Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бизнесът на Еверест

Шерпите са планински етнос в Непал, Хималаите Снимка: Getty Images
Шерпите са планински етнос в Непал, Хималаите
8848 метра - върхът на Земята Снимка: getty images
8848 метра - върхът на Земята
Шерпите се прехранват основно с животновъдство и земеделски култури, типични за региона Снимка: Getty Images
Шерпите се прехранват основно с животновъдство и земеделски култури, типични за региона

Заради страховития инцидент миналата седмица, когато след лавина загинаха 16 непалски водачи на 5500 м височина по северния склон на Еверест, десетки шерпи събират палатките си и напускат базовия лагер на Еверест.

Властите се опитват да убедят някои от водачите да останат, но повечето са категорични, че до края на сезона няма да работят, за да оплачат загиналите си събратя и да преценят как да преструктурират иначе доходната си, но и крайно рискова дейност.

Сериозни западни експедиции също отмениха планираните изкачвания в близко бъдеще, а Disney Channel се отказа от планираната мисия за скокове с костюми за полет във въздуха от опасния ледопад Хумбу, където се случи инцидентът.

Без шерпи е почти невъзможно за повечето алпинисти да изкачат Еверест

Членовете на малката (около 80 000 души) етническа група в Непал са прочути с издръжливостта си на по-големи височини. Освен че пренасят тежки товари за плащащите клиенти, те подготвят предварително маршрута, пестейки време и сили на катерачите, така че те да могат да се концентрират върху безопасното изкачване догоре и обратно.

Тъй като заплащането е по-голямо, отколкото нормално водачите биха могли да си осигурят - около $4000 за няколко месеца в страна, където годишният среден доход е под $600 - това се смята за добра професия, ако човек може да върши такава работа. Но колкото и добро да е заплащането, очевидно то не може да компенсира загуба като тази от миналата седмица, а лавината възобнови дебата дали шерпите получават оправдана компенсация за поеманите от тях рискове.

Ето един общ поглед към икономиката на Еверест

В десетилетията откакто новозеландецът Едмънд Хилари за първи път изкачва Еверест през 1953, 4042 души досега са катерили върха около 6970 пъти, според Алън Арнет, алпинист и блогър, който покорил най-високата точка на планетата през 2011 г.. Около 3000 от катерачите, основно шерпи, са били на върха многократно.

Комерсиалната ера на Еверест настъпва през 90-те години. Сега ежегодно 400-500 алпинисти пътуват до Непал и Китай, за да опитат да изкачат най-високата планина в света, твърди Ричард Салисбъри, който поддържа Хималайската база данни. Някои идват със собствени платени водачи, но повечето са клиенти на около 30 организатори на експедиции, действащи в планината. От тях към 15 са западни компании. Останалите са предимно местни или японски и китайски фирми.

Непал печели ежегодно около $3.5 млн. от такси за изкачване на Еверест

Желаещите да изкачват планината плащат между $25 000 и $75 000 в зависимост от някои фактори, като желания комфорт, количеството бутилки с кислород, които носят, и кой го пренася нагоре по склоновете на планината. "Колкото по-ниски са разходите, толкова повече от алпиниста се очаква да разчита единствено на себе си," казва Салисбъри.

Преди време сп. Time публикува анализ на разходите (без самолетните билети до Непал): $8000 за подготовка и тренировки, $10 000 за оборудване, $35 000 до $100 000 за самото изкачване. Екстри от рода на обаждания по мобилни телефони и бакшиши за шерпите добавят още около $2000-4000. Доколкото за тази година сезонът почти гарантирано е прекратен, много от вече платените суми ще трябва да бъдат върнати като неустойки.

Доста малка част от тези средства отиват при шерпите (или другите водачи), 400 до 600 от които работят над базовия лагер всяка година. "В зависимост от таланта им, опита, езиковите им умения, носения товар нагоре и надолу по планината и колко щедро клиентите им дават бакшиши, шерпите като цяло в края на експедиция за изкачване печелят между 2000 и 8000 долара.

„За тях една експедиция обикновено започва в края на март и приключва обикновено към 1 юни," пише ветеранът в изкачването на Еверест Джон Кракауер в статията си за New Yorker "Смърт и гняв на Еверест."

По-рано тази година бе въведена нова политика, удвоявяща застраховките за инциденти и смърт за планинските водачи - от $5100 на $10 300

Сумата звучи респектиращо в страна, където средният годишен доход е под $600, но много шерпи издържат цели многочленни семейства. А тези, които печелят най-много пари, имат стимул да поемат повече рискове. Да цитираме смразяващите думи на шерпа Джемайма Дики:

"Като млад работник във високопланински експедиции, колкото повече носиш, толкова повече пари получаваш. Има съотношение за заплащане на брой килограми, а има ценност, и като пари, и като гарантиране на бъдеща работа, в това да се докажеш като особено добър. Ако се докажеш като добър водач, те наемат и следващия сезон, може би от някоя от по-добрите компании, което означава буквално изкачване нагоре в планината и кариерен растеж", казва той.

И допълва: „Най-добрият начин да постигнеш това е да се движиш бързо и да носиш по много. А най-добрият начин да правиш това е да подскачаш, по възможност без осигурителни въжета, по ледените склонове на планината."

Освен че прекарват повече време в опасните зони, шерпите са изправени и пред други сериозни рискове

Като цяло за тях не е осигурен толкова много кислород в бутилки, колкото за западните алпинисти, а и не им се дават профилактично силните стероиди, свеждащи до минимум физическите рискове от катеренето на големи височини, пише Кракауер. Цитирайки Джона Огълс от изданието Outside, той допълва: "Смъртността сред изкачващите Еверест шерпи от 2004 досега е 12 пъти по-висока, отколкото сред американските военни, били на мисия в Ирак от 2003 до 2007 г."

Повечето от компаниите, организиращи изкачвания на Еверест в Непал, също така предлагат пътешествия в Китай, по северния клон на планината. "Маршрутът е по-дълъг, а алпинистите прекарват като цяло повече време на по-голяма височина," пише Салисбъри за китайския маршрут, но таксите за изкачване и цялостните разходи са малко по-ниски. (Според статия от 2008, таксите в Китай са три пъти по-ниски от тези в Непал.)

Допреди няколко дни китайските експедиции поне за момента продължаваха

Няколко компании обаче окончателно отмениха експедициите до края на сезона в Непал, най-вече от съображения за безопасност, но и за да демонстрират солидарност с шерпите. "Непалската армия и полиция се очаква да дойдат в базовия лагер и да се опитат да убедят шерпите, които не желаят да изкачват планината, да го сторят за няколко конкретни оператори на експедиции, които оказват известен натиск," гласи скорошен пресрилийз от Peak Freaks Expeditions.

"Ние не работим по този начин - и това не е нормален начин за изкачване на планини! Над 300 шерпи вече се включиха в организиран протест и отказ от експедиции в памет на наскоро загиналите им сънародници, нима бихме могли да не се вслушаме в тях?" В подкрепа на шерпите и екип професионални фотографи, работещи в региона, са създали фонд и продават свои снимки от планината.

Засега непалското правителство се съгласи да отдели част от средствата, които печели от Еверест, за да създаде фонд за подпомагане на семействата на шерпи, загинали или пострадали в планински инциденти.

Също така бе решено, че минималната застраховка за шерпите ще се увеличи до $15 000. Въпреки това мнозина не могат да си представят да се върнат на работа скоро. От 16-те души, загинали миналата седмица, трима все още не са открити сред ледовете. "Невъзможно е за много от нас да продължаваме изкачванията, докато трима от нашите другари са заровени някъде сред снеговете," заяви шерпът Дорже пред AP. "Не мога да си представя да стъпвам някъде върху тях."

 

Най-четените