А вие бихте ли пратили 4-годишното си дете на училище? | webcafe.bg
Webcafe

А вие бихте ли пратили 4-годишното си дете на училище?

Анита Димитрова, в. Сега 30.11.2012, 07:58 (обновена 30.11.2012, 08:08)
ДЕца

Един възможен отговор от личен опит

В най-новото ни законотворчество никак не са рядкост нормите, които слагат каруцата пред коня. Една от най-изпреварващите добичето е решението за задължителна предучилищна подготовка от 4-годишна възраст, което влиза ефективно в сила от 2016 г. В превод? Бебетата, родени току-що, вече са включени в системата - честито на печелившите.

Като майка на дете, което е на 4 в момента, мога, от една страна, да се радвам, че съм изпреварила с няколко години хода на герберските законодателни напъни; детето е нормално развито за възрастта си, притежава обичайните за нея знания и умения, но изобщо не е готово за ходене на училище. Така, от ежедневни наблюдения.

От друга страна, и аз съм пред дилема, понеже дъщеря ми е част от втория по големина годишен брой родени деца в България след 1992 г. (2008-а; повече са само през 2009-а) и подлежи на предучилищна подготовка от 5-годишна възраст според бетаверсията на същия закон. В нейния конкретен случай от 4 г. 11 месеца.

2007-2009 са и наборите, ощетени в най-голяма степен от недостига на места в детски градини и ясли. За да ги вкара в обора на задължителната образователна степен, предшестваща първи клас, държавата измъдри следното: ще ходят в класните стаи! Европейска повеля какво да се прави; и другаде началното обучение започвало от тъй ранна възраст. Ама това, национални особености, приемственост, ресурс за прилагането на закона - дреболии.

Нека все пак да разгледаме възможностите, които се предоставят на българските родители. Децата им, имали спорното щастие да посещават държавна детска градина (има кусури, но поне е субсидирана), са освободени от това усложнение. Те получават документ за завършена степен от ОДЗ-то си. Същото важи и за частните заведения, които преподават по програмата и са лицензирани от МОМН.

За всички останали: отглеждани у дома; посещаващи родителски кооперативи; посещаващи детски градини с алтернативни форми на обучение; посещаващи почасови и полудневни форми, единственото законосъобразно решение е да нарамят раничките и да тръгнат към школото. Сега от 5, скоро и от 4 г. От Министерството на образованието и Дирекция "Образование" към Столична община се тупат в гърдите, че са осигурили в училищата условия, близки до тези в детските градини - с легълца, специална храна в стола и т.н.

Само че това не е съвсем сигурно. Един случаен пример: предучилищната на близкото СОУ, в центъра на София, е в сутерен срещу училището. Започна работа "пробно" в средата на миналата учебна година, а се сдоби с легла преди няколко седмици, в края на октомври т.г. Те заеха бившата стая за игра на децата, които учат там. Обучава ги симпатичен, току-що завършил педагогика младеж, не му е лесно с двайсетина хлапета и цялата бумащина, съпровождаща работата на учителя днес.

Също - не всяко школо разкрива предучилищна група, т.е. може да ви се наложи пак да водите детето през два квартала. Освен това, докладват майки на малко по-големи деца, някои от групите в училищата за момента са смесени - 5 и 6-годишни карат по една програма; като завърши детето годината, "можете да повторите, да го оставите вкъщи или да го запишете на училище на 6". Защо всичките тези излишни движения? Още един любопитен факт: влезе ли в предучилищната степен, детето има право само на 3 дни - за цялата година - отсъствия по семейни причини. (Тук не се броят болничните.) Понеже ще изпусне ценен учебен материал ли, що ли?

След като тази есен санкциите за 5-годишни, които не ходят на предучилищна, бяха отменени поради невъзможност на общините да осигурят условия, отговарящи на регламента, много бих искала да разбера как ще е догодина. Когато евентуално ще имаме нова администрация, понеже изборите ей ги къде са.

Как ще ми бъде събрана глобата, ако реша да запиша детето си в училище не на 5 ненавършени, а година по-късно? Защо пък да не я заплатя, ако това ще му осигури още малко безгрижни игри извън системата.

Подлежа ли на някаква реална санкция извън финансовата - например да хлопнат вратата на училището под носа ни, когато дойде време за първи клас? И в крайна сметка кога последно законотворците са стъпвали в тоалетната на квартално държавно училище?

Във времена на дефицит е логично алтернативите, които намаляват недостига, да бъдат толерирани. Само че е точно обратното - на практика те се обявяват извън закона. Сякаш детето няма да научи буквите, ако не е под грижите на МОМН. А какво, ако вече ги знае? И къде е правото на родителя - пълнолетен и с глава на раменете, да избира за децата си? Когато аз бях контингент на МОН, в едни недотам демократични времена беше абсолютен прерогатив на родителя какво ще прави отрочето му до 7-годишна възраст. Така аз, ходилата на детска градина, седях на един чин с дете, нестъпвало никога в институция, и бяхме приятелки без особена разлика в социалните ни умения. Тези, които четяхме романи, бяхме обучавани редом с такива, които не знаеха дори буквите на собственото си име - крайният резултат, поне от началната степен, бе приемлив и за двете групи.

Бият на кухо обясненията, че ранното обхващане в образователната система адресира малцинствата, които често не знаели националния език, влизайки в първия учебен час.

Ами, те и да знаят, рядко се задържат в класната стая.

Със сигурност са необходими специфични мерки, които да осигурят оставане на 7, 8, 10-годишните в клас, транспорт за децата от отдалечени общини и т.н. Но представяте ли си как през 2016-а футуристични представители на МОМН ходят и глобяват родителите на 4-годишните ромчета, които не посещават предучилищна? Не?

И всичко това за София, където липсата на места в забавачките е постоянно отворена тема. Не искам да помислям как стоят нещата с предучилищната база в средищните училища в селата например. И там ли си имат легла и детски тоалетни, както ни уверяват образователните чиновници?

Какво е решението? Не е зле да се регламентират и алтернативи на Големия брат. Дори домашното образование не е непременно по-черно от дявола - поне така смятат в много държави, които ни служат за пример. Съвсем лаишко е и предположението ми, че едно по-кратко - например 10-годишно - качествено средно образование е за предпочитане пред 14 години губене на време и замеряне с хартиени топчета. Особено ако след тези 14 диплома получават хора, които не знаят дори правописа, както е все по-масово напоследък. Но вместо да става по-гъвкава, образователната ни система е все по-твърдоглаво неадекватна.

Всъщност не се хващайте за обещаните легла, повечето 5-годишни могат да минат отлично и без следобеден сън. Но определено не им е добре без общуване със семейството, обстановка домашна или близка до домашната, много игри навън и игри изобщо, трупане на знания извън парадигмата на учебника - училището на живота е най-добро за тази възраст (че и за други), контакти с хора от различни възрастови групи, а не само с връстници и една изнервена педагожка. Всичко това, разбира се, е в сферата на идеалното. И все пак: ако ви се наложи, бихте ли пратили 4-годишните си деца в училищата ни, каквито са сега?

Segabg.com

Oще: възпитание  деца  държава  закон  образование  родители 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 30.07.2010, 01:35

61 sojourner | 02.12.201223:37

“Образованието на всички деца, от момента, в който могат да се оправят без майчина грижа, да бъде в държавни институции на държавна издръжка.”

Карл Маркс

Това е поредната стъпка към изпълнението на въпросната инструкция.

Очевидно доктрините на комунизма са живи и деятелни до ден днешен. За благото на този и други народи.

И понеже държавата е успяла във всяко свое начинание, то тя естествено заслужава да й бъдат поверени много повече и по-ценни отговорности, каквито са майчинството и бащинството на българските деца и формирането като личности на идните поколения българи. Кой съвестен родител не би предал децата си в грижата на една доказала се като успешна "майка юнашка"?

Интересно ми е как биха реагирали дедите ни под Турско, ако султанът издадял заповед всички 4-годишни деца задължително да посещават неговите училища и да бъдат обучавани по неговата програма? Би ли скандализирало това българите или биха с радост, като примерни граждани, приели разпоредбата и привествали подобно благоволение? Предаността към семейството по-ценна ли е от лоялността към държавата (или тези, които я управляват)?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.08.2012, 13:28

60 Alexander Baytchev | 02.12.201214:14

Дайте им да дишат на тия деца (и на родителите). Аз тръгнах на училище без да знам една буква или цифра. На 7 годишна възраст. Ужас! Направо като бавно развиващ се, нали? Все пак, някак си, успях да стана човек (е, може би не всички бивши гаджета ще се съгласят, но повечето...). Държавата (особено у нас) е доказала, че е лош стопанин на всичко. Не вярвам с образованието да е по-различно. Преди поне не беше.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 15.12.2011, 14:16

59 Elena Dyakova | 01.12.201211:21

Заглавието е тенденциозно - все пак става дума за предучилищна подготовка. Никой няма да кара 4-годишни деца да смятат диференциални уравнения, матрици и детерминанти. Законът е недообмислен най-вече от гледна точка на материалната база. За напълно домашното обучение съм скептично настроена - повечето родители не са такива ерудити, че да разбират от всичко, което се преподава в училищата, въпреки че са били ученици. Едно е да научиш временно нещо, после да си изпееш урока и след известно време да го забравиш, друго е да разбираш материята и да имаш умението да я предадеш. Неслучайно по различните предмети в училище след началното образование са различни учители.

Най-важната задача на ходенето на детска градина е социализирането, да се научиш на известна дисциплина и да можеш да се съобразяваш с околните. Това че някои деца били по-чувствителни душевно или болнави и не можели да ходят на детска градина - ако щете училище го наричайте, ако щете - университет, факт е, че става дума за детска градина, щом говорим за играчки и легълца, е до голяма степен вина на самите родители. Факт е, че дори и деца с по-специални интелектуални, емоционални, физически и пр. нужди по-добре се развиват сред връстници. Неслучайно в развитите страни има такъв стремеж към интеграция и желание децата с увреждания да посещават, когато е възможно, учебни занятия заедно със здравите им връстници. По-добре е и за здравите, и за болните деца.
Психиката и подсъзнанието играят голяма роля върху физиката. Едно дете подсъзнателно усеща, особено ако е интроверт, че вкъщи са му позволени много повече неща, може да яде каквото си иска, един или повече човека се въртят само около него, съобразяват се с него, а не е нужно то да се съобразява с някого. Обикновено такива са по-чувствителни и болнави. Предпоставка за това е да има родител, който може да си позволи да си остане вкъщи да гледа детето или пък баба. На самотните майки с по 2-3 деца, без свободни баби и дядовци, децата им не са толкова кекави и чувствителни, защото подсъзнателно самите деца усещат, че не могат да си го позволят и детската градина е единствената алтернатива. Ако едно дете получи някаква емоциална травма, то трябва да я преодолее,, да бъде изправено срещу страховете си, а не да бъде обгрижвано с някакъв свръхпротекционизъм, който ще го увреди дори като възрастен човек.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 24.08.2010, 15:09

58 skd911 | 01.12.201208:38

Абе да си е**ват майката... да си раждат деца и да си ги гледат, ако искат от 1 година на училище да ги пращат. Вече започнах да се чудя аз защо съм се родил... не дали да имам деца. Бесен Няма да имам деца, ето казах го абсолютно в общественото пространство, аз на тия изроди няма да им дам нищо. Аз съм човек, не някакво животинче дето да им създава роби. Бесен

Те вече на малоумни ни правят, човек е съзнателно същество преди всичко, което има право да избира. След като те ще ми ограничават това право, да си се оправят сами, да си отглеждат държавица от идиоти и роми. Но само едно да запомнят, каквото си надробят днес това ще си сърбат утре.

Явно никой от тия дребни душички не е обръщал главица към небето и не е поглеждал към звездите, само нос у земята са забили. Тази Земя не е нито началото нито краят на нашият духовен път, тя е просто част от него... и аз отказвам да се превърна в животно. Ще си остана човек докато съм жив и това е моето решение и избор. Те нямат власт над това и аз знам, че вселената ще ме подкрепи, защото тя ме е създала, а не тия дребни боклуци. Самозабравили се откачалки, дето си мислят че всичко могат да владеят и контролират... що за малоумници, те май не си знаят мястото... и съвсем скоро ще бъдат поставени там. Лош или много луд
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 06:37

57 Николай Дренчев | 01.12.201206:43

А тези, които така пламенно защитават собственото си училище (в подобно и аз съм учил през миналото хилядолетие) дали познават и друг модел?
Дали си дават сметка как и какво са ги учили?
Но по важното: на какво не са ги научили - на какво не са ги научили като познания и на какво не са ги научили като умения?
Или през идеализираните спомени ги води носталгията по младостта им?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 06:37

56 Николай Дренчев | 01.12.201206:36

Колкото повече научавам за методите, технологията и организацията на това, което някои наричат "образование", толкова повече ме е страх за децата ми. рев
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 09.04.2011, 07:59

55 VL | 30.11.201223:07

Хора, странно ми е в какви училища сте учили.
Мен за да ме вземат първи клас в Христо Смирненски във Враца (имаше някога такова училище и се водеше базово) са искали да мога да чета и е проверявано от бъдещата ми учителка за да ме приеме в класа си. И някакви логически задачи имаше но вече ми е изхвръкнало от главата. Искаше се и да си бил на предучилищна точно там за да те вземат. Бяха само 2 паралелки от всеки клас. И т.н. Никой никога в учебния процес не ме е спирал защото друг е изоставал. Изостава си и толкова. Тогава училището беше за "добрите", а "лошите" биваха порицавани. С това се изчерпваше състраданието към тях. Кой ще ти бута лош ученик, селско стопанство бол, работна ръка дефицитна.

Сестра ми, която е започвала училище 12 години след мен е приемана по същата процедура. Нея я пратиха на ясла преди да проходи. Беше в другия край на града единствената такава. Наложи се баща ми да купи кола за да я вози. Трябваше да се работи. Няколко пъти е забравяна и е прибирана вечерта от леличката която е била на смяна. Водила си я е у тях. После сме си я взимали.

То и сина сме го забравяли два или три пъти де, но то си е в реда на нещата. ;)

Синът ми вече в демократичното време е започнал да ходи на ясла от малко след като проходи. Забележки няма. В детската градина вече всички майки и бащи се интересуваха къде са купувани шапката, копчетата на пижамата, де да знам още какво си, защото децата им искали същото. И това без да бие някого въобще. Приоритетно да е помогнал на някое маломерно и беше страшно приказлив. Тук, на село, е възприето учителката която ще води първи клас да се знае поне година преди това коя група от коя детска градина поема. Последната година в детската градина се води предучилищна. Ходи си даскалицата, говори си с тях ... има поглед какво ще и се натресе. Занималня до втори клас - задължителна. Трети вече май беше по желание, но може и да бъркам. Учителката ИЗРИЧНО препоръчваше да се избягва всякакво домашно учене, доучване и т.н.. Ако има проблеми които са сериозни, ще се анализират, ще се говори с детето и да се стига до съдействие на родител се брои за краен случай. Всеки месец се правеха уроци отворени за родители които искат да видят как са нещата на живо. Нещо като някогашните показни уроци пред инспектори. Пробвал съм го да отворя на произволна страница произволен учебник и да, има какво да се дискутира по темата.

Като се вземе предвид, че и в Северозапада децата се възпитават по един "особен" начин, а в Козлодуй пък и никой няма време да го отделя за глупости, то явно ние отдавна сме в рамките на неприетия закон.

Но за да вървят нещата са нужни и други. Не може да се изграждаш сам в нищото. Поне ти трябва обкръжение за коректив. Ако всеки си дърпа и крие неговото щото си му е жал и си му е мило, то всички ще дърпат назад.
Индивидуалните инциденти са просто статистика. И за да изпреваря вълната коментари, да, за потърпевшия те са 100% от статистиката, но иначе са си 1 към 7 милиарда в глобален мащаб.
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 30.11.2012, 22:46

54 Nadia Borissova | 30.11.201222:59

Родители, не изпадайте в паника! По принцип с тези промени в закона се опитват да копират западните системи, които наричат детската градина "училище за малчугани". Просто нашите законотворци не са си направили труда да информират гражданите/родителите, че високите групи в детската градина ще се наричат училище. Дори и училищата да трябва да изземат ролята на детските градини, то същността на грижите и обучението ще са същите като в сегашните детски градини. Не може да лишиш дете на 4-5-6 години от игри и играчки.

В Белгия т. нар. училище за малчугани започва от 2,5 години и е до 6 години. Нарича се училище, но си е детска градина - с играчки, песнички, танци, игри и пр. Само последната му година е задължителна. В Холандия училището за малчугани започва от 4 годишна възраст и е задължително от тази възраст. Но и то си е чиста детска градина.

Може в България да разрешат родителите/семействата да си гледат децата в къщи до започване на първи клас, но трябва да им се осигурят учебниците за детските градини (които са напълно съобразени с възрастта на децата), за да може родителите да подготвят децата си за училище, както това става в детските градини. Добре ще е да има и тест, за да се провери готовността за училище - както това се прави в детските градини.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 19.10.2012, 23:26

53 Tichawonna | 30.11.201222:13

Невероятен постинг на Дракона.

Браво, Драконе!

Доживях да прочета нещо смислено след 6 страници бълвоч.

Има надежда. Но не в тая държава измислена,

а заради децата на такива като теб.


Респект.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

52 Дракон с кисело зеле | 30.11.201221:32

Като малък са ме спрели от детска ясла, защото съм сънувал кошмари от преживяното там. Това буквално, впрочем. Не, никой не ми е направил нищо, просто лелките ме оставили на самотек за известно време и ми се случило нещо ужасно неприятно, да не използвам по-тежки изрази. Няма да съобщавам подробности, не ме питайте.

Само да кажа, че да оставиш четиригодишно дете на грижата на хора, които не го познават, далеч не винаги е правилно решение. О, далеч съм от мисълта, че цялото обучение на хлапето трябва да е оставено на родителите, но... Конкретно за това - нека родителят има право да прецени дали си струва да остави толкова малко дете на грижата на зле платени лелки, които не познава и които не познават детето. Които ако хлапето не дойде на градина или к`вото е там, по-скоро ще се зарадват, че го няма да им товари деня, отколкото да се запитат защо е станало така. Които не знаят и не се интересуват от специфичните потребности на детето - и в случая изобщо не говоря за някакви истински отклонения от нормата.

А на VL простотиите пък не знам изобщо дали да ги коментирам. Чета книги от шестгодишен, научил съм се да възприемам писмен текст доста преди това - в детската градина и в началното училище само са ме дръпнали назад в това отношение. Научили са ме да сричам като останалите, при положение, че преди това съм четял на глас гладко. От детската градина най-яркият ми спомен е как пратих с два тупаника в лицето едно от хлапетата в "Пирогов", понеже дойде при мен и без всякакъв повод ме блъсна от стола, докато се опитвах да ям. Тъй де...
А това за лидерите и стадото... Да се говори за подобни неща при четиригодишни деца е просто безумно. Някое хлапе може да е по-едро и по-ячко физически... Друго може да е грозно... Трето може да има говорен дефект... Четвърто може да е дребно и кльощаво... От тия четири хипотетични хлапета при равни други условия "лидер" ще е първото по очевидни причини, макар че не е задължително точно то да е с най-добрите водачески качества.
   

оценка

+3 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.