Олигархът срещу аристократа | webcafe.bg
Webcafe

Олигархът срещу аристократа

Webcafe.bg , Дойче веле/Ди пресе 05.04.2011, 12:17 (обновена 06.04.2011, 12:22)
полиграфически комбинат

Снимка: © 24 часа

Българската медийна империя на ВАЦ включва вестници, сгради, печатница...

"Няма скандал" - така единодушно звучаха миналата седмица писанията на българските вестници "Труд" и "24 часа". Редки са случаите, в които заглавия са се подигравали така с действителността, пише австрийският в. "Ди Пресе", цитиран от Дойче веле, по повод конфликта между съдружниците в "Медийна група България - Холдинг" ООД, която издава "Труд", "24 часа", "168 часа" и др.

Та нали в крайна сметка е трудно човек да си представи по-странен медиен скандал от маневрите около собствеността на "Медийна група България - Холдинг", която включва двата цитирани всекидневника, пише "Ди Пресе".

Икономическото издание "Пари" писа за "война" и по този начин като че ли се доближи много повече до реалността. Един от непосредствено засегнатите говори дори за "бунт" срещу неговата особа. Става дума за Карл Хабсбург - внук на кайзера.

Предистория...

В началото на декември 2010 г. Карл Хабсбург основава с двама съдружници във Виена фирма, която иска да стъпи на българския медиен пазар. Те правят съвместна компания с двама български предприемачи - и нанасят големия си удар: купуват от германския концерн ВАЦ българската му медийна империя.

По този начин им принадлежат не само споменатите вестници, а и седмичникът "168 часа", печатница, логистично предприятие и няколко недвижими имота. На пресконференция купувачите тогава заявиха, че не планирали дълбоки промени, но стремежът бил към увеличаване на постъпленията от реклами.

Продажната цена така и не бе обявена официално, но наблюдатели я оценяват на между 46 и 60 милиона евро. ВАЦ във всеки случай изрази задоволство от "атрактивната ценова оферта".

Голяма част от тези пари естествено не бе поета от внука на императора, а от единия български предприемач: Огнян Донев, шеф на фармацевтичен концерн и според ранглистата на вестник "Пари" десетият по богатство българин.

Преди една седмица обаче олигархът обяви война на аристократа. Той нареди пред нотариус 84 на сто от дяловете на медийната групировка да бъдат прехвърлени на негово и на името на съдружника му. За хората на Хабсбург така в крайна сметка остават само 9%.

Как е възможно това ли? Странните действия се оправдават с това, че австрийските партньори не спазили поетите финансови обещания. Сега разпореденото разпределение на дяловото участие съответствало на действително изплатените суми. Представителят на Хабсбург Христо Грозев решително отхвърли това в рамките на размяна на остри реплики, излъчвани на живо по ТВ7 в четвъртък.

Прехвърлянето на дяловете е било извършено, естествено, без знанието на засегнатите. Когато узнават за станалото, те незабавно призовават българската агенция по търговските вписвания да не приема прехвърлянето, преди компетентният съд да е взел решение по него. 

Карл Хабсбург не беше откриваем по телефона, но вестник "Труд" го цитира с думите: "Смятам наистина, че това е финансов бунт срещу мен и Христо Грозев". Той обаче искал да запази участието си в проекта - "ако условията го позволяват", бил казал внукът на императора пред "Труд".

Предвид на тези странни практики на българския медиен пазар изглежда разбираемо, че групировката ВАЦ, въпреки печалбите си, се оттегли от страната - коментира "Ди Пресе" и цитира шефа на ВАЦ Бодо Хомбах, който през август миналата година каза: "Тесните връзки между олигарси и политическа власт тровят пазара."

След тази информация на кореспондента си Франк Щир, австрийският вестник помества и коментар по темата, подписан с инициалите БИ:

Променливата биография на императорския внук

"Карл Хабсбург е най-известен в ролята си на внук. Дядо му е последният император на Австрия. Самият Хабсбург се е опитвал на няколко пъти като политик и предприемач, като и двете начинания досега не са се увенчавали с успех.

Понастоящем един български олигарх се опитва да изтласка аристократа от съвместното медийно предприятие. Бившият европолитик Хабсбург говори за "преврат" и "бунт" и за пореден път се чувства несправедливо третиран.

Внукът на кайзера има зад гърба си променлива професионална биография. В началото на 90-те години за кратко време той е водещ на предаването на австрийската обществена телевизия ORF "Who is who", но известност придобива най-вече като вечен студент, прекъснал през 1993 г. след 12 години следване по право.

Преди всичко обаче Хабсбург е политик: от 1996 до 1999 г. е евродепутат от Австрийската народна партия, докато се препъва в скандала с даренията по World Vision (когато били превеждани по заобиколен път дарения и за предизборната му кампания, без той самият да знае, както твърди Хабсбург). През 1999 г. със създадената си собствена партия той не успява да се влезе в Европарламента.

През 2004 г. Хабсбург основава консултантската фирма Raven Consulting, за която не е известно нищо впоследствие. А сега българският му бизнес партньор го обвинява, че не е изпълнил финансовите си задължения към общата медийна компания.

"Ние не сме богати", каза Хабсбург преди една година в интервю за в. "Велтвохе". "Та нали нашето семейство беше подложено на пълно отчуждаване след Първата световна война". Хабсбург има поне богата жена: женен е за меценатката Франческа Тисен-Борнемиса, пише в заключение "Ди Пресе". 

Oще: 24 часа  вац  вестници  медии  огнян донев  пазар  сделка  труд  хабсбург 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.