Всеядната "синя зона" | webcafe.bg
Webcafe

Всеядната "синя зона"

Десислава Колева, в. Сега 07.03.2012, 07:45 (обновена 08.03.2012, 10:58)

1 от 3 снимки Назад Напред

Синя Зона

Снимка: © БГНЕС

Oбщинарите от ГЕРБ постъпват със столичани като с кокошки, но не от щастливите. Председателят на транспортната комисия Радослав Тошев е привърженик на максимата да се вдигнат всички цени с колкото може повече.

"Пазарлък. Гледаме в тавана и казваме някакви цени". Така общинските съветници на "Московска" 33 определиха предложенията си за по-високи цени на паркирането. Двойно по-скъпо паркиране в центъра, над два пъти по-скъпа винетка за живеещите в района на "синя зона", тройно повишаване на санкциите. Всички тези увеличения бяха гласувани под юркането на председателя на транспортната комисия Радослав Тошев, без да бъдат посочени никакви данни, анализи или каквато и да било информация защо се налага поскъпването и какъв ще ефектът им. Тошев се водеше от максимата "Колкото повече, толкова по-добре" и затова ловко отклоняваше всяко предложение за запазване на цените.

Така тази и следващата година животът в столицата ще поскъпне, и то не с малко, благодарение на решенията на общината. Поне три са подготвените увеличения на цените, макар управляващите от ГЕРБ да не ги заявяват като такива. За над 25% от столичани, които са коректни пътници, тоест купуват карти и билети, градският транспорт ще е по-скъп, защото най-евтината карта става 50 лв. В момента се разработва и ново зониране, което пак през задния вход ще повиши данъците на софиянци за следващата година.

Скъпото паркиране ще влезе в сила още от лятото. Столичните общинари явно, подобно на производителите на яйца, се упражняват докъде може да стигне търпението на хората.

Първо "синя зона" ще е двойно по-скъпа - 2 лева на час, но далече няма да е само в идеалния исторически център, а и около ИСУЛ, Медицинска академия, бул. "Шипченски проход" и т.н. Новата "зелена" зона ще струва 1 лв. на час. Платено ще се паркира и в събота до 14.30 ч., защото "около Централна поща през почивните дни няма къде да се паркира" (обяснението е на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов).

С разделянето на платените зони за паркиране на две, с увеличаването на часовете, в които действат, и с повишаването на цената администрацията твърди, че ще осигури около 20% свободни места. Това може и да е така. Администрацията обаче не знае дали няма да постигне същия ефект, ако просто засили контрола. Сега официално максималният престой е 2 часа, но той почти никога не се спазва. Всеки може да пуска есемеси за трети, четвърти и прочие час. Системата ги приема. Новата система обаче няма да приема третия есемес за "синя зона" и петия за "зелена", обещават от общината. И си признават, че не знаят дали ако се спазва ограничението и сега, няма да има 20% свободни места. Но това не им пречи да увеличават цената. Проблемът отново е в контрола.

И понеже никой и нищо не може да избяга от всеядната "синя зона", живеещите в нея ще плащат в пъти повече, ако имат повече от една кола. Годишната винетка за първата ще е 150 лв., а за втората разумът надделя и увеличението ще е "само" двойно - 300 лв. В предложението няма никаква икономическа логика - то просто е наказание за столичани от центъра. А какво получават срещу тези пари? Нищо. Няма гаранция, че ще могат да си паркират колата, когато се приберат. Ако има място, ще паркират, ако няма - не. Но пък ще са си платили 450 лева, ако имат две коли.

Общината не гарантира паркоместа срещу тази немалка сума. Това, впрочем, бе един от мотивите на съда, с който бе отменена предишната винетка за паркиране пред дома. Над две години по-късно въпросът отново идва на дневен ред. Сега има и дискриминационен елемент, защото столичани от "зелена зона" ще плащат съответно по 100 лв. и по 200 лв. Какво повече предлага общината на живеещите на "синя зона", че да ги таксува по-скъпо? Нищо. Ако отново се заведе дело, пак ще падне в съда. Важното е, че столичната транспортна комисия тъпо и упорито предлага само едно решение на проблема с паркирането. И отношението й към столичани е като към кокошки, но не от щастливите.

Връх на безумните идеи е "синя зона" да работи през нощта, но само пред баровете. Идеята е на шефа на транспортната комисия Радослав Тошев. Той е същият общински съветник, който преди две години предлагаше хората да плащат, за да паркират пред домовете си в кварталите. Защото само така можело да има ред. Ако зависи само от Тошев, той няма да се поколебае да предложи и 5 лева на час да струва паркирането. Общинският съветник определи идеята си като "много вкусна за медиите" и не сметна за необходимо да я гарнира с изчисления и анализ. Като например колко ще струва издръжката на "синя зона" през нощта. Единственият мотив бе, че заведенията рекетирали клиентите си, като им вземали по 20 лв. за ВИП паркинг. На общинска територия. Този проблем, от който Тошев бил лично потърпевш, е от компетенциите на други органи. Не на служителите в "синя зона".

Другото безумие е, че всички хотели, банки и прочие на практика ще могат да си купят паркоместа, защото им се дава възможност да платят за тях целогодишно. Нищо, че платеното паркиране е за въвеждане на ред, а не за печалбарство на общината. Тези места, логично, няма да могат да се ползват от гражданите дори през нощта. Става дума за публична общинска собственост, която съветниците отдават под наем без конкурс, а това е противозаконно. Тошев отряза тази дискусия с аргумента, че това са "философски въпроси".

Мотивът на управляващите да предложат по-скъпо паркиране са четирите подземни паркинга на метростанциите. Тези буферни паркинги, разположени далече от центъра, обаче нямат нищо общо със "синя зона". Те са за хората, които ще пътуват с метро. Излишно е да се споменава, че от подземните паркинги в центъра няма и следа. Главният архитект Петър Диков има дежурен отговор на този въпрос: че е внесъл доклад за 17 паркинга, който дори не е разгледан на комисии. Защо? Защото е много по-лесно да се събират пари за паркиране по улиците, отколкото да се спре хранилката "синя зона". Защото приходите от нея са минимални на фона на издръжката на поделение "Паркиране и гаражи" и те отиват за всичко друго, но не и за тротоари или паркинги.

Забележка: Заглавието е на редакцията. Оригиналното заглавие е "Oбщинарите от ГЕРБ постъпват със столичани като с кокошки, но не от щастливите".

Segabg.com

Oще: паркинги и гаражи  паркоместа  синя зона  софия  столична община  център 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.03.2012, 10:10

95 Stanimir Parvanov | 10.03.201203:03

Bobby_gBG 87
Аз, като човек изминаващ 11 километра всеки ден до работа, и още 11 наобратно с автобуса не съм съгласен.


Не знам за кой път трябва да повтарям - Русе не е София. 11км в час пик със софийският градски транспорт са поне час и половина ад. В Русе, предполагам, е не повече от 30мин в полупразен автобус.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

94 Mile Manolov | 10.03.201200:49

"секо се качило на кола и писка!"
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.12.2010, 13:30

93 Божидар Гюлмезов | 10.03.201200:06

92 Fedar | 09.03.201218:29
Написахме 91 коментара, а никой още не е казал най-същественото нещо в този казус.

Увеличението на цените на синя зона, необвързано с никакви РЕИНВЕСТИЦИИ, е ПОРОЧНА ПРАКТИКА, защото така на практика се създава една каца без дъно.
---------------------------
Всъщност написах го няколко пъти. Софиянци трябва да натискате общината да не си раздава приходите като "бонуси" ами да инвестира.

Така че съм напълно съгласен с това ти мнение.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

92 Fedar | 09.03.201218:29

Написахме 91 коментара, а никой още не е казал най-същественото нещо в този казус.

Увеличението на цените на синя зона, необвързано с никакви РЕИНВЕСТИЦИИ, е ПОРОЧНА ПРАКТИКА, защото така на практика се създава една каца без дъно.
Синята зона не изисква почти никакви инвестиции (само скромни заплати на персонала), а покачването на цените може да бъде практически неограничено (все пак Столична Община е монополист).

Така се изкривява и извращава мотивацията на управниците на града (без значение от кой цвят). Те нямат никаква мотивация да подобряват инфраструктурата и градския транспорт, и като цяло да облекчават трафика. Ако трафика се облекчи и повече хора почнат да ходят с общ. транспорт и с велосипеди, това означава, че приходите на Общината от Сина зоня ще паднат драстично. Едва ли има институция, която доброволно би си намалила съшествено приходите в бюджета, само заради общественото благо.

Изводът е, че при действащата система, Столична Община не би искала при никакви обстоятелства сегашната ситуация да се подобри. Това би означавало съществено намаляване на голям паричен поток, който в момента се преразпределя във всевъзможно посоки.

Единственото решение е абсолютно всеки лев от Синя зона да бъде пренасочван само в едно единствено бюджетно перо - "Инвестиции в пътна инфраструктура и общ. транспорт".,
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

91 lele male | 09.03.201217:00

Спорът е наистина излишен!
Да ни е честита новата наредба! Тъжен
Хубав уикенд и от мен!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.11.2010, 09:33

90 nakadetaka | 09.03.201214:36

еми не- поне да се уточним за какво спорим :-))..айде много хубав уикенд на всички от мен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

89 strawsPulledAtRandom | 09.03.201214:20

Мацко, по темата си напълно права. Ама кого го интересува темата Смее се ? Ние си пишем заради самото писане, а ти искаш да ни намалиш редовете, ааааа! Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.11.2010, 09:33

88 nakadetaka | 09.03.201213:36

А защо пак не прочетете статията, този път внимателно, за да видите, че това, което коментирате някак си не е по темата. Това, че ще ни карат да плащаме повече, не значи, че искат да направят нещо, за да се подобри инфраструктурата. Поредният рекет, който заради криворазбрани идеи се толерира. Аз самата ползвам колата си само когато трябва да свърша нещо с детето и то е на повече от 40 мин. път пеша, защото сина ми е малък. Ходя много пеша. Но все пак тази кола ми трябва и не мисля, че това, че аз ще плащам за нея по-висока годишна сума и синя зона по някакъв начин ще направи рейсовете по-празни, по-бързи, въздухът по чист и начина на живот по-здравословен. И преди да отговорите пак с коментари от 456 реда - наистина, МОЛЯ ВИ ! прочетете статията отново.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

87 Bobby_gBG | 09.03.201213:08

79 Stanimir Parvanov | 09.03.201211:01
А Боби от Руси не знам за кой път трябва да ти се казва, че като живееш на 10+ километра от работното ти място не е егоизъм или мързел, а необходимост да се возиш сам в личният си автомобил
-------------------------------------
Аз, като човек изминаващ 11 километра всеки ден до работа, и още 11 наобратно с автобуса не съм съгласен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

86 Bobby_gBG | 09.03.201213:07

Затова думите ми са само пожелателни - не защото не може да стане технически, а защото не може да стане психологически.
---------------------------------------
За съжаление, си абсолютно прав, чак е тъжно. И картинката във форума показва точно това - хората ги мързи да мислят, и дори за секунда не осъзнават че и те са част от проблема...

Яростно се съпротивляват когато им кажеш нещо което не им удисва, а не осъзнават че те сами себе си прецакват като не правят нищо за промяна на обстановката...


Но всеки си е егоист - как така той ще се откаже от удобството на колата, нека другите се откажат. Аз кат "по умен" ще си продължа да си ползвам колата, а другите понеже са "недостойни" ще спрат да ползват коли и ще минат на градски транспорт...

Крайния резултат? Всички са си в колите, средно по 1,2 човека в кола, и във всяка посока седят по над час в задръстване. И всичко това щото са "по умни" и са тарикати с личен комфорт в колата, която "не е лукс ами е необходимост"
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.