Велик е нашият войник…? Да, ама не! | webcafe.bg
Webcafe

Велик е нашият войник…? Да, ама не!

Виктория Стойчева 25.02.2016, 14:52 (обновена 28.02.2016, 08:55)
български военни

Снимка: © Getty Images

С какви пари ще се обучават запасняците, след като държавата няма средства да поддържа дори ежедневния бюджет на армията?

Мине, не мине време, и някой се сеща за задължителната казарма като панацея за оправяне на липсващата ни национална сигурност. Снощи се замислих, че ако - недай си Боже - стане нещо, нито аз, нито близките ми знаем какво да правим. Само че недомисленият проектозакон на чиновниците от МО и ВМРО за „задължителен военен отчет" на всички между 18 и 32 години няма да оправи нещата.

За да искаме от някой убедено и доброволно да защитава родината си, е нужен патриотизъм. Обаче патриотизмът не е кухи лозунги на подпийнали мъже в носии или изпразнени от съдържание речи на ченгета от ДС по медиите.

Патриотизъм има там, където има национална доктрина. Каква е нашата национална доктрина сега?

Да крадем от еврофондовете, да фалираме банки с помощта на някое правителство, да уреждаме на мафията държавни поръчки за милиони, да тормозим населението с нелепи данъци, осигуровки и такси на монополисти, с подслушване, нови административни тежести и чиновнически произвол, да устройваме роднини и некадърни партийци на държавни постове?

Или да изучаваме Паисий и Ботев от първи до 12-ти клас, за да си докажем какво велико минало имаме и в същото време да се оплакваме и мразим непрекъснато, все някой друг да ни е виновен и все да чакаме някой да ни оправи? Но не и да се спретнем сами да подредим бъдещето на държавата си. За която евентуално ще мрем.

Националната сигурност предполага и разумна политика за запазване на мира, а не безразборно хвърляне на необучени млади хора като пушечно месо „в случай на нужда". Каква е стратегията на правителството и на МО за сигурността?

Ще нахлуваме у съседите да си отвоюваме нови територии, за да стане България на три морета? Или ще се пазим и развиваме отбраната, ако някой ни нападне?

На чия страна ще воюваме и с кого в един евентуален конфликт Турция-Русия, след като сме членки на НАТО? Ще разделим армията на русофили и русофоби, на привърженици на ЕС и такива на Путин? И дали страстните защитници на нацията от ДС първи няма да се предадат на когото трябва и на когото е по-изгодно, както винаги са правили?

Войник се става не чрез „регистрация", а чрез професионално военно обучение и най-вече чрез вярата в някакви национални идеали, каквито управляващата политическа мафия няма.

Кого точно ще браним в името на честта? Пеевски, офшорките и кохортата, която им осигурява финансов и законов комфорт? Оядените чиновници и депутати с беемвета, крадливите кметове? Или „славното" минало отпреди няколко века на фона на трагичното ни настояще?

Силна армия се прави от образовани и просветени офицери, добре тренирани войници, модерна военна техника и много пари. А не два танка, една ръждясала подводница и няколко разпадащи се руски МИГ-а.

И не с полуграмотни шкембелии, които дори физическите изисквания не могат да покрият, но са шампиони в разпродажбата на имоти, купуване на розови автомобили, и защитата но не на родината, а на собствените си привилегии като ранното пенсиониране.

Останалите въпроси да ги задават професионалистите: с какви пари ще се обучават запасняците, след като държавата няма средства да поддържа дори ежедневния бюджет на армията?

Когато направиха войската професионална, „стратезите" не се ли сетиха, че след 10-тина години няма да останат обучени мъже в подходяща възраст за евентуална мобилизация? Как ще се регистрират хората, които учат или работят в чужбина?

Ще ги броят директно за дезертьори? А братята от ромското малцинство как ще ги издирим и принудим да служат?

Кой ще поеме загубите на работещите, докато трае няколко месечното „обучение"?

За държавните служители ясно, а частниците пак ли трябва да поемат поредното бреме да пазят работно място на запасняк и в същото време да плащат втора заплата на заместника му? Кой ще преценява кой е годен или не за военна служба, след като военни комисии и окръжия отдавна няма? Пак ще раздуваме щата на военното министерство ли?

Или ще търсим работа на пенсионери в униформа на по 50 години? Кой и как ще прави разчетите и по какъв критерий ще се определя кой за какво е способен и полезен, тоест на какъв принцип ще решат дали ще ходим на турската граница, ще пращаме шифровани съобщения или ще гледаме свине в обоза?

Така че другарите от МО и „патрЕотите" първо да си оправят и подредят собствената къща, да укрепят разградената ни граница, през която всеки минава необезпокоявано, да си посъкратят чиновниците, да се изчистят от кадрите на ДС, които никога не са работили в полза на България, да направят офицерите грамотни и знаещи чужди езици, да подсигурят съвременна техника, да престанат да работят на „парче" и да реформират армията, ама не само на думи.

И най-вече да спрат да крадат.

Пък тогава може и да си поговорим за швейцарската армия, да. И за начина, по който е устроена и функционира, и за това, че всеки швейцарски гражданин е въоръжен и запазва оръжието си като лично след навършване на 50 години...

Oще: армия  военен запас  военна повинност  дс  държавна сигурност  задължителна казарма  запас  казарма  как се става войник  офицери  офицерска чест 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 03.11.2010, 06:37

28 Николай Дренчев | 28.04.201620:36

Поздравления за авторката!
Отдавна не бях чел по-вярно напипваща проблемите статия.
Аз съм бил офицер. Служил съм в едно от най-тежките поделения в нашия род войски.
А когато, след като прочетох статията, погледнах кой е автора - останах изненадан че жена може така добре да напипа проблемите!
Поздравления!
Пляскане
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.04.2016, 23:24

27 мечодечо | 28.04.201615:08

Защо няма пари за армията, аз питам защо няма пари за държавата. Някой беше писал в едно западно списание, че ако политиците в България спрат да крадат поне за 1 година, в България ще има поне 120 млрд. лева в повече. Там са парите г-жо Стойчева и вие го знаете.
Когато се премахваше наборната служба никой не чу „дебелите чичковци от МО“ как ще се комплектова резерва, кой ще чисти казармите, кой ще учи децата ни на самозащита и ред други въпроси, за които се сетихте чак сега, защо ли?!?
Докато пишехте статията г-жо Стойчева, можехте да проверите дали все още съществуват военните окръжия, защото аз доколкото помня те са си още действащи. Дори Централното военно окръжие си има и сайт. Живеем в технологичен век, пък проверете в нета, лесно е.
Това кой какви разчети ще прави при нужда и какви са критериите няма от къде да знаете, то е въпрос на знания, каквито вие г-жо Стойчева нямате. Вие имате знания да пишете статии ама ми прави впечатление, че го правите малко като онези чичковци от ДС.
Само за информация, Българската армия е една от най-реформираните системи в България. От 150 хил. през онези сац. времена, сега е около 21 хил. Освен че я реформираха, политиците премахнаха всички огради по границите и вие много добре знаете кой го направи. Само че, армията вече няма задължения по пазенето на границата и е добре да го знаете, за да не заблуждавате читателите си.
Това за грамотността на офицерите вече ви писах и мога да ви гарантирам, че до 5-6 години няма да има офицер в БА, който да не знае поне английски език, защото в момента знаещите чужди езици са над 80 %.
Новата техника за армията не е от компетентността на армията, защото комисионните ги взема друг, ама вие и това го знаете.
За едно нещо сте права, че ДС-агентите все още се намират тук там в армията и няма сила която да ги изгони.
В заключение, армията е реформирана достатъчно и всяко следващо реформиране я унищожава, ама какво ви пука, на вас ви е поръчано да напишете статия и вие я пишете. Пожелавам ви утре да напишете статия и за швейцарската армия, ще ми е интересно да я прочета.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.04.2016, 23:24

26 мечодечо | 28.04.201615:07

Мине, не мине време, и някой журналист сяда да се упражнява да пише по темата за националната сигурност. Освен това изказва „компетентни“ мнения, с които получава аплодисменти от мразещите армията и от тези които нямат никаква представа от системата за отбрана.
Уважаемата журналистка е посбъркала малко терминологията и понятията.
Вярно е, че за да искаме от някой убедено и доброволно да защитава родината си, е нужен патриотизъм. Само че, това се отнася за хората, които се посвещават на професията и в мирно време служат на родината. Това не е така при война. При война има мобилизация и никой няма да дойде да те пита дали си съгласен да защитаваш родината, ти просто си длъжен по закон.
Що се отнася за изпразнената от съдържание дума „патриотизъм“ и ченгетата от ДС в армията, това е така. Думата „патриотизъм“ вече не съществува, а ченгета в армията все още се намират.
Подкрепям мнението на авторката за корупционните практики на политиците. Много добре е написано.
Прави впечатление, че г-жа Стойчева е много добре подготвена да критикува политиците, но когато се отклони от това, попада в голямо тресавище. За сведение на 19 април 2016 г. е приета нова Национална отбранителна стратегия. Има я на сайта на „дебелите чиновници от МО“. Ако авторката я прочете, ще разбере за приоритетите на националната сигурност.
Авторката не е разбрала какво предполага политиката по националната сигурност. Това не е „безразборно хвърляне на необучени млади хора като пушечно месо в случай на нужда" и никога в български условия не е било така. От това си правя извода, че авторката дори и военната история не познава. Имаше в училище няколко урока за Първата световна война и операцията на Българската армия на Добруджанския фронт. Госпожа Стойчева може там да прочете и да научи повече за русофилите и русофобите и да си отговори на въпроса как ще бъде разделена армията при евентуална война. А предатели дал господ, особено в нашата история.
Как се става войник?!? За да дойде войникът във военната база има много дейности, които г-жа Стойчева няма от къде да знае и затова твърдя, че със статията си заблуждава читателите.
Преди закриването на наборната служба през 2007 г. Генералният щаб с подчинените си структури на военните окръжия водеше отчет на всички български граждани – мъже. Провеждаха се наборни комисии и беше ясно какъв е ресурсът на държавата от хора в случай на война. Тогава момчетата се зачисляваха служебно в регистрите след навършване на 18 години и никой не е разбрал за тази дейност, дори и г-жа Стойчева. Военните окръжия поддържаха масив от количествен и качествен отчет и готовност за предоставяне на военните формирования. Но това беше до 01.01.2018 г.
Генералният щаб беше ликвидиран, а всеки средно интелигентен военен знае, че след като нямаш щаб, нямаш и армия, защото няма кой да я управлява. Все едно г-жа Стойчева да се опита да си подкара колата без двигател.
Сега някои политици разбраха каква грешка е направена и се опитват да възстановят системата на запаса, но съпротивата е неимоверна поради две причини. Първата е, че никой не ги послуша „дебелите чиновници от МО“ какво говорят и втората причина е от паническия страх на цивилните да не се върне наборната служба, което няма как да стане но това се дължи на българската народопсихология. Няма да стане защото БА има мисии и задачи, които са несъвместими с наборната служба.
Що се отнася до професионалното военно обучение няма да издам тайна ако кажа, че то набира скорост. Имаме над 400 студенти, които са преминали Начална военна подготовка, предстои да стартира обучението на студенти за офицери от резерва. Вече завърши първият випуск от доброволци преминали военна подготовка по чл. 59 от ЗРВСРБ. Доколкото управляващата политическа мафия няма национални идеали, то в Българската армия все още съществуват и там военните учат нашите доброволци и на това.
Искам да успокоя г-жа Стойчева, че „дебелите чичковци от МО“ със сигурност знаят какво трябва да се прави, но политическото статукво залага на „браненето на офшорките и кохортата, която им осигурява финансов и законов комфорт“, вместо на браненето на националната сигурност.
Как се прави армия? Най-малко г-жа Стойчева може да каже, защото едва ли знае, че офицерът се създава дълго и през цялата си кариера непрекъснато се обучава. Например, 5 години военно училище (бакалавърска степен), курсове за подготовка и преподготовка за специфични длъжности, мисии и дългосрочни командировки в структури на НАТО и ЕС. Това е за младшите офицери. След това обучение във Военна академия (магистърска степен) една година и два месеца. Курсове за подготовка за специфични длъжности на оперативно и стратегическо ниво за заемане на длъжности в щабовете на БА и МО, както и за мисии и щабове на НАТО и ЕС. Знаете ли, че за да влезе офицера във Военна академия, трябва да знае английски език на ниво 2-2-2-2 по STANAG 6001. Следва втора магистърска специалност за Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили за заемане на висши офицерски длъжности (една година). В сметката не са сложени ученията и тренировките. А защо армията има „два танка, една ръждясала подводница и няколко разпадащи се руски МИГ-а“ трябва да питате политическата класа не армията.
Време е г-жа Стойчева да разбере, че в МО има „дебели чичковци в униформа“ и „дебели чичковци с костюми“. „Дебелите чичковци с костюми“ нямат представа какво е армия, те се сменят на всеки мандат от 4 години или по-рано. Техни са розовите коли, и с имотите те се разпореждат, и доколкото знам не ползват ранно пенсиониране. Ранното пенсиониране го ползват „дебели чичковци в униформа“ и това не е от днес. С Указ № 7 от 29 април 1937 година на цар Борис III, е регламентирано чрез Правилник за служба на офицерите от БА какво се полага на офицерите на военна служба. Можете да го прочетете но няма да ви хареса, защото там офицерите са оценени повече от комунистическа България и от „демократична“ България взети заедно.
Защо няма пари за армията, аз пи
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.08.2014, 15:05

25 goni | 01.03.201611:21

Браво на Виктория!!!Усмивка Тя,разбира от всичко!Усмивка От Отбрана,от Образование, от каквото ви дойде на ум!!!Усмивка Но,да знаете това е всъщност Виктор,а не Виктория и е малко по-различен от останалите мъже!Усмивка Не е необходимо човек да е завършил медицина във Харвард и специализирал психиатрия във Станфорд за да разбере че писателя на тая статия сам трудно може да определи към кой пол принадлежи!Усмивка Останалото е мълчание!Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2010, 22:38

24 шщд | 28.02.201616:22

Не четох статията и нямам намерение и да я чета. От много време задавам един и същи въпрос - защо за казармата питат и пишат най-вече жени?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

23 deowin | 26.02.201618:02

>поне една основателна причина

Съпричастност, емпатия, човещина.
Да, разбирам отлично, че първичната ти реакция няма как да е нещо друго, освен могъщо цинична, защото голият цинизъм е основополагащото ти качество, което видимо определя напълно характера ти.
Да, може би годините неприятен, неудовлетворяващ живот, характерен за толкова много българи в средна възраст, са изтрили от теб всяка следа от тези човешки качества, която някога може би е съществувала, и то до степен, в която дори ти е невъзможно да предположиш тяхното съществуване в други хора. Това, обаче, че изобщо не означава, че другите хора са също толкова лишени от тях и са същите цинични мизантропи като теб.

>единствената й функция беше да откъсне момчетата от полите на майките им и да ги направи мъже

Липсват метрики относно това колко добре е изпълнявала тази функция.
Човек може да се опитва да лови риба с тухла четворка, в който случай тухлата ще изпълнява риболовна функция. Колко добре я изпълнява е въпросът, който задължително трябва да се зададе.
Липсват доказателства, че военната служба е имала каквато и да било положителна роля за израствяането на момчетата в мъже. Не, това, че ти лично усещаш, че те е направило мъж, не е доказателство, защото е частен случай на лично преживяване, в което ти имаш съществен личен bias.

>сегашната „младеж“ живее по на 30 и кусур с майките си

Ебаваш се.
По времето на светлия социализъм масовата практика беше младите семейства да живеят с родителите си, три поколения в един апартамент, просто защото за апартамент се чакаше 20 години, а много малко семейства можеха да си позволят да живеят под наем. Тоест, да живееш с майка си не само преди да се ожениш, но и след, беше доволно универсално статукво.
Естествено, не можем да обвиняваме военната служба за този феномен, но пък и това, че младите хора били живеели самостоятелно, понеже е очевидно невярно, не може, следователно, да се използва като аргумент, че, видиш ли, военната служба била успявала да направи от момчетата самостоятелни мъже.
   

оценка

+5 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

22 Дракон с кисело зеле | 26.02.201615:22

Да ти имам логиката.

Ама от философ с дървена глава какво друго да се очаква?

(Това моето е argumentum ad hominem, между другото. Атака срещу личността. Принципно е логическа грешка. В случая обаче е заслужена.)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

21 Rowan | 26.02.201615:02

Лазаре, ако не можеш да ми посочиш поне една основателна причина, онези зад океана да финансират няколко десетки НПО-та в малка кирлива Бълхария, ти си олигофрен. Или заблуден полезен идиот. Да ти припомня ли, полезни идиоте, че Протестна мрежа спечели УСА грант за 3 милиона долара, за да спретне Орлов мост на бате ти Бойко? Толко ли пък няма де да ги наместят тия милиони, че насам ги наливат? Или пък да си разхождат председателя на сенатската комисия по отбрана Маккейн до забутаната ни страна? Той сигурно на екскурзия беше тук вовсе с още двама сенатора. Не прости конгресмени Лазаре, сенатори. Различно е, ако не знаеш.

Пък за казармата, и аз съм на мнение, че единствената й функция беше да откъсне момчетата от полите на майките им и да ги направи мъже. Затова през онези години имахме положителна раждаемост, а сегашната „младеж“ живее по на 30 и кусур с майките си…
   

оценка

+1 -3

Регистриран на: 26.02.2016, 09:55

20 Dragomir Dimitrov.10206189112986183 | 26.02.201609:57

Палачин воевода и г-н Ала Бала се опитват да задържат отредения им порцион с поредното предложение на поредната небивалица. Току виж бившите офицери вярващи в утопията за връщането на военните поделения пак гласуват за тях и пак да ги вкарат в парламента.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 02.12.2015, 13:10

19 Lazar Falli | 26.02.201609:34

Отново съм напълно съгласен с дракона. За сведение на 1951 и подобните на него съм по към 50 отколкото към 40, така че мисля да мога да оценя правилно материала. Авторката е напълно права. Безсмислието на казармата е повече от ясно и единствената що годе полза е в това да научи момчетата, че има ситуации в които няма "не искам" и няма "не мога". Само и единствено това. Разговора Нато или Русия приключи преди 10-на години и колкото и да им е тъжно на русофилчетата - БЕЗВЪЗВРАТНО. А за това как едни много лоши хора отвъд океана се опитват да ни обезличат, нас великите, то това е дъвка за олигофрени. Кого да обезличат - мързеливия, прост, завистлив български народ ли? На кого на запад му пука за тази държава?
   

оценка

+4 -1

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.