€ 300 милиона за бутафория и малко история | webcafe.bg
Webcafe

€ 300 млн. за бутафория и малко история

Цветана Георгиева 10.03.2015, 16:41 (обновена 15.03.2015, 08:25)

1 от 12 снимки Назад Напред

Кюстендил, крепост

Снимка: © Facebook

Къде сте виждали средновековна крепост, съчетана с византийски градеж, римски арки и възрожденски керемиди? Добре дошли в България

300 милиона евро. Запомнете добре тази сума, защото в следващите няколко години тя ще промени историята.

Едни казват, че ще я „върнем" в цялото й величие - чрез масово издигане на крепости, базилики и кули. Други казват, че ще я изгубим - чрез обезличаване на културно-историческото наследство и свеждането му до провинциални атракциони за съботно-неделни разходки и скара-бира.

В последната година видяхме драстични примери - пластмасовата крепост в Перник и зидарията на Яйлата. Първо се посмяхме, после се ядосахме. И толкова. Само че проблемът с „извисяване" на руините „до зъбер и керемида" сега започва - европейските пари са на масата до 2020-та година и трябва да бъдат усвоени.

Цялото внимание към паметниците на миналото, изглеждащо крайно необичайно на фона на дългите години неглижиране от страна на държавата, може да се обясни единствено с наличието на огромен финансов ресурс.

Става дума за проекти за милиони, които в повечето случаи се опорочават по цялата верига, заради широките порти в Закона за културно-историческото наследство - те допускат съмнителни обществени поръчки, размиване на отговорност, безконтролно изпълнение и корупционни схеми по признанията на не един един или двама експерти.

Строяване на крепостите

Само през декември Националният исторически музей съобщи за три реставрирани крепости, отворили врати за посетители - „Туида" край Сливен (5.5 млн. лв), „Велбъжд" в Кюстендил и „Траянови врата" край Костенец (4.2 млн. лв). Отделно, десетки археологически комплекси очакват смяна пола от „обрасли в трева три реда камъни" до „туристически атракциони".

Ако се загледате в снимките, ще видите, че резултатите са като по калъп - експониран византийски и/или средновековен облик, 5-6 метра зидария и задължително поне една изцяло изградена кула, която се превръща в музей. Дори екстрите са едни и същи - възстановки на битки, стрелба с лък, будоар с рицарски одежди, демонстрации на занаяти, пейки за отдих, барбекю и т.н.

Основната критика е, че „новото строителство" се прави по хипотеза, без достатъчно научни доказателства и без да са приключили археологическите проучвания. Такъв е случаят на Небет тепе в Пловдив, където една гравюра от Ватикана послужи за проект, предвиждащ 14-метрова средновековна кула в града, който има славата да е след най-древните в света.

Няма помен от съвременния постулат, че новото не трябва да надделява над оригинала. Поради тази причина и Царевец не може да бъде защитен от ЮНЕСКО, тъй като е изграден по предположения по време на комунистическия режим.

Аналите на скандалите

Другото общо е мнимата публичност на тези толкова важни промени не само на миналото, но и на бъдещето. Гражданите, които първи трябва да бъдат попитани, обикновено научават постфактум, обществените обсъждания са апокрифни. Така в медиите се изнасят само грозните лични нападки.

И ето, монополистът на истината Божидар Димитров подхвана лична битка с критиците, които опитват да сдържат зидаро-мазаческия нагон за бърза печалба. Въпреки че това е извън компетенциите му на директор на НИМ, той ги нарича мошеници и корумпирани саботьори, които нищо не разбират от история.

Опозицията размахва международните конвенции за защита на културно-историческото наследство, но Димитров има свой прочит и в последно време лансира упорито аргумента, че е по-добре да сложим нови камъни върху старите, вместо да ги оставим да тънат в забрава, както е било досега.

С камъни в храстите пари от туризъм не се правят, казва историчарят, но не продължава по пътя на логиката до следващия въпрос - печелят ли се туристи с евтина пластмаса, феи от газобетон и прозорци от PVC дограма? Особено европейците, които би трябвало да имат рафиниран поглед към тези работи.

Отговор дойде от културминистъра Вежди Рашидов на изслушване пред ресорната културна комисия: „Малко бутафория ще допринесе много за туризма".

Какво тук значи някакво си ЮНЕСКО, настина, важна е разкрепостената фантазия на реставраторите, общините и министерствата, които пишат и чертаят, за може око да види, ръка да пипне. Или както казва Рашидов: „Винаги по света правят така: отбелязват с една цветна тухла истинските останки и нагоре го надграждат".

Винаги е късно, винаги няма път назад

Няколко месеца преди откриването на пластмасовия декор на крепостта Кракра в Перник, наречен меко казано визуализация, имаше извънредни заседания на Общинския съвет, проверки от Министерството на културата, какви ли не нападки и оправдания - в крайна сметка полимерните плочки с бодящи очите гайки си стоят и до ден днешен, дори вече има и интерактивен електронен гид на четири езика.

Още преди една година се заговори за смехотворните глинени феи и чудовища, красящи входа на пещерата „Леденика" край Враца. Една преди дни строителният министър Лиляна Павлова се възмути от пълното разминаване между бутафорната реалност и проектната документация, която е одобрена по нейно време, в първия мандат на ГЕРБ.

Тя призна, че е получавала сигнали като депутат, но едва сега, отново като министър и като посетител на място, се убедила в абсурда - и в пилеенето на европейска средства, вместо в реалното им оползотворяване. Павлова предвижда финансови санкции за общината във Враца, както има и проверка на ЕК за „Яйлата", но какво от това? Качулка след дъжд.

Очевидно контролните институции не вършат работа, щом като допускат толкова лесно едни пари в едни джобове, а покрай тях - подмяна на историята.

Но да си дойдем на думата - 300 милиона евро. Сумата е заложена в новия програмен период на ЕС до 2020 година. Другото е псевдонаука, газобетон, пластмаса и червени керемиди, които все някак ще бъдат напаснати, за да се получи нещо като крепост, нещо като паметник.

Доминация на кича над автентичните свидетелства на историята. Разрушени са, казват, а това не ни приляга на величието. Ами може би точно това показва трагичната история, която днес искаме да променим, тоест да подменим с хипотетични градежи и евтини имитации.

Кой знае дали през 2020-та година, ако шеметната „реставрация" продължи, България няма да е задминала Македония по кич и бутафория и да се е превърнала в един гигантски Лувър, където през 20-30 километра или 20-30 метра има храм на Зевс, светилище на Дионис, гроб на тракийски цар, византийска крепост, български дворец...

Наистина ли цената е само 300 милиона евро? Нали уж тези ценности нямат стойност.

Oще: археология  божидар димитров  вежди рашидов  история  кракра  крепости  културно-историческо наследство  кюстендил  перистера  перник  реставрация  трапезица  траянови врата  туида  цари мали град  яйлата 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.02.2016, 14:00

24 Бай Хай | 21.02.201614:08

Цеце Мецке, историчарко недок***, пиле шарено - как разбра бе любеницо незряла че е малко историята ....!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.03.2015, 23:20

23 хаджи калфа | 25.03.201523:34

Некомпетентно изказване, непознаване на ситуацията -сиреч клевети, ама и ние сме едни шарани, на прав кюнец се хващаме
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 17.03.2015, 21:57

22 адаша | 17.03.201522:09

Ама голяма специалистка авторката... А като е плеснала снимката на крепостта над Кюстендил, дали е погледнала, че същата е построена много преди възникването на България и е използвана (и достроявана съответно) почти век след падането на Втората българска държава? Забележката за римските арки и византийските (дали не бяха и те римски!) градежи в този контекст говори достатъчно за крайната (или безкрайна) некомпетентност на поредния хейтър, изявяващ се като "автор". Ами тогава явно римските терми (с арки) в центъра също са измислица, или пък отбранителната кула до тях - също...
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 09.04.2014, 14:00

21 citizen z | 12.03.201513:57

Това, което са замислили, е тотална глупост, в нормалния свят - Великобритания, където не могат да се оплачат от липса на замъци/дворци, средновековни и по-нови, нещатати ги оставят на нивото на което са, и единствено консервация. Ние ще правим някави измишльотини - Цари Мали Град, пълна пародия.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 25.06.2014, 19:44

20 doni | 11.03.201520:46

Прави се навсякъде по света, но наистина се прави както трябва. В Испания например на много места са реставрирани стари замъци и крепостни стени. От
това наистина се печели, защото са направени указателн0и табла на няколко езика, на някои места са интерактивни и за всичко това се плаща. Не виждам смисъла да оставим всичко да тъне в трънаци и късайки си панталоните, да обясняваме колко сме велики!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 02.03.2012, 17:40

19 Mc Bobby | 11.03.201519:17

Царевец, Трапезица, Радецки, Персина и много други са чиста бутафория.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

18 strawsPulledAtRandom | 11.03.201516:36

Все пак да отбележа - Туида и Перистера почти стават. Истински зле са всички останали.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

17 strawsPulledAtRandom | 11.03.201516:34

Bobbie, щеше да си прав, ако всички крепости не бяха доизградени толкова грозно. Всички, не само тази край Перник. Не вземам отношение дали имаме право да достроим, нека приемем че имаме; яд ме е, че го правим толкова калпаво. Виждал съм достроени замъци и крепости и в белите държави, но там е направено малко по-така... Едното го открих съвсем случайно, докато разглеждах вкъщи собствените си снимки и ми направи впечатление разликата със снимка от пътеводител, където нямаше една куличка. Щом не съм го забелязал на място, при положение, че имам слабост и към история, и към архитектура, а и доста зяпах, значи са го направили добре. Дори и като дете се чудех защо така странно са "реставрирали" Царевец? Пример - малката порта: http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/15367284.jpg
Видими стоманобетоновите плочи, очебийна разлика в материала, използван за последния етаж (поне да беше същия като долните два, които поне малко приличат на автентичните основи) и т.н. И пак е много по-добре от трагикомичните снимки, които можем да разгледаме в галерията към новината Тъжен
И така, за мен проблемът е защо толкова некачествено го правим, а не защо го правим изобщо. Нека похарчат пет пъти повече пари, мамака им, но резултатът да си струва! Не ме е яд, че държ. чиновници и наетите фирми са крадливи - яд ме е, че са безхаберни неможачи!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 20.05.2011, 17:21

16 peta_wawa | 11.03.201515:40

Боби, байно, хайде да оставим пасивно-агресивните обръщения и да си служим само с фактите, става ли Чуди се ?
Юнеско ДАВА пари за обектите си, когато имат нужда от ремонт и поддръжка. Направи си справка. Чрез юнеско рекламата информацията може да достигне до много повече от 500 хил. туристи, сега какво е, семейства, обикалящи страната и живеещите в чужбина, на кратка ваканция в Бг.
Но и паяка е права, може би с бутафорната храна, сергиите с мускали и кошмарната инфраструктура, панаирджийските "реликви" по си ни подхождат ...
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

15 Citizen X | 11.03.201515:14

Бих се радвал, ако построят и още няколко Белоградчишки скали! Чуди се
   

оценка

+4 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.