Неизвиненото отсъствие на българското образование | webcafe.bg
Webcafe

Неизвиненото отсъствие на българското образование

Мирела Иванова , www.dw-world.de
17.05.2011, 09:52 (обновена 18.05.2011, 09:53)
училище

Снимка: © Оля Желева

Хаос и безсмислие в днешната българската действителност

Банална истина и уви, порочна практика си остана в България да има официално и паралелно образование. Казвам го в деня, когато десетки родители на зрелостници са изтръпнали в пъти повече от децата си, тъй като се провежда задължителната матура. От една страна, защото се решава бъдещето, от друга - заради потрошените грешни пари за частни уроци, без които е практически немислимо да се завърши средно образование.

Като майка, ангажирана със света на детето си, проявявам жив и непрекъснат интерес от настоящето и бъдещето на българското училище и в частност на средното образование. Следя дискусиите и предложенията за промени в програмата, наясно съм с абсурда на повечето учебници и с всички съдбовни грешки, които напълно отчуждиха учениците от тяхната най-естествена среда, от училищния живот.

Гимназисти в обсадата на свръхизискванията

Децата завършват седми клас, полуболни от стрес и полуграмотни, и всъщност имат право само на формален избор, те посочват една или друга гимназия единствено според чуждия език, който ще изучават. Но редом с него им предстоят свръхизискванията на останалите учебни предмети.

Ако гимназистите решат да се подготвят съвестно, да учат сериозно по всичко и да усвоят включената в програмата до дванайсети клас информация, то биха се превърнали в напълно невротизирани, безпомощни и умствено разфокусирани млади хора, неспособни за конкретни, бързи, прагматични или новаторски решения, в неприложими енциклопедисти без цел и посока.

Затова и учениците не просто са досадени и омерзени, а се отнасят с ненавист към своя враждебен училищен свят и намират десетки начини за самосъхранение, личностно и човешко, за да опазят и различността си, и мечтите си, и достойнството си дори.

Основният грях на българското средно образование дори не е в тоталната му непрактичност, а в пълното незачитане на личността на порасналите и мислещи деца, в опита да бъдат уеднаквени и смачкани, който продължава с пълна сила и с всички средства.

Лесни и/или опасни бягства

Естествено е, учениците да оказват съпротива и да се бунтуват, често незряло и с бягства другаде, в привидно по-лесните уюти на живота. Едно съвсем ново изследване на психотерапевтката Елза Калоянова твърди, че "новите зависимости сред подрастващите са безцелният шопинг в мола, манията по корекции на тялото и пристрастяването към интернет". Напълно обяснимо е при наличието на обществените норми, широко и шумно утвърждавани в днешната българската действителност.

Тя предлага доста къси и тъмни отсечки за реализация, най-вече на агресивните и безскрупулни особи, на политически привилегированата посредственост. Не толерира можещите, не забелязва интелектуалния труд, не инвестира в развитието на хората. Да не би децата ни да не го чувстват и знаят? Напротив, затова и бързат да издържат някакси днешните и утрешни матури и да ни напуснат. Искат да живеят и да се реализират в общество с правила, ценности и хоризонти, издържало зрелостния си изпит.

Oще: деца  зрелостници  матури  образование 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.04.2014, 15:39

13 Адриан Асенов | 20.05.201413:25

Днес училището повече от всякога се е превърнало в център за индоктринация, където всякаква креативноност, индивидуалност и уникалност се потъпкват и смачкват, за сметка на уднаквяване. На световният банкерски елит не му трябва едно образовано, мислещо население, а му трябват роботизирани овце, които сляпо и безпроблемно да служат на системата и нейните нужди! Не те учат КАК, а КАКВО да мислиш. Издига се в култ един лист хартия, наречен "диплома", който в днешно време служи за много малко неща, и неговата стойност е често почти незначима!
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 17.02.2011, 15:39

12 Uti | 19.05.201112:59

@Rowan
За президент не знам, ама очевидно образование не е нужно за да станеш премиер... мускул стига!
Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

11 Rowan | 18.05.201110:50

На всеки родител на който "безценното" се е оакало на матурата, образователната система и преподавателите ще са му криви. То не може всички деца премиери и президенти да станат, Някои трябва и да работят. Пък че ненагледното си е изкарало средното пред скайпа и сурат-тефтера вместо над книгите?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

10 Georgi Marinov | 18.05.201104:00

Това за свръхизискванията и за претоварената програма е пълна глупост и много опасна митология, понеже колкото повече се повтаря, толкова повече ще мислим, че наистина е така, и толкова по-зле за образованието. Това, което се учи сега в училищата е едно абсолютно нищо в сравнение с това, което се е учело навремето и това е именно в резултат на няколко вълни на извхърляне на материал от програмата или качването му в по-горни класове. По мое време математиката, която преди 1989 се е учела в 5-6-ти клас, се учеше в 7-8-и (и това го знаем понеже решавахме задачи от стартие сборници и на тях си пишеше класа, за който са предназначени), сега какво е не искам и да си представям. Още по-страшно е, че този мит се пропагандира от хора, които са минали през системата по времето, когато поне нещичко се е преподавало - това, че не могат да осъзнаят колко точно са деградирали стандартите за последните 20 години, означва, че или не са запомнили нищо от преподаваното тогава, или изобщо не са в час с нещата сега.

Още по-голямо безумие е това за "пълното незачитане на личността на порасналите и мислещи деца". Кои точно са тези "пораснали и мислещи" деца? Какво точно знае едно 14-годишно хлапе за това какво точно му е необходимо да знае?

Образованието няма как да си вдигне нивото ако умишлено го свалим още повече надявайки се, че по този начин децата ще запомнят повече. Ако ще вдигаме нивото, точно обратното трябва да се направи, но само по себе си, това е абсолютно недостатъчно, понеже проблемите и техните корени са много, ама много по-дълбоки от бягането от училище.

Релаността е, че противно на още един от митовете, пречещи ни да гледаме реално на ситуацията, на българина изобщо не му пука за образованието (да не говорим за науката). Той не цени познанието само по себе си, той цени социалният статус, който образователната тапия осигурява. Лесно е да се види откъде произлиза това отношение, когато се разгледа ситуацията в България преди и след Освобождението и по време на комунизма - по някаква необяснима причина абсурдността на фразата "Учи за да не работиш" обикновено ни убягва.

Логично следствие на по-горното е че у нас се ходи на училище до 7-и клас за да се влезе в елитна гимназия, после се ходи в елитна гимназия за да се влезе в университета, а там се ходи за да се избута и да се вземе тапия. Но в нито един момент в цялата тази 16-годишна прогресия не се учи за знание. Затова и изпитите ни са толкова абсурдни (интересно как да никой не му минава през ума, че способността да репродуцираш назубреното от частни уроци или лекции по никакъв начин не е еквивалентна на знание и разбиране на материала, още по-малко пък на интелектуалното развитие, което един висшист би трябвало да е достигнал), затова и индустрията на частните уроци съществува, затова и на учителите не им пука дали пишат шестици на функционално неграмотни ученици, затова и оценки и изпити се купуват, и пр., и пр.. На всички нива е така.

Затова и не е изненадващо, че ако тапията не се възприема като гаранция за висок социален статус, стимулът да се учи изчезва. Но това е последствие, не първопричина, и докато продължаваме да не виждаме първопричината нищо няма да се промени за по-добро.

П.С. Между другото, не е само у нас така, това е световен феномен,само че поради някои специфични социо-културни фактори у нас в последните 20 години е достигнал особено гротескни измерения
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

9 ivorad | 17.05.201122:49

Дразнещото в това посредствено оплювателство не е идентифицирането на някои наистина болни проблеми, дразнеща е пълната неспособност на писалата женица да назове поне една конкретна причина за ситуацията или някакъв конструктивен изход от нея........
Жалка история.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 03.02.2011, 17:46

8 iii_krv | 17.05.201122:24

Може и да е сгрешено българското образование, но то като част от хаоса, който наричаме "да живееш в България", няма как да е нещо различно от хаос. Така, че вината не е точно в учителите, а в цялостната нагласа и пътя по който е поело обществото ни - един безсмислен и безперспективен път...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.10.2010, 20:21

7 корейче | 17.05.201121:07

Глупости, не можело без частни уроци, аз как без частни уроци влязох и завърших с пълно отличие ПМГ? Ходех само на уроци по английски, но то беше за да държа приравнителни изпити за езикова гимназия.
А матурите са супер елементарни...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

6 Manuela Gerenova | 17.05.201120:50

Аз, с риск мамите да ме разпънат, ще изкажа гледна точка от другата страна.
Днес в интернет имаше изключително плашещи коментари относно темата, паднала се на матурата. Десетки родители почти с гордост заявяваха "Кой е този Далчев, аз не съм го чувал/а?". Те не намираха нищо притеснително в това, че не са запознати с поет, изучаван вече повече от петнадесет години. Други пък също без свян и притеснение наричаха един труден за разбиране, но талантлив поет "депресар", "мухльо", "връзкар". Една майка съвсем спокойно каза, че двамата със сина й са се обединили около мнението, че творецът е "смотаняк", явно поощряваща подобно обсъждане на художествен материал. Масово родителите на зрелостниците мрънкаха за Ботев и Вазов, свеждайки иначе обемната ни литература до тях. Те не спряха да дуднат, че си искат простото, сведено до черно-бяло - патриотизъм, борба за родината и прочее. Някои от по-хитрите обвиниха лириката на Далчев като твърде мрачна, а после, явно заради собственото си оскъдно четене, споменаха Яворов и Славейков, все едно са по-оптимистични. 95% явно не разбират произведения, различни от буквалното, а символистичната, пропита с философия лирика им дойде свръх.
Явно процесът с учениците не е едностранен и днес това си пролича с пълна сила.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

5 Оня Дето Го Трият | 17.05.201120:44

dino9

Вместо да философстваш по форумите, върни се та ги прегледай тия химични и физични закони....не всичко в тоя живот се обяснява с "Божа работа" разгневен
Как не ви направят една матура по физика и химия, ми с разни стихчета отбивате номера само ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.04.2011, 20:22

4 dino9 | 17.05.201117:05

Това е мрачната действителност за образованието ни.Днес бях на матура и никак не беше трудна.Затова искам да изкажа недоумението си за несъответствието м/у заложения учебен план и теста.Пълна лудница цяла година за едното нищо.Да не говорим за факта, че в 11 клас се бъхтим с химически уравнения и физични закони, от които, бога ми, не помня точка!
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.