Как са живели българите при Османската империя | webcafe.bg
Webcafe

Добруване при Османската империя*

Дойче Веле
22.03.2012, 15:06 (обновена 23.03.2012, 12:14)
Джамия

Снимка: © Getty Images

Отърва ли ни историческата истина за живота на българите по време на Османската империя

През 19-ти век Османската империя подобрява условията на живот по българските земи - глад не е имало, смъртността намалява. Нещо повече: българските земи са били една от икономически най-развитите области на империята.

Това научаваме от новото изследване за демографската политика на Османската империя, чийто автор е професорът по историческа демография в БАН Щелиан Щерионов. Ето още подробности за данните в това изследване...

През 19-ти век управниците на Османската империя, които търсят ноу-хау в Европа, откриват и демографската политика. Често тя е мудна, ненавременна и непоследователна. Общата цел е да се увеличи броят на поданиците на султана, твърди професор Щерионов.

Множество източници от османските архиви и от излизащите в Истанбул вестници потвърждават тезата му. В изследването се цитират публикации на английски и френски пътешественици, посещавали империята през онези години, както и трудове на експерти по история на медицината в България.

Българско жито за Истанбул

Масовият глад, епидемиите от смъртоносни заразни болести и войните са бич за световното население през 18-ти и 19-ти век. Класически пример дава Ирландия. Вследствие на заболяване по картофите, които са основен източник на прехрана на острова, между 1848 г. и 1851 г. над половината от ирландците измират от глад. Голяма част от оцелелите емигрират към Америка и Австралия.

Масовият глад тормози и други страни, например Руската империя, а в края на 18 век той е една от причините за Френската революция. "В проучените източници за историята на Балканите и българските земи през 19 век няма нито едно свидетелство за повсеместен глад и гладна смърт сред населението.

Единствените проблеми в тази сфера са свързани с лошото качество на храните и недохранването", казва професор Щерионов. През десетилетията преди Освобождението българските земи са били една от икономически най-развитите области на империята. Нейната столица Истанбул се е изхранвала с българско жито, което било и един от основните експортни продукти във външната търговия на Османска Турция.

Историческата истина

Първата модерна за времето си болница в България е открита през 1837 г. в Шумен. Тя обслужва преди всичко турския военен гарнизон в града. Постепенно се създават болници в пристанищните градове и административните центрове.

По нареждане от Истанбул за противодействие на епидемиите от силно заразни болести, по българските земи се изграждат карантинни служби, особено по пристанищата, в големите градове и пограничните райони на империята. До Освобождението са създадени 32 аптеки, на територията на днешна България функционират общо 15 болници, а в градовете практикуват между 120 и 150 дипломирани лекари.

"Това е историческата истина. Друг въпрос е доколко тя съответства на масовите представи на българите за Османската империя и нейното развитие. Но може би би трябвало да се променят именно тези представи", казва професор Щелиан Щерионов.

От публикуваните в изследването данни става ясно, че усилията на османските правителства дават конкретни положителни резултати. Сред тях е постепенното снижаване на смъртността по българските земи. Вероятно тя е по-ниска от аналогичните показатели за някои други страни като Русия например, където през 19-ти век средногодишната й стойност често достига и надминава 50 на 1000 души от населението - между шест и седем пъти над сегашните равнища в развитите държави.

Поглед назад

Османската власт полага и усилия за увеличение на раждаемостта. Местните управи започват да преследват с цялата строгост на закона извършителите на детеубийства след раждане на дете от нежелан пол. Правителството насърчава браковете, като законово ограничава размерите на даваните при християните зестри и на традиционния откуп, плащан от женихите-мюсюлмани. Двукратно е намалена и продължителността на непродуктивната за брачните раждания военна служба в империята.

"Пълненето" на българските земи

Интересна и често несъвпадаща с вкоренените представи за османския период в българската история е и миграционната политика на Високата порта. Тя също е насочена към увеличаване на населението по българските земи. Много българи напускат селищата си след Руско-турската война през 1829 година. Заедно с това от северното Черноморие и Кавказ в империята се заселват прогонени от руснаците мюсюлмански народи. Османските власти ги заселват в стратегически за отбраната на империята райони в Северна България. Но известните с разбойничеството си кавказци след като плячкосват, каквото има, се насочват към други български области.

Същевременно Османската империя се опитва да привлича и християни за икономическото развитие на българските земи. За целта Високата порта сключва спогодба с Австрия за заселване в днешните български земи на хора от Трансилвания, на които са предоставени и стимули за включване в икономическия живот на империята.

*Заглавието е на Webcafe.bg. Оригиналното е "Как са живели българите при Османската империя?"

http://www.dw.de

Oще: бан  глад  османска империя  поданици  проучване  смъртност  султан 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.09.2010, 15:16

117 OrchiiDea | 27.05.201211:35

Мисля, че има много истина в статията. За жалост тя никога няма да пробие "патриотичните" мозъци, изпълнени с комплекси и с обяснения, как турците са ни виновни за всичко!
До предния пост - що не провериш повече факти за Баташкото клане. Литературата не е сред най- достоверните източници. За справки - виж и стиховете за партизаните - не са слаби изобщо.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 26.03.2012, 13:21

116 Quick Trick | 28.03.201213:04

Всеки, който разпространява този ПЛАТЕН бълвоч трябва да прочете това:

ВЪЗПОМИНАНИЯ ОТ БАТАК

От Батак съм, чичо. Знаеш ли Батак?

Хе, там зад горите... много е далече,

нямам татко, майка: ази съм сирак,

и треперя малко, зима дойде вече.

Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:

помня го клането и страшното време.

Бяхме девет братя, а останах сам.

Ако ти разкажа, страх ще те съземе.



Като ги изклаха, чичо, аз видях...

С топор ги сечеха, ей тъй... на дръвника;

а пък ази плачех, па ме беше страх.

Само бачо Пеню с голям глас извика...

И издъхна бачо... А един хайдук

баба ми закла я под вехтата стряха

и кръвта потече из наший капчук...

А ази бях малък и мен не заклаха.



Татко ми излезе из къщи тогаз

с брадвата в ръцете и нещо продума...

Но те бяха много: пушнаха завчас

и той падна възнак, уби го куршума.

А мама изскочи, откъде; не знам,

и над татка фана да вика, да плаче...

Но нея скълцаха с един нож голям,

затова съм, чичо, аз сега сираче.



А бе много страшно там да бъдеш ти.

Не знам що не щяха и мен да заколат:

но плевнята пламна и взе да пращи,

и страшно мучеха кравата и волът.

Тогава побягнах плачешком навън.

Но после, когато страшното замина -

казаха, че в оня големи огън

изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.



И черквата наша, чичо, изгоря,

и школото пламна, и девойки двесте

станаха на въглен - някой ги запря...

Та и много още дяца и невести

А кака и леля, и други жени

мъчиха ги два дни, та па ги затриха.

Още слушам, чичо, как пискат они!

и детенца много на маждрак набиха.



Всичкий свят затриха! Как не бе ги грях?

Само дядо Ангел оживя, сюрмаха.

Той пари с котела сбираше за тях;

но поп Трендафила с гвоздеи коваха!

И уж беше страшно, пък не бе ме страх,

аз треперех само, но не плачех веки.

Мен и други дяца отведоха с тях

и гъжви съдрани увиха на всеки.



Във помашко село, не знам кое бе,

мене ме запряха нейде под земята.

Аз из дупка гледах синьото небе

и всеки ден плачех за мама, за тата.

По-добре умирвах, но не ставах турка!

Като ни пуснаха, пак в Батак живях...

Подир две години посрещнахме Гурка!



Тогаз лошо време и за тях наста:

клахме ги и ние, както те ни клаха;

но нашето село, чичо, запустя,

и татко, и мама веки не станаха.

Ти, чичо, не си чул заради Батак?

А аз съм оттамо... много е далече...

Два дни тук гладувам, щото съм сирак,

и треперя малко: зима дойде вече.


КОЛКО ДОБРЕ ДА СМЕ БИЛИ?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.03.2012, 19:34

115 astor | 28.03.201211:09

Статията може да се разглежда и като чиста проба немска пропаганда:
"не е имало глад и смъртността намалява". Зависи кой как го гледа, но възможно е читателя да си направи извод /според статията/, че д-вата България не е съществувала, но това като цяло е било положително за българския народ "не е имало глад и смъртността намалява".
Един вид за българите е по-добре други да ги управляват. Браво Дойче Веле, добре свършена работа Усмивка
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 22.03.2012, 15:57

114 Шебек Хасан | 27.03.201221:56

Явно робския манталитет е вграден в генетчния код на някои хора. Намига
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 21.02.2012, 17:37

113 mima | 27.03.201210:08

За 500 години турците не са успели да направят това, което гърците спретнаха за 5 само. Питайте ги в Северна Гърция какви са - българи или гърци. Та явно може тотално да се заличи една нация, даже без да се пипа вярата й. Турците са имали 5 века - е, трябва да са много леви, за да не са се справили!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

112 Оня Дето Го Трият | 27.03.201208:35

Само да вметна - аристокрацията ни е клана през 1946 така както турчин не я клал, така че за спъването на развитието не може да виним само нещо преди 500 г.
А както някой писа по-долу, много хора са приемали разните хъшове, хайдути, четници и т.н. като някакви хаймани, които ядосват бея на селото примерно....нищо чудно по онова време да са ги приемали както сегашните мутри....а чак после да сме решили, че те са светци..
Пак казвам, зависи една работа откъде я гледаш и зависи КОЙ пише историята.
   

оценка

+3 -2

Регистриран на: 03.10.2011, 18:20

111 qwe | 27.03.201200:01

Оня, ти сравняваш Левски с мутри. Това, което питам, е дали според теб той е бил престъпник за обикновените хора, както мутрите са за нас. Освен това ми е интересно той точно какво престъпление обективно е извършил за турците, иначе за тях сигурно и това да не си мюсюлманин е престъпление, затова са клали българите достатъчно много.
За робството мисля, че ти отговорих, въпреки че продължаваш да се оплакваш за думата. Не сме били свободни хора, дори и без вериги. До голяма степен промените, които са се случили не са били заради турците, а именно заради упадъка им. И да повлияли са ни на развитието. Аз не виждам много хора да казват, че само на тях се дължи лошото ни положение, но напълно да го отричаш... просто не мога да разбера как искаш да ни се е отразило 5-вековно подтискане на културата ни в мюсюлманска страна, унищожаването на аристокрацията, опожаряването на много места. Дори етапите, през които останалите държави са минавали естествено, при нас не са били така. Не, цъфнали сме и сме вързали. Ако не беше религията ни, можеше изобщо да ни няма вече, а ти ми говориш как едва ли не нищо не било. Левски го сравняваш с мутра, а после говориш как ние не виждаме причините и в нас за лошото положение....
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 21.02.2012, 17:37

110 mima | 26.03.201221:46

Всъщност България е била в криза в следствие на провалите си в няколко поредни войни, не толкова заради уолстрийт, обвързаността ни е била незначителна. Все пак тогава тепърва се заражда понятието световна икономика. И о да, преди тези войни по-голямата част от Европа са били по-зле от нас. Не говоря за Германия и Англия ;)
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

109 Оня Дето Го Трият | 26.03.201220:37

Глей сега, никой не ти говори за толерантност тука, дай да сме наясно!
Не харесва турски резеняци, нито изпитвам някакво умиление към нещо друговерско. Обаче вече казах - почти всяка педя земя по света си е сменяла владетеля безброй пъти и всеки нов владетел коли и беси местното население, както си му е кеф!
Наште Крум и Симеон да не би с мед да са мазали околните територии (БГ на 3 морета)?
Но дасе кичи всяко нещо с думата робство и да се оплакваме как са ни спраяли развитието е малоумно!
Въпреки тия 500 г. в началото на миналия век сме били доста добре развита държава за времето си, но последните 100 г. пак сме се поосрали малко.... кой да държим виновен за това?
Нещо което се е случило преди 700 г. ли ? луд!?!?!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 23.01.2012, 10:34

108 Nejna | 26.03.201218:39

105Оня Дето Го Трият | 26.03.201216:16

Естествено че за турците Левски е престъпник, а за нас тяхното владение е "робство".... за тях пък този период пък е разцвет и велико време в историята им.
Както за нас цар Симеон е велик владетел, а за тия които е владял ние сме били черни поробители..... и разни престъпници са се борели за техните си свободи...
Всяка работа зависи откъде я гледаш....
Макар че земите по света толкова често са си сменяли владетелите и такива жестокости е виждала човешката история, че да кичим всяко завладяване с думата "робство" не знам дали е удачно...
-------------

Виж ся, прави се на "толерантен", колкото искаш, но бъди и честен поне! Само малко сравненийце, пък ти си вади изводите! АКо питаш ирландците- те мразят англичаните дето са ги владяли 200 години (и още владеят част от острова им)- избивали са ги и т.н.т. И ВСЕ ПАК, както ОЩЕ са направили англичаните там- ами например са им направили УНИВЕРСИТЕТ! И благодарение на англичаните, ирландците са днес това, което са (само виж на какъв език говорят сега и какви последсвтия има за тях този факт в съвременния свят!). По-тончно избивали са ги, но са ги и поцивилизовали.... А турците... какво точно са допринесли културно и цивилизационно в положителна посока за балканските народи!???? Аз лично се сещам само за кафето и баклавата (това саркастично)!!! Така, че, драги, има И обективни мерки, а не зависело САМО от това, кой пишел историята...
   

оценка

+1 -3

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.