Повече или по-малко училище | webcafe.bg
Webcafe

Уникални или всестранно развити

Невена Събева
11.12.2011, 12:36 (обновена 14.12.2011, 08:43)
Училище

Снимка: © Sofia photo agency

Ние сме отговорни за доброто образование на децата си

Разглеждам сайта на образователното министерство, чета програми и стратегии и се питам: На каква основа градим новите образователни концепции?

Образователната система, чието статукво днес се приема за неоспоримо, е била създадена да обслужва определени идеологически интереси. Въпреки реформите, тя е запазила представи и настройки от миналото.

Отговорността е на родителите

Една такава представа е за държавата, която се грижи за децата. Държавата, която е осиновила децата - целодневно ги гледа, учи и възпитава, за да могат родителите им да работят (във фабриката).

Едно ново разбиране си проправя път в последно време: ние сме отговорни да осигурим добро образование на децата си.

Кое образование е добро?

Само обучение, което е адаптирано към познавателните нужди на конкретния ученик, е добро за него. Адаптирано по цели, по форми, по учебно съдържание и методи за преподаване и оценяване.

Но при сегашните нормативни ограничения, добрите учители трябва всекидневно да нарушават наредбите, правилниците и заповедите. Водени от здрав разум и любов към децата, те адаптират процеса на обучение към учениците си.

Математиците ще разкажат на учениците от художествената гимназия за златното сечение, вместо да решават биквадратни уравнения. Вместо логаритми, ще смятат обеми и лица с учениците от професионалното училище по строителство. И тъй нататък... Много често добрите практики се вмъкват инкогнито в образователната ни система.

Уникална или всестранно развита личност

Сегашните учебни програми са плод на представата за всестранно развитата личност. Прелиствайки някои учебници, човек изпада в безсилие пред непостижимите им изисквания. Колко от нас, възрастните, биха понесли този товар - а сме го стоварили на рамената на децата си.

Време е тази нагласа да се смени от разбирането за уникалността на всяка личност. Уважението към личността в нейната уникалност би създало многообразие от образователни възможности, давайки свобода на избор. То няма да въведе задължително целодневно обучение в класната стая. Не и еднакво учебно съдържание за бъдещия физик и за музиканта... Доброто образование не може да влезе в тясната униформа на съществуващите учебни програми.

Знаем, че униформеното образование е форма на контрол върху умовете на следващото поколение. Че най-лесно се управляват хора, които са загубили своята изобретателност. Понякога имам чувството, че точно това цели дългият процес на школуване в момента.

Крайно време е да погледнем на бягството от училище не като на бягство от отговорност, а като разумна форма на протест срещу често безсмислените и дори деформиращи учебни практики. Когато учителите признават, че 90% от учениците от 11 и 12 клас не влизат в час, това би трябвало да ни накара да се замислим. А не да наказваме.

Необходимост от многообразни образователни възможности

Образованието на децата е отговорност на родителите и затова те имат право да изберат подходящите форми на обучение. Това право реално е осуетено от липсата на достатъчно на брой и работещи алтернативни форми на обучение. (Такива се предвиждат само за деца със специални образователни потребности.)

Домашното образование е незаконно. Защо? Някои училища правят целодневното обучение задължително. Не мога по своя преценка да освободя детето от училище за повече от 3 (три!) дни на година. Защо?

В същото време «адаптирането на обучението към индивидуалните образователни потребности» се повтаря като заклинание във всяка концепция и програма.

Една алтернативна форма на обучение са частните уроци. Няма нищо лошо в частните уроци, но министрерството зае спрямо тях позицията на ревностен монополист. Вместо да разпознае в широкото разпостранение на частните уроци необходимостта от индивидуализация на формите на обучение в училище.

Индивидуално обучение в училище - възможно ли е?

Едва ли се нуждае от доказателство твърдението, че най-ефективната форма на обучение е индивидуалната.

Интернет предлага богати възможности за индивидуално обучение и освен това е среда, в която учениците се чувстват комфортно. Да получиш въпрос от свой ученик и да му отговориш с кратък клип като от Кhan Academy - защо не, софтуерът е безплатен. Познавам учител - модератор на форум по математика. Както и учител, който организира (безплатна) задочна школа по нтернет за учениците си. Има условия обучението да мигрира частично у дома.

Защо не се финансират подобни форми на индивидуална работа с учениците, вместо целодневно обучение?

За вредата от целодневното обучение

На какво се дължи разликата между учебните постижения на децата в клас и в къщи? В училище децата се разсейват и стресират - но дали е само това? Казват, че най-голямата загадка във всяко поведение е социалното поведение.

Според една от теориите в социалната психология, качествата на индивидите имат тенденцията да намаляват и да се влошават в социална ситуация. Действията и мислите на дадена човешка общност се доближават не до тези на средата, а до най-ниското равнище на нейните членове. А според Шилер, "всеки човек, погледнат отделно от другите, е доста умен и схватлив, обаче хората, обединени в група, се превръщат в истински глупци".

Това е отдавна познато явление. Фридрих Велики имал най-високо мнение за своите генерали, когато беседвал с всекиго от тях поотделно, но казвал, че когато те се съберат на военен съвет, не са нищо повече от сборище глупаци.

Какво се случва в класната стая

От гледна точка на теорията на масите, в класната стая се наблюдава възникването на тълпа, в която се налага една колективна воля и отделният човек губи способността си за интелектуална инициатива. Това обяснява разликата в постиженията във формална и неформална среда, както и често наблюдавания отказ от логическа мисъл и загуба на доверие на ученика в себе си.

В същото време в Националната програма "Училището - територия на учениците" чета: "Организирането на учениците в целодневно обучение дава възможност за повишаване качеството на образователно-възпитателния процес при зачитане на интересите, отчитане на възможностите и във връзка с възрастовите особености на учениците..."

А по-нататък с ужас чета, че държавната политика за развитието на детето включва поетапно въвеждане на целодневна организация на учебния ден от I до VІІ клас. И според авторите, това е инструмент за развитие на таланти.

Но аз не познавам майка или учителка, която да не смята, че целодневното обучение (8 часа в класната стая) е крайно изтощително за децата и освен това неефективно. То е решение само при невъзможност детето да се гледа вкъщи.

Разминаване между цели и средства

Според образователното министерство, целта на на обучението е развитието на автономна личност. Изграждане на самостоятелно и критично мислене и т.н.

Да погледнем с какви средства ще се постигнат тези прекрасни цели. Очаквам да прочета, че ще има възможност всеки предмет да се изучава на поне 3 нива.

Че ще се въведе съвременна система за оценяване, специфична за всеки предмет, без да се сумират или осредняват оценките.

Че ще се използва оценяването за основа при разработване на индивидуални планове за обучение на всеки ученик за всеки клас.

Че ще се включат интердисциплинарни курсове в учебните планове.

Че ще се премине частично към проектно обучение в последните класове.

Че се планира всички училища да използват Learning Management System в ежедневните си комуникации като практическа възможност за индивидуално обучение.

Нищо такова не намирам, но целодневното обучение се смята за успех.

Това несъответствие на целите и средствата (дейностите) за постигането им прави самата програма един несполучлив проект.

За да се изработи цялостна концепция е необходимо известно интелектуално усилие, а не механично смесване на формулировки от европейски документи с добре познатите от близкото минало практики.

Ролята на интелектуалците

Отличителна черта на българската интелигенция е незаемането на категорична позиция - един вид мимикрия, усвоена в миналото. А според френската традиция, интелектуалец е учен, който е излязъл от кабинета си, за да се ангажира с обществена кауза, запазвайки критичен поглед към властта.

За съжаление, докато отчитат импакт фактор на своите публикации в чуждоезичните списания, голяма част от българските учени са станали абсолютно незначителен фактор в обществото. И няма кой да напише една добра образователна концепция.

Oще: деца  държава  концепция  образование  реформи  родители  система  статукво  стратегии  училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

27 lele male | 15.12.201114:42

@ cultov - Никъде не казвам, че родителите нямат вина! Разбира се, че отчасти вината е и тяхна...
П.С. Съсвесм друго да разговаряш със студенти - 19-25 годишни. Тогава разговаряш. Пуберите са 14-18 годишни...Само ти мига насреща и си вика на акъла "Аре, приключвай по-скоро дърто, че изпуснах сбирката в чата..." Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 12:44

26 Лични финанси | 14.12.201109:22

Да, но май никой не знае как точно да го направи.

Лесно е да се критикуват сегашните програми - ама има ли написани такива за новия начин на обучение?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.07.2011, 19:22

25 cultov | 13.12.201120:29

lele male още повече sorry,но освен че съм родител и преподавам на доста широко-амплитудна група учащи (да ги наречем условно).Факта че притесняваш говори в полза на моето мнение.Пак смея да твърдя родителите са виновни.Студентите това го отчитат,за което поне съм позитивно настроен за бъдещето.....Дано...макар с всяка изминала година позитивизма ми да намалява...уви.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2011, 09:28

24 Kireto | 13.12.201113:09

Нещата са комплексни.Доброто образование е в резултат на труда на учители и родители.Масово родителите не се интересуват от децата си и пращайки ги на училище смятат,че с това са изпълнили задълженията си.От друга страна учителите посточнно /се/ питат"На какво ви учат в къщи?".
Образованиет включва поравно от родителската настойчивост и учителското търпение.
Както някои по-долу написа излизат ти мазоли от говорене,да влееш малко разум в твърдата пубертетска/и не само такава/ глава.
Но това е истината.
Жена ми докато учеше за педагог работеше в банка.И понеже много иска да работи с деца след като завърши започна да си търси работа по специалността.Кандидатствайки в едно училище директорката не можа да повярва на очите си,като видя,че напуска банка за да работи в училище.
И сега какво?Получава 300 лв,но пък има спокойствието и удоволствието да се занимава с това,за което и харесва.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

23 lele male | 13.12.201111:45

@ cultov, Сори брат, но е видно, че не си родител... muhihihihi
При нас "родителите" беше по-лесно - милиционерска държава и не смееш да гъкнеш... Дискотеки - 2-3 броя... Наркотици - доста трудно откриваеми...
Я ми кажи сега, от кое по-напред да опазиш детето си - от наркотиците, сектите, скинарите или ...кое??? не разбирам Училището е, ама най-малкият проблем, ако не си възпитал детето си да е будно и да мисли самостоятелно... но животът му е един в къщи и друг на улицата. Да му забраня да има приятели ли или да излиза? Мазолите от говорене взеха да ми поизчезват малко, но е много трудно в днешно време да се оправиш с един пубертет... Тъжен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

22 boris | 13.12.201111:44

Всеки влиза многостранно развит и излиза....много странно развит Шокиран
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.07.2011, 19:22

21 cultov | 13.12.201100:10

Отговорността е на родителите...Концепции и так далее нямат нищо общо.Всичко останало е ала бала...Нещо катоо..: ''Глобалното затопляне еба майката на киселото зеле.'' В момента децата са много ,ама изключително много,зле...и не са ТЕ виновните а ...родителите.Съжалявам че е така и не ми се мисли какво ги чака следващите поколения,заклевам се.Темата е безкрайно дълга и не ми се подхваща даже ,толкова е зле...Лошото е че нещата се израждат в дислексии,арогантност,хиперактивност,свръхинфантилност,липса на социализация у децата а да не говоря за батковците и каките им...в институтите.''Уникални или всестранно развити''....нееееее така наникъде не я докарваме.По скоро...''роди ме мамо ,аз ...сам ще си стана глупав...''
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.11.2011, 16:30

20 Michelle | 12.12.201122:57

Любима Стайкова, дано има повече учители като тебе!
Каквато и да е системата, колкото и опропастяваща интелекта и заложбите да е, когато пораснем, ние винаги си спомняме с любов поне за един любим учител.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 18:23

19 no_sense | 12.12.201121:33

цитат от променения валутен закон /загубих образ и картина, когато го прочетох/
"2. (изм. - ДВ, бр. 96 от 2011 г.) "местно лице" за целите на чл. 7, 8 и 10 е резидентна единица по смисъла на т. 1.30 от глава първа на Приложение А към Регламент (ЕО) № 2223/96 на Съвета от 25 юни 1996 г. относно Европейската система от национални и регионални сметки в Общността;" ядосан ядосан ядосан ядосан ядосан
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.10.2010, 15:44

18 Любима Стайкова | 12.12.201119:12

Здравейте на всички, поздрав от един учител Усмивка! Хубаво е, че има загриженост за нашето заплащане, благодаря на всички, но не само ние взимаме малко, така да оставим това настрана, макар че всички последствия от него са налице. Това, че атмосферата в колективите понякога е отвратителна, също е вярно, но това пък се компенисира, поне при мен, от разбирателството ми с учениците. Големият проблем на нашето образование са програмите и все по-голямата бумащина, с която ни притискат. Пример: от нас се иска да следваме стриктно т.н годишно разпределение на материала по теми. Хубаво, така трябва да е, да има ред. Но ако една тема се окаже трудна или, представете си, интересна на децата и те имат нужда да се коментира по-дълго, какво правим? Как аз да обознача във вездесъщата Материлна книга, че съм отделила един час повече за въпросния урок? Няма щанс, а инспекторите тръгнаха на масови проверки и това е първото, което гледат: дали си "по разпределение". Заради почивките по изборите искаха да напаравим преструктуриране на материала, което да се завери от директора. Ставам и казвам, че такова нещо точно сега, на този материал, не мога да направя, защото е важен за матурата, че ще го свърша по-нататък през годината, когато е възможно. Не, не можело. Еми аз не го направих. Ей такива неща ти скапват енергията за работа.
А иначе по темата за порочната същност на държавното образование и за въздействието му върху масовите нагласи. Ппаднах преди време на едни книжки на един американски колега, Джон Гатоу: "Затъпяване. Скритата цел на държавното образование" и "Оръжия за масово обезличаване". В тях той развенчава мита за стандартизираното образование като изграждащо мислещи личности, а го представя като възпитаващо консуматори. Той говори за образование и школуване като две коренно различни неща.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.