малко след тва и за царя!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.10.2011, 18:42

19 NNN | 05.01.201200:35

Много нещо изприказва, ама като се позамисли човек - нищо не каза. Объркан Видите ли той безбожника колко се загрижил за църквата? Друг пък аха да отиде на църква, ама с такива попове как да иде? Смях, смях, смях... Смее се Ама темата е модерна, плюйте си на воля. Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

18 Thea Atanasova | 04.01.201222:39

Да се обвинява Борисов за положението в България е все едно да си купиш имот, който не е пипан от 20 години и хората да ти търсят сметка, защо не си се грижил за него (че е най-лесно)... Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

17 Thea Atanasova | 04.01.201222:36

Да Май Маджести, той Борисов ни управляваше 20 години нали?? Смее се
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.