На вестникарския пазар днес излизат два ежедневника - таблоиди - "Всеки ден" и "България днес" | webcafe.bg
Webcafe

Ще се лее кръв

Петър Николов 03.07.2011, 14:29 (обновена 06.07.2011, 13:20)
мъже, феминизъм

Проверени сензации или литературна журналистика... Жълтата преса в България се увеличи с две нови издания, които ще се бият за читатели

Ще се лее кръв. Рекламите на двата таблоида, които са от днес на пазара, са разбиващи. "Всеки ден" идва с пожар и огньове, "България днес" - със срутваща се тухлена стена.

40 стотинки за 32 страници с много снимки и по-малко текст. В сила и за двете издания. Друго? Със сигурност и двете ще обичат много, ама много, и премиера Борисов, и вицето му Цветанов. Изобщо ще си приличат по любовта, ще се различават по мразенето... А може би не.

Конкуренцията на жълтия вестникарски пазар у нас става твърде ожесточена. На другия никаква я няма. То май и друг няма. След като някой е решил да инвестира пари в още издания с повече снимки, "проверени" сензации и малко текст, то значи ли, че липсва критична маса хора, които биха си купили един сериозен аналитичен вестник - в случай че се появи? Най-вероятно.

Избраната дата за старт на пазара - 4 юли, беше обявена от издателите на "България днес", Вестникарска група България, като дата на раждане на независимата българска журналистика.

Звучи като във вица за Бойко Борисов, който, като се появил на бял свят, отрязал сам пъпната си връв и казал: "Открих Бойко Борисов!"

Датата на американския национален празник, 4 юли, едва ли говори нещо на повечето от потенциалните читатели, които биха си купили един от двата таблоида. А дори и да говори, какво общо има денят, в който 13 колонии в САЩ отхвърлят британската корона, с един БГ таблоид?

Издателите на "Всеки ден" не заложиха на американския празник. Просто решиха да правят конкуренция в движение, като се пуснат и те в жълтия мейнстрийм на 4 юли. Обявената им цел е "затвърждаване на позициите на медийната група" на Ирен Кръстева и Делян Пеевски. Разбирай, "Монитор", "Телеграф" и пр.

Какъв разцвет на вестникарския пазар по времето на ГЕРБ! В навечерието на две години от изборната им победа на 5 юли 2009 г. и близо 4 месеца преди изборите.

Дръзки новини, истински разследвания. Това обещава "България днес". "Всеки ден" обещава микс между по-леко и по-сериозно. Може би сандвич от "Макдоналдс" със салата от рукола, чедър и кедрови ядки.

Двата таблоида, освен астрални близнаци, имат и общо родословно дърво - "Уикенд", най-продаваният  седмичник у нас. Той беше създаден от двама души - Недялко Недялков и Мартин Радославов. По-късно Недялков продаде своите 50% на "Нова медийна група" и напусна, а Радославов остана. И двамата пък са работили в началото на журналистическата си кариера във в. "Труд".

Истина без дегизировка или литературна журналистика

Кой обаче ще е истинският жълт вестник? Този, който ще работи наистина така, както е бил създаден преди стотина години от един знаменит американски журналист от унгарски произход - Джоузеф Пулицър? Пулицър основава първия жълт вестник в Америка - "Ню Йорк Уърлд", който пише за онова, за което не е прието да се говори в доброто общество...

Това са все истини, които по онова време не са били лъскани като ваксаджийчета от усърдни пиари до степен, която прехвърля границата "почти истински", не са били разреждали с опровержения и последващи статии в концентрация 1: 100 или 1000. Така че когато читателят отпива, истината вече има вкус на лимонада.

Да, същият Пулицър, чието име носи най-престижната награда за журналистика - получават я предимно хора, разкрили някоя гадост от машинарията на властта. Като например знаменитото разследване "Уотъргейт" на двамата журналисти от "Уошингън поуст", принудило президента Никсън да подаде оставка.

Какво разбираме тук под жълта журналистика? Някои я разбират като литературна журналистика, при това в твърде пошъл вид - измислят се имена, герои, факти. От подхвърлена реплика се прави статия, от публикации на други колеги, умело или несръчно компилирани, материал. Други я разбират като рушене на табута и изваждане на бял свят на неудобни и/или предпочитани да се премълчават неща.

Жълта новина ли е например луксозната къща на Батко - "168 часа" снима и разкри къде живее неосъденият още бивш висш държавен чиновник, заради който през 2008 г. бяха спрени европейски фондове за България. Жълта е според критериите на Пулицър, не е жълта - според тези на жълтото в БГ.

Има и друг момент - ако ще се родеем с американската независимост. Жълта по Пулицър или жълта по Уилям Рандолф Хърст? Защото първото означава как живеят бежанците в Бусманци и къде са депата за дрога в Люлин 5, а второто - кой политически противник е хомосексуалист например.

Главният въпрос е кой ще контролира информацията? Защото на всеки мислещ с главата си, а не с първите страници на таблоидите, колкото и да им се иска на някои издатели, е ясно, че медиите подават контролирана информация.

За да е почти добре информиран, човек трябва да разполага с бекграунд и да чете няколко издания - някои от тях само за да се ориентира накъде духа вятърът в някои среди. Същите ориентири са необходими и за сърфиране в Интернет. Иначе ще се нагълташ с твърде много вода.

А другият въпрос е колко различни ще са "другите" вестници. Какво пък - за тях остава пряката реч. Каза, заяви, посочи, отбеляза, отсече еди-кой-си. И интервюта, то се знай. В добрите западни вестници интервютата не са любим жанр. И повечето се преразказват, когато ги има. У нас още се кльопат, макар че сутрешните тв гастроли обезсмислят същите глави да говорят и в пресата.

Но какво ще им остане и колко сериозни ще станат... Криминалетата, убийствата ще ги има и при "сериозните", и при "жълтите". Сензационни обвинения - пак. Обиколките на фолк звездите - най-вероятно да. Тогава? Ще е наистина добре, ако появата на таблоидите постави като проблем съдържанието на "другите" вестници. И намали здравословно пряката реч в тях.

Може пък някой от сериозните да разработи тема и за друг имотен, не само Батко. Някой от властта. Например Андрей Иванов, председателя на СОС. В смисъл много ми е любопитно лично на мен каква е формулата за успеха на г-н Иванов. Нека сподели и той, и журналистите. Вероятно е супер умен и предприемчив човек  - с толкова много имоти, а е почнал с едни две милиционерски ръце... (Баща ми е с инженерни, обаче за измазването на селската вила платих аз.)

Така че вестниците умряха, да живеят вестниците.

Oще: 4 юли  българия днес  вестникарска група българия  всеки ден  журналисти  жълт вестник  издатели  информация  медии  нова българска група  пулицър  таблоиди 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.03.2012, 13:53

15 rossbul | 16.03.201222:23

Нов интернет портал – WAZZUB e търсачка подобна на Google, но е решила (за първи път!)да дели 50% от приходите си с регистрираните потребители.Регистрирайте се и с поканата към близки и приятели започвате да печелете от 7-ми април 2012! Всеки нов приятел, който ще поканите с персоналния си линк,и се регистрира чрез него, увеличава факторът, по който ще се изплащат парите ви! Успех! Прилича на пирамида, но не е, защото след 08.04.2012 се спира регистрацията на нови членове!! Вашата покана е тук: http://signup.wazzub.info/?lrRef=5e63e7a8

Приятели,да ви споделя, че активността на хората регистрирали се чрез Вашия линк може да се увеличи ако ги подсетите със съобщение от рода на:" Ако желаете да имате успех в новия сайт, е нужно да активирате усилията си за разпращане на покани до близки и приятели по всички възможни начини - в кометариите на най-четените сайтове(наши и чужди), чрез Skype, e-mail покани, в лични разговори и каквото друго се сетите.. Крайният срок за регистрация на нови потребители е до полунощ в щата Орегон на 08 април 2012!Успех!! (Помагайте с подобни съобщения и на тези, които вече са се регистрирали чрез Вашия линк)"
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.01.2010, 13:43

14 SeoKungFu | 06.07.201100:15

Това не е свързано с вестникарската "индустрия", това е подмолен пазарен ход, целящ конкуренция с производителите и доставчиците на тоалетна хартия в отдалечени региони. Предлагам да се сезира комисията за защита на конкуренцията, преди повечето дворни нужници да са преминали към тези "четива", заради изгодната цена, неподвластна на транспортни разходи...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

13 MacAllister | 05.07.201122:38

Голяма зараза е българската помия, аз почти десетилетие се бях откъснал и не четях и дума новини на български и преди година и нещо се случи тъй, че гербаджиите буквално се подиграха с мои познати и се зачетох да видя какво става ... и като се зачетох ... абе има някакво нездраво привличане да му се не види. Дразниш се, знаеш, че нищо няма да промениш ама говориш неща дето само ония, които мислят горе-долу като тебе ще забележат и все имаш чувството, че ако не направиш поне малко нещата съвсем ще се съсипят и се дразниш непрекъснато от огромните количества хора, които не са си дали зор да излязат емоционално и интелектуално от миризливата действителност на българските клюки и току подкрепят едни, после други люде, които може и да са различни в туй-онуй, но със сигурност водят страната към пълен провал. Мен лично ме дразни липсата на собствена позиция у много хора, не знам колко са, но може би дори повече от половината българи си купуват езика и темите за мислене от медиите - т.е. каквото и да мислят "за/против" е все тая, най-страшното е че са приели да им се налагат рамки и те намират съществуването си в това тясно пространство за свободен избор и избора от шепа внушени възможности за избор за проява на интелект.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.07.2011, 14:03

12 Селяни махайте се | 05.07.201114:19

Че кой чете вестници днешно време? И по - важното, кой им вярва? ... най - тъжното, е че ако искам да разбера какво става в България, чета Дойче веле ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 12:45

11 stg | 05.07.201111:59

Никой нормално развит човек вече не чете вестници, информацията си има друг път до нас, така че вестниците са за една категория хора която ми е извън интересите и ако толкова искат , да си ги четат не ми дреме Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.07.2011, 21:25

10 Dimitar Krumov | 04.07.201121:29

те вестници много важното е какво пише вътре а то в нашите в Бг пише каквото се каже отгоре за съжаление все още
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.05.2011, 12:08

9 Николай Кацаров | 04.07.201117:58

Mile Manolov

голям! поклон
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2011, 21:56

8 Лайнол Мастията | 04.07.201117:28

Друг е въпроса, че май Уикенд е доста по-достоверен от Труд и 24 ....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Със сигурност е един от най-достоверните!В "Стършел" имаше статия как в уикенд са писали за Васил Попов,че си почивал и си пиел кафето със съпругата си някъде си...Нищо лошо общо взето,само дето той е прекарал няколко седмици в болница,а жена му ...е починала преди половин година!
Изроди!!! бой
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.09.2010, 15:42

7 Plamen Dimitrov Mikov | 04.07.201116:38

Друго? Със сигурност и двете ще обичат много, ама много, и премиера Борисов, и вицето му Цветанов. Изобщо ще си приличат по любовта, ще се различават по мразенето... А може би не.
---------------------------------------------------------
Афтора,това ли е най-важното! То на ББ това му не требе . И без това сега при толкова излята помия срещу ГЕРБ пак си събират хората една трета от подадените гласове което значи почти пълно мнозинство.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

6 Mile Manolov | 04.07.201115:23

От как продават еМека в хоремага манах купуването на вестници Тъжен
   

оценка

+0 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.