Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Онлайн училище за тормозени деца

В Германия го практикуват
В Германия го практикуват

Катя гледа в камерата на своя лаптоп и прехапва долната си устна. "Ами, да..." Тя потвърждава, че разбира как става делението на хромозомите.

Пред друг лаптоп учителката й Юлия Вирт държи лист хартия с кръгове и хиксове, нарисувани в зелено и червено. Мейоза и митоза. Катя кима от екрана на Вирт.

16-годишното момиче е в селска къща на около 40 километра от учителката си. Това обаче няма значение, тя би могла да е и в Китай - или в Унгария, като някои от нейните съученици.

Часът е 8:15 сутринта в понеделник, и часовете в единственото Интернет училище в Германия вече са започнали 

В него учат 62 деца, които се стремят да получат дипломи за средно образование. Повечето от тях никога не са виждали сградата край гарата в Бохум, средно голям град в северозападна Германия. Учителите провеждат часовете си в това индивидуално уеб-училище основно чрез Skype видео-чатове, но използват и SMS и Facebook.

Учебните материали или се изпращат по имейл, или с традиционната поща. Графикът на часовете се определя индивидуално за всеки ученик. Някои от учениците учат по 4 часа на ден, някои само по 1 час, а при други броят часове варира. Без съмнение това е необичайно училище - за деца в необичайни ситуации.

Има четири различни графика под прозрачното покритие на бюрото в кабинета на Вирт. Катя е онлайн всеки ден от 8:15 до 13 часа. Учителката прелиства книгата по биология и поглежда отново към камерата. "И така, можеш да направиш упражнения 1 и 2 на тази страница - и 3, ако можеш." Катя кимва. "И ми кажи, ако имаш въпроси, окей?" 

Момичето с дълга руса коса изглежда амбициозно и изгарящо от желание да учи 

Само шест месеца по-рано Катя е учила в обикновена гимназия, но е била тормозена до степен просто да спре да ходи въобще на училище. Всъщност опитът с тормоза от съучениците е нещо, което сближава Катя с много от нейните съученици в Интернет училището.

Там има и няколко травматизирани от престрелки в техните училища, а други са смятани за "млади престъпници", които никое училище не желае да приеме. Има също и деца с психически или физически заболявания, които не им позволяват да стоят цял ден в училище, а Интернет училището им позволява да учат с лаптоп от болничното им легло.

В почти 99% от всички германски училища има компютри, но в гимназиите само около три четвърти от тях са онлайн, а в основните - само половината имат Интернет връзка. Но за това училище Интернет и технологиите не са екстри - те са фундаментът на самото училище.

"Технологията е абсолютен стимул за нашите ученици," казва Сара Лихтенбергер, директор на училището. "За тях е готино, че те могат да учат с компютъра. Едва впоследствие осъзнават, че всъщност това е просто училище, което стига до тях чрез компютъра," смее се Лихтенбергер. Изглежда, че в това училище смехът е ежедневие.

Линус не разбира последното изречение на директорката. 8-годишното момче носи тениска, която изглежда като страница от детска книжка, и седи пред компютъра си в съвсем друг град. Той страда от аутизъм и не разбира нито ирония, нито определени базови социални порядки.

В училище той може да започне да крещи, когато смята, че не го разбират, което логично смущава обучението в традиционната класна стая. Той учи в уеб-училището от няколко месеца и винаги е на компютъра си 15 минути преди началото на урока. 

Видеочатове и емотикони

Този понеделник часът е по геометрия. Линус държи пред камерата си копие на технически чертеж на кола. "Чудесно си се справил," казва учителят му Кристиан Винсгот, който издърпва файл в чат-прозореца. Секунди по-късно в стаята на Линус се чува звук от принтер. Видеото показва как Линус се концентрира върху прерисуването на новия лист със задачата.

"Във видеочатовете се виждате един друг, но не се гледате очи в очи. Това помага на децата със синдрома на Аспергер, за които зрителният контакт често е доста труден," обяснява Винсгот.
В края на урока той изпраща на Линус анимирано смайлче. "Линус смята, че е готино да си комуникираме със смайлчета," коментира Винсгот. Цифрово изразените емоции са по-лесно разбираеми за него от аналоговите им еквиваленти.

Директорката на училището Сара Лихтенбергер отваря пакет, който е пристигнал по пощата. Вътре има тениски за учениците, на които предстои да се явят на заключителния тест за завършване.

Уеб училището е частно, така че няма правото да провежда официалните национални изпити, което означава, че учениците правят тестовете в училища-партньори. Досега 157 деца са завършили успешно уеб училището - някои от тях вече работят, други продължават да учат. Отпаднали от училище до момента няма. 

Първо по имейл, после чрез Skype

В началото почти всичко се е правило чрез имейли, но това се е променило от момента, в който Лихтенбергер поема ръководството на училището през 2004. "Нямахме Skype преди осем години. А техническите познания на нашите ученици са се увеличили в огромна степен. Не се налага да обясняваме на никого как да включва компютъра си," казва тя.

Според скорошно социологическо изследване, 93% от децата на възраст между 6 и 13 години в Германия използват Интернет, близо една от трета го правят ежедневно.

Когато училището стартира, учениците са били само осем. "Тогава се наложи да проведа най-трудното увещаване по телефона на потенциални бъдещи наши клиенти," казва Лихтенбергер. Тя намира адреса на майката на Бил и Том Каулиц, германско тийн-поп дуо, и им пише за училището.

След като те се заинтригуват и записват децата там, училището става прочуто в Германия и постепенно се сдобива и с други ученици - млади актьори и професионални спортисти. И все пак това не е основната му целева аудитория. 

Един последен шанс

За повечето деца от традиционните училища, които се предвижда да бъдат изключени от обикновената училищна система, службата за защита на децата плаща на уеб училището месечна такса от 787 евро. "Когато някой дойде при нас, това е, защото училищната система се е провалила," коментира Лихтенбергер. "Когато социалната система в училището е вредна за децата, ние предлагаме алтернатива."

С пет момчета, едно момиче и пет осиновени деца, семейството на Катя изглежда като перфектен пример за добра система за социална подкрепа. Пауни се разхождат из градината, където има огромен батут, а понита, крави и магарета пасат по-далеч.

В кухнята Катя обяснява как от популярно момиче в класа си с много приятели е станала обект на тормоз от всички след рутинно скарване с най-добрата й приятелка, докато не е стигнала до това да не може да издържа повече. Чрез уеб училището тя бързо се сближава с другите ученици, които също са били тормозени от връстниците си.

"Опитваме се да им помагаме да си изградят самочувствие, да им помогнем да повярват, че не е задължително да бъдат жертви," казва Лихтенбергер. "За това много помага фактът, че те вече не са под ежедневния натиск на съучениците си."

 

Най-четените