Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Един учебник, 20 въпроса ... или що е то министър МЮРЕ

Идеята всяка учебна дисциплина да се учи само по един учебник може да се тълкува единствено като жалба за младост
Идеята всяка учебна дисциплина да се учи само по един учебник може да се тълкува единствено като жалба за младост

Турската дума МЮРЕ назовава примамка, използвана от ловци. Най-често това е жива патица. Тя се оставя на място, подходящо за ловуване, за да привлече ято диви патици. Така те стават лесни за масово избиване. В БГ политика мюретата служат за отстрелване на народа.

Вече не откликвам на темите МЮРЕТА, обслужващи орешарското правителство. Когато видях обаче, че интелигентен приятел популяризира абсурдната анкета на МОН, реших, че трябва да споделя какво мисля за основната задача на просветния министър от това правителството.

Миналата седмица беше, когато въпросният министър на образованието и науката лансира в публичното пространство идеята учебните предмети да се изучават в училище само от един учебник.

Тази практика е толкова ретрогадна, а първата дама на МОН я мотивира с такъв откровен популизъм, че журналистите и родителите почти не реагираха, появиха се само 2-3 статии и толкова. Темата МЮРЕ не успя. Битката около оставката или неоставката на правителството бушуваше с такава сила, че нищо освен нея не остана на тепиха на медиите - нови и конвенционални, контролирани и свободни.

Пак миналата седмица в сайта на МОН обаче се появи анкета за обществено допитване и вече шета из социалните мрежи с покани за включване.

Моята приятелка, която призовава да отговорим на въпросите ù, не е нито трол, нито обслужващ персонал на която и да е партия на власт или извън власт. Тя е умна и интелигентна жена. Има обаче трима ученици и очевидно е много чувствителна на тема УЧИЛИЩЕ. Това е прекрасната новина от тази история. Прекрасното обаче свършва дотук. Анкетата на МОН е толкова абсурдна и ненужна в този момент, че и слепите я разпознават като МЮРЕ с една-едничка цел: да отклони вниманието на много хора - всички имаме ученици, от същинските теми на деня.

Защо мисля така? Стъпка по стъпка казвам.

1. Каква да е продължителността на обучението за придобиване на основно и на средно образование и какви етапи следва да се включат в основната и средната степен на образование?

В България сме се договорили училищното образование да продължава 12 години и да се дели на основно и средно. Както и да бъде задължително до навършване на 16 години. Мислите ли, че е от първостепенно значение за качеството на подготовката на българските деца дали ще запазим, или ще поразместим досегашните „разделителни" линии между традиционните образователни степени? По-успешна ли ще стане социалната институция УЧИЛИЩЕ, ако разиграем границите? Или въпросът е хамелеон, прикриващ фактическо нежелание за промяна на статуквото? Откровена безпомощност, отказ от смислено действие, отбиване на номер ...

2. Необходимо ли е да бъдат обособени като отделен вид математически училища (по подобие на училищата по културата, по изкуствата и на спортните училища), в които да се извършва обучение в прогимназиалния и в гимназиалния етап и да се осъществява прием на учениците след проверка на математическите им умения?

Знаете ли, че във Варна - втори-трети по големина град в България, всяка година в МГ „Д-р Петър Берон" се приемат цифром и словом по 52-ма петокласници? Те ли са втората по важност задача на МОН? Или са удобен трън в очите на обществото, защото математиците са речовити, последователни и много ефективни от десетилетия - доказват го стотиците международни отличия на възпитаниците на тези училища. Не е ли по-естествено опитът на тези успешни учебни заведения, които от години живеят на ръба на закона, но успяват, да се обобщи и мултиплицира, след като се е доказал като ефективен на световно равнище?

3. Целесъобразно ли е да бъде въведен разрешителен режим за частните занимални?

В МОН забравят ли, че децата не са държавна собственост, а наследници на родителите си и само те, родителите, избират кой, как и къде да се грижи за тях, след като приключат със задължителните занятия в училище? Държавата ли ще предписва как да си отглеждам мъника, ако съм избрала да се доверя на приятелка например, избрала да занимава освен своите и моите деца в своето жилище? И още! За повсеместен и непрекъснат контрол върху поколенията ли мечтаят БГ управници?

4. Какъв да е статутът на ресурсните центрове?

Ако ви потрябва ресурсен учител, ще питате ли кой е първичен и кой е вторичен разпоредител на финансите за дейността му?

5. Как да се оценяват учениците в класовете от началния етап?

Във Финландия - страната с най-успешна образователна система в света, те изобщо не се оценяват.

6. Да полагат ли поправителни изпити и да повтарят ли съответния клас учениците от І до ІV клас, които не са постигнали необходимите компетентности, заложени в учебната програма?

Учебната програма ли е критерий за постиженията на всяко отделно дете, или степента на развитие на личните му способности?

7. Необходимо ли е провеждане на национално външно оценяване в края на началния етап на основната степен на образование (ІV клас)?

А, така! Един вид да продължаваме ли да наливаме обществени пари в тази най-масова социална система, без да се интересуваме ефективно ли се харчат те. Като родител склонни ли сте четири години подред да плащате за образованието на детето си и накрая да не узнаете какъв е резултатът? Надали някой някога би инвестирал всеки месец каквато и да е сума от заплатата си, без да иска да знае какво получава срещу нея, така че да не искаш НВО, означава да не цениш нито парите си, нито детето си!

Всички ние - с деца или без деца, плащаме задължителното «безплатно» образование, така че е безотговорно към нас самите да не искаме да знаем какъв е ефектът от харченето на данъците, с които захранваме държавната хазна, за да служи на обществения интерес и на всяка личност в държавата.

8. На какъв период да се извършва задължително атестиране на педагогическите кадри, включително и на директорите?

Мислите ли, че този въпрос е за обществено допитване? Не е ли работа на специалистите да проверят и да преценят, като се съобразят с факта, че всеки учител влиза ежедневно в 42 роли? Поне така твърди едно относително приемливо изследване на професията.

9. Необходимо ли е да бъде установен определен мандат за директорите на образователните институции в системата?

Като знам колко е значима фигурата на директора за облика на училището, тук съм склонна да приема, че питането си струва!

10. Кои от учителските и от възпитателските длъжности НЕ следва да са част от системата за кариерното развитие?

Този въпрос, честно казано, не го разбирам. Може би защото не допускам възможността да работиш, без да искаш да напредваш в кариерата.

11. Моля, посочете в полето за коментар какви санкции следва да бъдат налагани на учениците като крайна мярка при неизпълнение на задълженията им?

Чия е отговорността за простъпките на малолетните и непълнолетните? Учениците или родителите/наставниците следва да бъдат санкционирани за безотговорно отношението към задължения?

12. Вашата възраст
13. Вашият пол
14. Вашето занятие
15. Вашият социален статус на база доходи?
16. Промените в образованието Ви засягат САМО защото сте родител на дете в предучилищна или училищна възраст?
17. Друго
18. За вас промените в образованието са ...
19. Вашето образование е ...
20. Моля, посочете населеното място, в което живеете.

Излиза, че от 11-те въпроса уж по същество само един звучи смислено! Другите структурират откровено МЮРЕ. То има само една цел: да вдигне пушилка, тя да демонстрира активност, да замъгли картината на реалните проблеми и да отклони вниманието на публиката от важното в държавата и в обществено-политическия живот на страната и на хората.

Точно преди година, дни след избликването на протеста срещу наглото номиниране на Делян Пеевски за председател на ДАНС, новоназначеният министър на образованието и науката с природна лекота сътвори своето първо МЮРЕ, като яхна неграмотното патриотарско цунами срещу проектите за усъвършенствани учебни програми за 1. - 7. клас и за нови учебни програми за 8. - 12. клас.

Работени цели две години по проекта "За по-качествено образование", финансиран чрез Европейските структурни фондове, те предлагат решение на много отговорна задача, от която зависи бъдещето на поколенията. Едва встъпила в длъжност, първата дама на МОН лекомислено, неинформирано и популистки дискредитира работните екипи, които ги бяха сътворили, за да обслужи рахата на правителството, а ето че година вече му слугува с все по-абсурдни идеи и начинания, които без конкуренция я извеждат начело сред министрите МЮРЕТА, заемали някога стола на самия Вазов.

Няма да коментирам, макар че беше безскрупулна злоупотреба, върха на популизма, стоварен върху гърба на хиляди учители по БЕЛ, служебно задължени да изпратят чрез индивидуален код в специална е-форма на МОН лично становище за тези проекти за учебни програми, без някой да се интересува искат ли да се занимават с това през ваканцията, имат ли нужната квалификация за подобна практика, както и минимален поне достъп до параметрите, същността и изискванията на толкова мащабен и отговорен за българското образование и общество проект. Спекула е, че това е вслушване в мнението на редовите учители, популизъм е да товариш зидаря с архитектурна задача, единици са като Кольо Фичето.

Що се отнася до идеята всяка учебна дисциплина да се учи само по ЕДИН УЧЕБНИК, тя може да се тълкува единствено като жалба за младост. Всяка друга интерпретация е толкова абсурдна, че не си струва дори да се опровергава. Колко не е актуална, става ясно и от факта, че в момента вече се разнасят по училища новите тиражи на старите учебници.

Те се подменят поради изтекъл срок на годност и през 2014-2015 в употреба влизат за нови четири години новите издания на старите учебници. Козметични актуализации има само в учебниците за 3-ти и 7-ми клас, а програмите остават същите за всички класове. Така че днешен коментар за броя на учебниците след 4 години е престараване, което не се вписва в мандатното мислене на нашите политици, но става за МЮРЕ.

След всичко припомнено, нямам никакво съмнение, че новите стари теми, изговорени в публичното пространство от госпожа министърката, не са нищо друго, освен теми МЮРЕТА. Поведението ù на член на правителството от своя страна показва, че основната ù функция в него е да ражда теми МЮРЕТА. И да ги анимира умело и артистично, за да манипулират общественото внимание при нужда. Разбирай при всяка непопулярна стъпка или когато трябва да се забули поредно мерзко решение в полза на политическата клика на актуалните властници. Скрити и явни!

Ако тази интерпретация на „политическо поведение" Ви звучи абсурдно, отдайте заслуженото на инстинктите на нашите политици. Не вярвам, че инстинктите са определящи за човека, макар да не се съмнявам в силата им, но битката за водеща интерпретация на света, който обитаваме, не се управлява от глупаци. Манипулират я хора, които знаят какво бранят. И са готови на всичко, за да го задържат и множат. Защото друго нямат. И не познават.

А за тези, които наистина се интересуват от същинските проблеми на българското образование, ето трите акцента, потвърдени и от ЕК, които заслужават сериозно отношение и информирано мнение: нов закон за средното образование, модернизиране на учебните програмите и на преподаването и квалифициране на учителите.

 

Най-четените