Митът за доброто финландско образование | webcafe.bg
Webcafe

Митът за доброто финландско образование

Webcafe.bg, по BBC 16.04.2015, 19:19 (обновена 19.04.2015, 08:37)
Финландско училище

Снимка: © Getty Images

Финландия е практически рекламно лице на образователната реформа и делегации от цял свят са пристигали в страната, за да се учат от нейния пример

Никоя международна образователна конференция не е пълноценна без упоменаване на Финландия. Откакто оглави международните класации по образование, страната бива възхвалявана непрестанно като модел за реализация на образователната система.

Финландия е практически рекламно лице на образователната реформа и делегации от цял свят са пристигали в страната, за да се учат от нейния пример. Една от основните тези, свързвани с държавата, е, че може да се постигат високи резултати без строго регулирана система на тестове и проверки.

Това е държавата, в която децата не започват училище, докато не станат на 7 години, имат най-дългите ваканции и накрая се къпят в одобрението на целия свят, когато оглавяват таблиците с резултати от международните тестове PISA.

Но дали не започва да пада блясъкът от имиджа на Финландия като образователна свръхсила?

По-скоро подобна на азиатски тигър

Изследване на Габриел Хелер Салгрен, директор по проучванията в Центъра за пазарна реформа в образованието, твърди, че образователните стандарти във Финландия са в упадък.

Според него е голяма грешка да се приписва успехът на Финландия на либерална култура без таблици с класирания или формална учебна програма и предоставяне на голяма автономия на учителите. В доклад, публикуван от десния мозъчен тръст Център за изследвания на политиките, Салгрен твърди, че отличните резултати на Финландия в тестовете PISA от 2000 г. са постигнати на база по-стара, много традиционна образователна система, която е била част от процеса на изграждане на нацията.

Но не това е имиджът на Финландия, който образователните експерти желаят, допълва той. Вместо това, когато Финландия беше с най-високи резултати в Европа, примерът й беше използван като "контрааргумент" на успеха на източноазиатските образователни системи в Сингапур, Шанхай и Хонконг.

Докато те се приемат като успешни заради усърдната работа и мъчително дългите часове на обучение, Финландия е възприемана за начин да се постигне успех с много по-креативен и не толкова централизиран подход.

Салгрен, който е лектор в Лондонската школа по икономика, казва, че "никога не е имало реални доказателства" в подкрепа на този имидж. "Да се гледа на системата на Финландия сега, без да се обръща внимание на историята й, е твърде опростенческо."

Вместо да е противоположност на източноазиатските държави, според него в много аспекти Финландия е приличала на тези изгряващи икономики.

Сравнена с нордическите си съседи, Финландия се е развила "късно", била е много по-бедна и с много по-ниски нива на образовани хора в началото на XX век.

Подходът на Финландия да инвестира масирано в образование и да наблюдава бърз напредък в много отношения прилича на модела на "тигровите" икономики в източна Азия, отколкото на по-бавния напредък в Западна Европа.

"Легенди"

Проучването на Салгрен твърди, че има нежелание да се признае, че образователната система на Финландия, в която са се изучили много от успешните учители, е била много структурирана и централизирана.

Той цитира изследователска група от Великобритания, посещавала училища във Финландия през 1996, няколко години преди тестовете PISA да привлекат вниманието на света към училищата в страната.

"Преминавахме от училище в училище и виждахме почти идентични уроци - можеше да разменим учителите и децата вероятно не биха и забелязали разликата," са заявили учените от Източноанглийския университет, наблюдавали тогава как функционира финландското образование.

Друго изследване оспорва това, което по негови думи са "погрешни разбирания и погрешно представяне" на успехите на Финландия в тестовете PISA.

Тим Оутс, директор по изследванията на оценяването в изпитната организация Cambridge Assessment, е публикувал доклад, наречен "Финландски легенди", в който оборва митовете за финландската система.

Образователен туризъм

Оутс коментира, че вълните от "образователни туристи" след успеха в PISA тестовете не са обърнали внимание как системата се е подобрила.

"Те слизат от самолета и питат финландците за системата през 2000 г. - не каква е била тя през 70-те и 80-те години, когато стандартите са се повишавали."

Той също така предупреждава за тенденция хората да използват образователната система на Финландия като начин да потвърдят за себе си това, което желаят да намерят в нея.

Твърденията, че във Финландия няма образователен инспекторат и национално тестване представят непълно нещата, заявява Оутс. По негови думи е имало строга система за отговорност и инспекция, както и събиране на данни.

Разликата спрямо системата например в Англия, казва Оутс, е как тази информация се използва - например във Финландия резултатите от изпити не се публикуват в официални училищни списъци с класирания, както това се прави в Англия.

Подвеждащо е и да се счита, че няма "решаващи всичко" изпити или академичен подбор, коментира той; постъпването в някои средни училища зависи от резултати от тестове и изпити.

Оутс твърди, че е "безнадеждно късогледство" да се приема системата във Финландия като модел за високи нива на автономия.

Финландия е изправена пред поредни спорни промени, този път в посока отказ от традиционното преподаване на предмети

Салгрен междувременно предупреждава за упадък на образователната система. Финландия вече не е в топ 10 по математика в PISA тестовете, след като беше на второ място през 2003 и 2006.

Андреас Шлайхер, директор по образованието в ОИСР и създател на PISA тестовете, отхвърля този анализ.

"През 60-те години, Финландия беше със средни резултати в най-добрия случай, а тогава образователната система е била много традиционна," казва Шлайхер.

"Финландия промени системата си едва в края на 70-те и 80-те години и точно тогава започнахме да регистрираме възход в резултатите. Спадът в последно време е доста скромен," твърди той.

Оутс казва, че проблемът е в това, че хората използват Финландия като повод да водят собствения си национален образователен дебат, без реално да се замислят какво точно е направило Финландия различна.

"Хората са сериозно подведени от истории, разказвани от тези, които виждат Финландия от своя, ограничена гледна точка," коментира той.

Oще: pisa  образование  образователна реформа  обучение  преподаване  учебна програма  учене  ученици  училище  училищна система  финландия  финландско образование  финландско училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.04.2015, 11:05

2 elizag | 25.04.201511:57

Каквото и да е нивото на образованието във Финландия, стандартът им е на светлинни години от нашия. Дори и от този на Великобритания, от където е излязъл този материал.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

1 Дракон с кисело зеле | 17.04.201514:22

Да, наистина ме интересуваше финландското образование.
   

оценка

+0 -1

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.