Една от най-скъпите лобистки кампании в ЕС свърши добра работа на производителите на храни и лоша услуга на потребителите | webcafe.bg
Webcafe

Как €1 млрд. угасиха "светофарите" за храните

Webcafe.bg , По EU Observer
17.06.2010, 12:56 (обновена 18.06.2010, 09:26)
Junkfoods

Снимка: © Getty Images

Евродепутатите отрязаха от етикетите необходимите за всички нас като потребители указания

1 милиард евро "отрязаха" от етикетите на храните здравословните указания, които предупреждават с цветовете на светофара дали е полезно за здравето това, което консумирате.

Благодарение на една от най-скъпите лобистки кампании в ЕС евродепутатите гласуваха вчера законодателство, което променя начина на етикетиране на храните и напитките. То има за цел да регламентира начина и вида на указанията колко здравословен или нездравословен е даден продукт, като изискването е да са лесно разбираеми за потребителите, които често се объркват от многобройните данни, изписани на гърба на кутията кока-кола или корнфлейкс.

Junk-foods си остава junk - без предупреждение

Зад кулисите на законопроекта и одобрението действаше една от най-скъпите лобистки кампании, някога провеждани в Европейския съюз - с цена от цял €1 млрд., според активисти, борещи се за прозрачност в политиката. И тя постигна целта си, убеждавайки евродепутатите да подкрепят предпочитания от производителите на обработени храни вариант за ново етикетиране, вместо системата, която се поддържаше от медицинските асоциации и всички, които се борят срещу рака, диабета и затлъстяването.

В седалището на Европейския парламент в Страсбург, евродепутатите отхвърлиха проста, подобна на светофар система с червени, жълти и зелени предупредителни етикети, маркиращи храни, които изобилстват от мазнини, захар или сол.

Червеното на практика би означавало "консумирайте го от време на време". Жълтото - "няма проблеми през повечето време", а зеленото би означавало "вземайте го без притеснения". Многобройни супермаркети, главно във Великобритания, вече използват тази система.

Описвайки я като "опростенческа," немският евродепутат от християндемократите Ренате Зомер, която се грижеше за прокарването на закона в пленарна зала, заяви: "Лично аз се радвам, че евродепутатите не подкрепиха етикетите с цветовете на светофара, но също така мисля, че можем да продължим да подобряваме настоящото предложение, за да информираме по-добре купувачите."

Бизнесът подплашен

Производителите на храна, изплашени, че етикетите биха разубедили клиентите да купуват техните продукти, се аргументираха, че подобна система несправедливо стигматизира определени храни от типа на сирене. Мотивът им: етикета върху сиренето ще има зелено - заради съдържанието си на калций, но и червено - заради възможносто голямо съдържание на мазнини, особено при деликатесните сирена.

Вместо това европарламентът подкрепи предпочитаната от индустрията система Guideline Daily Amounts.

Според новите правила, предложени от Еврокомисията и одобрени от евродепутатите, задължително ще се предоставя информация за енергийната стойност, съдържанието на мазнини, наситени мастни киселини, захар и сол. Те трябва да бъдат посочени ясно и забележимо на лицевата страна на опаковката.Тези данни трябва да бъдат придружени от информация за препоръчителния дневен прием и да бъдат посочени в стойности за 100 грама или 100 мл.

Гласуването е голяма победа за конфедерацията на производителите на хранителни продукти и напитки на ЕС (CIAA), която според Corporate Europe Observatory, бореща се за прозрачност базирана в Брюксел неправителствена организация, са похарчили около €1 млрд., за да "угасят" светлините на светофара върху храните и напитките. Парите са похарчени за тв реклами, както и обсъждания на обилни вечери с евродепутати "препоръки за гласуване".

Платените проучвания

Индустрията също е платила за няколко изследвания за етикетирането от "Европейският съвет за информация за храните" - организация, основана от самата индустрия на производители на храни. Изследванията преди всичко разглеждат предпочитаната от индустрията система GDA и не правят сравнение между нея и системата със светофарните светлини.

Междувременно австралийско изследване за етикетирането, независимо от хранителната индустрия, установява, че хората, които разглеждат етикети със светлините на светофара, е пет пъти по-вероятно да бъдат в състояние да идентифицират по-здравословните хранителни продукти, в сравнение с тези, които се опитват да разберат система GDA.

Широко разпространеното, но често объркващо присъствие на напътствия за хранене не е направило особено много за справянето с проблемите с преяждането и лошия избор на диета.

Евродепутатите също така гласуваха за забрана на употребата на системата със светофарни светлини на национално ниво - и изключиха от закона алкохола.

Парите заглушават вътрешния глас

Много от евродепутатите, които се противопоставяха на схемата GDA, особено от Зелените и левите фракции, все пак в крайна сметка подкрепиха законодателството, тъй като сметнаха, че новите правила са подобрение спрямо тези, които в момента са в сила.

Правилата също така изискват върху продукта да се указват местата, където животните са били родени, отгледани и заклани, за да се помогне на клиентите да решат дали да купуват местни продукти, за да намалят въглеродните емисии и да не насърчават продължителното транспортиране на живи животни. Месото от животни, които са били заклани не съвсем хуманно - в смисъл без зашеметяване, както се случва при определени религиозни традиции, също трябва да бъде изрично обозначено.

Етикетирането за произход вече е задължително за телешко месо, мед, зехтин и пресни плодове и зеленчуци. Евродепутатите разшириха обхвата на действието му до всички месни, птичи и млечни продукти.

Млякото, което е било обработено така, че да издържа повече от седем дни, повече не може да бъде наричано "прясно" мляко и продукти, които съдържат трансмазнини, подобрители на вкуса, подсладители и нанохрани - продукти с включени в тях наночастици - също ще трябва да бъдат етикетирани с тази информация.

Шведският евродепутат от Зелените Карл Шлайтер заяви: "Европейският парламент днес направи стъпка в посоката на по-доброто информиране на потребителите, но пропусна възможността за драстичен скок... Дълбоко съжаляваме, че парламентът се вслуша в опитите за лобиране на индустрията."

Хранителната индустрия разполага с период от 3 години, за да въведе новите правила.

Oще: евродепутати  еп  ес  етикети  кампания  лобисти  потребители  светофари  храни 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.