Да отвърнем на токовия удар | webcafe.bg
Webcafe

Да отвърнем на токовия удар

Петър Кьосев, pravatami.bg 30.09.2013, 23:17 (обновена 04.10.2013, 10:37)
Ток

Снимка: © БГНЕС

Борбата с ЕРП-тата стъпка по стъпка

В серия публикации юристите от Pravatami.bg ще разяснят как да се справим с монополистите по законния начин. Тази статия е посветена на договорите с електроразпределителните дружества. Същите тези ЕРП-ата, чиито сметки ни вдигнаха на крак през февруари...

Получих сметка за ток за периода, в който бях на меден месец. Как хладилникът ми успя да натрупа 160 лв ток? Не съм съгласен със сметката си, но какво да правя?

На територията на България електроразпределителните фирми са три на брой:

  • ЧЕЗ,

  • ЕВН,

  • Енерго-Про (EON) .

Следователно, в зависимост от дружеството, чийто услуги ползвам, за мен важат различни Общи условия (ОУ) към сключения договор за доставка на електроенергия.

Какво има вътре?

Енергийните предприятия (ЕРП) предоставят на своите потребители информация, свързана с:

1. Начините на плащане, цени за спиране или възстановяване на снабдяването, цени за услуги по извършване на поддръжка и други цени на услуги, свързани с лицензионната дейност;

2. Процедурата за смяна на доставчик и информация, че потребители на енергийни услуги не дължат допълнителни плащания при смяна на доставчика си;

3. Реално потребените количества и извършените разходи без задължение за допълнително плащане за тази услуга;

4. изготвяне на окончателна изравнителна сметка при всяка смяна на доставчика;

5. информация относно средствата за уреждане на спорове. (чл.38б от Закона за енергетиката )

Горепосочената информация, включваща и реда и сроковете за получаване, разглеждане, проверка и отговор на подадените жалби, сигнали и предложения се представя на интернет страницата на съответното дружество и влизат в сила след публикуването им. (Чл. 38б ал.2 от Закона за енергетиката )

Как действаме?

В момента, в който получа сметката си за ток и не съм съгласен с нея, то следва да отворя интернет страницата на съответното дружество, чийто абонат съм, и да открия начина, по който мога да я оспоря. Тази информация се крие в ОУ на съответното дружество, качени в интернет, а за мое улеснение, някои от дружествата са създали специални секция за често задавани въпроси:

1. ЕнергоПро

2. ЧЕЗ

3. EVN

Ако имам възможността на визуален достъп до електромера си, то следва да сравня стойностите, посочени във фактурата ми с тези на самия електромер.

Важно! Нямам правото при никакви обстоятелства да отварям електромера, нарушавам неговата цялост и чупя пломбите на уреда, поставени от електроразпределителното дружество.

Има разлика... и?

Оттук насетне при наличието на разминаване в отчитането на консумираната енергия, се обръщам към самото дружество. В зависимост от неговите услуги, това може да стане посредством денонощен телефон за обслужване на клиенти, както и онлайн (ЧЕЗ), като същото улеснява потребителите, като осигурява готови бланки и заявления в зависимост от услугата или искането, което предявяват.

1. EVN:

  • Тел. 070017777, 070010007

2. Енерго про:

  • Тел. 0700 161 61

3. ЧЕЗ:

Съгласно описаното в ОУ, следва да проследя и спазя реда, сроковете и начините за оспорване на сметката. Това най-често става посредством жалба в свободен текст до електроразпределителното дружество, но понякога дружеството осигурява готови заявления (виж по-горе).

В жалбата, съответно заявлението описвам обстоятелствата, които считам за неверни и отправям своите искания : повторна проверка на електромера, молба за преизчисляване на сметката и други.

Важно! Жалбата/Заявление подавам в деловодството на съответното дружеството като изисквам да получа входящ номер като доказателство, че съм представил и входирал съответното си писмено искане.

Като доказателство за основателността на жалбата/завлението ми, мога и е препоръчително да прикача копие от оспорваните от мен фактури или протоколи, ако такива са издадени съгласно ОУ за определени действия, направени от служителите на дружеството. Оригиналите на съответните документи винаги трябва да остават при мен!

Какво следва?

Становище по съответните искания получавам от дружеството в сроковете, описани в съответните Общи Условия.

Ако смятам, че отговорът не ме задоволява и констатациите, направени от дръжеството не са верни, то аз мога:

1. Да се обърна към Комисията за защита на потребителите като в жалбата си до тях прикрепя копие на вече отправената жалба/заявление до електроразпределителното дружество ведно с доказателствата, които съм прикрепил към нея и оттам да получа защита на правата си като потребител.

2. Да заведа дело пред съд.

Общите условия могат да бъдат променени едностранно от дружеството. Законът задължава електроразпределителните дружества да публикуват новите си ОУ поне в един ежедневник и местен вестник, както и на интернет страницата си.

За да бъда сигурен, че действията са ми правилни, следва преди да предриема каквито и да е мерки за оспорване на сметка или иницирам допълнителни проверки на електромера си, да прочета ОУ на дружеството, чиито услуги ползвам. Още повече, приложими са именно Общите Условия, публикувани в интернет сайта на дружеството към момента на спора - към датата, когато надчислената ми фактура е издадена.

***

Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен - съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт.

Oще: pravatami.bg  евн  енерго-про  ерп  общи условия  потребители  сметки  чез 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 05.11.2013, 17:39

17 Христо Бонев | 05.11.201317:59

ЗА НЯКОИ НЕЛОЯЛНИ ТЪРГОВСКИ ПРАКТИКИ НА "Енерго Про Мрежи" АД и "Енерго Про Продажби" АД

Потребителят на електроенергия доставяна му от дружествата "Енерго Про Мрежи" АД и "Енерго Про Продажби" АД трябва да бъде особено внимателен, когато подписва протокола, с който му се подменя електромера. В този така наречен "Констативен протокол" съставен от служители на двете дружества, упоменати в него като техни пълномощници, се съдържа арбитражна клауза. Тя е напечатана над реда, където трябва да се подпише клиентът.
Трикът се състои в това, че потребителите подписват тези протоколи, често на тъмно и "на коляно", без да четат изписания с дребен шрифт текст, който уговаря от сега нататък, че всички спорове между двете дружества и него ще се решават от Арбитражен съд Варна. Тази институция е частна и по съществото си представлява едно доброволно производство, при което спорът между страните ще се реши в една инстанция от един арбитър, само по документи. Потребителите на ел. енергия, обаче нямат правото да обжалват това решение, защото логиката на закона е, че те сами са избрали спорът им да бъде решен от този арбитър, а не от държавния съд и поради това нямат държавна защита за преглед на арбитражното решение за правилност и законосъобразност. Решението на Арбитражния съд обаче се ползва с държавна подкрепа и държавата издава на страната изпълнителен лист, който вече може да бъде приведен в изпълнение от всеки съдебен изпълнител.
Следователно, потребителят подписал така наречения "Констативен протокол", може по всяко време да бъде осъден за сметка, претендираща за заплащане на ел. енергия, която не е потребил.
Предоставянето за подпис на констативните протоколи при смяната на електромер и внесената в тях арбитражна клауза по съществото си представляват нелоялна търговска практика, от страна на "Енерго Про Мрежи" АД и "Енерго Про Продажби" АД, като за защита на потребителите при предоставянето им за подпис на такъв Констативен протокол за смяна на електромер, то клиентът следва да го подпише с уговорката: "НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН С КОНСТАТАЦИИТЕ И АРБИТРАЖНАТА КЛАУЗА!"
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

16 Mile Manolov | 02.10.201318:09

гладо е по-силен от тока... факт muhihihihi
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

15 KingoftheROAD | 02.10.201308:40

Ну, и чем закончится все ето?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

14 lele male | 01.10.201316:52

Сменяме правителството! ФОСТАВКАААА Много щастлив
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

13 KingoftheROAD | 01.10.201316:01

male lele До тук добре, ама - и инфлация, и надути цени, и криза-мриза, данъци-манъци, и всичко което те докопа само доходите ти гризе. И ко прайм ся?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

12 Harry | 01.10.201312:41

Какво правим обаче ако измервателното устройство на монополиста е настроено да показва повече консумирана енергия от реалното?

Защото закона така е написан че да се оплаквам единствено на монополиста, от монополиста!
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

11 lele male | 01.10.201312:10

П.С. Скоро на обявата на съседите: „Загубен е дакел”, ще има добавено на ръка: "И това е само началото! Платете си парното!” muhihihihi
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

10 lele male | 01.10.201312:04

Доста забавно... Объркан
Сметките за тока големи – национализираме!
Сметките за парното са големи – приватизираме!
Не разбрахте ли, че не сметките са големи, а доходите ни са малки!!!
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 27.11.2012, 16:27

9 Прокопи | 01.10.201311:01

Надписаха ми сметката със 150 лв. по мои изчисления. Жалвах се по телефон и мейл и след месец ми ги възстановиха. Няма грижи засега, единственото което трябва да правя е да ги деба. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

8 dedogo6 | 01.10.201310:53

Сметката за ток миналия декември беше 32 лв.Януари беше 33 лв.
Съответно и парното 100 лв за декември, и 110 за януари. 67 кв.м се отопляват.Всичко е енергоспестяващо.Нямам нито един електроуред или осветително тяло, което да не е такова.Готвя комбинирано на газ (котлони) и ток (фурна).Газ зареждам веднъж на 4 месеца , бутилката ми е 7 кг.
Защо всички си мислите, че да се топлиш на ток, било то и с най скъпите и модерни климатици, печки и конвектори, е евтино?!
Цъ - не е евтино... Чуди се
   

оценка

+2 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.