Новите начини, по които богатите демонстрират, че са богати | webcafe.bg
Webcafe

Новите начини, по които богатите демонстрират, че са богати

Webcafe
16.06.2017, 17:39 (обновена 24.06.2017, 16:42)
богаташи, висше общество, богати хора

Снимка: © Getty Images

Заможните вече инвестират в знания, самоусъвършенстване и по-добър живот

В края на XIX век един от явните признаци на благосъстояние е бил да притежаваш предмети като сребърни лъжици и корсети, с каквито по-богатата класа е парадирала. Материалните придобивки тогава са приемани като признак на позицията в обществото, равнозначна на пари и власт.

Над 100 години по-късно сме свидетели как луксозните стоки стават леснодостъпни за все по-широк кръг потребители. Масовата икономика, новосъздадените марки и изнасянето на цели производства в Китай създадоха изобилие от скъпи артикули, които широк кръг хора могат да си позволят.

Това постепенно прави продуктите на топ марките безполезен начин да се демонстрира материално положение - и високата, и средната класа карат високопроходими автомобили, летят със самолет и ходят на круизни пътешествия, пише Би Би Си.

В ситуация, в която двете прослойки вече не са така дълбоко разделени, богатите трябва да търсят нови, по-деликатни начини да докажат позицията си в обществото. Да, олигарсите продължават да парадират с яхти и частни замъци, но извън техния кръг настъпват огромни промени в разходите на по-заможните хора.

Те са плод на общество, което няма нужда да затвърждава статуса си с показни покупки като скъпи коли и дизайнерски дрехи. Вместо това то предпочита да насочи инвестициите си към надграждането на „човешкия капитал" - обучение, култура, здравеопазване, пенсионни фондове.

По-високата класа не желае да прахоса парите си за материални придобивки, които вече всеки може да си позволи, а да ги даде за неща, чието вложение ще се отплати в бъдеще.

Новият елит утвърждава своя статут като цени високо знанията и културата на харчене. Той е съставен от „незабележими потребители" - предпочитащи да харчат за наука, услуги и вложения в себе си.

Тези промени са най-забележителни в САЩ, където от 2007 г. насам спада процентът на хора с висок годишен доход (над 300 000 долара годишно), които харчат за материални придобивки. Същите разноски при американците със средно заплащане (около 70 000 долара годишно) обаче се запазват и имат тенденцията да нарастват.

Въпреки че избягват откровения минимализъм, по-заможните потребители преориентират най-голямата част от капиталите си към (само)усъвършенстване.

Средствата за образование са основна част от разходите на висшата класа. Една от основните причини е, че цената на обучението расте с всяка изминала година. За периода 2003-2013 г. таксите за колеж са се увеличили с 80%, докато цените на женските дрехи са се вдигнали само с 6%. Това означава, че все повече и повече ресурси ще са необходими за достъп до образователната система, за сметка на тези до луксозни вещи.

По тази причина елитът счита инвестицията в развитието си за свой приоритет, много по-важен и показателен от покупката на дизайнерската чанта, към която човек от средната класа би посегнал.

Скъпото образование е само част от вложенията на по-богатия социален слой. С него идва интересът към политика и култура, изразен в абонамент за седмичната преса и специализирани списания например. На пръв поглед разноските по това перо не са големи.

С четенето обаче се придобива и ценното умение да водиш разговори на разнообразни теми с различните събеседници, да си адекватен по темата и да знаеш кога какво да цитираш. Дори и само гледката на конкретно издание в чантата е достатъчна, за да изтъкне от коя прослойка се стремиш да бъдеш.

Освен ненатрапчиво обозначаване на определен вкус и стил, новопридобитите знания проправят пътя към по-елитна работа, към ценни професионални и социални контакти. Да бъдеш в крак с най-новото е доказателство пред околните за качеството и стандарта ти на живот, далеч повече от дрехите и аксесоарите, както и трамплин за по-нататъшно развитие.

В момента истинският елит не парадира с конкретни придобивки и покупки, а фино демонстрира класата си и подобрения си начин на живот. Основите са положени с придобиването на все повече знания, по-богата и разностранна обща култура, минават през акцент върху здравословния живот (купуването на органични храни например) и стигат до инвестициите в осигуряване и пенсионни фондове.

Така новата висока класа обезпечава собственото си качество на живот и дава много по-големи шансове на децата си.
За разлика от предшествениците си сегашната висша класа съумява да произведе и предаде своите привилегии на идните поколения.

Oще: богаташи  знания  инвестиции  качество на живот  начини  образование  обществено положение 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.