Социална мрежа за пътешественици | webcafe.bg
Webcafe

Социална мрежа за пътешественици

Златина Димитрова 19.09.2014, 18:20 (обновена 19.11.2016, 20:40)

1 от 7 снимки Назад Напред

Кременски езера в Пирин

Снимка: © ranica.eu

Кременските езера в Пирин

Ако галактическият стопаджия има нужда от пътеводител, то в ерата на интернет и все по-умните телефони, единственото, което на пръв поглед ти трябва, когато тръгнеш на път, е wi-fi или мобилен интернет. И все пак в мрежата може би все още няма информация за всичко. Например, ако тръгнеш като съвсем обичаен турист към Седемте рилски езера, едва ли ще знаеш, че малко по-нагоре от последното има много какво да се види. Всъщност в Рила има над 180 езера.  Но туристите ходят само на Рилските езера (известни като Седемте рилски езера), защото за тях има най-много информация.

Това ми казва Ивайло Атанасов - един от шестимата ентусиасти пътешественици, според които интернет е беден откъм информация за онези обекти извън 100-те национални, които си заслужава да се видят. Преди повече от две години те решават да обединят сили и да съберат на едно място цялата информация, която са искали да имат предварително, тръгвайки нанякъде. И осъзнават, че във всесилния интернет има големи бели петна за цели райони в страната, за които не се знае нищо, извън най-известните музеи или църкви.

Така се поставя началото на проекта ranica.eu. Първоначално сайтът започва като платформа за информация относно туристическите обекти в страната, включително и за тези, за които трудно се намира по нещо. По-късно се превръща в нещо като социална мрежа - освен шестимата и широк кръг от приятели, които им помагат, включват се и непознати. В момента в социалната мрежа за туристи се подвизават над 860 души.

„Всички ние бяхме хора, които пътуват, обикалят България и постоянно търсят информация в интернет, но нищо не ни удовлетворяваше. Решихме да направим сайт, който да е възможно най-изчерпателен, да събере в различни категории възможно най-много туристически обекти в страната", казва Ивайло.

Време за приключения

Първоначално целта на сайта е, когато тръгнеш на път, без да имаш кой знае каква програма или план, да видиш къде можеш да се отбиеш и да не пропуснеш някое интересно място. Шестимата събират информация от правителствени сайтове, литература, интернет и личен опит, за да предложат най-добрия маршрут за пътуване. Въпреки че и шестимата са пътешественици от класа, нито един от тях все още не е посетил всички обекти, които заслужават внимание.

В сайта има интерактивна карта, която нагледно да показва обектите, като има и опция да отбелязваш местата, които си посетил. Най-активните туристи са видели 1/15 част от обектите. А има потребители, които са посетили над 1000 места в България. До края на годината картата ще стане 32 пъти по-голяма, за да се виждат всички забележителности в страната, за които има информация - към момента над 11 000.

Самият Ивайло е своебразен рекордьор по изкачване на върхове в България - бил е на 170 от над 900-те планински върхове в страната.

Диво и красиво

Ако за популярните туристически атракции всички са чували - например връх Мусала, Перперикон или Райското пръскало, то има места, които обикновено не попадат в туристическите брошури. Ивайло разказва,че общините обикновено вписват основните обекти - предимно музеи и църкви, които са посещавани от стотици хиляди души годишно, но има сериозни пропуски относно алтернативния туризъм.

„До голяма степен и общините не се интересуват от развиването на алтернативен туризъм. Например 7-те езера. Това не са Рилските езера - в Рила има още над 180. Не всеки знае, че след като се изкачи до седмото езеро, още половин час на горе, може да види Калините върхове отсреща, Мальовица и Урдините езера", разказва Ивайло.

Дори и за най-известните туристически атракции няма достатъчно информация - има пропуски пропуски, които човек може да запълни чрез много четене по форуми и то, ако специално си е поставил това за цел.

„За непопулярните места имаше буквално бели петна за част от България - места, за които нищо не пише, или ако пише, е незадоволително. Например погранични райони, по-рядко населени райони или такива, които са транзитни - никой не им обръща внимание", разказва Ивайло.

Той дава пример с мост, възстановен по проект „Красива България" преди няколко години, който се намира по пътя между София и Русе. Към него не води табела, а ако не те заведе до там някой, който вече е виждал моста, няма шанс да се ориентираш между разнопосочните информации за местоположението му в интернет. Всъщност моста се намира на около 200 метра отклонение от пътя.

Общински безплодни усилия

Има много места, които трябва да посетиш. Някои дори са по-хубави от популярните, разказва Ивайло. Въпреки че има музеи и забележителности, които се посещават от стотици хиляди годишно, като например Цари Мали Град, има и такива, които страдат от лош маркетинг, но заслужават да бъдат видени.

„Има много тракийски светилища, които са пъти по-непопулярни от Бегликташ или Перперикон, но те са, ако не по-добри, то равностойни", казва Ивайло.

Според Ивайло общините не се справят много добре с развиването на туризма, защото масово в тях няма специалисти, които да се занимават с това, не навсякъде има туристически информационни центрове. А ако такъв център е изграден по проект, в него назначават специалист за 6 месеца или за една година, който знае, че е там временно и не се заема с дългосрочни усилия.

„Което е тъжно - ние 6 души се хванахме да правим това за цяла България, а общините не могат да заделят ресурс да популяризират околните си обекти. Със сигурност може да се положат много повече усилия в тази посока", убеден е той.

Селски туризъм? Намерете си работа!

Покрай общините се заговаряме и за селата и селския туризъм. За съжаление, в България той не е особено развит. Според Ивайло една от причините е, че хората, които живеят на село и се занимават със земеделие, работят непрекъснато и не гледат на туризма като на сериозна работа, а по-скоро като занимание на хора без работа.

„Има и цели изоставени махали, в които да вървиш и да се разхождаш. Някои са изоставени така, че дрехите седят по закачалките. Навън - овощни градини и изоставени камиони между дърветата. Малко мрачно, но приятно място за разходки и фотография", казва той.

Малките села пък са доказателство, че и в XXI век може да се живее на бартер. Важи и писането на стената в магазина - отбелязва се кой колко дължи на магазинера, а на пенсия дългът се погасява, разказва Ивайло. При пътуванията си е забелязал, че някои от селата си правят кооператив - заедно си отглеждат билки и животни на комунален принцип. И ако това звучи леко соц, има и буквални комуни - неохипарски. Ивайло дава за пример селата Желен и Буново, които се опитват да развиват някаква форма на туризъм чрез комуналния живот.

В сайта за пътешественици дори тези места са отбелязани - села, градове, природни паркове, върхове, ждрела, пещери, църкви и храмове... Всяко от тези места заслужава внимание. И едва ли всичко е включено в 11 000 обекта, които екипът ranica.eu е открил, но той е проект с потенциал за непрекъснато развитие. Засега сайтът има версия и на английски език, така че дори чуждестранни туристи лесно да се ориентират в страната. Така наистина всеки, който е тръгнал на път без посока може лесно да разбере, че накъдето и да погледне, се крие съкровище. Трябва само да провериш зад кой ъгъл без табела се крие - независимо дали става дума за музей, връх, пещера или някой забравен паметник.

А създаването на мобилно приложение към сайта е въпрос на време. Но първо, нека дочакаме края на годината, когато картата на България ще бъде 32 пъти по-голяма така, че по-лесно да разбираме накъде сме тръгнали.

Oще: забележителност  забележителности  ивайло атанасов  природа  пътешествие  пътуване  раница  сайт  туризъм  туристическа атракция 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.