Ах, г-н Стоянович | webcafe.bg
Webcafe

Ах, г-н Стоянович

Емилия Милчева 08.10.2013, 15:45 (обновена 20.09.2014, 09:23)
Петър Стоянович

Как да комуникирате с пресцентър

Нямаше да ви занимаваме с това как министърът на културата Петър Стоянович е стигнал до Москва.

В крайна сметка изглежда някак дребнотемно на фона на страховитите новини, че Конституционният съд връща Делян Пеевски за депутат към мнозинството, което крепи и г-н Стоянович. И че бежанците, подслонени в България, са почти гладни.

Но като се замислихме, всъщност е важно. На 27 септември (петък) министърът потеглил отделно от официалната делегация, изминал 2200 км с автомобил през 4 държави, придружаван от бившата шефка на кабинета си - и водещ в TV7 Гергана Стоянова, за да стигне в Москва.

Информацията беше разпространена от factor.bg - и неопровергана от Министерството на културата. Можем да се досетим, че неназованият източник най-вероятно е бившият министър на културата Вежди Рашидов, който сърдито коментира по-нататък как Стоянович се хвали с дейности, договорени от самия Рашидов.

Става въпрос за договорки относно превеждане и издаване на съвременни български автори. "С генералния директор на Общоруската държавна библиотека за чуждестранна литература "М.И.Рудомино" в Москва Екатерина Гениева лично аз съм подписал старта на тази инициатива. Става дума за 10 автори, сред тях например е Георги Господинов, а някои от произведeнията вече са преведени и издадени", казва Рашидов.

Но всъщност в Webcafe.bg се зачудихме, ако е вярно, че Стоянович страда от аерофобия, как ще се развиват културните ни връзки с по-далечни държави? Представете си, че му предстои визита в Китай или САЩ?

И така, обърнахме се миналата седмица към пресцентъра на Министерството на културата със следния мейл:

"Здравейте, колеги, интересува ме дали е вярна информацията, разпространена от сайта factor.bg и публикувана на още няколко места в Интернет пространството, че министърът на културата Петър Стоянов е пътувал с кола до Москва, тъй като страда от аерофобия в компанията на г-ца Гергана Стоянова, служител на министерството?

Очаквам отговор на този мейл или на мейла, даден на сайта ни webcafebg@gmail.com.тел. 02/ 483 66 59".

И се започна една.

Първо зададохме въпроса устно. Казаха ни да го направим писмено. Направихме го.

После мейлите не се получаваха. Изразихме недоумение, тъй като нямаше съобщение за недоставена поща. Пратихме един и същи мейл поне 6 пъти :)

Запитахме дали тогава няма да е добре да разпечатаме запитването и да го донесем в Министерството?

Направихме го. Занесохме го и го предадохме в ръцете на услужлив човек, който каза, че ей сега се качва до пресцентъра.

На излизане тутакси позвънихме и уведомихме, че запитването идва топло-топло.

Отговориха ни, че междувременно мейлът се е оправил (press@mc.government.bg) и са разпечатали всичките ни мейли. Или поне част от тях.

Добре, ще чакаме отговор в такъв случай, казахме любезно. Добре, казаха оттатък.

По-късно отново позвънихме, попадайки на Шефката. Шефката се тросна, че ей сега се връща от поклонението пред Рангел Вълчанов, ще се запознае със запитването и ще ни отговори.

Отговор не дойде до края на работния ден в петък (4 октомври)  - нашия, не на Министерството. В 16 часа звъняхме дълго и продължително на телефоните за връзка, посочени на сайта. Нищо.

В понеделник, 7 октомври, отново подновихме запитването дали г-н Стоянович страда от аерофобия и дали наистина е пътувал с автомобил до Москва, придружаван от г-ца Гергана Стоянова.

"А вие дали заведохте запитването си в деловодството", ни изненадаха от пресцентъра, след като в петък ни бяха уведомили, че са разпечатали мейлите.

"Не", отговорихме, позовавайки се на петъчната комуникация. "Нали... и припомнихме същите неща пак на същите хора.

Добре, отговориха оттам, чакайте отговор. И такъв пак не дойде. Дори няма обяснение, извинение, просто будалкане. Абе, хора, шеф не се пази с мълчание - иначе защо е пресцентърът?!

Без да сме чели длъжностните характеристики на служителите в пресцентровете на правителството, сме съвсем сигурни, че те не са там само за да пишат прессъобщения, да организират гостувания на ВИП-овете, които обгрижват, в (приятелски) студиа и предварително да се опитват да уговарят въпросите им.

Всъщност, този зловреден, както явно им се струва, въпрос за имиджа на г-н Стоянович, е съвсем нормален. Министърът е публична личност. Командировките му не са класифицирана информация. (Личните му пътувания са друга работа, те не ни интересуват.)

Отново ще напомним един известен пример отпреди години: в разгара на скандала "Моника Люински" на брифинг в Белия дом журналист зададе три пъти въпроса дали президентът си е направил тест за болести, предавани по полов път, позовавайки се на това, че здравето на държавния глава е от значение за националната сигурност на САЩ.

Ние питаме доста по-прозаични неща. Страда ли от аерофобия г-н Петър Стоянович и как смята да съвместява това свое страдание - в случай че го има, с преките си задължения?

Защото, ако самолетът не го страхува, остава комплицираният въпрос защо е пътувал повече от три дни с кола до Москва + съответните разходи за нощувки и командировъчни. Всъщност "защо" не ни интересува, въпросът е колко струва на данъкоплатците. (Според factor.bg - над 4000 евро само за пътя.)

И пресцентърът може би ще благоволи да отговори, още днес ще им изпратим ново запитване - този път по Закона за достъп до обществена информация, и ще ви информираме за резултатите от него, независимо какви са.

Всичко това е в обхвата на обществения интерес относно публичните личности. В нормалните държави като Великобритания например има и оставки, когато се окаже например, че зам.-министър плаща наем за жилище, наето от партньора му (тъй като разходите му се възстановяват).

Така че въпросът не опира до това как служителите от пресцентъра храбро се опитват да опазят реномето на Началника си, а дали са правомерни разходите му.

В услуга на пресцентъра

Моля следните примери да се тълкуват като израз на нашето желание да бъдем полезни:

Примерен вариант 1 за отговор:

"В отговор на Вашето запитване относно визитата на г-н Петър Стоянович, министър на културата, в Москва, Ви уведомяваме, че поради домашни причини той не успя да хване самолета в уречения час, поради което се наложи да използва друг начин на придвижване (с автомобил).

Що се отнася до г-ца Стоянова, освен служител на министерството на културата, е публично известно, че тя е и журналист и пътуването й е свързано с подготовката на филм за българо-руските културни връзки. С това смятаме темата за приключена и оставаме на Ваше разположение, в случай че се интересувате от конкретните резултати от срещите на г-н Стоянович в руската столица."

Примерен вариант 2 за отговор:

"В отговор на Вашето запитване относно визитата на г-н Петър Стоянович, ...., в Москва, Ви уведомяваме, че поради здравословни причини той използва автомобил, за да се придвижи до руската столица. Надяваме се това да задоволи любопитството Ви. Не сме в състояние да уточним здравословните причини, тъй като информацията от здравните досиета е под закрилата на лекарската тайна и това би могъл да направи само г-н Стоянович, ако сметне за необходимо.

Причините, поради които един човек не може да използва самолет, могат да са от различно естество: хипертония, проблеми със сърцето и др. Моля да не се подвеждате по анонимни твърдения. Що се отнася до г-ца Стоянова, освен служител на министерството на културата, тя е и журналист и нейното пътуване е свързано с подготовката на филм за българо-руските културни връзки. С това смятаме темата за приключена и оставаме на Ваше разположение, в случай че се интересувате от конкретните резултати от срещите на г-н Стоянович в руската столица."

(Сега виждам, че сме забравили да попитаме дали и придружителката, за която се твърди, че е била в колата, също страда от аерофобия. Но това наистина е дребнотемие.)

Oще: визита  министерство на културата  москва  петър стоянович 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.05.2011, 10:07

5 Andros | 10.10.201300:12

Само мен ли ме дразни рекламата на този изрод Бареков в уебкафето? Повече мисля да не го посещавам този сайт... Много жалко че са се продали
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.03.2011, 10:49

4 Rodrigo Diaz de Vivar | 09.10.201313:42

Дали са се мачкотили на задната седалка, пък шофьора се прави, че не вижда?
Оь, толкова романтично, чак настръхвам ...
Много щастлив
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 09.10.2013, 10:56

3 Manya Todorova | 09.10.201311:18

Към Алекси и всички останали(включително и към автора на тази статия):
Не мисля, че е тъпо в 21 век да очакваш комуникацията не само с министерствата, а и на всички нива да се води по Интернет.
На лист и в деловодството го правим ние, за съжаление. Съществуват понятия като е-услуги и електронен подпис.
Впрочем ако си направите труда да прочетете "Хартата на клиента", която не знам защо виси на сайта, ще видите, че тези неща, за които говори авторът на статията, а Вие смятате за тъпи са залегнали в нея. Въпросът е защо не се изпълняват. Или по-скоро знаят ли служителите за съществуването на такава харта. Ако не знаят какво правят там и как можем да очакваме качеството на облужване да се повиши...
Другият въпрос е знаят ли потребителите, че има такива харти на сайтовете и изискват ли спазването на принципите, залегнали в тях.

И още малко за Хартите - http://www.quality.government.bg/upload/docs/Client_Chart_Development_Instructions.pdf, ако и да се заявява, че те не са юридически документ...
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 21.05.2010, 09:31

2 Enigma | 09.10.201309:10

Алекси ли си, лалекси ли си, май си доста тъповат.....научи се да четеш!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.05.2012, 10:11

1 Алекси Николов | 09.10.201308:23

Емилия ли си каква си , темата може да е интересна, ама да се оплакваш че не са ти отговорили щото си пратила e-mail e тъпо. Когато подаваш някаква искане и т.н. си го носиш на лист в деловодството за да получиш входящ номер, или писмо с обратна разписка. Така вече имаш основание да претендираш , че не са ти отговорили. После отговора е отказ да ти дадат информация, то този отказ трябва да е мотивиран, ако не ти харесва мотивацията вече там може да се атакува по разните му там Закони за достъп до публична информация и т.н. Обикновено отговарят.
   

оценка

+1 -7

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.