Доброто образование - изход от кризата | webcafe.bg
Webcafe

Доброто образование - изход от кризата

Николай Киров
26.08.2012, 13:48 (обновена 31.08.2012, 08:00)
Ученици

Снимка: © Getty Images

Едно дете може да се научи да харесва всичко - чалгата, наркотиците, нецензурният език, те не са генетично вменени. Те се учат

През последната година, въпреки оптимистичните лозунги на правителството, кризата в България се задълбочи. Реалната безработица вече е над 22%. Голяма част от нея е структурна. Фирмите се задъхват под натиска на свитото потребление, което ще продължи да намалява заради покачването на инфлацията.

Някои ще кажат, че това влошаване на икономическата конюнктура е моментна слабост. Но ако погледнем в дългосрочен план, ще видим, че България твърдо се е закотвила на дъното на Европейския съюз по показатели като брутен вътрешен продукт на човек, изразен в стандарт на покупателната способност и фактическо индивидуално потребление.

Възникват въпроси като: какъв е проблемът на българската икономика, защо тя сякаш е перманентно изпаднала в криза и как може да излезе от нея.

А отговорите са лесни. Проблемът е образователен, решението му също. Когато се спомене думата икономика, хората започват да мислят за пари. А парите всъщност са само един компонент в икономическите процеси и дори не са най-важният компонент.

Успехът или провалът на една икономика са функции на добавената стойност, която се създава в нея. А добавената стойност е следствие от няколко фактора. Наличие на ноу-хау, обществен контрол върху държавата, интеграция на обществото. Следствията от първия фактор са най-явни - технологиите, иновациите и уникалността на продукта водят до повишаване на неговата добавена стойност.

Вторият фактор има не толкова явни, но също така важни последствия. Брутният вътрешен продукт, който е основният измерител за развитието на една икономика,  има два основни компонента - добавена стойност и данъци. Когато номиналната стойност на данъците расте, икономиката може също да расте, дори добавената стойност да намалява. Това се случва в България през първата половина на тази година.

Ето защо общественият контрол върху държавата е толкова важен. Той спира правителствата в опитите им да постигат успехи на хартия, като фискална стабилност, задушавайки развитието на бизнеса. За пример в това отношение можем да вземем Швейцария, където системата от референдуми по всеки повод гарантира и икономически успехи.

Третият фактор също е много важен за икономиката. Интегрираното общество, означава общество, в което мнозинството от хората спазват правилата и действат отговорно, водени от етичния си и морален комплекси. Най-добрият пример за такива общества са скандинавските страни. Добре интегрираните общества се характеризират също така с ниска степен на корупция и ниски нива на сивата икономика.

Доброто образование е предпоставка за всеки от тези фактори, както и обратното. Защо българските фирми произвеждат основно продукти с ниска добавена стойност и като цяло ползват чуждо ноу-хау? Заради лошата образователна система.

Защо гражданското общество в България е толкова слабо и често реагира неадекватно на проблемите? Заради лошото образование.

Защо в българското общество има толкова силно разделение и завист? Защото България е на водещо място в ЕС по корупция и дял на сивата икономика? Заради лошо образование.

И вместо да търси как да реформира образователната система, сегашният ресорен министър Сергей Игнатов се занимава с форумите във Facebook. През миналата седмица скандалът с това ще го има ли Христо Ботев в учебниците по литература разтърси българското общество като буря в чаша вода.

Министърът излезе и гордо зяви, че Ботев ще го има, въпреки че никой не беше тръгнал да го маха от учебниците. Просто една парламентарна комисия беше стигнала до извода, че докато се изучава Ботев, трябва да се посочва историческият контекст на времето, в което е живял.  В резултат някой веднага написа във Facebook, че ще забранят гения на българската литература, а от своя страна министърът веднага реагира и дори прекъсна отпуска си.

Ако Игнатов реагираше така на реалните проблеми в българската образователна система, то вероятно България вече щеше да е излязла от кризата.

За да разберем проблемите на българското образование и техните възможни решения, първо ще трябва да направим няколко уточнения.

Системата, която обобщаваме с думата образование има няколко основни компонента. Първият е образованието на децата - начално и средно. Тук основната цел на образователния процес би трябвало да бъде вторичната социализация и интеграцията на индивидите в обществото. По-просто казано началното и средно образование трябва да промиват мозъци.

На входа на системата може да имате всякакви деца от всякакви етноси, говорещи всякакви езици, живеещи в различна социална среда. На изхода трябва да имате познаващи правата си грамотни български граждани, уважаващи българските закони, говорещи и пишещи свободно на български език.

Министър Игнатов преди няколко месеца заяви, че не може да забрани чалгата в училищата, щом на децата това им харесва. Подобен подход е разрушителен за интеграцията. Ако децата трябваше да правят каквото им харесва, нямаше да има нужда от образование. Едно дете може да се научи да харесва всичко - чалгата, наркотиците, нецензурният език, те не са генетично вменени. Те се учат. (Под чалга в случая се има в предвид начин на поведение, а не музикален стил).

Когато образователната система не работи, както е в България, заради безумна либерализация и още по-безумни реформи, продължили вече повече от две десетилетия, децата се учат от улицата - евфемизъм за тази част от нацията, която не е интегрирана в обществото. И добре, че са техните семейства, за да се ограничи този разрушителен за обществените норми и порядки процес.

Между другото това не е само български, а глобален проблем, предизвикан от либерализацията на образователните системи. Либерализация, която включва не само учебното съдържание, но и въвеждането на бизнес модели и конкуренция между училищата.

Началното и средното образование са и трябва да бъдат задължителни, и поради тази причина пазарните принципи са неприложими към тях. А конкуренцията е разрушителна за непазарните системи.

Решението? То е комплексно. Необходима е промяна на учебното съдържание, промяна на учебния процес, по-строги правила, по-строги наказания, включително и спрямо семействата на провинилите се деца. Началното и средното образование трябва да започнат отново да промиват мозъци, защото за разлика от скандинавските страни, на българите им липсва протестантската етика. А българската православна църква, която също може да интегрира обществото, е пример за разпадаща се, нефункционираща система.

И така стигаме до другия важен компонент на образователната система - висшето образование. За разлика от началното и средното, тук основната цел е квалификацията, а не интеграцията. Ето защо висшето образование не е задължително - то не е задължение на учащите, а въпрос на техен личен избор.

Доброто висше образование е основополагащ елемент за създаването на иновации, ноу-хау и технологии в едно общество. В същото време то е важен фактор за заетостта. Висшето образование в България не е добро. И това може да се види всяка вечер в Студентски град в София. Може да се види и от факта, че философският факултет е един от най-големите в СУ "Климент Охридски" - най-големият университет в страната.

Едва ли на българската икономика са й необходими толкова философи. Но се оказва, че философията е по-лесна за изучаване от информатиката например. Не че информатиката е безпроблемна. Това, което се учи е остаряло, както и учебните пособия и резултатът е, че който иска да се научи, се учи сам и често в противовес с преподаваното в университета.

Как може да се промени тази система. За разлика от началното и средното образование, които трябва да са задължителни и публични, то висшето може и трябва да е бизнес.

В момента системата работи така: държавата дава едни пари всяка година за бройка студенти и университетите се напъват да поберат колко се може повече учащи. Отгоре на всичко въпросните пари като цяло са недостатъчни.  А качеството на образованието - това което се учи и начинът, по който се изучава - остава на заден план.

Държавата трябва да спре да дава пари. Тя може да финансира само няколко университета, които да подготвят кадри за публичния сектор - чиновници, полицаи, учители.

Всички други университети трябва да започнат да разчитат изцяло на частно финансиране. И за да не се стигне до формиране на образователни бизнес пирамиди, каквито действат и сега, всяко висше учебно заведение ще трябва да предоставя на определен процент от студентите си пълни и частични стипендии. Така, колкото повече студенти набира даден университет, толкова повече стипендии ще трябва да дава.

В резултат от преминаването към изцяло частно финансиране ще има реална конкуренция между университетите. А конкуренцията ще доведе до повишаване на качеството на образователния продукт. Нещо повече, ръководствата на учебните заведения ще бъдат принудени да работят с бизнеса, а това ще доведе до по-голяма заетост и ще създаде условия за проектиране на българско ноу-хау.

Третата компонента на образователната система са квалификационните центрове. В такива, частни, конкуриращи се центрове, трябва да се превърнат сегашните бюра по труда, за да може икономиката да се справи бързо със структурната безработица.

Ето така, чрез реформиране на образователната система, може да се промени и българската икономика и страната да бъде извадена от перманентната криза, в която се намира.

Oще: икономика  образование  общество 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 09.09.2011, 08:58

22 янаки | 28.08.201210:48

„По-просто казано началното и средно образование трябва да промиват мозъци.......”
Това изглежда като от „Прекрасния нов свят”.
Напомня за манипулиране, а защо не и зомбиране.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

21 KingoftheROAD | 28.08.201208:56

Милчо Иванов Да рибата се вмирисва откъм главата, НО се чисти откъм ОПАШКАТА. на бира
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.07.2011, 20:43

20 Бобо | 28.08.201208:06

Mилчо, начи и при социализамо е имало диви балкански страсти ама са ги контролирали, со кротце, со благце и со малко кютек. Сега сме у по висша лига сичко яде мишмаша на посткомунизма а очаква да изсере немски поршета. Че ни е трудно първите 100 години , знам, ама после че ни олекне , оти тая простотия нема да е вечна, че изчезне заедно с носителите си- обективен дарвинов закон, как казва Чинчифон! Смее се Смее се Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

19 Mile Manolov | 28.08.201201:42

стиа с това образование бе.... секо се качило на кола и писка!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.12.2011, 18:57

18 Милчо Иванов | 27.08.201218:22

Georgi Marinov | 27.08.201213:04

До къде стигнахме а? Да си носят камъни за да замерят учителката ако пожелае да ги изпита!? Аз съм по-възрастен и учех при омразното социалистическо време. Та си спомних благодаря написаното от вас един подобен случай. Учителката изпита един мой съученик, по-скоро искаше да го изпита, но той нищо не знаеше и тя му писа двойка. Наглеца (явно така възпитаван и от родителите си) взе че я замери с чантата си. Удари я в лицето и и потече кръв. Тя горката го погледна, разплака се и излезе от стаята. След като затвори вратата аз бях първия, който го фраснах здраво, и таман да повторя и някой отзад ме блъсна настрани. В бързината помислих, че някой се е наел да го защитава. Нищо подобно, просто аз бях най-близо и другите нахвърляйки се върху него ме избутаха. Да но учителката отдалечавайки се по коридора беше чула шума и се върна та ни спря. Въпреки това до като тя успее да се върне въпросния вече бе готов за належащо посещение при доктора. Естествено нещата стигнаха до директора и въпросния бе изгонен от училище за да доведе родителите си. Баща му пристигнал след часовете, изчакал учителката да си тръгне, пресрещнал я на улицата и и потърсил сметка за състоянието на сина си, като в хода на разправията си позволил да и удари шамар!? Имаше и ученици от другите класове, които бяха свидетели. Учителката пак разплакана се върнала при директора. Той се обадил в милицията и въпросните родители бяха принудени още същата вечер да ползват хотелските услуги на участъка. От тази нощ, до края на обучението ни в това училище, по-добри родители от тях и по-примерен от сина им в нашия клас нямаше.
А сега на къде сме се запътили? До кога ще търпим? Не знаем ли, че не са виновни толкоз учители и ученици? Нима не знаем, че рибата винаги се вмирисва от към главата?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 12.11.2010, 06:42

17 Ivan Mironov | 27.08.201218:07

Браво. Открихте поредния виновник - "лошото образование". Повтаряте го като мантра "лошото образование". "лошото образование", "лошото образование". ..
Не сте дефинирали понятията "добро и лошо", но ги използвате. Лъжа е и тезата, че само "Доброто образование - изход от кризата". Яд ме е и не ми се коментира дори. Няма такова нещо, като "добро образование=щастие". Това, че сте по- учени (каквото и да значи това) не ви прави по-добри хора и не ви дава право да обиждате труда на учителите, които все още продължаваме да образоваме. Да, имаме недостатъци, имаме пропуски, но сме с учениците си "в добро и зло". ..
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 16.07.2012, 15:00

16 Faith_in | 27.08.201217:16

Със сигурност образованието е много важно в нашето общество, да не говорим в световен мащаб. В България има една тенденция от показност по медиите как постоянно се купуват дипломи и че с връзки всичко става. Как да няма и повишена безработица като един студент току що излязъл от престижен "български" университет не може да пише на български, пък да не говорим, че изобщо няма реална представа от думата живот. Българина ИМА АМБИЦИЯТА, ИМА ЖЕЛАНИЕТО, ИМА УМСТВЕНАТА ВЪЗМОЖНОСТ ДА БЪДЕ НЯКОЙ В БЪЛГАРИЯ, ако му се подаде ръка и помощ! Като цяло трябва всеки един от нас да си промени начина на мислене, да бъде с висока интелигентна култура и да бъде усмихнат по цял ден! Повярвайте ми, всичко може да се оправи с много малки стъпки и тези стъпки трябва да ги забележите....те са около вас. Вижте ги!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.04.2011, 14:41

15 Чинчифон | 27.08.201216:46

Системата за средно образование има ТРИ,а не две степени.Начално,ОСНОВНО и средно образование.Но нали българинът,като шофьор,е сръчен като негърът-скиор?А всички ние-вкупом,разбираме от образование и от футбол на високо професионално равнище.Демокрацията доказа,че дори държавното управление
е вече достъпно за всеки един от нас. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

14 Boicho Boichev | 27.08.201216:14

за висшето държавата да не дава никакви пари.ей това ви е цялата философия на четата на дянков-никакви пари от държавата, всичко възможно частно и всеки да се спасява както може.парите на данъкоплатците да отиват саммо за подкрепа на банките, та да не вземат да фалират.либерали.глобалисти.когато и да им счупиш главата, все има защо.иначе заглавието хубаво - но какво се получава-за да се подобри образованието, държавата да спре да му дава пари.
еми да спре, ама да спре също така да дере кожата с данъци осигуровки па такси па глоби, па дедесе, па медесе па какво ли не.
защо ще ми ги взема паричките като няма да дава за нищо и всичко ще е частно?да де, ама в българия държавата спира да дава пък не спира да взима. и така ще е явно до последния българин.тия са започнали да ни изтребват като американските индианци, и докато не ни докапчат, няма да мирясат.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

13 lele male | 27.08.201215:42

Дали доброто образование е изход от кризата не знам, но със сигурност е изход от България...
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.